Gæst Capone Skrevet Februar 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2011 Livsfarlig hundesygdom breder sig Hund i Aarhus død af fransk hjerteorm [email protected] For første gang har der været en hund, der i Aarhus har haft den farlige sygdom fransk hjerteorm. Og desværre for ejerne af hunden, så døde den af sygdommen. 2. juledag fik Østergaards Dyreklinik i Tranbjerg hunden ind, og efter obduktion af hvalpen viste det sig, at der var store mængder af hjerteorm. Hunden kom fra Sjælland, hvor sygdommen hidtil har floreret. "Hunden havde op til jul haft symptomer på kennelhoste. Det er en banal sygdom med hoste og nedstemthed. Hvalpen var stoppet med at lege og gik og hostede. Men det var fransk hjerteorm, som i symptomerne minder meget om kennelhoste," fortæller Finn Østergaard, klinikejer. Det er kun gennem afføringsprøver, at dyrlægen kan finde frem til fransk hjerteorm. Og selv om der indtil videre kun har været ét tilfælde i Aarhus, har dyrlægerne stor respekt for sygdommen. "Vi er ikke i panik, men vi er nødt til at tage det alvorligt," siger Finn Østergaard. Hunden bliver smittet fra snegle, og det er nok, at hunden slikker på et spor fra en snegl. Men eftersom smitten nu er kommet til Aarhus, er der risiko for, at andre hunde også får sygdommen. Hundeejere skal være opmærksomme på følgende: Sløvhed, ikke særlig nysgerrig, gider ikke lege og snuse, hoster. Hvis hunden har disse symptomer, skal der tages en afføringsprøve i tre dage, som opbevares køligt og afleveres til dyrlægen, som undersøger for hjerteorm. "Det er langt fra alle hunde, der vil dø af sygdommen, men risikoen er der bestemt," siger Finn Østergaard. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Det er jo desværre en sygdom, vi altid skal holde øje med. Intet nyt der.. Vi må bare håbe, det kun er et fåtal af hunde, der dør af den.. Og så gøre vores bedste til at undgå at vores egen hund får den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Undre mig over, at de skriver der kun har været ét tilfælde. Mener da at der for noget tid siden, var lavet en undersøgelse i netop Århus, hvor der blev påvist rigtig mange tilfælde Desuden kender jeg flere i området der har fået det konstateret og flere hunde i den klub jeg træner i har haft de møgorme. Så der er ikke noget nyt i det - Men om mange stadig ikke kender til H/L ormene, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. Men frygtelige er de - Og mine hunde bliver testet hvert halve år, fordi der kan gå lang tid fra de får ormene, til de viser symptomer - Og så er det ofte ved at være alvorligt. Så vil hellere teste præventivt, end kun ved mistanke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper Poulsen Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Jesper Poulsen Ang den nævnte hunde sygdom, går jeg ud fra at det drejer sig om DEn Franske hjerte-orme (den kommer fra syden og blev diagnoses i Frankrig) Hunde spiser noget lort og sporer fra denne orm kommer ind i systemet - sporene vandre via blodet op til hjertet og her gemmer di sig og begynder at åde af hjertet så de kan vokse - Så vidt jeg er informeret kan man stoppe den med kraftig modgift, men det skal være straks efter at sporene er i hjertet - ellers vil hunden dø - desværre. Jesper Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Capone Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Jesper Poulsen Ang den nævnte hunde sygdom, går jeg ud fra at det drejer sig om DEn Franske hjerte-orme (den kommer fra syden og blev diagnoses i Frankrig) Hunde spiser noget lort og sporer fra denne orm kommer ind i systemet - sporene vandre via blodet op til hjertet og her gemmer di sig og begynder at åde af hjertet så de kan vokse - Så vidt jeg er informeret kan man stoppe den med kraftig modgift, men det skal være straks efter at sporene er i hjertet - ellers vil hunden dø - desværre. Jesper Hunden bliver smittet fra snegle, og det er nok, at hunden slikker på et spor fra en snegl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nordania Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Miss_Minelli.... Jeg vil lige starte med at oplyse at den nævnte hund var min søn's dejlige hund. Der har ikke været andre tilfælde i århus, men du forbinder det måske med de tilfælde der har været af lungeorm... fordi man mange gange kalder det hjerte/lungeorm. Vores egen hund er nu blevet testet og har heldigvis ingen orm, men han bliver nu tjekket hver 3 måned. Min søn har for kort tid siden fået en ny hund, også fra sjælland og med samme forældre, den er tjekket og fejler heldigvis intet, for den død som vi oplevede på nærmeste hold skal ingen gå igennem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper Poulsen Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Jesper Hej - Jeg ved at man for nogle år siden havde dette problem i EN AF PARKERNE VED Gentofte. Nå det er da godt at høre at den nye hund ikke har de problemer. Mange kærlige hilsner Jesper poulsen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Miss_Minelli.... Jeg vil lige starte med at oplyse at den nævnte hund var min søn's dejlige hund. Der har ikke været andre tilfælde i århus, men du forbinder det måske med de tilfælde der har været af lungeorm... fordi man mange gange kalder det hjerte/lungeorm. Vores egen hund er nu blevet testet og har heldigvis ingen orm, men han bliver nu tjekket hver 3 måned. Min søn har for kort tid siden fået en ny hund, også fra sjælland og med samme forældre, den er tjekket og fejler heldigvis intet, for den død som vi oplevede på nærmeste hold skal ingen gå igennem Det gør mig ondt. Velkommen herinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 føj, overvejer at bestille tid til at Arnold kan blive tjekket, bare for at være sikker!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper Poulsen Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 jEG VED PRÆSIST HVORDAN DET ER prøv at gå til dettr link /min hjemmeside under Google: https://sites.google.com/site/clanofbaffin/ Under Hunden Baffin og se nogle af billederne fra hans hvilested. Jesper poulsen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Miss_Minelli.... Jeg vil lige starte med at oplyse at den nævnte hund var min søn's dejlige hund. Der har ikke været andre tilfælde i århus, men du forbinder det måske med de tilfælde der har været af lungeorm... fordi man mange gange kalder det hjerte/lungeorm. Vores egen hund er nu blevet testet og har heldigvis ingen orm, men han bliver nu tjekket hver 3 måned. Min søn har for kort tid siden fået en ny hund, også fra sjælland og med samme forældre, den er tjekket og fejler heldigvis intet, for den død som vi oplevede på nærmeste hold skal ingen gå igennem Puha.... Det gør mig rigtig ondt at høre :ae: Mente bare at det var den samme type orm, som enten satte sig i lungerne eller i hjertet? Nå - Uanset hvad, så er det ganske forfærdeligt og jeg føler med jer. Det er utrolig grimt at se sin hund så syg pga. de skide orme - Og behandlingen er så frygtelig hård, at det i sig selv kan slå en hund ihjel. Var selv heldig at det blev opdaget tidligt nok for min egen hund, men trods det så var behandlingen hård at komme igennem (lungeorm). Så jeg synes det lyder som en god ide, at i får testet hundene så ofte. Jeg håber dyrlægerne bliver mere opmærksomme på sygdommen og helt pr. automatik beder om afføringsprøver ved tegn på kennelhoste, som jo nemt kan være H/L orm - Symptomerne er jo ofte meget ens, så flere hunde ikke skal ende som jeres søns. Så håber historien kan være med til at skabe lidt fokus på sygdommen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper Poulsen Besvaret Februar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2011 Jesper Ja jeg skulle have meddelt at det mest er fra et snegle-spor, men det smuttede. da jeg var i Frankrig til jagt konkurrencer i 2008 havde jeg en snak med flere desangående og det har virkeligt kostet mange hunde. at det viser blant andet hvor vigtigt det er at kontrollere og passe på sin hund, der er en god kammerat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Februar 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 4, 2011 Jeg snakkede med min dyrlæge idag, der sagde at jeg kunne tage det helt roligt, fordi hvalpen fra Tranbjerg kom fra Sjælland, hvor parasitten er udbredt. jeg spurgte ham om det var tilrådeligt at få hunden undersøgt selv om den ingen symptomer har (en god undskyldning for dyrlægen til at tjene penge, som han jo så sagde nej til) Han sagde også at hunden ikke bliver smittet af blot at slikke på sneglespor. Sneglene skal selvfølgelig være inficeret med parasiten og det er de ikke i området. så det kan godt være at nogle hundeejere herinde er uenige med min dyrlæge, men det er nu meget rart at have i tankerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Vi har selv haft hjerte/lungeorm tæt inde på livet, det er nogle forpulede møg parasitter. Vi har også aftalt med dyrlægen at vi får dem testet hvert halve år. Derudover har jeg fået et microskob i julegave og laver så selv en baermann test hver måned. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Miss_Minelli.... Jeg vil lige starte med at oplyse at den nævnte hund var min søn's dejlige hund. Der har ikke været andre tilfælde i århus, men du forbinder det måske med de tilfælde der har været af lungeorm... fordi man mange gange kalder det hjerte/lungeorm. Vores egen hund er nu blevet testet og har heldigvis ingen orm, men han bliver nu tjekket hver 3 måned. Min søn har for kort tid siden fået en ny hund, også fra sjælland og med samme forældre, den er tjekket og fejler heldigvis intet, for den død som vi oplevede på nærmeste hold skal ingen gå igennem Årh det gør mig ondt at høre at i har skulle opleve det . Det må virkelig ha været en frygtelig oplevelse!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mais og hunden Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Bella har desværre vist tegn på orm (Hikke, stakåndet og andet), og vi fik en ormekur mod spolorm, men det hjalp ikke så vi holder øje med hende, og skal snart til dyrlæge igen, da det kan være Hjertelungeorm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nordania Besvaret Februar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2011 Syfongse... din dyrlæge har da ret, men vi vil bare gerne være på forkant for hvis det sker igen så kan det opdages i tide, og hunden kan behandles. Og ja det var forfærdelig at se den dejlige hund lide, og så blev han kun 7 måneder... man glemmer aldrig sin hund, men vores søn og os selv er godt på vej videre, men der bliver da rippet op i det i disse dage hvor det har stået i flere aviser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Februar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2011 Bella har desværre vist tegn på orm (Hikke, stakåndet og andet), og vi fik en ormekur mod spolorm, men det hjalp ikke så vi holder øje med hende, og skal snart til dyrlæge igen, da det kan være Hjertelungeorm ØV - krydser fingre for at det ikke er noget! Desværre kan hunde også være hårdt angrebet, selvom de er helt symptomfri. Kender desværre til flere der har mistet deres hunde på den måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Capone Besvaret Februar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2011 Jeg snakkede med min dyrlæge idag, der sagde at jeg kunne tage det helt roligt, fordi hvalpen fra Tranbjerg kom fra Sjælland, hvor parasitten er udbredt. jeg spurgte ham om det var tilrådeligt at få hunden undersøgt selv om den ingen symptomer har (en god undskyldning for dyrlægen til at tjene penge, som han jo så sagde nej til) Han sagde også at hunden ikke bliver smittet af blot at slikke på sneglespor. Sneglene skal selvfølgelig være inficeret med parasiten og det er de ikke i området. så det kan godt være at nogle hundeejere herinde er uenige med min dyrlæge, men det er nu meget rart at have i tankerne. Det gør jo nok så ikke Sjællænderne mere rolige:???: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts