Gæst Sus87 Skrevet Januar 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2011 Jeg har to skønne hunde - en korthåret kastreret collie fra 2006 og en steriliseret Tervueren tæve fra 2003 (jeg har haft hende siden maj 2008). Min tæve Jessie ændrer adfærd. Det går langsomt, men vi har alle lagt mærke til det nu. Hun er underdanig overfor hanhunden, men hun har fået lidt problemer med at mennesker bestemmer over hende. I den tid vi har haft hende, har det altid været sådan at vi ikke måtte tage noget fra hende, fx kødben og den slags. Hanhunden måtte godt, men vi måtte ikke. I den seneste tid er hun begyndt at hoppe en del op i sofaen. Hvis man ber hende gå ned, knurrer hun - og hvis man tager fat i hende og skubber eller løfter hende ned bider hun efter os. Hun bliver også mere og mere afhængig af mig - og tåler slet ikke hvis der er en lukket dør imellem os. For at undgå at de ligger i sofaen om natten, flyttede vi deres soveplads ud i baggangen - men når jeg forsøgte at få hende derud ved sengetid begyndte hun at ryste og kunne nærmest ikke stå på benene og hendes tænder klaprede. Sådan har det ikke været før. Når jeg endelig fik hende derud, forsøgte hun desperat at komme gennem kattelemmen og pev lige så længe hun kunne fornemme der var nogen i nærheden. Hvis jeg bare går og slukker alt lys, falder hun til ro efter lidt tid. Nu sover de så inde i stuen igen, da jeg ikke orker den krig med hende hver aften og frygter at hun vil få ødelagt døren. Hun er blevet meget opmærksomhedskrævende, og piver konstant for at få vores opmærksomhed. Ifølge dyrlægen fejler hun ikke noget. Hun kan forøvrigt også godt finde på at bide hvis jeg børster hende. Hun dominans parrer os også nogen gange. Er det mon en slags overgangsalder? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 jeg ville så ganske afgjort IKKE slå mig til tåls med at hun ikke fejler noget, det gør hun, det er jeg overbevist om! Derfor tilbage til dyrlægen og få hunden testet ordentligt, dvs blodprøver og evntuelt foto, der er helt sikkert noget galt! Din hund er ikke dominat! den er bange og har formodentlig også ondt! Så fra mig skal lyde" til dyrlæge og en god en, nu" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Jeg stemmer i, at det lyder som om at der er noget galt med hende. Måske fysiske smerter eller decideret sygdom. Afsted til en anden dyrlæge og få hende gennemtjekket på tværs. Måske en kiropraktor afhængigt af hvad dyrlægen finder/ikke finder. Jeg er glad for at høre, at hun har fået lov til at sove i sofaen om natten igen. Synes det lyder som en forfærdelig reaktion over at skulle i baggangen. Hun må virkelig have det skidt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Puha, jeg får lidt ondt i maven af at læse dit indlæg, hvor er det synd for din hund.. Jeg stemmer i med de to andre og siger, at din hund helt klart må have smerter, for det er nogle meget stærke signaler hun sender og det er der altså en grund til at hun gør.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Jeg tror også at en sådan ændring må stamme fra noget der plager hunden voldsomt og gør hende sansibel og sart pzykisk. Hunde tæver har ingen overgangsalder;altså med forandring af voldsom karakter i deres hormonproduktion. Så årsagen er en anden. Hvis Dr dyr stadig intet finder vil jeg anbefale en kiropraktor/massør. De finder ofte ting , dr dyr overser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus87 Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Ok. Så tager jeg hende til dyrlægen. Vi har også snakket meget frem og tilbage både herhjemme og med dyrlægen. Dyrlægen mente at det kunne skyldes at hun ikke blev aktiveret nok. Men der er ingen forskel på hvor meget hun bliver aktiveret. Jeg synes bare ikke at hun på andre måder udviser tegn på smerte. Hun bliver bare mere og mere dominerende - især overfor kvinder og børn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Ok. Så tager jeg hende til dyrlægen. Vi har også snakket meget frem og tilbage både herhjemme og med dyrlægen. Dyrlægen mente at det kunne skyldes at hun ikke blev aktiveret nok. Men der er ingen forskel på hvor meget hun bliver aktiveret. Jeg synes bare ikke at hun på andre måder udviser tegn på smerte. Hun bliver bare mere og mere dominerende - især overfor kvinder og børn. Det var godt :5up: Jeg er sikker på med den rette undersøgelse og behandling, at I vil få jeres gamle dejlige hund tilbage. Hvis I har brug for anbefaling af dyrlæger, der måske også har lidt forstand på kiropraktik, kan du jo skrive hvor i Danmark I bor, og folk kender måske en god én. Hold os endelig opdateret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus87 Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Jeg bor syd for Ribe og benytter Ribe dyreklinik - som jeg forøvrigt er meget glad for. Dog er der kommet en del nye ansigter derude, som ikke virker til at have den samme erfaring. Anbefalinger af dyrlæger modtages gerne. Og jeg vil naturligvis holde jer opdateret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Ok. Så tager jeg hende til dyrlægen. Vi har også snakket meget frem og tilbage både herhjemme og med dyrlægen. Dyrlægen mente at det kunne skyldes at hun ikke blev aktiveret nok. Men der er ingen forskel på hvor meget hun bliver aktiveret. Jeg synes bare ikke at hun på andre måder udviser tegn på smerte. Hun bliver bare mere og mere dominerende - især overfor kvinder og børn. Super at du tager hende til dyrlægen.. Lige en kommentar til det sidste du skriver; en så drastisk ændring i hendes adfærd kan sagtens bunde i, at hun har smerter og dette kommer så til udtryk ved at hun bliver vrissen/sur (i øvrigt ligesom vi andre, når vi har ondt). Jeg er spændt på at dyrlægens vurdering :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Ok. Så tager jeg hende til dyrlægen. Vi har også snakket meget frem og tilbage både herhjemme og med dyrlægen. Dyrlægen mente at det kunne skyldes at hun ikke blev aktiveret nok. Men der er ingen forskel på hvor meget hun bliver aktiveret. Jeg synes bare ikke at hun på andre måder udviser tegn på smerte. Hun bliver bare mere og mere dominerende - især overfor kvinder og børn. Jeg er enig med de øvrige i tråden Adfærdsandringer af denne type kan sagtens - og er sandsynligvis - forbundet med smerte, noget hunde er alt for gode til at skjule. I og med du har haft hende til dyrlægen én gang, ville jeg nok satse på en kiropraktor evt. massør - jeg kender efterhånden til tem'lig mange eksempler på, at kiropraktorer har fundet noget, dyrlæger har overset, med store og positive ændringer til følge :5up: Finder en kiropraktor ikke noget, vil jeg måske nok få fat på en adfærdsbehandler :hmm: Kender du noget til hendes liv/tilværelse, før I fik hende, hvis hun er blevet dårligt behandlet, kan det være, at hun først nu er så tryg ved jer, at hun tør vise det - og at hendes ændrede adfærd nu er et tegn/symptom på denne dårlige behandling :hmm: Uanset hun har det dårligt fysisk evt. psykisk, så det er vigtigt, at I nu ikke gør noget, der får hendes tillid til jer til at svinde :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Jeg bor syd for Ribe og benytter Ribe dyreklinik - som jeg forøvrigt er meget glad for. Dog er der kommet en del nye ansigter derude, som ikke virker til at have den samme erfaring. Anbefalinger af dyrlæger modtages gerne. Og jeg vil naturligvis holde jer opdateret. Jeg ved ikke helt om det er for langt væk, men Nordre Dyreklinik ved Århus har en kiropraktor, som anbefales rundt omkring. En hurtig søgning viste at det koster 700 kr for 2 behandlinger. Skjern Å Dyrelæger har også en kiropraktor ansat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Jeg ved ikke helt om det er for langt væk, men Nordre Dyreklinik ved Århus har en kiropraktor, som anbefales rundt omkring. En hurtig søgning viste at det koster 700 kr for 2 behandlinger. Skjern Å Dyrelæger har også en kiropraktor ansat. Jeg har selv brugt/bruger Jakob ved Nordre - men lidt tættere på Ribe og over bæltet kan anbefales Linda Thomsen, Dyrlægegården, Middelfart, tlf. 2223 7783. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus87 Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Tror bare jeg prøver med min egen dyrlæge først. Jeg har ingen bil, så det bliver lidt svært at komme land og rige rundt med hende. Jeg har selv mistanke til gigt. Hun har nemlig altid gået lidt hjulbenet og stift...men hun løber og leger uden problemer. Da jeg overtog hende var jeg 3. hjem. Der hvor jeg fik hende fra passede hun sig selv og vejede 10 kg for meget. Det var en sammenbragt familie med mange børn, og de havde indset at de ikke havde tid til hende. Men derudover tror jeg hun har haft det godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Held og lykke med at komme til bunds i hendes problemer. Jeg har selv haft en tervueren tæve, hun er savnet hver dag. Ved du hvilken opdrætter din hund kommer fra? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 Stakkels pige. Håber godt nok i finder en løsning, for det må godt nok være svært for jer alle sammen. Hvis du har mistanke om gigt, kan du jo foreslå dyrlægen det, så har I da noget at starte med. Jeg har også hørt at kiropraktorer har fundet ting som dyrlægen ikke har kunnet finde, men ville nok starte med at undersøge mistanken om gigt først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus87 Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 Held og lykke med at komme til bunds i hendes problemer. Jeg har selv haft en tervueren tæve, hun er savnet hver dag. Ved du hvilken opdrætter din hund kommer fra? Mener at hendes opdrætter hedder Macon ...hendes navn på stamtavlen er Macons Hera så vidt jeg husker:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 hendes humpen er ikke noget med dominans at gøre, nok mere stress relateret/frustration over noget. men hun lyder ikke rask i hvert fald. :ae: Jeg ville nok kontakte både en dyrlæge/kiropraktor eller andre med erfaring inden ledmanipulation og en evt. adfærdsbehandler så i kan få tilliden tilbage også. Er det værst med bentøjet når hun har ligget og sovet/hvilet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus87 Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Ja det er det, kun skejler lidt rundt nogen gange og går meget stift. I denne tid sover jeg på en madras i mit hobbyrum, da min seng er gået i stykker - så i nat sov hun sammen med mig...hun bliver mere og mere klistret for hver dag. Hun har altid gerne ville ligge køligt, men nu opsøger hun varme så som min seng og sofaen. I morgen kommer hun til dyrlægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Whippets Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 ring til nogle kiropaktore i nærheden og spørg om de kører ud.. Forklar dem din situation. Jeg har selv meget gode og positive erfaringer med kiropraktor selv om dyrlægen sagde at "den fejler ikke noget"... ? Jeg har en hund der blever voldsom overfor andre hunde når hun har ondt. Hun bliver en meget voldsom mobber og bliver fysisk overfor andre hunde. Dette forsvinder når hun får rettet nakken og ryggen. Hendes måde at reagere på ændres når hun har smerter. Din hund lyder til at ha' det forfærdeligt på en eler anden måde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus87 Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Så har vi været ved dyrlægen. Hun blev tjekket og mærket igennem, men dyrlægen kunne som forventet ikke finde noget galt. Hun kunne godt se at hendes bagben var stive, men det virkede ikke som om hun havde smerter i forbindelse med det. Hun mente at det var 100% adfærds betonet. Jeg fik dog noget smertestillende som hun skulle have en uges tid, for at se om det havde nogen virkning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Ih jeg ville godt nok ikke helt købe den med 100% adfærd - for det lyder virkelig som om der er noget der skal justeres! Her er en liste over dyrlæger der kan noget med kiropraktik ift. dyr! Dansk Selskab vedr. Veterinær Kiropraktik Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus87 Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Tak for linket - vil helt sikkert kontakte en af dem i området hvis det smertestillende viser sig at hjælpe. Men ved ikke om man kan stole på at smertestillende virker mod netop de smerter hun måske har. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Tak for linket - vil helt sikkert kontakte en af dem i området hvis det smertestillende viser sig at hjælpe. Men ved ikke om man kan stole på at smertestillende virker mod netop de smerter hun måske har. Det er i hvert fald en måde at tjekke det af på - du vil næppe se en radikal ændring i adfærd, det tager tid at bygge hunden op igen.. Men du vil muligvis se at hun støtter bedre/bevæger sig anderledes.. Og dét er en god indikator! Jeg har selv prøvet at smertebehandle en hund for at tjekke efter skavanker, og det en udemærket metode.. Men helt sikkert, et besøg hos kiropraktor ville være guld værd! Dog skal hunden nok ikke være under smertebehandling imens - tænker det kan give forkert resultat Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Talte dyrlægen slet ikke om røntgenbilleder? Hvis gigt eller HD er problemet, er det langt fra en sikker metode blot at mærke på hunden. Taler desværre af erfaring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Hvis det var mig, ville jeg uden tvivl tage direkte til en (dygtig!) kiropraktor. Også selvom hun nu er på smertestillende. Hvis der er noget der sidder skævt, vil smertestillende ikke ændre på et generelt ubehag - men naturligvis på smerter. Begyndte til kiropraktor da vi overtog en omplaceringstæve i marts 2009. Hun havde haft et kuld hvalpe (11 styk) i november, og det havde tilsyneladende taget hårdt på hende. I første omgang kunne vi kun se det fysiske; at hendes pels ikke var som den burde være, og muskulaturen også var drænet. Som vi havde haft hende et par uger, begyndte vi at lægge mærke til en adfærdsændring i mødet med andre hunde, hvor hun meget tydeligt ønskede større afstand. Det begyndte vi at træne med, men var stadig ikke så obs på, at der kunne være hjælp at hente, ved at få hende rettet. Er ikke sikker på hvad der gjorde forskellen, men havde nok på et tidspunkt også lagt mærke til, at hun ikke sparkede godt nok bagud, når hun gik. Altså virkede hun en smule stiv i knæ. Da vi fik hende rettet første gang ved kiropraktor nr. 1 (første tur af sted), var hun låst i bækkenet og 1 cm. skæv i hoften. Hun er sidenhen blevet rettet to gange samme sted, og efter anden gang kunne vi se en tydelig forskel i både humør (ikke så meget sammen med andre hunde, for der er for indlært adfærd, vi træner ihærdigt på at omkode) og evne til at kunne gøre brug af egen krop. Det svære er desværre at finde en dygtig kiropraktor, for trods samme baggrund og uddannelse, har jeg oplevet stor forskel på de to jeg har gået til. Begge søde og rare og gode med hundene. Men det er kun den ene, der virkelig har formået at gøre en forskel for hundene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts