Hop til indhold

DR2, Søndag, 20.30: "Forsøgshunde til salg"


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

I morgen kommer dette program i DR 2 - det bliver nok hårdt at se, men for dem som er interesserede:

 

2002 lykkes det dyreværnsorganisationen 'Last Chance for Animals', dyrenes sidste chance, at få en aktivist ansat på Martin Creek-kennelen i Arkansas.

 

Martin Creek er USA's største såkaldte klasse B-kennel. Det vil sige, at de ikke selv opdrætter dyr, men opkøber dem alle mulige steder, sågar på loppemarkeder, uden at være alt for nøjeregnende med papirarbejdet.

 

Mange af dyrene, er da også stjålne, og rigtig mange af dem bliver solgt videre som forsøgsdyr. I et halvt år holder aktivisten ud og filmer med skjult kamera det ene grusomme overgreb efter det andet på de forsvarsløse dyr.

 

Forholdene på kennelen er under al kritik. Dyrene bor alt for mange i alt for små indelukker, og det betyder at sygdomme og infektioner spreder sig.

 

Behandlingen af dyrene er hårdhændet, syge dyr bliver simpelthen skudt, og aktivisten møder aldrig i løbet af sin seks måneder lange ansættelse en dyrlæge på stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Lyder interessant, men tror desværre ikke jeg kan holde ud at se det :megaked:

 

Jeg har også svært ved det.

 

Utroligt, at en person som elsker hunde (regner jeg med) kan tage sådan et job, hvor han skal se på at hunde lider, for at kunne få nok information om stedet til at kunne befri hundene.

 

Jeg kender ikke sagen, men forstår at pga indsatsen, så blev kennelen lukket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare at læse beskrivelsen af programmet er rigeligt hårdt for mig :megaked::megaked:Så det program kommer absolut ikke at blive vist på min TV skærm :oops:

 

Jeg kunne ikke holde 6 min. ud sådan et sted, så hvordan en aktivist kunne udholde 6 måneder uden at gå fysisk og psykisk ned, er mig en gåde :megaked:

 

Godt at kennelen blev lukket :5up:selvom vedkommende nok bare åbner en ny i en anden stat i stedet for :roll::evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt som et program jeg så med laboratorie-aber engang :cry: Jeg kunne ikke sove og blev så glad da jeg fandt et program med aber at falde i søvn til, men glæden blev kort :cry: Her var der også tale om en ansat som havde filmet med skjult kamera og de stakkels aber blev virkelig uhyrligt behandlet. De sad i hvert deres bur og fik slet ikke deres behov for fysisk kontakt opfyldt. Havde nogen glemt at lukke et par bure om aftenen, så fandt de aberne i det samme bur næste morgen sidde og trykke sig ind til hinanden :megaked: Der var en abe som havde fået et stor hul i hovedet og den (og de andre) blev simpelthen så hårdhændet behandlet :megaked:

Behøver jeg at sige, at jeg mødte op med temmelig hævede øjne på arbejdet næste dag???

 

Jeg synes at det er møg-hårdt at se den slags programmer og jeg græder som pisket hver gang :megaked: Alligevel synes jeg at det er en nødvendighed, fordi det er vigtigt at se, hvad vores forfængelighed byder dyrene (som f.eks. den grufulde video om vaskebjørne i Kina som får flået pelsen af og efterfølgende kastet levende over i en bunke bagefter :megaked: osv. osv. Jeg har veninder og bekendte, som ikke ser den slags programmer "for det er for hårdt og ikke til at holde ud at se på" og så bagefter går ud og køber en taske med pels på, en rævekrave, pelsvest og lignende :evil: Jeg mener at alle burde tvinges til at se dem og hvis de så efterfølgende stadig synes at det er ok at gå med pels-ting, så er de sgu nok tabt på gulvet, men så ved de i det mindste, hvad det er de støtter!!! :evil::evil::evil:

 

Ups, der blev vist lige sparket til min kæphest.... :oops:

 

Snevinter: Tak fordi du gjorde opmærksom på programmet, jeg ville ikke selv have opdaget det! :5up: Jeg kan ikke få lov til at give dig karma, så du må nøjes med tak i denne omgang :(

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Det var barske løjer. :(

 

Jeg kunne ikke lade være med at græde, da de smed hundene ned i de store baljer med desinficerende væske. :megaked: Men så kom Tyson op i sofaen og trøstede mig. :ae:

 

Godt at ejeren af kennelen blev dømt til sidst. Men absurd at det skulle tage flere år! Stakkels alle de hunde, der har været igennem hans kennel, mens statsanklageren lavede papirnusseri, eller hvad det nu var, han gjorde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg venter lige med at se det til i morgen, jeg skal nemlig i dagvagt (det der med de hævede øjne... :cry:)

 

Bliver det genudsendt eller har du optaget det? Nåede ikke at se det :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Det var sørgeligt :(

 

Martin Creek Kennel var under mistanke i mere end 15 år - og jeg synes ellers at de 6 mdr Last Chance aktivisten, Pete, arbejdede ved kennelen var for lang tid :cry:

 

Jeg synes det var godt, at CC Baird, hans kone (som havde A-kennel), og to døtre blev anklaget og endte med at skulle betale omkring 260.000 dollars.

 

Kom dog til at tænke på hvad han tjener og om det er nok til at stoppe hans slags.

 

Hvis han får mellem 250 og 800 for hver hund han sælger til dyreforsøg, gennemsnitligt 525, og han solgte omkring 3000 hunde hvert år, så tjente han knap 1,5 millioner dollars på hundene om året .... er bøden nok til at stoppe ham..?

 

Han blev heldigvis også straffet med en 5 års betinget dom og hvis en fra Baird familien fanges i at handle med hunde, får de en bøde på 250.000 dollars, da deres kennel licens blev frataget dem.

 

Jeg tror bare de er svære at stoppe fordi der er så mange penge i det.

 

Pga Martin Creek Kennel er der blevet skubbet godt og grundigt til lovforslaget "Pet Safety and Protection Act" - som blandt andet vil kunne forbyde at kennel B hunde sælges til forsøg. Det vil resultere i at det er nemmere at straffe kennel B ejere og nemmere at give hårde straffe.

 

Lovforslaget har dog både venner, men også fjender - da der er mange indenfor sundhed/læge verdenen som frygter at der ikke vil være nok hunde til de nødvendige forsøg, hvis dette lovforslag går igennem.

 

Jeg vil lige se om jeg kan finde et sted, hvor man måske kan skrive under på noget, hvis man er interesseret i at støtte lovforslaget - det er dog ikke sikkert, da jeg tror det her drejer sig om at man skal kontakte senatorer indenfor den stat man bor i for at skubbe ad den vej..og vi bor jo ikke i en amerikansk stat ;)

 

....jeg undrede mig også over, at der var 6-500 hunde ved kennelen da den blev overtaget af loven...men kun lidt over 100 blev der snakket om med hensyn til at de blev fjernet og skulle have nye hjem..? Hvad skete der med resten?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

....jeg undrede mig også over, at der var 6-500 hunde ved kennelen da den blev overtaget af loven...men kun lidt over 100 blev der snakket om med hensyn til at de blev fjernet og skulle have nye hjem..? Hvad skete der med resten?

 

Det var ved en ransagning at myndighederne beslaglagde 125 syge hunde (resten blev hos Baird) og derefter gik der 1 år og 4 mdr. før kennelen blev lukket. De hunde der var på kennelen på det tidspunkt, fik alle nye hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Jeg synes det var godt, at CC Baird, hans kone (som havde A-kennel), og to døtre blev anklaget og endte med at skulle betale omkring 260.000 dollars.

 

Hvad er forskellen på A-kennel og B-kennel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver det genudsendt eller har du optaget det? Nåede ikke at se det :neutral:

 

Jeg optog det og jeg skal da lige love for at det var hård kost :megaked: Men faktisk en rigtig god dokumentar. Og for en gangs skyld blev synderne straffet, havde det været her i Danmark havde de sgu nok bare fået en løftet pegefinger :evil:

Jeg håber at de har splejset til psykologhjælp til den stakkels mand der måtte arbejde der, jeg var knækket totalt hvis det havde været mig :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det var ved en ransagning at myndighederne beslaglagde 125 syge hunde (resten blev hos Baird) og derefter gik der 1 år og 4 mdr. før kennelen blev lukket. De hunde der var på kennelen på det tidspunkt, fik alle nye hjem.

 

tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...