Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)


sonja77
 Share

Recommended Posts

Nej, der er absolut ingen forståelse fra omgivelserne. Heller ikke fra dem, man regner med...

Og især ikke jo længere det står på. Jeg bringer aldrig selv emnet op mere, når jeg er sammen med folk, men det sker desværre alt for tit, at de så spørger ind til det. Og når jeg så med stolthed i stemmen siger "4 timer!", ryster de bare på hovedet.. Og så kommer spørgsmålene: "Hold da op, er det virkelig det værd?", "I er jo bundet til hjemmet?", "Hvornår har I sidst været på ferie?" og bla bla bla..

 

Nej, det har på ingen måde været det værd. Hvem ville sige ja tak til at være bundet til hjemmet i så mange år? Men det kan man jo ikke vide på forhånd, og vi har jo hele tiden håbet på, at nu vendte det, nu gik det kun fremad osv. osv. Hvis jeg efter 1 års træning med besøg af adfærdsbehandler osv. havde fået at vide, at 2 år senere ville jeg stadig kæmpe med det, så ville Louie helt sikkert ikke være her mere. Og det er jo ikke engang sikkert, at det ender med at være de mange års kamp "værd", hvis han nu aldrig når op på en fuld arbejdsdag.

 

Føler virkelig med jer og kan godt forstå at det er megahårdt.

 

I den korte tid jeg har haft problemet, som jo endda kun er om aftenen har en af mine veninder, som endda kender mig ret godt og plejer at være forstående overfor min hunde-fetish, foreslået at jeg bare doper Soko. Altså med stesolid eller bare noget så hun ikke kan bevæge sig.

 

Så skulle jeg dope dyret så jeg kan komme i byen og more mig, jeg tror det ikke!

 

 

Heldigvis er der en kæmpe fremgang i vores situation.

 

Efter jeg havde skrevet herinde første gang trænede vi nogle gange hvor jeg gik ud af døren i et minut (eller mindre) og ind igen. Hver eneste gang var Soko brudt ud af soveværelset, hvilket hun aldrig gør på hverdage.

Ingen fremgang overhovedet.

Så begyndte jeg at lægge mærke til at hun var ret urolig om aftenen, så jeg tænkte at jeg måtte have hende til at falde til ro først.

 

Jeg sørgede for at vovserne havde lavet en masse spændende og var velstimulerede og trætte inden jeg lukkede dem inde i soveværelset. Så sad jeg inde i stuen og forventede at de skulle falde til ro.

Nanna lægger sig straks roligt ned, Soko går rundt og siger ind imellem vov og efter kort tid brød hun ud af soveværelset og ind til mig. Jeg lukkede hende tilbage ind i soveværelset og mønsteret gentog sig nogle gange. Efter ca 10 udbrud gav jeg op og kom frem til at det aldrig ville lykkedes.

 

I tirsdags havde jeg haft fra og lå om eftermiddagen i sofaen, mens hundene lå inde i soveværelset. Pludselig gik det op for mig at Soko var helt rolig, jeg hun sov endda. Jeg prøvede at lukke soveværelset til og tage jakke og sko på og gå ud. Sad på trappen et par minutter og da jeg kom ind, lå begge hunde på den samme plads som da jeg forlod dem.

 

Dum (og overmodig) som jeg jo er, gik jeg igen lidt senere og satte mig til at læse i en bog ude i opgangen. Da jeg kom tilbage ca en halv time efter lå hundene stadig på deres pladser :banan:

 

Jeg tror måske Soko har været noget stresset over al den flytten rundt hun har været udsat for de sidste uger, frem for at det har været et reelt alene hjemme-problem.

 

Først flyttede vi ind i en venindes lejlighed, så hjem til jylland og holde jul, tilbage i venindens lejlighed, så tilbage i ex-kærestens lejlighed, så flyttede vi til ny lejlighed og var der et par dage, så blev jeg indlagt og hundene flyttede ind hos ex-kæresten og så da jeg kom hjem tilbage til ny lejlighed. Alt sammen indenfor en måned, det er måske også noget voldsomt.

 

Selv om Soko virker som en hård banan, så er det næsten altid hende der reagerer på skift af mennesker, steder osv. Min lille bløde terrier-vaps :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

 

I tirsdags havde jeg haft fra og lå om eftermiddagen i sofaen, mens hundene lå inde i soveværelset. Pludselig gik det op for mig at Soko var helt rolig, jeg hun sov endda. Jeg prøvede at lukke soveværelset til og tage jakke og sko på og gå ud. Sad på trappen et par minutter og da jeg kom ind, lå begge hunde på den samme plads som da jeg forlod dem.

 

 

Og der skulle selvfølgelig have stået: "I tirsdags da jeg havde fri fra arbejde" i stedet for "I tirsdags havde jeg haft fra..."

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg tror efterhånden, at jeg må acceptere, at Louie for alt i verden bare skal sidde ude foran hoveddøren og vente på vi kommer hjem. I dag lå han på puden inde i stuen i de første ti minutter. Derefter satte han sig ud i entréen, og jeg havde vist glemt at rulle gardinet ned i køkkenet, så da solen nåede derom, må det have været virkelig ubehageligt for ham at sidde der. Men rykke sig.. nej, det kunne han åbenbart ikke finde på.

 

Billedet er et screenshot fra min mobil, derfor kvaliteten. Men et sted der ude i lyset kan man ane ham siddende op ad døren med den skarpe sol direkte i øjnene. Den brune klat er en bamsepude, men helt til venstre i gangen, kan man godt ane Louie lidt.

 

9a401fd6.jpg

 

Da jeg kom hjem efter en time, gabte han godt nok lidt og virkede lidt sløv, så det kan da være han har været så god at lægge sig i solstrålen og tage en lur. Men det var altså helt umuligt at se, men han har ikke sagt en lyd. Det var selvfølgelig også kun en time, men han har faktisk ikke været alene siden d. 20/2, så det var faktisk helt godt klaret af ham :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg troede, at min Gizmo havde lært at være alene hjemme, idet han virker bedøvende ligeglad, når vi går, og tit ligger og sover, når vi kommer hjem. Han får et par fyldte Kong, som han er meget optaget af, når vi går. Der er heller aldrig ødelagt noget. Men naboen kunne så desværre fortælle, at Gizmo åbenbart piver/hyler mens vi ikke er hjemme :megaked: Det var ikke ment som en klage, sagde han, for det var ikke så lydt ind til ham at det sådan var til gene, men han syntes at det var lidt synd, og det har han da helt ret i. Jeg har så ikke spurgt, hvor længe det står på (jeg blev helt paf og nedslået, da jeg hørte det), for hvis det fx er i en periode på ½ time i løbet af dagen, så kunne jeg nok godt leve med det. Men mange timer derimod...

 

Jeg har gået hjemme i en periode på ca. 1½ måned fra vi fik Gizmo (han er nu 5 måneder), og jeg har kørt alene-hjemme træning med ham. Det har kørt sådan lidt svingende, da han virkede til at have noget separationsangst, men jeg synes helt klart at det gik fremad. Jeg kunne godt være væk i et par timer, uden der var noget. Han er også blevet meget bedre til at underholde sig selv med noget legetøj, uden at han behøver at være klistret op ad mig eller min kæreste.

 

Jeg fik så arbejde for godt 2 uger siden, og vi blev nødt til at 'kaste' Gizmo ud i at være alene i 8 timer, og som sagt havde jeg indtrykket af, at det gik godt. De dage, hvor han ikke sover, når vi kommer hjem, er han lidt oppe at køre, men han falder ret hurtigt ned igen (ca. 1-2 minutter) og vi tog det som almindelig gensynsglæde

 

Jeg kan godt se, at 8 timer er lang tid for en hvalp, og hvis det skal være, så kan jeg godt arrangere, at der kommer nogen en gang i løbet af dagen og lukker ham ud, men jeg er bare meget i tvivl om det ville stresse ham yderligere at blive forladt 2 gange på en dag. Jeg har spærret af, så han kun har gangen at gå i, delvist for at skåne møbler og trægulv (der ikke er så glad for hhv kløer og tis), dels fordi jeg har læst, at nogle hunde har svært ved at overskue flere rum. Nogle gange har han kunnet bryde ind i stuen, så der har han jo så haft mere plads, men jeg aner ikke, om det har nogen positiv indvirkning på ham. Evt. kunne man udvide til køkken, badeværelse og gang, men jeg er en smule nervøs for skabslågerne. Ellers havde det været min plan at udvide hans plads løbende som han havde vænnet sig mere til at være alene og havde vist, at han ikke ødelægger ting.

 

Jeg har ferie i denne uge, så det er på med alene-træningen igen, og så må jeg sætte mig ud i haveskuret og høre, hvornår og hvor længe han begynder at hyle. Men jeg kunne godt frygte at denne uge slet ikke er nok til at afhjælpe problemet, og jeg har desværre ikke mulighed for at tage mere fri. Mine bedsteforældre har godt nok tilbudt at kunne passe Gizmo mens vi er på job, men jeg synes, at det er uholdbart, for det lærer han jo ikke rigtigt så meget af, og det er heller ikke en mulighed hver dag. Desuden er de ikke helt nye mere og er ikke så godt gående.

 

Imorgen skal vi til hundetræning, så der vil jeg høre hundetræneren, om han har et godt råd. Og så kan jeg ellers høre min nabo ad, om han kan sige mere om, hvor slemt det står til. Og selvfølgelig træne Gizmo det jeg kan nå...

 

Øv øv, jeg troede lige, at det gik så godt og jeg var så lettet, fordi det var noget, der havde bekymret mig rigtig meget op til at jeg skulle starte på job, og så er Gizmo bare ked af det :megaked::megaked: Og jeg er jo også lidt bange for at naboen bliver træt af det og klager (vi bor i boligforening).

 

Hvad synes I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke alle hunde, der reagerer positivt på mindre plads. Nogle har det omvendt, som f.eks. min Tyson, der stresser og hylegør, hvis jeg lukker af, så han ikke har hele lejligheden at være i. Men det er jo forskelligt fra hund til hund og ikke til at sige, hvad der er tilfældet for Gizmo.

 

Jeg vil ikke anbefale at få en til at komme og lufte og så gå igen, da det - som du selv er inde på - kan virke stressende. Og så bliver han jo bare forladt to gange i stedet for én. Derimod ville det sikker være godt, hvis der var en, der kunne komme og hente ham eller være sammen med ham resten af arbejdsdagen, når han har været alene så længe, som I nu engang er nået til i træningen.

 

Jeg vil anbefale dig at downloade det gratis program Audacity, der optager lyd via computeren. Det kan du sætte til at optage, når han er alene, så du kan finde ud af, hvor hurtigt kan går i gang med at gø/hyle. Så er det lettere for dig at tilrettelægge træningen, da du kan finde hans tolerancetærskel, og du kan hele tiden følge med i, om træningen går godt eller ej. Du kan spole gennem lydbølgerne af en optagelse og se, om der er udsving, så du ikke behøver at lytte hele optagelsen igennem.

 

Mit primære råd er dog at tage kontakt til en god adfærdsbehandler og få skræddersyet et træningsprogram, der passer lige præcis til Gizmo.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar :-)

 

Du har ret i, at det kunne være en god idé at han bliver hentet efter nogle timer. Det kunne nok godt lade sig gøre, i hvert fald nogle af dagene.

 

Og tak for tippet om Audacity! Jeg har googlet efter noget i den stil, men jeg har ikke lige kunnet finde noget, så tak for det! Det vil jeg helt sikkert bruge til at finde ud af, hvornår og hvor længe han hyler. Så skal jeg bare lige have fat i en microfon at slutte til.

 

Når jeg har fået klarlagt, hvor slemt problemet er, vil jeg tage stilling til, om jeg skal tage kontakt til en adfærdsbehandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så ikke spurgt, hvor længe det står på (jeg blev helt paf og nedslået, da jeg hørte det), for hvis det fx er i en periode på ½ time i løbet af dagen, så kunne jeg nok godt leve med det. Men mange timer derimod...

Undskyld, men overstående falder mig altså lige lidt i øjnene...

Naturligvis kan du nok leve med det - men det er jo heller ikke dig der sidder derhjemme og er ked af at være forladt? :???:

 

Alene hjemme træning bør vel ikke være for at vi ejere kan "leve med det" og have ren samvittighed - træningen er vel for hundens skyld, så vi ved at DEN er okay med at være alene? Vores hvalp pev også i starten - naboerne ville aldrig have opdaget hende, ej heller da vi flyttede og hun ikke kunne overskue al pladsen, hvor hun skiftevis pev, sov lidt, fór rundt, pev igen - men hun faldt til ro indimellem - hun ødelagde ingenting, og hun holdte sig til kun at pive. Men det var altså overhovedet ikke ok for mig. Hun skulle være HELT ok med at være alene - hun skulle bare sove sig dagen igennem. Det har vi brugt 2,5 måned på at lære hende - vi har også begrænset hendes plads til kun soveværelset - og nu sover hun fra vi tager afsted til vi kommer hjem - ikke ét eneste piv. Jeg kunne såmænd "sagtens" have forladt hende før, for hun pev bare og ingen kunne høre hende - men det er altså ikke ok. Træningen er jo for hendes skyld, så hun lære at hun sagtens kan slappe af, for vi kommer igen.

 

Jeg kan sagtens læse ud af dit indlæg at du vil din hund det bedste :bighug: men så brug den tid det kræver, og lad vær med at stille dig tilfreds med at det er ok med en halv times piveri/hylen.. det er os mennesker som forventer at hunde kan - fuldstændig unaturligt - være mutters alene en hel arbejdsdag - så skylder vi dem altså også at gøre vores arbejde ordentligt og lære dem at det er helt ok at være alene, så de i hvert fald er så afslappet omkring det at de ikke føler trang til hverken at kalde på os/pive eller splitte vores hjem ad i frustration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har selvfølgelig ret. Det er rigtig synd for ham, at han er ked af det, og jeg skylder ham at gøre noget ved det.

 

Igår forsøgte jeg at lade ham være alene i 2 timer, og der var ikke en lyd, derimod lå han og sov, da jeg kom ind, så det er muligvis efter han har sovet og vågner op alene, at han føler sig forladt. Jeg havde udvidet hans plads til gang, køkken og badeværelse, så det kunne se ud til, at han godt kan styre den ekstra plads. Som sonja77 foreslår overvejer jeg at få nogen til at hente ham efter et vis tidsrum, som han kan klare, og have ham resten af dagen. Jeg ville meget have mere tid til at træne med ham, men desværre har jeg ikke mulighed for at tage mere fri i denne omgang end denne uge.

 

Jeg har også været ude i at overveje at få ham passet i dagtimerne hos den lokale hundepension, men det tror jeg alligevel ikke er en god løsning for Gizmo, for han er stadig lidt utryg ved andre hunde, og så kommer han ud i ukendt miljø, som han ikke er tryg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har selvfølgelig ret. Det er rigtig synd for ham, at han er ked af det, og jeg skylder ham at gøre noget ved det.

 

Igår forsøgte jeg at lade ham være alene i 2 timer, og der var ikke en lyd, derimod lå han og sov, da jeg kom ind, så det er muligvis efter han har sovet og vågner op alene, at han føler sig forladt. Jeg havde udvidet hans plads til gang, køkken og badeværelse, så det kunne se ud til, at han godt kan styre den ekstra plads. Som sonja77 foreslår overvejer jeg at få nogen til at hente ham efter et vis tidsrum, som han kan klare, og have ham resten af dagen. Jeg ville meget have mere tid til at træne med ham, men desværre har jeg ikke mulighed for at tage mere fri i denne omgang end denne uge.

 

Jeg har også været ude i at overveje at få ham passet i dagtimerne hos den lokale hundepension, men det tror jeg alligevel ikke er en god løsning for Gizmo, for han er stadig lidt utryg ved andre hunde, og så kommer han ud i ukendt miljø, som han ikke er tryg ved.

Det var lige præcis sådan vi lærte Ayo at være alene en hel arbejdsdag :5up: vi havde selv ferie 1 måneds tid - så den sidste 1½ måned som vi brugte, der hentede mine svigerforældre hende når hun havde været alene den tid hun kunne - og sådan kunne vi gradvist øge tiden, så de efterhånden hentede hende senere og senere. Det er en super god løsning! :-D

 

Og nu er Ayo 6 måneder - og jeg filmer hende altså stadig hver dag og kigger filmen igennem hver dag - better safe than sorry. :genert: Kunne måske nok godt lade vær nu, for efter hun er kommet ind i soveværelset, så sover hun hele dagen igennem - selv når hun vågner indimellem så siger hun ikke en lyd - så flytter hun bare rundt og sover videre. Så nu er det nok mest mig som ikke helt kan give slip på at blive bekræftet i at hun ER ok! :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Findus

Nej jeg siger ikke noget, tænder for alene hjemme musikken, tager tøj på og lægger så hendes ting som hun går igang med og så går jeg... Hun ved udemærket at hun skal være alene, når musikken bliver tændt og hun får sine alene hjemme ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
"No offence. Men er det ikke sådan noget, man skal lære hunden, når den er hvalp?" :evil: (udtalt af specialemakker i dag, da jeg fortalte, at vi havde lånt en hund for at se, om det kunne lære Louie at være bedre til at være alene hjemme.

 

Jeg bliver så træt over manglende forståelse.

:ae:

Der var også en dag på arbejde hvor jeg blev spurgt om ikke godt jeg kunne arbejde over, men det faldt sammen med den dag manden skulle til KBH - så hvis ikke jeg kom hjem til normaltid, så ville jeg ikke nå at kunne "afløse" ham også ville Ayo skulle være alene to gange på én dag - og dét kan hun altså ikke finde ud af. Så det fortalte jeg chefen, hvortil hun svarede "Jamen kan hun da ikke bare være alene?! Det kan sådan en hund vel?!" :evil:

 

Men det må være ekstrahårdt for jer - sikke en kamp i kæmper. :ae: Folk burde virkelig have forståelse og respekt for det! Alle andre havde opgivet den kamp for længe siden jo...

Link til indlæg
Del på andre sites

"No offence. Men er det ikke sådan noget, man skal lære hunden, når den er hvalp?" :evil: (udtalt af specialemakker i dag, da jeg fortalte, at vi havde lånt en hund for at se, om det kunne lære Louie at være bedre til at være alene hjemme.

 

Jeg bliver så træt over manglende forståelse.

 

Giv mig hendes adresse, så tager jeg hjem til hende og tæsker hende!!! :evil: :evil: :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

"No offence. Men er det ikke sådan noget, man skal lære hunden, når den er hvalp?" :evil: (udtalt af specialemakker i dag, da jeg fortalte, at vi havde lånt en hund for at se, om det kunne lære Louie at være bedre til at være alene hjemme.

 

Jeg bliver så træt over manglende forståelse.

 

Er lidt imponeret over at specialemakker stadig er i live (altså, det går jeg ud fra? :mrgreen:) Med alt det du har været igennem. Tror du vinder prisen for standhaftighed og tålmodighed hvad det angår.

 

Og så håber jeg virkelig at Poker er svaret. :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er lidt imponeret over at specialemakker stadig er i live (altså, det går jeg ud fra? :mrgreen:) Med alt det du har været igennem. Tror du vinder prisen for standhaftighed og tålmodighed hvad det angår.

 

Og så håber jeg virkelig at Poker er svaret. :x:

 

Jeg kan mærke, at hun ikke er helt populær hos mig i dag. Og så elsker jeg det der med, at hvis man bare siger "No offence", så bliver folk ikke fornærmede...

Link til indlæg
Del på andre sites

No Offence - men hvis jeg kritiserede din indretning, ville du så også tage dig det nær? Lad være med at lytte til tåber, der ikke aner hvad de taler om (men ved godt det alene-hjemme virkeligt er en dræber, jeg havde aldrig holdt ud så længe som dig :ae:)

 

Det er noget andet. Når man har kæmpet med alene-hjemme-træning i lang tid, er man meget følsom, fordi det er så benhårdt og psykisk opslidende, og fordi der står så meget på spil (læs: din elskede hunds liv eller fremtid sammen med dig). Og så er det ikke så let bare at tænke "nå, hun ved alligevel ikke hvad hun snakker om", hvis nogen kritiserer, i modsætning til hvis de sagde, at de ikke kunne lide ens sofa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget andet. Når man har kæmpet med alene-hjemme-træning i lang tid, er man meget følsom, fordi det er så benhårdt og psykisk opslidende, og fordi der står så meget på spil (læs: din elskede hunds liv eller fremtid sammen med dig). Og så er det ikke så let bare at tænke "nå, hun ved alligevel ikke hvad hun snakker om", hvis nogen kritiserer, i modsætning til hvis de sagde, at de ikke kunne lide ens sofa.

 

Lige præcis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bahh hader uforstående mennesker, som bare braller ud med noget uden at have nogen form for situationsfornemmelse eller bare OVERVEJE om deres ord kan være sårende! :evil:

 

Og ja - "no offence" eller "du skal ikke tage det personligt" og så føler de ligesom at de er dækket ind....suk...socialt afstumpede torsk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Louie, jeg forstår godt at din specialemakkers kommentar rammer dig hårdt, men ved hun hvad du er gået igennem med Louie mht. alene hjemme træning ?

 

Måske HAR hun bare undret sig over, at han ikke kan være alene som voksen hund, fordi hun har hørt at det er noget man træner når hunden er hvalp?

 

 

Jeg er da sikker på at vi alle har prøvet at komme til at jokke gevaldigt i spinaten, fordi vi ikke har vidst bedre men lige ville give en kommentar med :vedikke:

 

Synes det er ret drastisk at kalde hende en socialt afstumpet torsk, hvis kommentaren er faldet pga. manglende viden omkring Louis' seperationsangst :???: (Og ved godt det ikke er dig der har kaldt hende det)

 

 

 

Når det så er sagt, så krydser jeg fingre for at Poker og Louie klarer det til UG at være alene hjemme sammen. Synes de klæder hinanden HELT vildt fint :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...