Hop til indhold

hoste eller bræklyde


Gæst Trille
 Share

Recommended Posts

Hej - vi har en 12 årig blandingstæve (labrador/schæferagtig-blanding), som 5-8 gange i døgnet kommer med nogle væmmelige lyde. På grund af sin alder sover hun meget, og det er oftest efter søvn, at hun så - når hun er stået op - kommer med disse lyde, som om hun skal brække sig. Det starter nogle gange med et enkelt host, som straks går over i denne bræklyd.

Vi har selvfølgelig fået hende undersøgt hos dyrlægen (faktisk flere) uden nogen resultater.

Den første dyrlæge sagde, "Dårligere hjerte pga. alder".

Der er blevet undersøgt blodprøver, som viser at hun er i SUPER-topform i betragtning af sin alder. Hun har fået antibiotikakur i tilfældle af, at det skulle være noget bronchitis. Ingen forandring.

3 afføringsprøver er blevet undersøgt - ingen orm.

Er der nogen derude, som har været ude for det samme - og har en idé om hvad det kan være - og evt. hvad der kan gøres?

Jeg vil på forhånd sige, at pga for lidt tid til at sidde ved computeren, kan det godt være, at jeg ikke straks svarer på indlæg. Men jeg siger på forhånd tak for eventuel venlig hjælp.

Mvh Trille-mor :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej - vi har en 12 årig blandingstæve (labrador/schæferagtig-blanding), som 5-8 gange i døgnet kommer med nogle væmmelige lyde. På grund af sin alder sover hun meget, og det er oftest efter søvn, at hun så - når hun er stået op - kommer med disse lyde, som om hun skal brække sig. Det starter nogle gange med et enkelt host, som straks går over i denne bræklyd.

Vi har selvfølgelig fået hende undersøgt hos dyrlægen (faktisk flere) uden nogen resultater.

Den første dyrlæge sagde, "Dårligere hjerte pga. alder".

Der er blevet undersøgt blodprøver, som viser at hun er i SUPER-topform i betragtning af sin alder. Hun har fået antibiotikakur i tilfældle af, at det skulle være noget bronchitis. Ingen forandring.

3 afføringsprøver er blevet undersøgt - ingen orm.

Er der nogen derude, som har været ude for det samme - og har en idé om hvad det kan være - og evt. hvad der kan gøres?

Jeg vil på forhånd sige, at pga for lidt tid til at sidde ved computeren, kan det godt være, at jeg ikke straks svarer på indlæg. Men jeg siger på forhånd tak for eventuel venlig hjælp.

Mvh Trille-mor :-)

 

Der er set flere tilfælde hvor hunden faktisk har haft hjert-lungeorm, selvom afføringsprøver ikke har vist noget. Så jeg ville nok prøve at finde en dyrlæge der enten ville scanne for det, eller vil gi' en kur mod hjert-lungeorm bare på mistanken.

 

Ellers tænker man vel umiddelbart kennelhoste, men hvis hun har fået antibiotika så burde det jo ha' taget de symptomer det nu kan ta'...

 

Hoste i forbindelse med dårligt hjerte har jeg kun hørt om i de tilfælde hvor hjertet er meeeget dårligt, og så kan det jo i forvejen tydeligt mærkes på hundens almentilstand. Altså, hoste ville nok ikke være det første tegn på dårligt hjerte..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I rygere?

 

Hvis der bliver røget i huset, så har hun såmænd bare fået det alle rygere får før eller siden. Slim der skal hostes op efter søvn.

Det smager grimt, så derfor vil hun måske forsøge at brække det op.

 

Men det er selvfølglig alligevel værd at undersøge til bunds under alle omstændigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at din hund har et dårligt hjerte, det kan godt være det der gør at den hoster. Jeg har en 11 år gammel cavalier, han har et dårligt hjerte,

(går regeltmæssigt til undersøgelse hos KVL): Når hjerete er dårligt kan der komme vand i lungerne,min hund har også de anfald. Han får vanddrivende piller (furix), han får 40mg i døgnet. Tal med din dyrlæge.

Anders.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et dårligt hjerte kan hurtigt blive forværret, overanstrængt, så der kommer vand i lungerne. Din hund skal have en seriøs hjerteundersøgelse og så evt medicineres. Det foregår ofte ved ultralydsscanning , måling af blodgennemstrømning af hjerte og evt røngten for at se hjertestørrelse.

En hund med dårligt hjerte skal være under jævnlig dyrlægekontrol for at have et godt liv. Også som gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at din hund har et dårligt hjerte, det kan godt være det der gør at den hoster. Jeg har en 11 år gammel cavalier, han har et dårligt hjerte,

(går regeltmæssigt til undersøgelse hos KVL): Når hjerete er dårligt kan der komme vand i lungerne,min hund har også de anfald. Han får vanddrivende piller (furix), han får 40mg i døgnet. Tal med din dyrlæge.

Anders.

 

Vores cavalier har også dårligt hjerte, men ikke så slemt endnu at hun får medicin, 7-9-13. Hun kan også godt komme med nogle host/hark lyde, især også når hun har sovet. Hun snorker også en del, så ved ikke om det er fordi hun bliver lidt tør i halsen.

 

Giv lige en update på scanning/røngten. :x: for at det hele er ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva
Hmm - kan du måske optage lyden? Jeg tænker, at hvis hun faktisk er i topform, kunne det være reversed sneezing? Som er træls ja, men ufarlig

 

 

Ej, undskyld hvis jeg lige forstyrrer tråden.

 

- Men dét der gør min hund med mellemrum!! Har flere gange seriøst overvejet at køre hende til dyrlægen og få det tjekket, men det er ufarligt siger du?

 

.. Hvorfor gør de det?? :vedikke: Jeg har været helt vildt bekymret de gange det er sket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør de fordi de har en blød gane. Vores kan også godt gøre det. Så skal man holde dem for snuden et øjeblik og føre snuden ned mod brystkassen, så holder de op, virker det ikke første gang, gentager man. Man kan operere for det, men så skal det vist være rigtig slemt...

Jeg har set en hund der blev ret dårlig fordi den slet ikke kunne stoppe igen, så den lagde sig ned og blev lidt slap. Ejeren vidste ikke hvad hun skulle gøre, men vores træner fór hen og holdte den for næsen og split sekunder efter var den på toppen igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva
Det gør de fordi de har en blød gane. Vores kan også godt gøre det. Så skal man holde dem for snuden et øjeblik og føre snuden ned mod brystkassen, så holder de op, virker det ikke første gang, gentager man. Man kan operere for det, men så skal det vist være rigtig slemt...

Jeg har set en hund der blev ret dårlig fordi den slet ikke kunne stoppe igen, så den lagde sig ned og blev lidt slap. Ejeren vidste ikke hvad hun skulle gøre, men vores træner fór hen og holdte den for næsen og split sekunder efter var den på toppen igen...

 

Okay. Skræmmende historie. :shock:

 

Men jeg skal holde hende for næsen? Vildt..

 

Hun er også mops/cavalier, så blød gane har hun garanteret.

 

Altså hun står bare stille, sådan helt paralyseret og siger den der grimme lyd, rigtig højt, som om hun er ved at blive kvalt.

 

- Bør jeg tale med dyrlægen om det, eller betyder det ikke noget?

 

Umiddelbart er hun jo glad og velfungerende.. Og meget aktiv. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget du skal blive bange for, så vidt jeg har forstået, men hvis du er bekymret bør du spørge dyrlægen for at berolige dig selv og så kan du måske optage en video af det og vise det til dyrlægen. Men hvis det er revese sneezing, så skulle det altså ikke være farligt. De skal bare lige have tid til at komme til sig selv. Men ja, en finger hen over begge næsebor og tag hovedet ned mod brystkassen. Nogle gange er det nok bare at holde for næsen. Start med en 5 sek. og se og så kan du rette det til så du ved hvordan du bedst stopper det på din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva
Det er ikke noget du skal blive bange for, så vidt jeg har forstået, men hvis du er bekymret bør du spørge dyrlægen for at berolige dig selv og så kan du måske optage en video af det og vise det til dyrlægen. Men hvis det er revese sneezing, så skulle det altså ikke være farligt. De skal bare lige have tid til at komme til sig selv. Men ja, en finger hen over begge næsebor og tag hovedet ned mod brystkassen. Nogle gange er det nok bare at holde for næsen. Start med en 5 sek. og se og så kan du rette det til så du ved hvordan du bedst stopper det på din hund.

 

Okay, det må jeg prøve. :5up: Hvor er det dejligt at vide hvad det handler om nu. Det er enormt uhyggeligt at overvære, når man ikke er klar over hvad der sker. :???:

 

Men snakker lige med min dyrlæge næste gang vi skal derop og ser om jeg ikke kan få fanget hende på video.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke. Hun er 4 1/2 nu og det blev værre for et års tid siden tror jeg det var og for at berolige mig selv, har jeg lavet den aftale med dyrlægen at jeg holder skarpt øje med hende og tjekker de ting hver uge. Det startede vi med her i efteråret.

Dejligt at han fint kunne leve med det. Blev han ikke hurtigere træt?

 

Undskyld til trådstarter at vi bryder ind med andet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...