Hop til indhold

DCH om el-halsbånd og hundekørekort


Umulia
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Det ærgelig er så, at hvis man læser kommentarerne under artiklen i EB, så syntes flertallet rent faktisk at det er helt ok at bruge el-halsbånd :cry:

 

Ekstra Bladet - Dumme hunde skal ikke have stød

 

Jah, og der er ikke rigtigt nogle argumenter ud over de personligt nedladende kommentarer og sammenligninger der ikke holder en meter :stupid:Er det værd at blande sig mon eller er det omsonst?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 77
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jah, og der er ikke rigtigt nogle argumenter ud over de personligt nedladende kommentarer og sammenligninger der ikke holder en meter :stupid:Er det værd at blande sig mon eller er det omsonst?

 

Jeg tror det er omsonst, og om ikke andet, så orker jeg ikke at debatere på det niveau...

 

Men på den anden side, så burde man jo heller ikke lade deres stupide kommentarer stå uden modspil :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror det er omsonst, og om ikke andet, så orker jeg ikke at debatere på det niveau...

 

Men på den anden side, så burde man jo heller ikke lade deres stupide kommentarer stå uden modspil :hmm:

 

Det er det, jeg er stærkt fristet, men der går så meget tid med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det ærgelig er så, at hvis man læser kommentarerne under artiklen i EB, så syntes flertallet rent faktisk at det er helt ok at bruge el-halsbånd :cry:

 

Ekstra Bladet - Dumme hunde skal ikke have stød

 

Fy for satan, hvor er der mange mærkelige mennesker.

 

Især én kommentar går lige i hjertet på mig - Noget om en Chi' der pisser på gulvet for at vise underkastelse og en bulldog der skal have et par rap her og der og løftes lidt i nakken :evil::shock:

 

Jeg væmmes ved den debat - Det må virkelig være nogle typer, som sidder og bruger tiden på ekstrabladets debat.

Men OK - dem jeg solgte ekstrabladet til, da jeg i sin tid arbejde i en kiosk, var heller ikke ret tit mennesker jeg ville omgås privat :oops:

EB henvender sig jo heller ikke til den mest intelligente gruppe af danskere - selvom de dog plejer at have en OK sports sektion :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror da ingen selv vil sige de har trænet med negative metoder :hmm: synes selv jeg er positiv, også når jeg gør noget, som jeg ved Ninjamor ikke vil være tilfreds med :engel: som fx til agility, hvor jeg løftede Petrine og kastede hende gennem hjulet :oops:

 

Så en udpensling er nok nødvendig.

Hvad forestillede du dig at hun ville lære ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes da at også selv at jeg træner med de positive metoder - bold, guffer og masser af ros og ignorering når det går dårligt - men jeg synes efterhånden at det nogen gange er ved at være lidt for sukker sødt :hmm:

Man må ikke dit og dat - ja man må faktisk næsten ikke røre ens egen hund - ja ikke engang læne sig ind over dem

 

Når man har 2 hunde som jeg (rottwilere) så er man altså nødt en gang og markere over for dem - min måde er at tage fat i begge kinder/halsskind og så se dem meget dybt i øjene alt mens jeg siger : "så holder du"

men en rimelig bøs stemme :slem: og det virker !

Man kan altså efter min mening ikke opdrage alle hunde kun med ros og guffer :roll:

 

Må indrømme - jeg kan godt for stå Petine - man kan sku da blive så frusteret over at hunden ikke vil gøre det man beder den om - at man simelthen tager den og "tvinger" den til det - her gennem hjulet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes da at også selv at jeg træner med de positive metoder - bold, guffer og masser af ros og ignorering når det går dårligt - men jeg synes efterhånden at det nogen gange er ved at være lidt for sukker sødt :hmm:

Man må ikke dit og dat - ja man må faktisk næsten ikke røre ens egen hund - ja ikke engang læne sig ind over dem

 

Når man har 2 hunde som jeg (rottwilere) så er man altså nødt en gang og markere over for dem - min måde er at tage fat i begge kinder/halsskind og så se dem meget dybt i øjene alt mens jeg siger : "så holder du"

men en rimelig bøs stemme :slem: og det virker !

Man kan altså efter min mening ikke opdrage alle hunde kun med ros og guffer :roll:

 

Må indrømme - jeg kan godt for stå Petine - man kan sku da blive så frusteret over at hunden ikke vil gøre det man beder den om - at man simelthen tager den og "tvinger" den til det - her gennem hjulet ;-)

 

Jeg hader at racen bliver grunden for lovliggørelse af det :roll:

Det er lige så lidt vigtigt at gøre ved en rottweiler som det er ved en chi. Om du gør det eller ej må så være op til dig, men så meget mere besværlig end andre racer er en rottweiler slet ikke.

 

Hvis man bliver så frustreret er ulempen ofte at man får forstærket sig selv i den handling (det virker jo). Om folk vil kaste/skubbe deres hunde igennem rør, dæk, over balancebumme o.l. må de såmænd selv om, der er en del der gør det på vores træningsplads. Jeg kan bare ikke se hvorfor man finder det sjovt at træne med hunden når det foregår på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er der stor forskel på at tvinge hunden til at gøre noget aktivt, balancebom, tunnel m.v. og på at stoppe hunden i en uønsket adfærd med et "nej" (eller i mit tilfælde "ahah").

 

I første tilfælde bruger jeg udelukkende positiv træning med alle de trick, jeg har = opmuntning, lokning, mor går først osv osv.

 

Liva ved godt hvad nej/ahah betyder, det er indlært som enhver anden kommando. Jeg plejer som regel at efterfølge det med en "aktiv" kommando, f.eks. kom, sit eller noget i den retning.

 

Eksemplet kunne være, at hun har hovedet på vej ind i en lort for at smage. Ved "Nej" skulle hun gerne stoppe og kigge på mig. Så får hun et "kom her" med glad lys stemme og får så sin belønning, når hun er kommet hen til mig.

 

Var det ikke Ninjamor som havde en række artikler i VMH eller Hunden omkring ikke at være bange for at bruge "nej" i moderne positiv træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes da at også selv at jeg træner med de positive metoder - bold, guffer og masser af ros og ignorering når det går dårligt - men jeg synes efterhånden at det nogen gange er ved at være lidt for sukker sødt :hmm:

Man må ikke dit og dat - ja man må faktisk næsten ikke røre ens egen hund - ja ikke engang læne sig ind over dem

 

Når man har 2 hunde som jeg (rottwilere) så er man altså nødt en gang og markere over for dem - min måde er at tage fat i begge kinder/halsskind og så se dem meget dybt i øjene alt mens jeg siger : "så holder du"

men en rimelig bøs stemme :slem: og det virker !

Man kan altså efter min mening ikke opdrage alle hunde kun med ros og guffer :roll:

 

Må indrømme - jeg kan godt for stå Petine - man kan sku da blive så frusteret over at hunden ikke vil gøre det man beder den om - at man simelthen tager den og "tvinger" den til det - her gennem hjulet ;-)

Du beskriver det meget fint: frustration -> tvinger den igennem. Hvis det er for at få afløb for sin frustration, så kan man da det. Hvis man vil lære hunden at tage hjulet med fart, glæde og præcision, så har det ikke den store effekt, er jeg bange for.

Jeg er lidt i tvivl om hvorfor du har "tvinger" i anførselstegn; kan den beskrevne situation være andet? Nogle gange må vi tvinge vores hunde, når den er kommet til skade, når den er på vej ud på en befærdet vej, men s... da ikke når man træner agility:confused: Den var ikke gået i min DCH-afdeling

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tror da ingen selv vil sige de har trænet med negative metoder :hmm: synes selv jeg er positiv, også når jeg gør noget, som jeg ved Ninjamor ikke vil være tilfreds med :engel: som fx til agility, hvor jeg løftede Petrine og kastede hende gennem hjulet :oops:

 

Så en udpensling er nok nødvendig.

 

Ny disciplin: 100 meter papillonkast, du vil kunne gøre Anders Lund Madsen dybt misundelig, han agiterede kun for marsvinekast, du har forfinet hans sport :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Åh jo, men nu er papir jo taknemmeligt, men dejligt hvis de virkelig mener det og vil håndhæve det i praksis :5up:

 

Det har de kun ringe mulighed for med over 100 lokalafdelinger rundt om i landet og på Fæørene, men nu kan man jo bede dem forholde sig til det man ser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
I mine øjne er der stor forskel på at tvinge hunden til at gøre noget aktivt, balancebom, tunnel m.v. og på at stoppe hunden i en uønsket adfærd med et "nej" (eller i mit tilfælde "ahah").

 

I første tilfælde bruger jeg udelukkende positiv træning med alle de trick, jeg har = opmuntning, lokning, mor går først osv osv.

 

Liva ved godt hvad nej/ahah betyder, det er indlært som enhver anden kommando. Jeg plejer som regel at efterfølge det med en "aktiv" kommando, f.eks. kom, sit eller noget i den retning.

 

Eksemplet kunne være, at hun har hovedet på vej ind i en lort for at smage. Ved "Nej" skulle hun gerne stoppe og kigge på mig. Så får hun et "kom her" med glad lys stemme og får så sin belønning, når hun er kommet hen til mig.

 

Var det ikke Ninjamor som havde en række artikler i VMH eller Hunden omkring ikke at være bange for at bruge "nej" i moderne positiv træning?

 

Jo det var det og artiklen kan læses i sin helhed her Misforstået "blødhed"?*

 

Mit budskab gik på at skelne mellem træning og opdragelse og at et forbudsord i opdragelsen NATURLIGVIS er i orden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det har de kun ringe mulighed for med over 100 lokalafdelinger rundt om i landet og på Fæørene, men nu kan man jo bede dem forholde sig til det man ser...

 

Hvorfor kun ringe mulighed?

 

De trænere der er tilknyttet DCH har vel fået retningslinjerne udstukket og lige som, at de kan sige nej til en listehund uden mundkurv, kan de vel også sige nej til diverse grov træning... og også selv efterleve de regler i deres egen træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Nu bliver Petrines eksempel trukket frem mht træning af hjul og jeg kan næsten forstå, at der er nogle der tager stor afstand fra det - hun er nu ikke den eneste her på sitet, der kunne finde på det.

 

Jeg har stået med en omplaceringshund, der nægtede at gå i bilen - jeg var igennem det hele med godbidder, men på 3. dagen tog jeg den og proppede den ind, det samme på 4. og 5. dagen - der var aldrig sidenhen problemer... hunden logrede glad, når den så/hørte bilnøglerne og den fræsede ud til bilen og sprang ind, når døren blev åbnet :5up:

 

Jeg tror på positiv træning, men i nogle situationer, hvor det ikke fungerer, så tror jeg også på, at man på en rolig og håndfast måde kan vise hunden vejen, uden at man af den grund overskrider dens grænser.... men hunde er forskellige og det er vigtigt, at se på grunden omkring hvorfor hunden vægrer sig og hvordan den viser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvorfor kun ringe mulighed?

 

De trænere der er tilknyttet DCH har vel fået retningslinjerne udstukket og lige som, at de kan sige nej til en listehund uden mundkurv, kan de vel også sige nej til diverse grov træning... og også selv efterleve de regler i deres egen træning.

 

Jeg troede du mente "oppefra"..

 

Men mon ikke du ved hvordan det er ude i klubberne? Nogle er de toneangivende, gerne de "gamle og erfarne" og dem vil andre ikke gerne i karambolage med og derfor hvisker man i kroge og hjørner, men er man ikke stærk eller engageret nok, så passer man bare sit eget og håber det slemme forsvinder af sig selv...

 

Jeg er en af dem som råber op - OG henvender mig til hovedbestyrelsen og beder dem stå til regnskab, man bliver generelt ikke særlig populær på denne taktik nogen steder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader at racen bliver grunden for lovliggørelse af det :roll:

Det er lige så lidt vigtigt at gøre ved en rottweiler som det er ved en chi. Om du gør det eller ej må så være op til dig, men så meget mere besværlig end andre racer er en rottweiler slet ikke.

 

Nu mener jeg så heller ikke at det er noget med racen af gøre - det var bare et eksempel fordi jeg nu engang har disse hunde ;-)

Men lovliggørelse - jeg mener da ikke det har noget med lov at gøre :confused:

Og faktisk så burde nogen enkelte som har chi eller anden lille hund måske prøve at tage det op til overvejelse for der er da godt nok mange små hunde som kunne trænge til andet end positive metoder :damn:

Læs mangel på opdragelse :shock:

Redigeret af bodeval
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu bliver Petrines eksempel trukket frem mht træning af hjul og jeg kan næsten forstå, at der er nogle der tager stor afstand fra det - hun er nu ikke den eneste her på sitet, der kunne finde på det.

 

Jeg har stået med en omplaceringshund, der nægtede at gå i bilen - jeg var igennem det hele med godbidder, men på 3. dagen tog jeg den og proppede den ind, det samme på 4. og 5. dagen - der var aldrig sidenhen problemer... hunden logrede glad, når den så/hørte bilnøglerne og den fræsede ud til bilen og sprang ind, når døren blev åbnet :5up:

 

Jeg tror på positiv træning, men i nogle situationer, hvor det ikke fungerer, så tror jeg også på, at man på en rolig og håndfast måde kan vise hunden vejen, uden at man af den grund overskrider dens grænser.... men hunde er forskellige og det er vigtigt, at se på grunden omkring hvorfor hunden vægrer sig og hvordan den viser det.

 

Ser du ikke en forskel i at tvinge hunden ind i bilen (opdragelse) og tvinge den gemmen hjulet (træning). Det gør jeg.

 

Hunden skal kunne køre i bil for sin egen skyld (oplevelser, besøg, dyrlæge mv.) men den kan leve et lige så fuldt liv uden nogensinde at komme gennem hjulet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt i tvivl om hvorfor du har "tvinger" i anførselstegn; kan den beskrevne situation være andet? Nogle gange må vi tvinge vores hunde, når den er kommet til skade, når den er på vej ud på en befærdet vej, men s... da ikke når man træner agility:confused: Den var ikke gået i min DCH-afdeling

 

Jeg har så ingen erfaring i agility - men jeg ved da at vi på vores hvalpehold "tvinger" hvalpene over springbrættet de første par gange fordi de er ikke ved hvad det er ;-)

Det vil sige at vi først lokker dem med godbidder og bold og hvis det ikke hjælper - ja så skubber vi bagpå og nærmest bærer/løfter dem over - altså "tvinger" vi dem :slem:

Og indtil nu der altså ingen der har taget skade af det - faktisk ender det altid med at springbrættet er en af favoritøvelserne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ser du ikke en forskel i at tvinge hunden ind i bilen (opdragelse) og tvinge den gemmen hjulet (træning). Det gør jeg.

 

Hunden skal kunne køre i bil for sin egen skyld (oplevelser, besøg, dyrlæge mv.) men den kan leve et lige så fuldt liv uden nogensinde at komme gennem hjulet.

 

Nej det gør jeg ikke - jeg ser begge dele som træning og i begge situationer vil jeg have en hund der til slut er glad for 'øvelsen'... min opgave er, at støtte og opmuntre.

 

Jeg kunne aldrig drømme om at tvinge andres hunde - men mine egne, som jeg kender godt og hvor jeg kan læse dem, der har jeg umiddelbart ingen skrupler, så længe at jeg ved, at jeg vil kunne styre situationen og at det slutter med succes for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu mener jeg så heller ikke at det er noget med racen af gøre - det var bare et eksempel fordi jeg nu engang har disse hunde ;-)

Men lovliggørelse - jeg mener da ikke det har noget med lov at gøre :confused:

Og faktisk så burde nogen enkelte som har chi eller anden lille hund måske prøve at tage det op til overvejelse for der er da godt nok mange små hunde som kunne trænge til andet end positive metoder :damn:

Læs mangel på opdragelse :shock:

 

Men mangel på opdragelse har vel ikke noget at gøre med om du bruger bløde eller hårdere metoder, det er vel slet og ret bare mangel på opdragelse :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det kan du så have ret i - mangel på opdragelse :-D

 

Men man ser bare så tit at folk nærmest behandle deres hunde så pædagorisk at man skulle tro at det var deres børn og ikke deres hund ;-)

 

"Det må du altså ikke det der" og så bare gå videre som intet var sket

Jeg tror da ikke at det gjorde noget at de lige fik fat i hunden så fortalte den i lidt mere konsekvente vendinger at det her er forbudt - og her mener jeg ikke hverken slå/hive hunden eller hvad folk nu kan finde på :hmm:

Redigeret af bodeval
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej det gør jeg ikke - jeg ser begge dele som træning og i begge situationer vil jeg have en hund der til slut er glad for 'øvelsen'... min opgave er, at støtte og opmuntre.

 

Jeg kunne aldrig drømme om at tvinge andres hunde - men mine egne, som jeg kender godt og hvor jeg kan læse dem, der har jeg umiddelbart ingen skrupler, så længe at jeg ved, at jeg vil kunne styre situationen og at det slutter med succes for hunden.

 

Okay, for mig er der stor forskel på opdragelse og træning og generelt går jeg ikke ind for tvang, men der kan opstå situationer i opdragelsen hvor tvang kan blive nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
ja det kan du så have ret i - mangel på opdragelse :-D

 

Men man ser bare så tit at folk nærmest behandle deres hunde så pædagorisk at man skulle tro at det var deres børn og ikke deres hund ;-)

 

"Det må du altså ikke det der" og så bare gå videre som intet var sket

Jeg tror da ikke at det gjorde noget at de lige fik fat i hunden så fortalte den i lidt hårdere vendinger at det har er forbudt - og her mener jeg ikke hverken slå/hive hunden eller hvad folk nu kan finde på :hmm:

 

Jeg tror, at ofte når en hundeejer, siger sådan noget til sin hund, hvor der er andre til stede, handler det også om at sende et signal til de andre om, at man tager sig af, hvordan sin hund opfører sig. Eller for at opbløde en situation.

 

Jeg kan sagtens finde på at sige noget i stil med "Nu er du for vild Pelle, den hund gider ikke lege med dig selv om du kun er venlig og glad bla bla bla..." for at fortælle at der intet er i situationen. Det oplever jeg ofte virker meget bedre end f.eks. at forsøge at overbevise den anden om et eller andet. Og man viser at man tager hensyn.

 

Tager jeg derimod fat i Pelles kinder og læser ham teksten fortæller jeg indirekte den anden hundeejer, at det var en alvorlig situation, siden situationen skulle have min opmærksom på denne negative måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

og tror du så hunden forstår hvad du siger ????

 

Hvis jeg sagde det til min hund ville den da være fuldstændig ligeglad og fortsætte det den har gang i og nej den er nu ganske velopdragen - har jeg altid lade mig fortælle ;-)

 

Jeg siger så heller ikke at du skal hive den i kinderne osv. men jeg ville da blive glad hvis det var mig at du tog fat i din hund og sagde STOP !

Det ville jeg da selv gøre hvis han blev lidt for voldsom eller andet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...