Hop til indhold

Stamtavle navnet eller nyt?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Andet navn.. Motor hedder oprindeligt Elmo.

 

Meet Elmo:

images?q=tbn:ANd9GcS68flX74cQcZdOj4eGgha8c6g1094xaK2LrVXAqc3U3dcrfExnOA

 

Hmmmmmm :hmm: Pludselig forstår jeg faktisk min hund SÅ meget bedre?!

 

Og så tilsat Motor! :klap:

 

 

 

__

 

Møffe hedder "Tertzo's Live To Tell" på stamtavlen. DET kan man altså ikke kalde efter en hund og selve navnet Tertzo var heller ikke så meget mig (det er en af hans brødre så tilgengæld blevet døbt :mrgreen: ).

 

Så her blev det også et nyt navn. Og det tror jeg faktisk næsten altid det vil være. Min hund skal have et navn, der for mig er personligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg forstår godt, at mange vælger deres eget navn fremfor at bruge stamtavlenavnet, for det er da mange gange de mest umulige navne hvalpene gives af opdrætterne.

Faktisk forstår jeg slet ikke hvorfor opdrætter skal give hvalpene navne, og skal vælge kuldnavne inden hvalpene er tre uger.

Man kunne da sagtens registrere hvalpene med kennelnavn og registreringsnummer.

Selv løser jeg navne spørgsmålet ved at give mine hvalpe navne med max to stavelser og max 6 bogstaver og altid en vokal som slutbogstav Det har bevirket at mange af mine hvalpekøbere bruger stambogsnavnet, men jeg har naturligvis intet imod dem der vælger deres eget navn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes ikke det er mærkeligt, at opdrætter vælger at give hvalpene navne, der giver mening for dem selv, og som der ikke er et kaldenavn i. Et stambogsnavn er vel mest for opdrætter og andre nysgerrige, der så har noget at søge på.

 

Langt de fleste opdrættere kører jo enten alfabetisk i gennem eller med temaer. Og det syntes jeg jo er fantastisk rart, for når jeg møder en anden hund af min race fra en specifik opdrætter, kan jeg hurtigt tænke mig frem til, hvem den er efter og kuldsøskende med. Ja, det er lidt nørdet med sådanne informationer lagret for ingen verdens nytte.

 

Mine tre hunde har følgende stamtavle navne (efter kennelmærket):

Aida (fra et opera/operette kuld)

One Never Knows (fra et kuld, hvor alle hed noget med One - tævens næste kuld hed allesammen noget med 2)

Bluffing And Betting (poker kuld)

 

Kaldenavne blev Nushka, Sally (ikke selv valgt, hun er omplacering) og Ayoe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes ikke det er mærkeligt, at opdrætter vælger at give hvalpene navne, der giver mening for dem selv, og som der ikke er et kaldenavn i. Et stambogsnavn er vel mest for opdrætter og andre nysgerrige, der så har noget at søge på.

 

Langt de fleste opdrættere kører jo enten alfabetisk i gennem eller med temaer. Og det syntes jeg jo er fantastisk rart, for når jeg møder en anden hund af min race fra en specifik opdrætter, kan jeg hurtigt tænke mig frem til, hvem den er efter og kuldsøskende med. Ja, det er lidt nørdet med sådanne informationer lagret for ingen verdens nytte.

 

Mine tre hunde har følgende stamtavle navne (efter kennelmærket):

Aida (fra et opera/operette kuld)

One Never Knows (fra et kuld, hvor alle hed noget med One - tævens næste kuld hed allesammen noget med 2)

Bluffing And Betting (poker kuld)

 

Kaldenavne blev Nushka, Sally (ikke selv valgt, hun er omplacering) og Ayoe.

 

Jeg forstår godt dit ønske om, via hundens navn, at kunne kende hundens stamtavle via dens stambogsnavn.

Men faktisk tror jeg et nummer ville kunne give mange flere of mere præcise oplysninger.

Selvom mange opdrættere idag har et system i deres navngivning, så er der ikke nogle overordnede regler, så hver enkelt opdrætter kan gøre næsten hvad de vil.

Derfor giver hundens navn ikke mange oplysninger, med mindre man er meget nørdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine 3 har beholdt deres tavlenavne :-D eller i det mindste udtalen :blink:

 

Chappi's Lucki = Lucki

Schæferhaven Bondo = Bondo

Ulveskoven's Yackie = Jacki

 

Jeg har en klar 5 bogstaver, 2 vokaler regel :engel: derfor måtte e'et lade livet i Jackis navn :lol:

 

Jeg synes, at der indenfor min race (brugslinie schæfer) er en klar trend, at kennelerne navngiver kuldet med "mundrette" navne :5up: af de hunde jeg træner med er kun én eller to omdøbt :hmm:

 

Til TS: Oline er et fantastisk smukt navn :lun: Faktisk nok mit favorit af de nævnte :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke huske hvad Otto oprindeligt hed på stamtavlen. Da stamtavlerne blev sendt ind vidste vi jo endnu ikke hvem der skulle have hvilken hvalp. Men da det så senere blev besluttet fik vi næsten alle ændret navnet på stamtavlen, så det stemmer overens med kaldenavnet. Det kan man gøre helt op til 6 måneders alderen - såfremt man får samtykke fra opdrætter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke huske hvad Otto oprindeligt hed på stamtavlen. Da stamtavlerne blev sendt ind vidste vi jo endnu ikke hvem der skulle have hvilken hvalp. Men da det så senere blev besluttet fik vi næsten alle ændret navnet på stamtavlen, så det stemmer overens med kaldenavnet. Det kan man gøre helt op til 6 måneders alderen - såfremt man får samtykke fra opdrætter ;-)

 

Du har fuldstændig ret, men jeg forstår godt de opdrættere der siger nej til navneændring på stambogen, jeg er nemlig selv en af dem.

Når systemet nu en gang er således, at det er navnet man skal kende sine hunde på, nytter det jo ikke noget, hvis man lader køberne ændre disse navne. Man vil meget hurtigt få to eller flere med samme modenavn og det bliver helt umuligt at huske hvem der er hvem.

Jeg har ladet mine købere være medbestemmende, hvis der er lavet aftale om køb inden hvalpen er tre uger, hvor navnelisten skal indsendes, men selvfølgelig under den forudsætning, at de har kunnet finde et navn som opfyldte mine krav til kuldets navne.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag hørte jeg dog et nyt bud på en forveksling af hendes navn. Det var et par drenge der ville hilse på hende, og som altid spørger børn hvad hunden hedder og jeg siger Grace.

-Hedder den Aids? spørger den første dreng. Jeg gentager at hun hedder Grace. Da den anden dreng kommer hen til os, siger den første så til ham at hunden hedder Aids.:mrgreen::damn:.

 

Fantastisk historie :klap: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fuldstændig ret, men jeg forstår godt de opdrættere der siger nej til navneændring på stambogen, jeg er nemlig selv en af dem.

Når systemet nu en gang er således, at det er navnet man skal kende sine hunde på, nytter det jo ikke noget, hvis man lader køberne ændre disse navne. Man vil meget hurtigt få to eller flere med samme modenavn og det bliver helt umuligt at huske hvem der er hvem.

Jeg har ladet mine købere være medbestemmende, hvis der er lavet aftale om køb inden hvalpen er tre uger, hvor navnelisten skal indsendes, men selvfølgelig under den forudsætning, at de har kunnet finde et navn som opfyldte mine krav til kuldets navne.

 

Jeg synes det er rigtig dejligt, at nogle opdrættere giver lov til det - så er jeg faktisk ret ligeglad hvad det giver dem af problemer. De kan vel bruge numrene i stedet?

Det er rigtig rart at stamtavlenavn og kaldenavn stemmer overens - især når man konkurrerer meget. Det er noget rod at finde rundt i hvad hundene hedder, når de har to forskellige navne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiki hedder kiki hun er en blanding så ingen stambogsnavn der, hun blev hentet som 4 måneders og havde der fået navn og ja valgte ikke at lave det om men havde hun været min fra bebs af så havde hun nok fået et andet :genert:

Men nu elsker jeg navnet og har ligesom sat noget igang med noget med navnene med K :stupid:

 

Koda hedder på papiret: Chiloudy's A Magic Sensation egentlig et fedt navn elsker hans stambogs navn aussiepower har været kreativ der :engel: Men som kaldenavn blev det koda efter at høre sangen fra bjørnebrødre [media]

[/media] hehe kunne være så meget mig der bad trælse koda om at dæmpe sig :lun:

 

Kaos hedder på papiret : Carpediemaussie Brave Bisco. Bisco var ikke lige mig det skulle gerne være med K jo :engel: Lise herinde fra kom med gode foreslag og da jeg så navnet Kaos var jeg ikke i tvivl egentlig et mærkeligt navn men det lød bare SÅ godt i mine øre og så må andre folk vænne sig til det hehe

 

 

Når Kiki en dag om 22 1/2 år ikke er her mere (ja hun bliver temmelig gammel har jeg spået) så skal det være en tæve der skal hedde Kayla :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er rigtig dejligt, at nogle opdrættere giver lov til det - så er jeg faktisk ret ligeglad hvad det giver dem af problemer. De kan vel bruge numrene i stedet?

Det er rigtig rart at stamtavlenavn og kaldenavn stemmer overens - især når man konkurrerer meget. Det er noget rod at finde rundt i hvad hundene hedder, når de har to forskellige navne.

 

Ja helt enig, det er noget rod. Derfor også mit forslag om at afskaffe stambogsnavne.

Et forslag jeg prøver at komme igennem med hos DKK, men desværre er der megen modstand.

Jeg tror det er fordi mange opdrættere følger en form for prestige ved deres lange stambogsnavne. Der er ikke megen forståelse for købernes problemer at hente der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja helt enig, det er noget rod. Derfor også mit forslag om at afskaffe stambogsnavne.

Et forslag jeg prøver at komme igennem med hos DKK, men desværre er der megen modstand.

Jeg tror det er fordi mange opdrættere følger en form for prestige ved deres lange stambogsnavne. Der er ikke megen forståelse for købernes problemer at hente der.

 

Jeg ville være ked af hvis stambogsnavnene bliver afskaffet for mig er der nok lidt prestige i det :oops: Synes det er en smule sejt med en hund med et langt navn som man er stolt af på papiret. Synes også det er en fordel at kennelnavnet står på så kan folk se hvor den hund er fra som f.eks er i ringen til en prøve.

 

Nogle opdrættere bruger meget tid på att finde navnene og sytnes det helt fint med mig kan ikke se nogle problemer i det og er glad for mine hundens stambogsnavne og kaldenavne :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hund 1 hed Misty, men kan ikke huske, hvad stambogsnavnet var:hmm:

Hund 2 hed Gail både på stamtavle og som kaldenavn

Hund 3 hed Donna og på stambog: Rambies lady madonna in black

Hund 4 hedder Cleo og var også en del af hendes stambogsnavn

Hund 5 hedder Rosita og på stambog Elliots Rosita

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja helt enig, det er noget rod. Derfor også mit forslag om at afskaffe stambogsnavne.

Et forslag jeg prøver at komme igennem med hos DKK, men desværre er der megen modstand.

Jeg tror det er fordi mange opdrættere følger en form for prestige ved deres lange stambogsnavne. Der er ikke megen forståelse for købernes problemer at hente der.

 

Jeg kan da heller ikke finde nogle nævneværdige problemer i, at der er stambogsnavne - nærmere omvendt.

 

Det gør, at dem, der faktisk skal bruge disse navne, bedre kan navigere rundt, genkende, bestemme osv. Det andet vil da blive noget rent rod, for folk, der rent faktisk bruger stamtavlerne, imo.

 

Og nej, man kan altså ikke huske numre (jeg har efterhånden skrevet og læst Møffes reg.nr. de første 100gange og kan stadig ikke huske det), lige så godt som "Kennelnavn" + "tema/forbogstav" (der kan jeg tilgengæld huske både Møffes, søskendes + tusind andre hunde - + nærmest ingen hedder det samme).

 

Synes det er et rent luksusgode, hvis hunden hedder samme på stamtavlen, som i virkeligheden :vedikke: En alm. køber kan jo ikke bruge det til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Specielt racer, jeg kun kender overfladisk, elsker jeg systematiske opdrætternavne, det giver lige præcis den info jeg kan overskue :-D

 

Jeps.

 

Jeg synes også, at det er så dejligt overskueligt, som det er nu. Selvom et kuld som Møffes helt klart vil give mig problemer! Brøds mig ikke om Madonna og han er ud af et Madonna-kuld :genert: Nu giver det mig ikke problemer, fordi jeg kan alle navnene på hans kuldsøskende, men ville ikke kunne spotte de familiemæssige forhold på en udstilling - udover hvis jeg tjekkede forældrene selvfølgelig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...