Hop til indhold

Hvad kostede jeres hunde?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Gæst aarosin
Farven ér modellen, hvad de brune angår. De brune er et udstillingsfænomen. Vis mig en brun der har bevist sit værd på jagt- og markprøverne, og jeg æder mit ord i mig igen.

 

 

Problemet med dem er ikke energien, eller størrelsen som sådan. (Ikke ift. det generelle problem der bare ér med udstillingskræene)

 

Men de brune er bare træge at arbejde med. Og nej. Det er ikke nogen fordom.

 

AT man er meget erfaren udi markprøver med F1'ere, er ikke nogen merit i sig selv.

F1'ere skulle gerne, ikraft af de værdier der ligger bag avlen på jagt- og markprøvehundene i england, gerne være noget blødere af sind, og langt mere eager to please og iøvrigt let dresserbare, ift. hvad man tidligere har avlet efter her i danmark. Med andre ord får du næppe en hund der er "nemmere" at have med at gøre, end en f1'er, som iøvrigt heller ikke kravler på væggene. Det er ikke deres opgave :blink:

 

 

De brune, sammen med resten af udstillingskræene, ér bare ikke sådan. De er tunge at arbejde med, og man kommer ikke lige så langt, lige så hurtigt, lige så godt, hvis man vælger en sådan hund.

 

Og nej. Stadig ikke nogen fordom. Men som man siger. Ingen regler uden undtagelser. Jeg mangler så bare at finde undtagelsen endnu.

 

 

Jeg har en brun 'model' her ved min side. Vi træner ikke til jagt og markprøver, men i PH regi.

Jeg vil til dels give dig ret i din udtalelse om de brune, der er flere brune der er sløve af sind, men der er også de dimentrale modsætninger!!

 

Jeg træner sammen med en anden HF med brun lab. og den er SLET ikke så skarp og ivrig som min. - min har så meget krudt i røven og er så ivrig for at arbejde at selv de fleste i klubben med schæfer er misundelige.

 

Men jeg har nok bare været heldig at finde den rigtige i det rigtige kuld :banan::5up::klap::engel::vuf:

 

Daniel

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 330
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst freya3010

Uhhhha... ja jeg er så mega dårlig til at kigge på "prisskiltet" så jeg fik Freya reserveret før jeg vidste hvad en samojed kostede:lol::lol::lol:... Men jeg gav 8000 for hende. (2007)

 

Joey gav vi ikke noget for, men var klar til at betale 5000+ for ham, for det er trods alt ikke hver dag at man får en multi.champ med sundhedstjekkene i orden foræret.

 

Den eneste gang jeg har kigget prisskilt så at sige, var da jeg var liiige ved og næsten ved at købe hvalp i USA (for et år tilbage).. der ville jeg være kommet af med omkring 32.000... det var dog også inkl. transport til DK, forud øjenundersøgelse og forud HD fotografering. (men de to sidste er jo ikke en 100% garanti for at hunden vil være rask når den blev 1 år og de rigtige undersøgelser ville være gældene.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste gang jeg har kigget prisskilt så at sige, var da jeg var liiige ved og næsten ved at købe hvalp i USA (for et år tilbage).. der ville jeg være kommet af med omkring 32.000... det var dog også inkl. transport til DK, forud øjenundersøgelse og forud HD fotografering. (men de to sidste er jo ikke en 100% garanti for at hunden vil være rask når den blev 1 år og de rigtige undersøgelser ville være gældene.)

 

Virkelig? HD-fotograferer de hvalpe i USA? Som 8-ugers, eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Virkelig? HD-fotograferer de hvalpe i USA? Som 8-ugers, eller hvordan?

 

Jeps.. men mener de venter til de er 10 uger eller deromkring. Men resultaterne er så heller ikke gældene officielle resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps.. men mener de venter til de er 10 uger eller deromkring. Men resultaterne er så heller ikke gældene officielle resultater.

 

Nej klart, altså at de ikke er officielle. Hvor vildt.. Er det på alle eller er det kun på hvalpe som skal sendes langt væk? De tilfælde hvor HD er medfødt, vil det så blive opdaget så tidligt? Hvad gør de så med hvalpene hvis der viser sig at være noget?

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hvor der tales om priser på stambogsførte hvalpe, kunne jeg godt tænke mig at høre om I finder det Ok, at opdrætter sælger til forskellige priser.

Jeg tænker ikke på hvalpe der har fejl eller er blevet mere end 8 uger, det er vel ok at de sælges til nedsat pris.

Det jeg tænker på er en situation, som jeg selv har oplevet flere gange.

Har fået henvendelse fra en rigtig god køber, som desværre kommer til at se "meget forkert ud", når jeg nævner prisen. Men det er så sket flere gange, at jeg har solgt en hvalp til nedsat pris, bare fordi jeg var så sikker på, at det var rigtig gode købere.

Men hver gang har jeg været frygtelig nervøs for om de andre købere fra samme kuld ( som jo også var gode købere) skulle få det at vide.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om jeg burde have dårlig samvittighed, eller om jeg har ret til at sælge mine hvalpe til hvem jeg vil og til den pris jeg vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dig der er sælger. Du kan gøre lige akkurat som du har lyst til. For den sags skyld give en hvalp væk, om du vil.

 

Ja, jeg ved skam godt, at der ikke er noget ulovligt i det.

Men hvis man nu har købt en hvalp til f.eks. kr. 10.000 og så bliver bekendt med, at der er solgt hvalpe fra samme kuld til f.kr. 5.000 eller mindre, vil man så føle sig lidt snydt. Det tror jeg faktisk jeg ville.

 

En sådan situation er jo ikke ligefrem medvirkende til det gode forhold mellem køber og opdrætter. Jeg synes godt nok, det kan være svært, at afgøre hvad der er det klogeste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok, det kan være svært, at afgøre hvad der er det klogeste.

 

Det klogeste er vel at sikre sine hvalpe gode hjem? Bare fordi jeg ikke kan finde ud af at prutte om prisen betyder ikke, at jeg har ondt i nummeren over at andre kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Tja...

 

Reiki (islandsk fårehund) har jeg "betalt" 2 parringer for. Han er udstationeringshund, og er min når opdrætter har fået 2 parringer.

 

Gaia (australian shepherd) har jeg betalt benzinprisen for. Det blev så vidt jeg husker et sted omkring de 250kr

 

Begge er med FCI-tavle. Og begge er omplaceringshunde.

 

Islænderen ligger vids omkring 7-9000 nu, og aussien til ca 10.000

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilbage i 2003 gav jeg 7000 kr for Lubaya (kom fra Holland)

Mille og Selma er begge udstationeringer, hvor jeg ikke har betalt noget.

 

Hvis jeg skal ha' basenjihvalp igen om nogen år, så vil jeg søge i Sverige, hvor prisen for nuværende ligger på 12000 svenske kr.

 

Jeg synes ikke, at det er dyrt for en god racehund, hvor opdrætteren har puttet mange penge i forældre-dyrene mht. udstilling og sundhedstest.

 

Og i øvrigt har jeg haft hest i mange år, og der er prisen en helt anden, så jeg synes, at det er billigt for min nye bedste ven ;-)

 

Som en anden nævnte så er det heller ikke indkøbsprisen, der er det værste. Det er alle udgifterne hen af vejen.

 

Og ja, der er da nok nogen, der ryster på hovedet af os, som bruger så mange penge på en hundehvalp, men hva' pokker... Folk bruger jo masser af penge på diverse hobbyer, og her er der da tale om et levende væsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Farven ér modellen, hvad de brune angår. De brune er et udstillingsfænomen.

 

Men de brune er bare træge at arbejde med. Og nej. Det er ikke nogen fordom.

 

AT man er meget erfaren udi markprøver med F1'ere, er ikke nogen merit i sig selv.

 

Og nej. Stadig ikke nogen fordom. Men som man siger. Ingen regler uden undtagelser. Jeg mangler så bare at finde undtagelsen endnu.

 

Ja, farven er modellen. Sammen med mange gule og sorte udstillingsmodeller. Som også er trænge at arbejde med.

 

Man kan ikke generalisere en farve og sige at fordi den er brun, så er den langsom og er hård i munden.

 

Den er sgi nok lige så tung i røven, som dens kuldsøskende som er sorte eller gule i visse tilfælde.

 

Brune er og bliver kun udstillingsmodeller. En tung model

 

Og du får nok aldrig at se undtagelsen.

 

Og med hensyn til brormands ejere, så er manden med til DM for hold, så det må nok tælle som en merit i hans tilfælde..

 

Ellers ved jeg ikke helt, hvad du mener med model:genert:

 

Jeg mener at de brune er lettere tunge udstillingslinjer og er tunge i røven som mange andre udstillingslinjer, der også er sorte og gule..

 

Hvis man vender den: En rød Ferrari kører ikke hurtigere end en blå Ferrari pga farven. Den kører kun hurtige og bedre, hvis det er en anden model med bedre motor..

 

Et kuld med sorte, brune og gule hvalpe vil jo bære de samme gener. De brune vil jo ikke være anderledes i adfærd, lydighed og fart, pga af farven. Der må ansvaret hvile hos fremtidig ejer's prægning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vidste bare ikke det om den brune, da jeg skulle have hund.. Jeg anede faktisk ikke engang at der eksisterede brune labber.

 

Da jeg så annoncen på dba.dk (Ja Luna er købt via dba.dk), tænkte jeg: "Brune??? Gad vide hvad farve brun det er??:hmm:" Og tænkte at de nok bare mente en meget mørkegul eller sådan.. Så Luna's mor var faktisk den første brune lab, jeg har set (jeg har så set mange i området efter jeg fik Luna hjem og stadig flere nu)

 

Jeg er jo sådan lidt ambivalent, for jeg vil gerne have det brede hoved.. Men ikke den helt tunge krop:-D Bla synes jeg mange jagtlinie labber er alt for smalle i hovederne.. Og ikke særlig kønne.. Og jo, min hund må godt være køn at se på, udover de andre gode ting ved en labber:-D

 

Og den brune labber er smuk og har en lækker farve, når de altså er mørke:lun::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo sådan lidt ambivalent, for jeg vil gerne have det brede hoved.. Men ikke den helt tunge krop:-D Bla synes jeg mange jagtlinie labber er alt for smalle i hovederne.. Og ikke særlig kønne.. Og jo, min hund må godt være køn at se på, udover de andre gode ting ved en labber:-D

 

Og den brune labber er smuk og har en lækker farve, når de altså er mørke:lun::lol:

 

Jeg fik også et chok i sommers, da jeg var til min første officielle markprøve

( som gik røv og nøgler. Ikke pga af farven, men dårlig hundefører:stupid:)

Der var nogle af markprøve injerne oppe til kvalifikationsprøven, hvor eksteriør og arbejdsevner blir vurderet.

Havde de hunde været stillet for en fair dommer, havde de aldrig bestået. De er så lige så udavlet fra standarten, som mange tunge udstillingslabber er. De ligner til forveksling forvokset rotter med pels på halen.. Flere af dem havde ikke snerten af underuld. Alfa og omega for en lab

Link til indlæg
Del på andre sites

Et kuld med sorte, brune og gule hvalpe vil jo bære de samme gener. De brune vil jo ikke være anderledes i adfærd, lydighed og fart, pga af farven. Der må ansvaret hvile hos fremtidig ejer's prægning

Hvis du begrænser dig til at kigge på ét kuld, så ja.

 

Det er bare ikke sådan der avles. De brune avles efter farven. Dét sker på bekostning af noget andet. Hér snakker jeg ikke om lydighed, fart, eller at de er tunge i røven.

De er slet og ret træge at arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du begrænser dig til at kigge på ét kuld, så ja.

 

Det er bare ikke sådan der avles. De brune avles efter farven. Dét sker på bekostning af noget andet. Hér snakker jeg ikke om lydighed, fart, eller at de er tunge i røven.

De er slet og ret træge at arbejde med.

 

Ja, de avles efter farve OG eksteriøret.

Nu snakker jeg seriøst opdræt, ikke brune hvalpefabrikker a la en vis avler med en hvid lab, vi har diskuteret herinde

De er udstillinghunde og længere er den ikke..

Men de er ikke mere træge at arbejde med, end deres sorte søskende..

 

Kan vende den om og spørge:

Cody's far er brun. Far har en sort bror i Holland.

Er den brune mere træg at arbejde med, end den sorte?

Redigeret af Lab-lover
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, de avles efter farve OG eksteriøret.

Nu snakker jeg seriøst opdræt, ikke brune hvalpefabrikker a la en vis avler med en hvid lab, vi har diskuteret herinde

De er udstillinghunde og længere er den ikke..

Men de er ikke mere træge at arbejde med, end deres sorte søskende..

 

Kan vende den om og spørge:

Cody's far er brun. Far har en sort bror i Holland.

Er den brune mere træg at arbejde med, end den sorte?

Igen: Hvis man, som du, udelukkende kigger på dét ene kuld, så er der ingen forskel.

 

 

Nu har jeg, som man vel burde have, en tendens til at kigge bare en anelse bredere end bare ét kuld, én linje osv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen: Hvis man, som du, udelukkende kigger på dét ene kuld, så er der ingen forskel.

 

 

Nu har jeg, som man vel burde have, en tendens til at kigge bare en anelse bredere end bare ét kuld, én linje osv..

 

Nu kigger jeg ikke på et kuld, eller en linje.. Jeg kigger på de hunde jeg ser på udstillinger. Kigger rundt på hjemmesider for opdræt af udstillingshunde o.s.v... Ikke kun i danmark, men også i udlandet, da den næste nok skal importeres..

 

Jeg følger med i hvilke hunde, der får hvalpe med hvem. Igen inden for udstillingsverdenen.

De ting jeg kigger efter er sundhed, forældres, prøve- og udstillingsresultater..

 

Nogle gange korser jeg mig over, hvad folk sætter sammen, men for det meste er det gennentænkte parringer.

Man kan nok sige jeg nørder den lidt i lab-verdenen. Eller rettere udstillingsverdenen, da jeg er fløjtende ligeglad med hvad markprøvelinjerne opdrætter og præsterer..

 

At du udtaler dig om, at jeg kun ser på et kuld og en linje.

Jeg udtaler mig helst ikke om andres viden, da jeg ikke har kendskab til det. Men din når vist ikke langt ud over jagt og markprøvelinjer.

Der er langt flere 2-farvede kuld der kommer til verdenen, end du åbenbart er klar over.

Link til indlæg
Del på andre sites

At du udtaler dig om, at jeg kun ser på et kuld og en linje.

Jeg udtaler mig helst ikke om andres viden, da jeg ikke har kendskab til det. Men din når vist ikke langt ud over jagt og markprøvelinjer.

Der er langt flere 2-farvede kuld der kommer til verdenen, end du åbenbart er klar over.

Jeg ved udmærket at der kommer mange kuld til verden hvor linjerne kan give flere farver. Jeg har aldrig påstået andet.

 

Det er DIG der bliver ved med at sammenligne 2 hunde fra samme kuld, af hver sin farve. Ikke mig.

 

 

JEG sammenligner de brune, (eller rettere labber af kuld der har givet brune) med alt andet end dét. ALtså i et bredere perspektiv. Og der ér forskel, når man ser det store billede.

 

 

 

Og sandelig om jeg ikke også har et kendskab til udstillinger. Jeg har aldrig påstået andet end at jeg ikke interesserer mig for udstillinger, ejheller udstillingshundene, og udstillingslinjerne.

Men jeg er pinedød nødt til at kende lidt til det, for at kunne sammenligne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved udmærket at der kommer mange kuld til verden hvor linjerne kan give flere farver. Jeg har aldrig påstået andet.

 

Det er DIG der bliver ved med at sammenligne 2 hunde fra samme kuld, af hver sin farve. Ikke mig.

 

 

JEG sammenligner de brune, (eller rettere labber af kuld der har givet brune) med alt andet end dét. ALtså i et bredere perspektiv. Og der ér forskel, når man ser det store billede.

 

Så hvorfor kan vi så ikke blive helt enige om, at det er udstillingslinjerne i hunden, der gør den træg at håndtere og ikke den skide farve pelsen har :confused:

Det er det, jeg har prøvet at komme frem til, men du blir ved med at fremhæve den brune farve. Og det gør du hver gang diskutionen er oppe. Og jeg prøver hver gang at forsvare de brune :-)

 

Jeg ved godt at der er gået sport i at lave brune kuld, fordi de er nemmere at komme af med, og mange af hundene er hverken udstillet eller har en nem prøve som brugsprøven. Synd og skam..

 

Og du finder jo ikke en markprøve-hund, der blir parret med en brun, får at få farven ind. Det vil jo ta generationer at få avlet de der 10-15 kg ud af dem igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...