Hop til indhold

DCH om el-halsbånd og hundekørekort


Umulia
 Share

Recommended Posts

Pressemeddelelse fra DCH udsendt i dag:

 

Hundeførerforening tager stærkt afstand fra elhalsbånd

Danmarks civile Hundeførerforening tager stærkt afstand fra brug af el-halsbånd

 

Hunde skal trænes med ros og belønning - ikke kues og straffes, fastslår Danmarks civile Hundeførerforening DcH, der hvert år lærer tusindvis af nye hundeejere, hvordan de får en glad og velopdragen hund.

El-halsbånd til hunde hører ingen steder hjemme - hverken når man træner sin hund eller forsøger at holde den inde på sin egen grund.

Det understreger Danmarks civile Hundeførerforening, efter det er kommet foreningen for øre, at en hundeejer i Nordjylland er blevet idømt bøde for at bruge el-halsbånd på sin hund.

- El-halsbånd er i Danmark ulovligt både at bruge og forhandle, og vi tager skarpt afstand fra det, siger Hans Tonsborg, der er forretningsfører i hundeforeningen, og ikke tøver med at kalde brugen af halsbåndene for "dyrplageri."

 

Ros og belønning virker

Danmarks civile Hundeførerforening organiserer op mod 17.000 danske og færøske hundeejere og har mere end 70 års erfaring med hundearbejde. Blandt andet tilbyder foreningen gennem sine lokalforeninger over hele landet hvalpetræning og efterfølgende lydighedstræning. Også hundesports-discipliner som agility står på programmet, når Danmarks civile Hundeførerforenings medlemmer mødes.

- Men vores tilgang til hundearbejdet er altid positiv indlæring, understreger Hans Tonsborg.

- Vi ved, at man som hundeejer kommer længst ved at rose og belønne sin hund frem for at skræmme og straffe den.

- El-halsbånd er ganske enkelt synd for hundene, og det er ikke noget, vi på nogen måde kan gå ind for brugen af.

 

Gode råd og gratis vejledning

Danmarks civile Hundeførerforening har gjort sig til talsmand for, at der i Danmark indføres et hunde-kørekort. Det skal sikre, at alle, der anskaffer sig en hund ved, hvordan man behandler den ordentligt.

I øvrigt kan landets hundeejere på Danmarks civile Hundeførerforenings hjemmeside - www.dch-danmark.dk - finde en mængde gode råd til livet med hund, ligesom adfærdskonsulenter fra DcH tilbyder gratis vejledning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 77
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor

Der er lige en enkelt UPS sætning - Men vores tilgang til hundearbejdet er altid positiv indlæring, understreger Hans Tonsborg.

Det vil DcH toppen gerne have, men sådan er det jo desværre ikke, men fint de kommer ud med en holdning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lige en enkelt UPS sætning - Men vores tilgang til hundearbejdet er altid positiv indlæring, understreger Hans Tonsborg.

 

Det vil DcH toppen gerne have, men sådan er det jo desværre ikke, men fint de kommer ud med en holdning :-D

 

Det er vel lige så meget et signal til egne rækker, som til alle andre, vil jeg tro ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er vel lige så meget et signal til egne rækker, som til alle andre, vil jeg tro ;-)

 

Så er det jo en omvej, men jeg fik lidt samme tanke, at NU kan ingen sgu da være i tvivl om holdningen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvad mon DCH´s holdning er til citronella og vand-halsbånd? :???:

 

Tjah... med dette i baghovedet

Men vores tilgang til hundearbejdet er altid positiv indlæring, understreger Hans Tonsborg.

burde der ikke være nogen tvivl.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Så er det jo en omvej, men jeg fik lidt samme tanke, at NU kan ingen sgu da være i tvivl om holdningen!

 

Det er super rart det er meldt så tydeligt ud - For jeg blev decideret skræmt på trænerkusus, da jeg hørte holdningerne fra nogle af aspiranterne oppe nordfra.

 

Ikke at jeg tror de tæsker hundene - Men jeg skulle ALDRIG træne hos dem. :roll:

 

Bare en skam det skal meldes ud på den måde og ikke meldes ud "nedad" i rækkerne i stedet. Det der med positive metoder, kan virkelig gradbøjes.

Jeg synes det er lidt af en omvej at tage - Og jeg ved ikke hvorfor jeg sidder med følelsen af, at det er mere rettet mod DcH's egne rækker end som signal til omverdenen :vedikke:

 

Det skal siges at jeg virkelig er DcH tøs, fordi jeg er i en helt fantastisk klub og synes der er en fantastisk tilgang til træningsmetoderne.

Desværre ved jeg også, at vi på alt for mange områder er en foregangsklub og bliver fremhævet som eksempel for andre klubber.

 

Jojo - Dejligt at blive fremhævet positivt, men er trist over at det bør være nødvendigt, for synes ikke der burde være så stor forskel på klubberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jojo - Dejligt at blive fremhævet positivt, men er trist over at det bør være nødvendigt, for synes ikke der burde være så stor forskel på klubberne.

 

Næh det burde der ikke være.

 

Jeg har netop meget gode erfaringer omkring positiv træning fra et par trænere meget nordfra, så det er som det plejer: Der er stor variation omkring holdninger og viden indenfor foreningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare inden for vores klub er der ekstremt forskel i holdningerne til hundetræning. Det har hjulpet med ny formand. Nu har klikkertræningen fået lov at komme til, men som ny er jeg ikke sikker på jeg ville syntes det var en god klub. Det er kun fordi jeg har lært folket at kende og kræver at få lov at bestemme hvem jeg vil have som instruktør :genert::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle DCH klubber har da kørt med blød træning i mange år.Men med mange trænere , så også mange religioner???

 

Problemet med DcH er at hver træningsplads har mange trænere. Og at en nytilkommen nemt oplever at få vist 5 måder at lægge sin hund dæk af 5 forskellige trænere inden for en halv time. Der er mange måder at gøre det på, både de bløde, dem som CM kunnne forventes at bruge, og dem som end ikke CM kunne finde på at bruge.

 

Derfor var der i høj grad brug for den melding fra DcH's ledelse, det bliver spændende at se hvordan de vil sikre sig at den holdning bliver implementeret på de enkelte træningspladser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle DCH klubber har da kørt med blød træning i mange år.Men med mange trænere , så også mange religioner???

 

Jep. Sådan har det længe været, men det kan godt være et problem når man skifter fra et hold til et andet at man så også fuldstændig skal skifte træningsmetoder.

Jeg ved at Miss_menelli's klub er ved at gøre op med det og sørge for at alle trænere følger samme principper, så kan der så være forskellige måder at gøre det på, men grundprincipperne er i det mindste det samme.

Det gad jeg godt andre klubber også gjorde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... med dette i baghovedet burde der ikke være nogen tvivl.

 

:5up:

 

Det er super rart det er meldt så tydeligt ud - For jeg blev decideret skræmt på trænerkusus, da jeg hørte holdningerne fra nogle af aspiranterne oppe nordfra.

 

Ikke at jeg tror de tæsker hundene - Men jeg skulle ALDRIG træne hos dem. :roll:.

 

Jeg kan nævne en i syd som fik mig helt væk fra DCH... skræmt væk :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Næh det burde der ikke være.

 

Jeg har netop meget gode erfaringer omkring positiv træning fra et par trænere meget nordfra, så det er som det plejer: Der er stor variation omkring holdninger og viden indenfor foreningen.

 

Man kan nok ikke helt undgå det, når kredsene selv styre uddannelserne og underviserene gør det på frivillig basis.

Når det er så store foreninger, så kræver det sgu' noget at ensrette det - Men synes nu det burde være bedre end det er.

 

Selv internt i klubberne er der stor forskel - Det fatter jeg så ingenting af. :vedikke:

 

Bare inden for vores klub er der ekstremt forskel i holdningerne til hundetræning. Det har hjulpet med ny formand. Nu har klikkertræningen fået lov at komme til, men som ny er jeg ikke sikker på jeg ville syntes det var en god klub. Det er kun fordi jeg har lært folket at kende og kræver at få lov at bestemme hvem jeg vil have som instruktør :genert::lol:

 

Netop at trænere i den samme klub, kan træne ud fra helt forskellige principper fatter jeg ikke helt.

 

Altså... Jow, vi har da også trænere der først fornylig er begyndt at introducere klikkeren på holdende, men de har faktisk brugt principperne bag i lang tid, krydret med lokning :mrgreen:

 

Men vi er på kursus konstant for at alle kan undervise i klikkertræning i et vis omfang - Så det betyder utrolig meget at have en god træningsleder, som tør gå foran og prøve noget "nyt"

 

Nogle DCH klubber har da kørt med blød træning i mange år.Men med mange trænere , så også mange religioner???

 

Går da stærkt ud fra, at langt de fleste klubber arbejder med positive metoder og har gjort det i længere tid?!

Tror ikke der er sagt andet.

 

Og ja - Inden for de positive metoder er der jo mange varianter, og så længe man holder sig fra afstraffelse af hunden for at gøre noget forkert i træningen, så er det mig lige meget om man træner med lokning eller shaping.

 

Det er dem der stadig mener at ryk i linen er vejen til at lære en hund lineføring, jeg undre mig over stadig er trænere i nogle DcH afdelinger. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg kan nævne en i syd som fik mig helt væk fra DCH... skræmt væk :shock:

 

Jeps - Sådan er der nogle over alt - Ikke kun lige den enkelte klub jeg kender til, tværtimod. :vedikke:

 

Det er jo netop det der kan undre, at man i én klub arbejder med klikkertræningsprincipper hele vejen igennem (igen -med eller uden klikker) og i en anden stadig ser trænere som vælger strafbaseret træning :hmm:

 

Synes det er et kæmpe spring indenfor én forening, selvom den er landsdækkende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan nok ikke helt undgå det, når kredsene selv styre uddannelserne og underviserene gør det på frivillig basis.

Når det er så store foreninger, så kræver det sgu' noget at ensrette det - Men synes nu det burde være bedre end det er.

 

Selv internt i klubberne er der stor forskel - Det fatter jeg så ingenting af. :vedikke:

 

 

Netop at trænere i den samme klub, kan træne ud fra helt forskellige principper fatter jeg ikke helt.

 

Altså... Jow, vi har da også trænere der først fornylig er begyndt at introducere klikkeren på holdende, men de har faktisk brugt principperne bag i lang tid, krydret med lokning :mrgreen:

 

Men vi er på kursus konstant for at alle kan undervise i klikkertræning i et vis omfang - Så det betyder utrolig meget at have en god træningsleder, som tør gå foran og prøve noget "nyt"

 

 

Går da stærkt ud fra, at langt de fleste klubber arbejder med positive metoder og har gjort det i længere tid?!

Tror ikke der er sagt andet.

 

Og ja - Inden for de positive metoder er der jo mange varianter, og så længe man holder sig fra afstraffelse af hunden for at gøre noget forkert i træningen, så er det mig lige meget om man træner med lokning eller shaping.

 

Det er dem der stadig mener at ryk i linen er vejen til at lære en hund lineføring, jeg undre mig over stadig er trænere i nogle DcH afdelinger. :vedikke:

 

Der er måske antyder andet ;-) Altså at nogle klubber stadig har trænere der bruger afstraffelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps - Sådan er der nogle over alt - Ikke kun lige den enkelte klub jeg kender til, tværtimod. :vedikke:

 

Det er jo netop det der kan undre, at man i én klub arbejder med klikkertræningsprincipper hele vejen igennem (igen -med eller uden klikker) og i en anden stadig ser trænere som vælger strafbaseret træning :hmm:

 

Synes det er et kæmpe spring indenfor én forening, selvom den er landsdækkende.

 

Eller inden for én klub

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Der er måske antyder andet ;-) Altså at nogle klubber stadig har trænere der bruger afstraffelse.

 

Joooo ;-)

 

Eller inden for en klub

 

Det kan man kun undre sig over - Men jeg er jo også bare forvent med en klub hvor det absolut ikke accepteres blandt trænerne og hvor vi har 2 klikkeruddannede trænere + 3/4 der er i gang med uddannelsen :engel:

 

Ja, der er da udfordringer ved at lægge træningen om og ensrette den - Men det kan altså lade sig gøre.

 

Tror bare en stor del af det, skal starte på træneruddannelsen og den synes jeg halter lidt.

Lære personligt mere af de interne kurser med Canis folkene og special kurserne end jeg gør på træner uddannelsen.

Det synes jeg er synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Tjah... med dette i baghovedet burde der ikke være nogen tvivl.

 

Åh jo, men nu er papir jo taknemmeligt, men dejligt hvis de virkelig mener det og vil håndhæve det i praksis :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh jo, men nu er papir jo taknemmeligt, men dejligt hvis de virkelig mener det og vil håndhæve det i praksis :5up:

 

Tror da ingen selv vil sige de har trænet med negative metoder :hmm: synes selv jeg er positiv, også når jeg gør noget, som jeg ved Ninjamor ikke vil være tilfreds med :engel: som fx til agility, hvor jeg løftede Petrine og kastede hende gennem hjulet :oops:

 

Så en udpensling er nok nødvendig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Tror da ingen selv vil sige de har trænet med negative metoder :hmm: synes selv jeg er positiv, også når jeg gør noget, som jeg ved Ninjamor ikke vil være tilfreds med :engel: som fx til agility, hvor jeg løftede Petrine og kastede hende gennem hjulet :oops:

 

Så en udpensling er nok nødvendig.

 

Er det mig du vil have til at udpensle? :confused:

 

Mht din træning af Petrine - så er det vel træning efter succes... hun kom jo gennem hjulet på din måde :blink: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mig du vil have til at udpensle? :confused:

 

Mht din træning af Petrine - så er det vel træning efter succes... hun kom jo gennem hjulet på din måde :blink: :mrgreen:

 

 

Ha ha - nej DCH bliver nødt til at udpensle, præcis hvad de mener med positiv træning, jeg er jo næppe den eneste brutale (gentager aldrig mit Petrine kast, ikke fordi jeg er overbevist om forkertheden, men fordi træneren så .... lidt sjov ud i hovedet :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...