Hop til indhold

Indavl


Gæst lottepigen
 Share

Recommended Posts

Nå ja, mht. mennesker, så tror jeg især at læger er meget opmærksomme på fætter/kusine fødsler, fordi de mennesker som går ind for den slags, ofte kommer fra små, mere eller mindre isolerede byer, hvor det har været noget man har gjort i mange, mange år/generationer :/
Ligesom med nogle hunderacer
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nå ja, mht. mennesker, så tror jeg især at læger er meget opmærksomme på fætter/kusine fødsler, fordi de mennesker som går ind for den slags, ofte kommer fra små, mere eller mindre isolerede byer, hvor det har været noget man har gjort i mange, mange år/generationer :/

 

det er helt sikker der problemet ligger. men hvis vi skal vende tilbage til hundene, er problemet jo også, at en fætter-kusine-parring vel kun meget, meget sjældent vil være den eneste der har været i linien over en årrække. med löwchens, der har været nede på et meget lille antal, kan det da kun være en fordel at "brede genpuljen ud"... og et potentielt stort problem at indavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er helt sikker der problemet ligger. men hvis vi skal vende tilbage til hundene, er problemet jo også, at en fætter-kusine-parring vel kun meget, meget sjældent vil være den eneste der har været i linien over en årrække. med löwchens, der har været nede på et meget lille antal, kan det da kun være en fordel at "brede genpuljen ud"... og et potentielt stort problem at indavle.
Det er jo ikke engang fordi det bare er nok at kigge på indavl.. Man skal også tænke temperament, tænder, korthår osv.. Det nytter jo ikke at lave en i på 1.2 hvis man ved begge hunder mangler halvdelen af tænderne eller begge er aggressive overfor andre hunde..
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke engang fordi det bare er nok at kigge på indavl.. Man skal også tænke temperament, tænder, korthår osv.. Det nytter jo ikke at lave en i på 1.2 hvis man ved begge hunder mangler halvdelen af tænderne eller begge er aggressive overfor andre hunde..

 

nej, det er klart. og jeg kan så forstå, at det betyder, at du ikke synes, at det er en god idé at avle videre på halfdans enlige testikel og fine mellemrum mellem fortænderne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, det er klart. og jeg kan så forstå, at det betyder, at du ikke synes, at det er en god idé at avle videre på halfdans enlige testikel og fine mellemrum mellem fortænderne :lol:
:mrgreen: ikke hos mig, men du kan sikkert nok sælge en parring til "nogen" hvis du ikke er for dyr :-D Hans gener passer til alle løver i Danmark, så er et lille mellemrum da lige meget..Og den testikel han har kan sikkert godt lave det den anden skulle også :mrgreen:

 

 

 

 

:drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, havde forsøgt at blande mig via min smarte telefon tidligere, men det lykkedes ikke. Og så er jeg jo kommet bagud i argumentationen.

 

Prøver at hoppe ind alligevel.

 

I teorien og når man ser på definitionen på linjeavl er det indavl, hvilket gør at indavl og linjeavl er to sider af samme sag. Selv differentierer jeg mellem de to, og fortolker ordet linjeavl som værende avl på individer, der giver en større indavlskoefficient end gennemsnittet for racen - mens indavl er noget, der giver MEGET højere indavlskoefficient.

 

Det kan være til diskussion, om man overhovedet kan skille de to. Men typisk gør man det ved linjeavl, at man har et individ der går igen i stamtavlen, men nogle led længere ude end forældre/afkom. Eksempelvis har jeg kig på en han til min ene tøs, hvor mormors far hos hende er morfar hos den han jeg er lun på. Nu kan jeg ikke lave hurtig udregning hos DKK, da hannen er svensk og ikke er oprettet i det danske system, og jeg har mistet mit link til meget smart program, der kan udregne indavlskoefficient, men med den parring vil jeg sandsynligvis ligge lige omkring det anbefalede.

 

Tanken er dermed at få fat i nogle af de egenskaber, som den pågældende han besad. Her tales ikke kun eksteriør (syntes det virker til, at der er en generel misforståelse af, at linjeavl kun er noget man gør brug af, fordi man vil forbedre udseendet), men også arbejdsevne og vilje samt temperament.

 

Hvad der dog også er vigtigt at huske på, er at gør man brug af linjeavl, er det ekstremt vigtigt at lave outcrosses, hvor man tager en fuldstændig ubeslægtet hund ind, og derved udvasker genpuljen - med tanke om at man bibeholder (nogle af) de egenskaber, man tidligere har styrket med linjeavlen.

 

Men altså alle race hunde er jo i familie

 

Det er en generel misforståelse, og undersøgelser af diverse arkæologiske fund viser, at man i antikken havde en opdeling af racer. Så alle hunde er ikke mere i familie, end hele menneskeheden er i familie.

 

Og så tilbage til det med mennesker og fætter/kusine forhold. Hvad der ofte går galt i visse kulturer er, at det jo ikke kun er en enkelt gang i en enkelt generation, man gifter sig og får børn indenfor den konstellation. Derfor når indavlskoefficienten langt op over de 6,25% et fætter/kusine afkom vil give, da også forældre og måske bedsteforældre har været fætter og kusine. Måske - måske ikke - i forskellige retninger på familietræet, men stadig sådan at man konstant indskrænker genpuljen.

 

Skulle man hos mennesker godkende fætter/kusine ægteskaber, skulle man måske beregne en procentsats for afkom på forhånd. Ganske som man gør hos vores avlsdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, det er klart. og jeg kan så forstå, at det betyder, at du ikke synes, at det er en god idé at avle videre på halfdans enlige testikel og fine mellemrum mellem fortænderne :lol:

Men seriøs snak igen... Det er jo derfor at jeg så gerne vil have at vide hvis der er en fejl på hunde jeg har solgt.. Nu er det skrevet ned i min store bog at Halfdan mangler en tand.. Så ved jeg at jeg skal være meget opmærksom på at Vidi ikke bliver parret ind på en linje med manglende fortænder.. Og mht. til hans manglende testikel så skal Mille jo hvertfald ikke parres med en han hvor der også har været kryptorchisme.

Men det er jo ikke alle opdrætterne som fortæller når den slags fejl opstår..

Jeg ved jo f.eks i år at flere hunde har manglet fortænder.. Jeg ved jo også at andre opdrættere i år (2 stk hvertfald) har fået korthårsløver..Selvom jeg sidste år kunne "bryste mig af" titlen som eneste opdrætter der fik korthårede...

Problemet med løverne er at kun et par stykker vil indrømme fejlene.. Og så er det kun hvis man tilfældigt møder en løveejer som så fortæller om deres hund og dens mangler.. og på den måde får vi jo aldrig nogensinde styr på fejlene

Link til indlæg
Del på andre sites

Men seriøs snak igen... Det er jo derfor at jeg så gerne vil have at vide hvis der er en fejl på hunde jeg har solgt.. Nu er det skrevet ned i min store bog at Halfdan mangler en tand.. Så ved jeg at jeg skal være meget opmærksom på at Vidi ikke bliver parret ind på en linje med manglende fortænder.. Og mht. til hans manglende testikel så skal Mille jo hvertfald ikke parres med en han hvor der også har været kryptorchisme.

Men det er jo ikke alle opdrætterne som fortæller når den slags fejl opstår..

Jeg ved jo f.eks i år at flere hunde har manglet fortænder.. Jeg ved jo også at andre opdrættere i år (2 stk hvertfald) har fået korthårsløver..Selvom jeg sidste år kunne "bryste mig af" titlen som eneste opdrætter der fik korthårede...

Problemet med løverne er at kun et par stykker vil indrømme fejlene.. Og så er det kun hvis man tilfældigt møder en løveejer som så fortæller om deres hund og dens mangler.. og på den måde får vi jo aldrig nogensinde styr på fejlene

 

og derfor burde der være flere opdrættere som dig :5up:

 

måske skal du lige tilføje i den lille sorte bog:

 

- lejlighedsvis komplet døvhed

- mistanke om usædvanligt lav intelligens

- sygelig trang til at spise menneskepølser

Link til indlæg
Del på andre sites

og derfor burde der være flere opdrættere som dig :5up:

 

måske skal du lige tilføje i den lille sorte bog:

 

- lejlighedsvis komplet døvhed

- mistanke om usædvanligt lav intelligens

- sygelig trang til at spise menneskepølser

og helt ekstrem nuttethedsfaktor hvis man kan dømme ud fra billeder:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd! Er lige blevet klogere på linjeavl og indavl.

Det lyder til at der ligger mange års gennemtænkt avlsarbejde i at genskabe Lowchen, og jeg synes det er godt at der af samme grund er etiske retningslinjer for indavl, således at racen styrkes.

 

Og så lidt O.T :oops:

Første gang min bedste veninde talte om hendes mormor og farmors forhold til hinanden spidsede jeg ører meget længe og kunne ikke helt få det til at at passe, før jeg endelig fik fat i at de altså er søskende. Hihi, lidt overraskende at finde ud af at denne søde, smukke og meget kloge pige er resultatet af en fætter-kusine parring :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og tilføje i den lille sorte bog at Dexter er homoseksuel eller måske biseksuel... Og har andre seksuelle tilbøjeligheder som er langt være og han ville blive straffet for hvis han var menneske.... Men det er i og for sig jo ikke en genfejl:genert:

 

Det bliver bare spændende hvis han en dag skal parre en hunhund og så se om han rent faktisk kan finde ud af det, når han kun øver på små og store drenge:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

øhmmm, ja!

 

Så må jeg have en forklaring... Ellers dannes for mange billeder i mit hovede!

 

Taler vi sådan nogle, der er lavet til input i mennesker? Eller taler vi sådan nogle, der er output fra mennesker? Hvis sidstnævnte er tilfældet, hvordan f***** får hunden så fat i sådan en sag?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg have en forklaring... Ellers dannes for mange billeder i mit hovede!

 

Taler vi sådan nogle, der er lavet til input i mennesker? Eller taler vi sådan nogle, der er output fra mennesker? Hvis sidstnævnte er tilfældet, hvordan f***** får hunden så fat i sådan en sag?!?

 

vi taler output. ja sådan set også input, men det er vel ikke usædvanligt nok til at blive nævnt i den lille sorte. output findes desværre i foruroligende mængder, hvis man kommer ud på den anden side af voldene - vi har både tosser, demente og hjemløse, der ynder at lægge dem bag buske mv. til gengæld har min hund en usædvanligt god næse - han kan sniffe sig til en menneskepølse på laaang afstand :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

MK101 - Jeg formulerede mig vist forkert, jeg mente ikke at alle hunde er i familie, men hunde inden for de enkelte racer ;)

Men det er heller ikke sikkert at det er rigtig, nu jeg tænker over det, det gik jeg bare lige ud fra:rolleyes::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

MK101 - Jeg formulerede mig vist forkert, jeg mente ikke at alle hunde er i familie, men hunde inden for de enkelte racer ;)

Men det er heller ikke sikkert at det er rigtig, nu jeg tænker over det, det gik jeg bare lige ud fra:rolleyes::mrgreen:

 

Ah.

 

Ja, i princippet. Og så ikke helt alligevel. Tager lige et par eksempler fra egen andedam. Clumber spaniel (en ikke så kendt race, der er super charmerende - får lige et billede i bunden af indlægget) døjede for nyligt med en for lille genpulje og dårlige hofter. Derfor satte man en cocker spaniel på (godkendt af SKK/FCI), for at rette op på fejl og mangler. Sådan har man ganske givet gjort flere gange gennem historien på forskellige racer.

 

Engelsk springer spaniel og cocker spaniel var for hundrede år siden at finde i samme kuld. Man placerede dem racemæssigt efter størrelse (som man kender fra størrelsesvarianterne hos pudlerne), og kunne derfor have begge i samme kuld.

 

Men hvis man ser på dagens cockere og springere, er der stor forskel på farvevarianterne. Springeren findes i brun/hvid eller sort/hvid - begge med tanfarvede aftegninger (lysere brun). Mens cockeren findes i rød, brun, sort, rød/hvid, sort/hvid, brun/hvid, sort med tan, rød/hvid m. tan, sort/hvid m. tan, orange roan (nistret rød/hvid), blue roan (sort/hvid nistret) og så er der alle farverne i zobel hvor dækhårene er udfladede i farven. Derfor nærliggende at tænke, at der et eller andet sted er dukket nogle nye input (fra andre "familier") op.

 

Genetik er ufatteligt spændende, og det er interessant at se hvad der sker, når man får lov at lege Gud. For det er vel lidt det man laver. Forhåbentlig med de bedste intentioner, men alligevel... Faldt en gang over en rigtig spændende fortælling, om en engelsk boxer opdrætter, der havde luret hvor det bar hen af, som kuperingsforbuddet strøg indover Europa.

 

Derfor forsøgte han at indføre genet for stumphale på sine linjer. Han brugte lang tid på at finde ud af, hvilken race der havde det liggende på sig, og hvordan det opførte sig - ligesom han brugte tid på at finde ud af, hvilken racer der sindsmæssigt etc. ville give mening at hive med indover.

 

Valget faldt på welsh corgi, der blev parret med en af hans tæver. Herefter udvalgte han hvalpe i kuldet, der havde ønskede karakteristika. De skulle have stumphalen, og så vidt muligt ligne en boxer af sind og udseende. Han lavede kun den ene outcross, og brugte herefter kun boxere. Mener han allerede i 3. generation havde typefaste hvalpe.

 

 

Hov! Glemte billedet af clumberen...

Clumber+Spaniel.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

vi taler output. ja sådan set også input, men det er vel ikke usædvanligt nok til at blive nævnt i den lille sorte. output findes desværre i foruroligende mængder, hvis man kommer ud på den anden side af voldene - vi har både tosser, demente og hjemløse, der ynder at lægge dem bag buske mv. til gengæld har min hund en usædvanligt god næse - han kan sniffe sig til en menneskepølse på laaang afstand :badr:

 

Ah, havde fået ideen om at der var tale om hjemlige eskapader...

 

Burde have vidst bedre. Bor jo selv ved Ørstedsparken, og her får man som hund IKKE lov til at gå i buskene. Som menneske her i hjemmet gider man ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg have en forklaring... Ellers dannes for mange billeder i mit hovede!

 

Taler vi sådan nogle, der er lavet til input i mennesker? Eller taler vi sådan nogle, der er output fra mennesker? Hvis sidstnævnte er tilfældet, hvordan f***** får hunden så fat i sådan en sag?!?

 

Ah, havde fået ideen om at der var tale om hjemlige eskapader...

 

Burde have vidst bedre. Bor jo selv ved Ørstedsparken, og her får man som hund IKKE lov til at gå i buskene. Som menneske her i hjemmet gider man ikke.

 

Skulle lige til at foreslå dig at tage et smut i Ørstedsparken... men kan se, at du allerede har været omkring stedet og dets lækkerhedder. Udover menneskepølser har Tyson også op til flere gange fundet brugte tamponer og bind derovre. :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og tilføje i den lille sorte bog at Dexter er homoseksuel eller måske biseksuel... Og har andre seksuelle tilbøjeligheder som er langt være og han ville blive straffet for hvis han var menneske.... Men det er i og for sig jo ikke en genfejl:genert:

 

Det bliver bare spændende hvis han en dag skal parre en hunhund og så se om han rent faktisk kan finde ud af det, når han kun øver på små og store drenge:roll:

Igen hans nye families skyld :engel:
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...