Hop til indhold

konkurrencedommeres kommentarer


luciente
 Share

Recommended Posts

Dette er min debut som trådstarter (kunne ikke finde ud af hvordan man gjorde:oops:)

Når jeg tager til konkurrence (lydighed, agility, Rally, etc) er det få at få friske, kompetente øjne på min præstation (og lidt for at vinde:-D). Jo mere dommeren gider påpege gode og dårlige momenter, jo mere synes jeg at jeg har fået for pengene. Jeg har oplevet mange gode dommere, der har taget sig tid til at forklare hvad jeg gjorde forkert, så der var noget at gå hjem og arbejde med. Selvom det ikke er gået så godt til stævnet, får jeg lyst og inspiration til at ændre på min træning. Så - tak til alle jer rare dommere.

Det som jeg ikke er så vild med, er når dommeren begynder at give mig gode råd om hvordan jeg skal gribe træningen an, helt ned i detaljen. Mine reaktioner er ofte som følger: 1) det har jeg prøvet eller 2) vores træningsmetoder kan ikke forenes. Jeg tror jeg bliver lidt irriteret over at en dommer tror at han efter 0,5-8 minutter, alt efter diciplin, ved lige hvordan man "ordner" den hund.

Hvad synes I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig!

 

Til agility er det jo sjældent man får en kommentar med på vejen, og når det sker er det jo tit noget der har med bedømmelsen at gøre. Jeg fik f.eks. en gang forklaret af en dommer hvorfor han ikke havde dømt en feltfejl på mig - jeg havde simpelthen stået i vejen så han ikke kunne se feltet, og dermed ikke dømme det.

 

Til Lp derimod kan man jo få fler kommentarer, og det synes jeg er rart. Også som tilskuer, så er det rigtig godt hvis dommeren har tid til at fortælle lidtom hvordan øvelsen bli'r bedømt og hvorfor. Men det er der jo sjældent tid til, desværre...

 

Jeg har også fået "træningstips" af LP-dommere, og har det på samme måde som dig. Netop de to ting du nævner, har jeg også tænkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er meget enig med dig. I dogdancing får man ofte dommerkommentarer, og det er jeg super glad for. Men en enkelt gang har jeg oplevet en dommer, der kommenterede hvordan jeg skulle træne noget. Det blev jeg bare lidt irriteret over, for han aner jo ikke, hvordan jeg træner, eller hvad jeg har/ikke har prøvet - og desuden havde han tydeligvis en helt anden indgangsvinkel end mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvert år til påske er der et jagthundeskue her på egnen. I en af ringene er der en dommer som nogen kalder "buksemanden". Det er fordi han har en livvidde på 1.50, og alligevel er det lykkes ham at finde nogen bukser der er for vide.

Manden har vistnok øjne der er godt gemt under en kasket.

Men han kan sit kram, og han bedømmer hundene offentligt, hvor der dog er komentarer der ikke kommer i papirerne. Og han har humor.

 

En jæger kom med en noget mager hund:

 

"Ja, kammerat, du er kommet godt gennem vinteren, og det er mere end din hund er, havde den været i bedre foderstand kunne jeg have givet dig...."

 

Der er jo nogen hunderacer der stadigt må kuperes, men ikke alle dyrlæger vil gøre det. Ergo gør nogen opdrættere det selv. Det er ikke altid de rammer den "standardiserede" længde.

 

"Det er jo en flot hund du kommer med, men det kunne nu godt have betalet sig at få en prof. til at kupere den hale, som det er nu trækker det altså ned...."

 

Der er ofte set elendige hunde på det skue, men de får godt nok rene ord for pengene ved ham buksemanden (som jeg ikke ved hvad hedder i virkeligheden). Samtidig er han god til at formidle for tilskuerne hvad der udgør en velproportioneret arbejdshund. Der burde være flere af hans slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...