Hop til indhold

For lidt eller for meget aktivering...

Lonny
 Share

Recommended Posts

... hvordan ser man det?

Jeg tror såmænd at Luna bliver tilpas aktiveret, men for længe siden fik jeg oplyst "at en hund kan ligge og vente hele livet på at der sker noget", altså at det kan se ud som den hviler og er tilfreds, men dybest set ligger den bare længselsfuldt og venter på at der sker noget...

Denne bemærkning har redet mig som en mare siden jeg hørte den :oops:

Hvis en hund kan ligge og sove og se veltilpas ud, men stadig være understimuleret, hvordan i alverden ved man så om man har aktiveret for lidt, for meget eller lige tilpas?

Nu tænker jeg ikke lige i Luna's situation, men sådan generelt, hvordan ved man om hunden bare har affundet sig med situationen, eller om den dybest set er tilfreds?

Link til indlæg
Del på andre sites

... hvordan ser man det?

Jeg tror såmænd at Luna bliver tilpas aktiveret, men for længe siden fik jeg oplyst "at en hund kan ligge og vente hele livet på at der sker noget", altså at det kan se ud som den hviler og er tilfreds, men dybest set ligger den bare længselsfuldt og venter på at der sker noget...

Hvis en hund kan ligge og sove og se veltilpas ud, men stadig være understimuleret, hvordan i alverden ved man så om man har aktiveret for lidt, for meget eller lige tilpas?

Nu tænker jeg ikke lige i Luna's situation, men sådan generelt, hvordan ved man om hunden bare har affundet sig med situationen, eller om den dybest set er tilfreds?

Jeg kan ikke svare dig Lonny. Det ville jeg også gerne vide, ikke at jeg tror Lexus er understimuleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke svare dig Lonny. Det ville jeg også gerne vide, ikke at jeg tror Lexus er understimuleret.

Nej, men det kan jo lige så vel gå den anden vej, at man i forsøget på ikke at undestimulere får overstimuleret, men det vil vel vise sig på en eller anden måde, evt. ved manglende afslapning, så det er måske lettere at opdage end understimulering :hmm:

Jeg syntes bare at der er så mange der altid snakker om over- eller understimulering, men medmindre du har en direkte problemhund, så syntes jeg godt det kan være svært at vide hvor meget der er for meget eller for lidt, især når man så samtidig for at vide at selv problemfri hunde kan være understimulerede og have et kedeligt liv :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

På Tyson mener jeg at kunne se på turene, både om han er over- eller understimuleret. Han reagerer nemlig på samme måde: Ved at være mere reaktiv = gø mere af forskellige ting.

Hvordan man generelt kan se det, ved jeg ikke. :vedikke:

Men så har man jo igen problematikken, er det fordi han har fået for meget eller for lidt, jeg syntes det er forvirrende at tegnene på under- eller overstimulering ofte er de samme :vedikke:

Grunden til at jeg kom til at tænke på dette var netop en historie om en hund der gjorde udfald på gåturerne, men opførte sig fint derhjemme, og her var konklusionen (baseret på mange andre ting) at hunden var udadfarende fordi den var understimuleret. Skal man så til at tænke i understimulering hver gang ens hund har problemer på gåturen, også selvom den bare ser ud til at sove når man er hjemme :hmm:

Eller er der måske andre ting man kan kombinere med reaktionerne på gåturerne, så man på en eller anden måde kan finde ud af om problemet skylde under- eller overstimulering, eller om hunden bare gør sådan i den situation fordi at det har den lært...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Den du har hørt der, er et citat omkring specielt labradoren, der jo er avlet til at være en "ventehund", det vil sige at den på jagt ikke skal foretage sig noget før den får besked.

Dette bevirker også at den fejlagtigt bliver betegnet som den perfekte familiehund for den lægger sig bare tålmodigt og sover til noget sker! Derfor kan f.eks. en lab godt snyde.

Med de mere naturligt aktive hunde synes jeg ikke dette citat passer!

Og labben er også ved at arbejde sig ud af det vil jeg mene.

Hvis en hund sover roligt, kan slappe af uden at ligge på neglene ved mindste bevægelse, ikke konstant er opsøgende for at få aktivitet og ikke opfører sig overgearet, mener jeg det ser OK ud, sådan generelt.

Er hunden meget aktiveringssøgende og ligger på neglene, behøver dette ikke skyldes underaktivering, men kan skyldes, at der ikke er nogen fast struktur på hundens aktivering, så den aldrig ved om det er nu, nu, NU der skal ske noget for den.

Er den urolig og har svært ved at falde til ro, kan det være overaktivering der er årsagen.

Men se på helheden

Pelle gjorde mig lige opmærksom på at jeg skulle lave en tilføjelse.

Vejrtrækningen! Når hunden er i ro og sover/hviler sig, bør der komme nogle dybe suk hvor hunden ligesom "afslutter" en oplevelse, hvis jeg kan sige det sådan. Derefter vil den ofte putte sig lidt mere til rette og sove mere. Det er den afslappede hund som har det godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den du har hørt der, er et citat omkring specielt labradoren, der jo er avlet til at være en "ventehund", det vil sige at den på jagt ikke skal foretage sig noget før den får besked.

Dette bevirker også at den fejlagtigt bliver betegnet som den perfekte familiehund for den lægger sig bare tålmodigt og sover til noget sker! Derfor kan f.eks. en lab godt snyde.

Med de mere naturligt aktive hunde synes jeg ikke dette citat passer!

Og labben er også ved at arbejde sig ud af det vil jeg mene.

Hvis en hund sover roligt, kan slappe af uden at ligge på neglene ved mindste bevægelse, ikke konstant er opsøgende for at få aktivitet og ikke opfører sig overgearet, mener jeg det ser OK ud, sådan generelt.

Er hunden meget aktiveringssøgende og ligger på neglene, behøver dette ikke skyldes underaktivering, men kan skyldes, at der ikke er nogen fast struktur på hundens aktivering, så den aldrig ved om det er nu, nu, NU der skal ske noget for den.

Er den urolig og har svært ved at falde til ro, kan det være overaktivering der er årsagen.

Men se på helheden

Årh, den sætning var mere specifikt om hunde der var avlet til at vente, du ved ikke hvor meget det glæder mig at høre, for det var helt ærligt ment, den sætning har altså redet mig som en mare :oops:

I mit inderste væsen har jeg jo netop tænkt som du skriver, at hvis ikke Luna på spring hver gang jeg bevæger mig, og hun generelt bare ligger afslappet når jeg rejser mig for at gå ud i haven eller for at lave noget andet, så var hun nok meget godt tilfreds med aktiveringen og generelt afslappet og glad, men hver gang jeg så tænkte på den sætning, så kom jeg igen i tvivl og tænkte, hmmm gud ved om jeg tager fejl...

Og i disse tider hvor der tales så meget om aktivering, og man på forums som dette kan læse om den ene og den anden der går til træning 3 gange om ugen, lufter deres hund 3 timer om dagen, og aktivere den tilsvarende (overdrivelse fremmer forståelsen :blink:), så tror jeg at der er mange andre end jeg der ofte kommer til at sidde med en fornemmelse af at man måske ikke gør det godt nok. Og denne fornemmelse tror jeg godt kan føre til, at vi i stedet for understimulerede hunde ender ud med en masse overstimulerede hunde, og netop derfor søgte jeg en måde hvorpå man ligesom kunne se på ens hund at det man gør er godt nok.

Vejrtrækningen! Når hunden er i ro og sover/hviler sig, bør der komme nogle dybe suk hvor hunden ligesom "afslutter" en oplevelse, hvis jeg kan sige det sådan. Derefter vil den ofte putte sig lidt mere til rette og sove mere. Det er den afslappede hund som har det godt!

Sikke en dejlig tilføjelse, den tilfredse lyd hører jeg ofte fra Luna, og jeg har tolket den præcist som du gør :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Årh, den sætning var mere specifikt om hunde der var avlet til at vente, du ved ikke hvor meget det glæder mig at høre, for det var helt ærligt ment, den sætning har altså redet mig som en mare :oops:

I mit inderste væsen har jeg jo netop tænkt som du skriver, at hvis ikke Luna på spring hver gang jeg bevæger mig, og hun generelt bare ligger afslappet når jeg rejser mig for at gå ud i haven eller for at lave noget andet, så var hun nok meget godt tilfreds med aktiveringen og generelt afslappet og glad, men hver gang jeg så tænkte på den sætning, så kom jeg igen i tvivl og tænkte, hmmm gud ved om jeg tager fejl...

Og i disse tider hvor der tales så meget om aktivering, og man på forums som dette kan læse om den ene og den anden der går til træning 3 gange om ugen, lufter deres hund 3 timer om dagen, og aktivere den tilsvarende (overdrivelse fremmer forståelsen :blink:), så tror jeg at der er mange andre end jeg der ofte kommer til at sidde med en fornemmelse af at man måske ikke gør det godt nok. Og denne fornemmelse tror jeg godt kan føre til, at vi i stedet for understimulerede hunde ender ud med en masse overstimulerede hunde, og netop derfor søgte jeg en måde hvorpå man ligesom kunne se på ens hund at det man gør er godt nok.

Det er i dag ikke så mange understimulerede hunde jeg ser, det er faktisk ofte det modsatte. Især hvalpe og det er skruen uden ende og giver ris til egen r*v på et tidspunkt

Den moderne hundeejer er nervøs for ikke at gøre det godt nok - og ikke mindst at undgå fejl - at det ofte bliver overdrevet

Sikke en dejlig tilføjelse, den tilfredse lyd hører jeg ofte fra Luna, og jeg har tolket den præcist som du gør :-D

Vi kender det også fra os selv efter aktivitet, at når vi giver dette suk så et vi "landet" igen.

Glem den sætning du hørte :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hele beskrivelsen.. Og lige den sidste her.. Det er Luna:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih jeg har faktisk også sådan en sætning som skræmmer mig mega meget!

At en hund bliver inaktiv hvis man bare ignorerer dens krav.

Jeg véd godt, at det er ekstremt.. men ordet inaktiv, det hader jeg - ikke som i at hunden ikke har super godt af at få slappet af, men hvis man får "slukket dens indre glød" :oops:

Nu ser jeg slet ikke Motor som sådan en hund, men jeg har set andre hvor jeg har overvejet om det er det der er sket, og det gør godt nok lidt ondt i hjertet på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den moderne hundeejer er nervøs for ikke at gøre det godt nok - og ikke mindst at undgå fejl - at det ofte bliver overdrevet

Det er jo præcist det jeg tænkte på, og jeg har det på præcis samme måde med altid at tænke på om det nu er "godt nok", og jeg tror at du har helt ret i, at denne tanke tit resulterer i at man i stedet ryger i den modsatte grøft og får overstimuleret sin hund.

Internettet er en rigtig god ting, og man kan få rigtig mange gode råd, men ofte får man også en fornemmelse af, at alle andre gør meget mere end en selv, og dermed opstår den dårlige samvittighed og de evige forsøg på at dumle den, helt uden at stole på sin egen mavefornemmelse...

Men jeg vil gøre som du siger (og håbe at mange andre gør det samme), og glemme den dumme sætning igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih jeg har faktisk også sådan en sætning som skræmmer mig mega meget!

At en hund bliver inaktiv hvis man bare ignorerer dens krav.

Jeg véd godt, at det er ekstremt.. men ordet inaktiv, det hader jeg - ikke som i at hunden ikke har super godt af at få slappet af, men hvis man får "slukket dens indre glød" :oops:

Nu ser jeg slet ikke Motor som sådan en hund, men jeg har set andre hvor jeg har overvejet om det er det der er sket, og det gør godt nok lidt ondt i hjertet på mig.

Jeg tror, at der skal en høj grad af ignorering til, og ikke kun ignorering af krav om aktivering, men også krav om nusning og fællesskab før hunden bliver inaktiv på den måde.

Men hvis hunden daglig oplever at den alligevel ikke har indflydelse, så er det jo klart den bliver inaktiv og afventende, den ved jo at der alligevel kun sker noget præcist når ejeren vil.

Men også her tror jeg at en god balance er vigtig, for hvis man tænker for meget på din sætning, så ender det med at man dagligt spæner rundt og servicerer ens hund og at den til sidst bliver en pestilens...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Som Ninjamor så fint beskriver, så passer den beskrivelse på labradoren og det er vores labrador et super eksempel på. Vores labrador har en evne til at tilpasse sig det der sker her i huset. Får de kun meget lidt motion og aktivering, så snorker han indenfor, får de meget motion og aktivering så snorker han lige så meget. For en uviden hundeejer ville det se ud som om han altid er tildfreds, uanset hvor meget eller lidt han bliver aktiveret.

Derimod er vores 2 flatcoated helt anderledes. De skal nok "sige til" eller vise hvis de syntes de mangler noget. De bliver rastløse, mere gøende, mere kontaktsøgende osv. Så her er det tydeligt at se hvis de er understimuleret.

Jeg er lige nu gravid og har praktisk talt lagt foran toilettet og kastet op de sidste 3 måneder, det har desværre betyder at hundene ikke har fået deres gåture og aktivering som de plejer. Det er blevet til en enkelt lille tur ned af vores grusvej (hvor de dog render løs og brænder en del krudt af) og så fodersøg i haven. Resten af tiden er de bare blevet lukket ud på egen hånd, så de selv har kunnet tuller rundt på ejendommen (de har adgang til ca. 5000 km2 som er indhegnet). Vores labrador virkede tilfreds med det i starten, men han er så også god til at underholde sig selv udenfor. Han kan bruge timer på at grave efter og fange mus ude i krattet, så han er ret mast når han kommer ind efter sådan en omgang. Hvorimod de 2 flatcoated ikke gider at være ude selv så lang tid af gangen, de var hurtige til at blive rastløse og overdrevent kontaktsøgende.

Men men men, som også Ninjamor siger, så snyder det selvom Enzo bare ligger og sover, for hans søvn er mere "rastløs" når han er understimuleret i forhold til hvis han har fået opfyldt hans behov. Når han er understimuleret (som lige i den her periode) så ligger han og smasker meget i kurven, han rejser sig for at ligge sig ned igen, går lige 2 meter fra kurven og går så op i den igen osv. Jeg sammeligner det lidt med når vi er syge og har lagt en hel dag på sofaen, så bliver i hvert fald jeg så pokkers rastløs og jeg begynder at ligge og "møffe" rundt i sofaen og gider egentlig ikke ligge der mere, selvom jeg stadig har det skidt. Når han er ordentlig stimuleret, så er hans søvn meget mere fredfyldt og han ligger fuldstændig fladet ud og snorker højlydt. oftest skiftes stillingen ud med at han ligger på ryggen med alle 4 ben i vejret og efter et stykke tid, så ligger han og "møfler" rundt på ryggen, mens han siger høje lyde (så har han det altås bare hyggeligt når han gør det). Derefter snorker han højlydt videre.

Så hvis man ikke lægger mærke til disse ting, ville man nok sige at han er tildfreds med det der bydes ham, resten af tiden sover han bare...altså også sagt på den måde at labradoren tit tilpasser sig efter forholdene. Men sådan hænger det bare ikke sammen og jeg syntes det er ærgeligt at labradoren er blevet så populær en familiehund på det grundlag.

Så igen som Ninjamor siger, så glem den sætning :blink: I øvrigt har jeg indtryk af at Luna er en velstimulerte og glad hund, så tror bare du skal fortsætte med det du gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men men men, som også Ninjamor siger, så snyder det selvom Enzo bare ligger og sover, for hans søvn er mere "rastløs" når han er understimuleret i forhold til hvis han har fået opfyldt hans behov. Når han er understimuleret (som lige i den her periode) så ligger han og smasker meget i kurven, han rejser sig for at ligge sig ned igen, går lige 2 meter fra kurven og går så op i den igen osv. .

Så selv med en lab, så kan du rent faktisk godt se forskel på om den venter eller rent faktisk sover, det må da være rigtig rart at vide for dem herinde der ejer en lab :5up:

Og jeg kan så fortælle at Luna som regel er fuldstændig bevidstløs når hun sover, hun kan da vende sig i ny og næ, eller brumme i søvne, men hun virker absolut ikke rastløs :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

god tråd!

jeg har nemlig også den bekymring, nu hvor jeg engang snart får vaps.

nu hvor jeg er vandt til at bruge flere timer på daglige gåture og træning.

men nu er det pludselig meget mindre vi skal ud.

bare ud og opleve verden.

men til gengæld er der mere kvalitetstid :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Så selv med en lab, så kan du rent faktisk godt se forskel på om den venter eller rent faktisk sover, det må da være rigtig rart at vide for dem herinde der ejer en lab :5up:

Og jeg kan så fortælle at Luna som regel er fuldstændig bevidstløs når hun sover, hun kan da vende sig i ny og næ, eller brumme i søvne, men hun virker absolut ikke rastløs :-D

Ja jeg kan i hvert fald godt se på vores om han afventer/håber der snart sker noget eller han virkelig sover. Men nu ved jeg også hvad han normalt har brug for og jeg ligger nok ekstra meget mærke til hvordan han er lige nu, fordi jeg ved han er understimuleret og min samvittighed er jo mega dårlig over det. netop fordi han bare affinder sig med det og bliver passiv. Mickey og Diesel protestere derimod ret kraftigt og det er på en eller anden mærkelig måde nemmer at håndter for mig end at se Enzo bare blive så passiv.

Men i dag har jeg det heldigvis nogenlunde og jeg har besluttet at proppe dem alle 3 i bilen og køre en tur i hundesvømmehallen. Det elsker de alle 3 og så kræver det ikke så meget af mig, jeg kan stå stille og kigge på og så er der større chancer for at jeg kan undgå at kaste op :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt den sætning og har da også tænkt hvordan man kan vide om hunden er understimuleret. Ikke fordi at jeg mener at mine er det.

Jeg hører tilfredse suk fra begge hundene, der ligger og hviler efter morgenturen. Ved nu at de er tilfredse efter at have læst Ninjamors indlæg. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde alle haft/har 2 "liggelyde":

Nr. 1) Mmm-lyd - en tilfreds putte/sove lyd = alt er A-Okay :hjerte:

Nr. 2) Hmm-lyd - en fornærmet liggelyd = ja, ja nu går jeg og ligger mig ned, fordi du siger, jeg skal/eller fordi der ikke sker andet spændende :fornaermet:

Lyd nr. 2 er heldigvis sjælden hjemme hos os, men jo den forekommer :engel:

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Når han er understimuleret (som lige i den her periode) så ligger han og smasker meget i kurven, han rejser sig for at ligge sig ned igen, går lige 2 meter fra kurven og går så op i den igen osv.

Den kan jeg også godt nikke genkendende til.. Jeg har lige indført hviledage efter en løftet pegefinger fra Karina.. Og det kan jeg altså godt se, at Luna ikke liiige kan hitte ud af og er rastløs.

Det er også derfor jeg vil begynde at gå lidt spor med hende og så gøre det på "Hviledagene"

Jeg sammeligner det lidt med når vi er syge og har lagt en hel dag på sofaen, så bliver i hvert fald jeg så pokkers rastløs og jeg begynder at ligge og "møffe" rundt i sofaen og gider egentlig ikke ligge der mere, selvom jeg stadig har det skidt.

Jeps, kan jeg også genkende:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Nr. 2) Hmm-lyd - en fornærmet liggelyd = ja, ja nu går jeg og ligger mig ned, fordi du siger, jeg skal/eller fordi der ikke sker andet spændende :fornaermet:

Åhh ja begge lyde kender vi også herhjemme. Men som dig så er lyd nr. 2 heldigvis heller ikke så forekommen. Det er mest når vi har gæste på besøg, der ikke er så glad for hunde og vi beder hundene om at gå hen og lægge sig....så komme lyd nr. 2 :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nr. 1 lyd kommer Luna næsten altid med når hun sover

Nr. 2 lyd kommer aldrig når hun sover (hun får aldrig besked på at lægge sig), den kommer derimod i alle mulige andre situationer hvor jeg har bedt hende om at gøre noget som er hende inderligt imod, Luna nøjes så ikke med at sige "hmm", det er nærmere et lille fnys :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Nr. 1 lyd kommer Luna næsten altid med når hun sover

Nr. 2 lyd kommer aldrig når hun sover (hun får aldrig besked på at lægge sig), den kommer derimod i alle mulige andre situationer hvor jeg har bedt hende om at gøre noget som er hende inderligt imod, Luna nøjes så ikke med at sige "hmm", det er nærmere et lille fnys :lol:

hjemme hos os, kom lyd to, når jeg ikke gad ha robin liggende oppe i sengen..

(hmm.. fnys .. skide fornærmet, ja jeg er så) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kan jeg også godt nikke genkendende til.. Jeg har lige indført hviledage efter en løftet pegefinger fra Karina.. Og det kan jeg altså godt se, at Luna ikke liiige kan hitte ud af og er rastløs.

Det er også derfor jeg vil begynde at gå lidt spor med hende og så gøre det på "Hviledagene"

Jeps, kan jeg også genkende:-D

Det behøver ikke at betyde hun er understimuleret på hviledagene, men at hun måske har svært ved at have dage hvor hun ikke får udløst den adrenalin der måske stadig køre i kroppen på hende.

Forstil dig du er tilbage på arbejdsmarkedet og skal af-sti-af-sted hver dag og synes du trives med det for det er edder spændende og hver dag er en ny dag osv..... og så pludselig går ned på ½ tid hvor du kun skal af sted 2. dag med besked om at du SKAL hvile kroppen, det kræver altså lidt tilvænning :blink:

Måske det også kunne være de Luna viser (?)...SS.....

Misja gik fra 4 ture om dagen hvor hun hver dag fik 10-15 km. og nogle gange 20-25 km. cykel eller gå tur + 1 tur med træning/mental aktivering + 2 gåture á 30 min. og mentalt aktiveren der hjemme 5-6 dage pr. uge - eller hel-dags ture hvor begge dele (fysisk og mental) blev tilfredsstillet..... og så ned til 1 lufteture á 20-30 min. + 1 gåtur på kun 1-2 timer + ned og vride á 5-10 min. uden særlig træning eller aktivering/krav fra min side og så fik hun hvile dage.

Hvis du tror at hun ikke protesterede i starten, tager du fejl :lol:

Til Lonnys oplæg, så har vi snakket om det før tror jeg og jeg er helt på linje med Ninjamors indlæg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites