Gæst Gismo hunden Skrevet Januar 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2011 Vi har Gismo som er 1 år den 28. Jeg har ligget med influenza i weekenden og konen har arbejdet. Jeg har gået et par meget små tisseture med Gismo, ellers har han tulleret rundt og sovet. Nu melder spørgsmål sig så - hvor meget skal en hund på den aldre sove ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Carlo er lige knap 1½ år, han sover ihvertfald 12timer+ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Petrine sover max 10 timer i døgnet - Zamzam er i nærheden af det dobbelte. De er begge papilloner på 4 år Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 det er meget forskelligt her. nogle gange sover motor fra 21-09, andre gange fra 00-09. middagsluren varierer mellem 4 og 6 timer, og ofte tager han også lige en aften-morfar. det må være mellem 12 og 16 timer, tror jeg. kommer meget an på hvad der er sket i løbet af dagen. men hvis du har lagt syg og kæresten har været på arbejde, så kan gismo nok godt mærke at der ikke er lagt op til det helt store, de fleste hunde er rigtig søde til at indrette sig derefter (motor er sjældent ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Jeg synes det er enormt svært at skelne hvornår en hund sover fra hvornår den hviler. Altså hvornår den er i dyb søvn og hvornår den bare stener med lukkede øjne. Så jeg gør det lidt omvendt - altså tæller de timer og minutter, som min hund er aktiv på en dag. Enten i fysisk bevægelse, igennem træning eller med tyggeben. For min coton er det 22½ time i hvile om dagen og for min border collie i gennemsnit 20 timers hvile om dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Jeg synes det er enormt svært at skelne hvornår en hund sover fra hvornår den hviler. Altså hvornår den er i dyb søvn og hvornår den bare stener med lukkede øjne.Så jeg gør det lidt omvendt - altså tæller de timer og minutter, som min hund er aktiv på en dag. Enten i fysisk bevægelse, igennem træning eller med tyggeben. For min coton er det 22½ time i hvile om dagen og for min border collie i gennemsnit 20 timers hvile om dagen. Hov forresten: de tider jeg har angivet er uden bentygning, da jeg normalt ikke tæller det med:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Så jeg gør det lidt omvendt - altså tæller de timer og minutter, som min hund er aktiv på en dag. Enten i fysisk bevægelse, igennem træning eller med tyggeben. For min coton er det 22½ time i hvile om dagen og for min border collie i gennemsnit 20 timers hvile om dagen. orv, er det ikke meget hvile? er din coton virkelig kun aktiv 2,5 time om dagen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Jeg synes det er enormt svært at skelne hvornår en hund sover fra hvornår den hviler. Altså hvornår den er i dyb søvn og hvornår den bare stener med lukkede øjne.Så jeg gør det lidt omvendt - altså tæller de timer og minutter, som min hund er aktiv på en dag. Enten i fysisk bevægelse, igennem træning eller med tyggeben. For min coton er det 22½ time i hvile om dagen og for min border collie i gennemsnit 20 timers hvile om dagen. Sådan ville jeg også gøre det op, og Luna er ca. aktiv i 3-4 timer om dagen Luna laver så andre ting end lige tyggeben og træning, men min defination er nok den samme, hun er i gang med et eller andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Ligesom Siri synes jeg det er svært at bedømme hvad der er reel søvn og hvad der bare er hvile / afslapning... Men tæller jeg de aktive timer for hende, så vil jeg tro, at hun hviler mellem 18 og 20 timer i døgnet.... nogle dage mere andre mindre.... Hun er 2,5 år gammel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 orv, er det ikke meget hvile? er din coton virkelig kun aktiv 2,5 time om dagen? Ja, det er hun. Det er altså alle timer, hvor hun ikke er i enten fysisk bevægelse eller bliver trænet, der tæller som hvile. Vi går ca en time til halvanden om dagen, så tusser hun lidt rundt i haven og den står også på træning hver dag. Hun er naturligvis vågen meget mere end 2½ time, men det betegner jeg så som hvile, hvis hun er fysisk inaktiv. At tygge ben tæller også som hvile i mit regnskab. Hvordan ser dit "regnskab" ud? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 orv, er det ikke meget hvile? er din coton virkelig kun aktiv 2,5 time om dagen? Hov jeg kan se at jeg har lavet en fejl - der skulle stå hun hviler i 21,5 timer om dagen - så de passer med de 2,5 times aktivitet du nævner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Ja, det er hun. Det er altså alle timer, hvor hun ikke er i enten fysisk bevægelse eller bliver trænet, der tæller som hvile.Vi går ca en time til halvanden om dagen, så tusser hun lidt rundt i haven og den står også på træning hver dag. Hun er naturligvis vågen meget mere end 2½ time, men det betegner jeg så som hvile, hvis hun er fysisk inaktiv. At tygge ben tæller også som hvile i mit regnskab. Hvordan ser dit "regnskab" ud? jeg er med nu - havde misforstået det næste indlæg du skrev (eller, jeg fattede det ikke helt), troede der stod "betydning" og ikke ben-tygning altså, normale hverdage hvor vi skal på arbejde, går vi morgentur omkring 1 time, eftermiddagstur 1,5-2 timer og så en aftenlufter på omkring en halv time. nogle gange sidder motor på dækket og stener, det er kun hvis han er træt han sover derude, ellers sidder han bare og holder øje med verdenen. det tæller jeg nok som værende vågen. ben-tygning, aftensmad, tricks-træning (små sessioner om aftenen), det har jeg også med som vågen.. har ikke tænkt på hvile/slappe af - har kun tænkt vågen vs sove. men jo, der går selvfølgelig en del tid hvor hunden bare stener. så er der dage hvor han er ude og trække, til hundetræf, på stranden eller da vi gik til træning, det er mange timer i streg han er aktiv, så der er dagen efter slappe-dag, hvor der sker mindre end i hverdagene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 jeg er med nu - havde misforstået det næste indlæg du skrev (eller, jeg fattede det ikke helt), troede der stod "betydning" og ikke ben-tygning altså, normale hverdage hvor vi skal på arbejde, går vi morgentur omkring 1 time, eftermiddagstur 1,5-2 timer og så en aftenlufter på omkring en halv time. nogle gange sidder motor på dækket og stener, det er kun hvis han er træt han sover derude, ellers sidder han bare og holder øje med verdenen. det tæller jeg nok som værende vågen. ben-tygning, aftensmad, tricks-træning (små sessioner om aftenen), det har jeg også med som vågen.. har ikke tænkt på hvile/slappe af - har kun tænkt vågen vs sove. men jo, der går selvfølgelig en del tid hvor hunden bare stener. så er der dage hvor han er ude og trække, til hundetræf, på stranden eller da vi gik til træning, det er mange timer i streg han er aktiv, så der er dagen efter slappe-dag, hvor der sker mindre end i hverdagene. Ja altså der er selvfølgelig dage med mere og dage med mindre aktivitet. Det var Hallgren der fortalte om hvile/aktivitetsmodellen, som han bruger når han adfærdsbehandler. Han fortalte blandt andet om en hund, som ejer havde en del problemer med. Da de så regnede aktivitetstiden ud for hunden var den aktiv i 15 minutter dagligt!! No wonder den havde issues! Noget aktivitet tæller naturligvis også anderledes end andet. Eks. tror jeg et kvarter på får for min border trætter mindst dobbelt så meget som 2 timer i skoven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gismo hunden Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Jeg mener at have læst et sted at gåture ikke kan betegnes som aktivitet. Er det rigtigt? Jeg er med på hunden ikke sover i tidsrummet - forhåbentlig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Ja altså der er selvfølgelig dage med mere og dage med mindre aktivitet.Det var Hallgren der fortalte om hvile/aktivitetsmodellen, som han bruger når han adfærdsbehandler. Han fortalte blandt andet om en hund, som ejer havde en del problemer med. Da de så regnede aktivitetstiden ud for hunden var den aktiv i 15 minutter dagligt!! No wonder den havde issues! Noget aktivitet tæller naturligvis også anderledes end andet. Eks. tror jeg et kvarter på får for min border trætter mindst dobbelt så meget som 2 timer i skoven. kan godt se det smarte i den udregning, jeg har jo heller ingen ide om hvor længe motor bruger på at gnaske ben eller kigge om der kommer noget spændende gående forbi udenfor. jeg har bare regnet omvendt, der er rimeligt med rutiner her, det er der jo når man arbejder, så kan ret nemt regne ud hvor meget han sover, altså sover rigtigt. Jeg mener at have læst et sted at gåture ikke kan betegnessom aktivitet. Er det rigtigt? Jeg er med på hunden ikke sover i tidsrummet - forhåbentlig hvorfor skulle gåtur ikke være en aktivitet? det tæller jeg det bestemt som. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Jeg mener at have læst et sted at gåture ikke kan betegnessom aktivitet. Er det rigtigt? Jeg er med på hunden ikke sover i tidsrummet - forhåbentlig Altså jeg håber sgu ikke hunden sover, når den går tur...:blink: Gåture er, i hvert tilfælde ifølge Hallgren, også aktivitet. Det er jo en måde at få indtryk gennem forskellige sanser og samtidig fysisk aktivering. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Altså jeg håber sgu ikke hunden sover, når den går tur...:blink:Gåture er, i hvert tilfælde ifølge Hallgren, også aktivitet. Det er jo en måde at få indtryk gennem forskellige sanser og samtidig fysisk aktivering. pyh jeg sad godt nok og fik helt sved på panden over hvor lidt skipper bliver aktiveret hvis ikke vi måtte tælle gåturene med det var alligevel 1½ time der røg hver dag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts