Gæst Venus222 Skrevet Januar 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2011 Ja, jeg undres og det gør jeg tit. Senest i en debat om kupering af hundeøre (på HG), for mig er det da klart at det gør ondt på hunden når ørene klippes af og derefter syes, også selv om indgrebet foretages under bedøvelse. Folk der selv har prøvet at blive opereret ved da at det kan gøre nuller naller mens såret vokser sammen og når man vågner op efter narkosen, samt at man ofte ikke bliver smertedækket 100%. Jeg har så svært ved at forstå at man kan mene at hunde ingen gene har af dette indgreb. En anden tosse har foreslået at hælde vodka ned i øret på en hunde med øregangsbetændelse. Det kan ski da også kun gøre ondt som ind i helvede. Og der er utallige eksempler af samme slags. Ved folk ikke at hunde også kan føle smerte? Undskyld det sure opstød og godt nyt år! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Kan kun sige - helt enig! Jeg har også haft den diskussion på HG utallige gange, og nu kommer jeg der ikke mere. Man kan argumentere og finde beviser, bruge logik og appellere til folks bedre jeg, men hvis de hverken fatter hat eller har et bedre jeg, så er det sgu spildte kræfter :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Mettemille Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Ja, jeg undres og det gør jeg tit. Senest i en debat om kupering af hundeøre (på HG), for mig er det da klart at det gør ondt på hunden når ørene klippes af og derefter syes, også selv om indgrebet foretages under bedøvelse. Folk der selv har prøvet at blive opereret ved da at det kan gøre nuller naller mens såret vokser sammen og når man vågner op efter narkosen, samt at man ofte ikke bliver smertedækket 100%. Jeg har så svært ved at forstå at man kan mene at hunde ingen gene har af dette indgreb. En anden tosse har foreslået at hælde vodka ned i øret på en hunde med øregangsbetændelse. Det kan ski da også kun gøre ondt som ind i helvede. Og der er utallige eksempler af samme slags. Ved folk ikke at hunde også kan føle smerte? Undskyld det sure opstød og godt nyt år! Vodka i øret? Enhver der har haft øregangsbetændelse ved, at det er så smertefuldt, at man på et tidspunkt ønsker at nogen gør en ende på ens lidelser. Kan kun med gru tænke på hvordan det ville føles at få hældt vodka derind Da jeg var frivillig på internatet i Rødovre, bragte politiet en en amstaff ind. Han havde som mindre fået ørerne klippet af helt ned til hovedbunden med en køkkensaks - "operationen" forestod ejer selv og den foregik på køkkenbordet, uden bedøvelse. Jeg har svært ved at forestille mig at vedkommende ikke må have vidst at hunde selvfølgelig kan føle smerte. I nogle tilfælde tror jeg ganske enkelt også at nogle mennesker er ligeglade og er så følelsesmæssigt afstumpede, at oplysning og viden ikke rykker en disse ved sådanne personers holdning og adfærd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Ja, jeg undres og det gør jeg tit. Senest i en debat om kupering af hundeøre (på HG), for mig er det da klart at det gør ondt på hunden når ørene klippes af og derefter syes, også selv om indgrebet foretages under bedøvelse. Folk der selv har prøvet at blive opereret ved da at det kan gøre nuller naller mens såret vokser sammen og når man vågner op efter narkosen, samt at man ofte ikke bliver smertedækket 100%. Jeg har så svært ved at forstå at man kan mene at hunde ingen gene har af dette indgreb. En anden tosse har foreslået at hælde vodka ned i øret på en hunde med øregangsbetændelse. Det kan ski da også kun gøre ondt som ind i helvede. Og der er utallige eksempler af samme slags. Ved folk ikke at hunde også kan føle smerte? Undskyld det sure opstød og godt nyt år! De hunde der lovligt får kuperet øre, (dvs ikke herhjemme medmindre der er sygedom inden over) bliver bedøvet først.. Jeg har selv fået opereret mine øre ind, og jeg blev kun lokalbedøvet.. Jeg husker ikke smerten, men jeg husker selve operationen, hvordan jeg kunne hører de skar i mine øre... De eneste smerter jeg havde bagefter var betændelse i det ene sår, ellers ingen smerte.. Så jeg vil vove at påstå hvis de bliver fuldt bedøvet, og man i øvirigt renser såret så der ikke går betændelse i det, så er det ikke sikkert de er generet af det Men derfra og så til at syntes det er oaky syntes jeg er langt.. Medmidnre det er pga sygdom, så er ørekupering udelukkende for menneskest skyld, og bør derfor undgåes, hunden er jo ligeglad med hvordan dens øre sidder Jeg kan heller ikek huske meget af mit kejsersnit "operation" det var akut og det skulle gå stærkt, men derefter havde jeg MANGE smerter, det tog 8 uger ingen jeg kunne vende mig i sengen uden smerte.. Så jeg er overbevist om der er stor foreskel på operationer, også om det skal gå stærkt eller om det er noget de kan så og fifle med og lave pænere.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Men derfra og så til at syntes det er oaky syntes jeg er langt.. Medmidnre det er pga sygdom, så er ørekupering udelukkende for menneskest skyld, og bør derfor undgåes, hunden er jo ligeglad med hvordan dens øre sidder . Jeg tror bestemt ikke at hunden er ligeglad med hvordan dens ører sidder... Inden for min race er det jo desværre populært at ørekupere dem, og jeg har derfor ved selvsyn set forskellen på en hund med og uden kuperede ører, og der forsvinder altså rigtig meget af deres mulighed for at kommunikerer når man klipper halvdelen af øret af. På Luna kan jeg se rigtig mange af hendes sindstilstande ved hjælp af hvordan hun holder sine ører, men når jeg kigger på en hund af samme race, hvor ørerne er kuperet, så forsvinder rigtig meget af denne fine kommunikation, og dybest set kan jeg kun se om den har rejste øre eller har lagt dem ned... Måske kan en anden hund se mere end jeg kan, men jeg tror nu stadig at en stor del af det hunden forsøger at kommunikerer forsvinder. Men som dig, så tror jeg heller ikke at en ørekupering udført på den rigtig måde gør specielt ondt, det er ikke her min bekymring ligger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Alle kosmetiske operation , der alene er for ejers skyld er da dybt uanstændige.. Min veninde har en grækerhyrdehund, der har fået afklippet ørene på en grim måde. Hundehvalpen blev jo syg og febril og smidt ud, fundet som ca 3 1/2 mdr med meget betændelse,og dyb frygt. Fremmede kan nu ikke røre hende på hovedet, men dem, hun kender kan sagtens give et krus. Men jeg mødte for år tilbage en ung kvinde på vor hovedgade med en stor muskelhvalp med forbindinger om hovedet. Jeg spurgte, hvad der var i vejen , jo- hun kom fra Dr dyr der havde skiftet forbinding,pga betændelse i de resterende øreflipper.Hvalpen var en østlandsimport. Da jeg spurgte hvorfor hun støttede en sådan forretning , troede hun da ,jeg var meget dum, for hun skulle tydeligvis have en sej hund.Og den kom jo over det en dag, dog måtte den ikke lege med andre hunde foreløbig. Jeg har selv fået lavet et indgreb på min ene cocker, da hendes øjne hang for meget i forhold til hendes risico for altid at få skidt i øjnene. Og det blev OK. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Vodka i øret???? Stakkels stakkels hund! Da min gamle hund havde ørebetændelse var jeg næsten parat til at aflive ham, så ondt havde han. Han ville ikke ligge, kun sidde op og han trak vejret ufatteligt hurtigt og halsede hele tiden, sov ikke om natten. Jeg sad sammen med ham, og tuede fordi jeg ikke kunne hjælpe ham mere, heldigvis virkede medicinen hurtigt og det blev bedre derefter, men jeg kunen da aldrig drømme om selv at eksperimentere med sådan noget... Min dyrlæge sagde faktisk, at ørebetændelse kunne være noget af det mest smertefulde for en hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst solskin Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Jeg tror bestemt ikke at hunden er ligeglad med hvordan dens ører sidder... Inden for min race er det jo desværre populært at ørekupere dem, og jeg har derfor ved selvsyn set forskellen på en hund med og uden kuperede ører, og der forsvinder altså rigtig meget af deres mulighed for at kommunikerer når man klipper halvdelen af øret af. På Luna kan jeg se rigtig mange af hendes sindstilstande ved hjælp af hvordan hun holder sine ører, men når jeg kigger på en hund af samme race, hvor ørerne er kuperet, så forsvinder rigtig meget af denne fine kommunikation, og dybest set kan jeg kun se om den har rejste øre eller har lagt dem ned... Måske kan en anden hund se mere end jeg kan, men jeg tror nu stadig at en stor del af det hunden forsøger at kommunikerer forsvinder. Men som dig, så tror jeg heller ikke at en ørekupering udført på den rigtig måde gør specielt ondt, det er ikke her min bekymring ligger. Jeg er enig med dig :5up:meget af hundens evne til kommunikere forsvinder. Og det bliver kun værre når halen også er kuperet. Nu er Selma født stumphalet og jeg kan tydeligt se, at andre hunde har svært ved at "læse" hende. Nu har hun heldigvis tydelige ører, var de også væk, ville det være endnu svære. Mine hunde skal for eftertiden have både ører og hale. Hvad med fantomsmerter ? Hvad skyldes fantomsmerter? | Illustreret Videnskab Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Venus222 Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 I hundeøre sidder der rigtig mange nerveender, hvilke betyder at hunden er meget følsom der. Det gør der ikke i menneskeøre, så det to ting kan ikke rigtig samlignes. Jeg så engang et program om et dyrehospital i USA der udførte kosmetiske operationer på dyr og der var en vet. sygeplejerske det sage at ørekuperinger faktisk var en af de væreste operationer for hunden pga. smerter mm. og her blev de (naturlivis) også bedøvet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Jeg tror såmænd ikke smerterne i forbindelse med ørekupering er så forfærdelige. Hunden er jo bedøvet og for efterfølgende smertestillende, så jeg tror nu ikke det er så slemt. Diverse stativer o.l. tror jeg tilgengæld kan være ganske generende (og forstyrrende når hvalpen gerne skulle udvikle sit sprog i omgang med andre hunde?). Men smerte eller ej, så finder jeg kosmetiske operationer på dyr ganske usmagelige. At de skulle have et dårligere sprog er jeg så ikke enig i -det siges der jo osse om helekuperede hunde, men det har jeg nu aldrig oplevet, ligesom min egen stumphalede (født sådan) hund absolut heller ikke har problemer med at udtrykke sig. Det er jo sådan at hunde med f.eks. meget pels i hovedet, osse finder ud af at leve med deres "handikap" ved istedet at bruge andre dele af kroppen mere flittigt når de kommunikere. En tæve som min der "mangler" halen, bruger "et andet sprog" end min hanhund som har fuld men oprullet hale, og han bruger igen "et andet sprog" en f.eks. en labbe med "almindelig" hale. Så jeg mener nu nok de er i stand til at kompensere for evt handikaps. Ikke desto mindre er der jo stadig tale om indgreb der kun er til for at tilfredsstille ejers ønske om et bestemt udseende, og det bryder jeg mig ikke om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts