Hop til indhold

Pote target?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Ja skipper og jeg er på det famøse brevklikkerkursus :blink: vi har holdt weekendpause, men er startet op igen i dag og det kører ikke rigtig for os :???:

 

Øvelsen er pote target, altså at han skal lære at sætte poten på fx en musemåtte. De har foreslået at man lægger måtten imellem hund og ejer og så venter til han tilfældigvis træder på måtten og så klikke for det.

 

Men han træder overhovedet ikke på den s****e måtte :damn:jeg har prøvet at bevæge mig rundt om den, men han undviger den ligesom, sikkert ikke bevidst, men de gange vi har prøvet har han kun trådt på den 1 gang... Jeg klikkede selvfølgelig og gav en godbid, men jeg tror absolut ikke han fattede hvad han blev belønnet for :confused:

 

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg får ham til at fange princippet i øvelsen?

 

Han kan sagtens dutte på en targetstick, men det var nok mere naturligt for ham... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

er absolut ikke træningsekspert - men har fået at vide at godbidden skal gives nede ved target? - det ved jeg ikke om du gjorde?

 

Ellers er det vel bare at blive ved.. evt. lokke, pege eller lignende?

 

Altså - det er bare hvad jeg ville gøre..

 

Eller - hvis han kan give pote - evt. holde target i hånden og få ham til at røre den med poten på den måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du vil rent shape den, så må du sætte kriteriet ned for ham...

 

Introducer måtten for ham på en interessant måde og læg den foran dig.

 

kriterie 1: kræ kigger på måtte *klik* guf

kriterie 2: kræ snuser til måtte *klik* guf

kriterie 3: kræ poter til måtte *klik* guf

 

herefter er det KUN poteaction der belønnes...

 

edit. Tag måtte op fra jorden imellem belønningerne, så den bliver ved at være interessant. Så fanger han lynhurtigt, at det handler om den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forslag :5up: jeg tror jeg må shape den for ham. Han udviste sådan set også opmærksomhed for den, jeg var nok bare bange for at han ikke ville nå videre end at snuse til den, men jeg prøver :-D

 

Jeg havde selv overvejet at holde den op, men han tilbyder stort set aldrig poten selv hvis han tigger, så tror jeg ville ende med at sidde med den musemåtte i hånden pænt længe :lol:

 

Jeg synes nu det er lidt svært at få ham til at tilbyde adfærd :hmm:Jeg læser om hvordan hunden hurtigt vil begynde at lave en flydende adfærd og det gør han slet ikke :vedikke:

 

Fx med snudetarget, han ved udmærket godt hvad han skal, men hvis jeg rykker den bare 5 cm længere væk så sidder han et godt stykke tid og overvejer om han nu også gider rykke sig for at få godbidden. Han ender altid med at gøre det, men ligefrem flydende vil jeg bestemt ikke påstå at det er :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forslag :5up: jeg tror jeg må shape den for ham. Han udviste sådan set også opmærksomhed for den, jeg var nok bare bange for at han ikke ville nå videre end at snuse til den, men jeg prøver :-D

 

Jeg havde selv overvejet at holde den op, men han tilbyder stort set aldrig poten selv hvis han tigger, så tror jeg ville ende med at sidde med den musemåtte i hånden pænt længe :lol:

 

Jeg synes nu det er lidt svært at få ham til at tilbyde adfærd :hmm:Jeg læser om hvordan hunden hurtigt vil begynde at lave en flydende adfærd og det gør han slet ikke :vedikke:

 

Fx med snudetarget, han ved udmærket godt hvad han skal, men hvis jeg rykker den bare 5 cm længere væk så sidder han et godt stykke tid og overvejer om han nu også gider rykke sig for at få godbidden. Han ender altid med at gøre det, men ligefrem flydende vil jeg bestemt ikke påstå at det er :blink:

 

Bare en kommentar til det der med at hurtigt begynde at tilbyde adfærd og lignende - når man læser bøger og artikler om klikker/shaping, så føler jeg at man stort set altid udgår fra en ung og uerfaren hund, og i hvert fald ikke én der er har tidligere erfaringer med andre træningsmetoder...

 

Jeg har haft 3 hunde, og jeg har trænet LP og agility med dem alle. Okay, Iso's LP-karriere er indtil videre af model "meget sporadisk hjemmetræning"... ;-) Alle 3 har jeg også klikket/shapet - men det er startet på forskellige tidspunkter i deres liv.

 

Min gamle Daiwa var min første prøveklud mht. klikkertræning, og hun prøvede det først som temmelig voksen, da hun allerede var konkurrencehund. Frostie fik hvalpetræning og den aller første LP-træning med meget bløde træningsmetoder, men klikker og shaping blev først introduceret da hun var "ældre unghund". Iso er klikket og shapet helt fra start af.

 

Og der er altså en meget stor forskel på hvordan det er gået for sig, med de 3! Godt nok har de været forskellige af sind, men ingen tvivl om at jo tidligere de er startet, des nemmere og hurtigere er det gået med at tilbyde adfærd, og også med at lære.

 

Har man en såkaldt "crossover-hund", dvs. en hund der fra start af er trænet med andre metoder, så skal man ikke regne med at det nødvendigvis går så let og hurtigt som beskrevet i bøger og artikler. Vi ved jo at de ting hunden lærer som hvalp, de sidder godt fast. Og har hunden som hvalp lært at man altid lærer nye øvelser ved at følge en godbid, eller ved at føreren guider/lokker, altså at føreren er den aktive, så er det ret svært at lige pludselig skulle ta' en hel masse initiativ, og selv komme med idéerne til træning!

 

Så hvis man synes at tingene ikke flyder helt så nemt som beskrevet, så prøv at google lidt på crossover, måske ligger der nogle ting der er mere "naturtro"! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sat kravene lidt ned og er (stærkt forsinket :oops:) begyndt at lære ham at give pote. Det fangede han hurtigt så jeg tror bare at han slet ikke fattede hvad jeg ville have han til før...

 

Jeg tænker lidt at det vil gøre det nemmere for ham med pote target hvis han har lært andre øvelser med poten først :hmm:

 

Korvis jeg tror du har ret i det med at han har været trænet anderledes før. Han har jo kunne sit med håndtegn og kommando siden han var 9 uger men jeg kan slet ikke få det til at flyde med klikkeren hvor han selv skal tilbyde adfærden. Han står bare og venter på et håndtegn

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sat kravene lidt ned og er (stærkt forsinket :oops:) begyndt at lære ham at give pote. Det fangede han hurtigt så jeg tror bare at han slet ikke fattede hvad jeg ville have han til før...

 

Jeg tænker lidt at det vil gøre det nemmere for ham med pote target hvis han har lært andre øvelser med poten først :hmm:

Det tror jeg du har meget ret i. :5up:

 

Korvis jeg tror du har ret i det med at han har været trænet anderledes før. Han har jo kunne sit med håndtegn og kommando siden han var 9 uger men jeg kan slet ikke få det til at flyde med klikkeren hvor han selv skal tilbyde adfærden. Han står bare og venter på et håndtegn

 

Har du prøvet "100 ting man kan gøre med en papkasse"? Den er god til at netop få hunden at tilbyde adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet "100 ting man kan gøre med en papkasse"? Den er god til at netop få hunden at tilbyde adfærd.

 

nej havde egentlig sat mig for at følge canis 7 dages kursus, men de har åbenbart opgivet mig efter dag 5 :lol: jeg har i hvert fald ikke modtaget nogen mail siden lørdag :vedikke:

 

Men jeg har hentet Karen Pryors bog på biblioteket og hun beskriver øvelsen så den tror jeg vi skal afprøve. Jeg har en ide om at han vil synes det er vældig sjovt :blink:

 

Hvis nu hundens første indskydelse er at ødelægge kassen må man så stoppe den eller er den bare en adfærd man klikker for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...