Hop til indhold

er det protein hun bliver tyk af?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg står pludselig i den sære situation (for mig), at jeg har en hund der gladeligt spiser sit tørfoder hver dag og faktisk er endt som "lidt for rund"... der er ikke tale om mere end et par hundrede gram, men stadig ville jeg gerne have hende lidt ned i vægt igen...

 

Hun er på et mix af Olivers og Arion og er rigtig glad for sin mad ligepludelig. Jeg har skået hende ned til, at hun får mellem 50 og 60 g dagligt og forsøger at holde træningsgufferne så sunde og magre som muligt, men det er bare ikke altid muligt :genert: Da jeg ofte bruger pålægsrester og des lige, istedetfor at smide det ud...

 

Kom tilfældigvis til at snakke med Ida (Pajko) om det, og hun siger, at Pajko ikke kan få Arion eller Olivers, da det høje protein-indhold gør ham tyk...

 

Er det det samme der sker her monstro? Eller er det bare "vinterdvalen" og den megen mindre aktivitet der gør det...

 

Om sommeren er vi meget aktive, træner mange gange om ugen og er ude at gå / løbe i et par timer om dagen. Her i vinter har vi kun trænet 1 gang om ugen ca. og vores gåture ligger nok på under en time om dagen :oops:

 

Så hun bevæger sig altså meget mindre... jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre, da jeg snart skal indkøbe nyt foder, og jeg var jo så glad for at have fundet noget hun godt kunne lide...

 

Men skal jeg købe Arion igen og se om hun taber sig naturligt når foråret og lyset kommer (og dermed også den øgede aktivitet) eller skal jeg finde et mindre proteinrigt foder og se om det giver en ændring...

 

Hun vejer 9.4, jeg ville gerne have hende ned på 9 kg igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget med at karla ikke altid spiser hvad som helst ikke??

 

 

For så ville jeg lade hende bliver på det foder hun har nu og satse på at agilitysæsonen ville få hende til at smide de 400 gram.

 

Tacco får allergifodder med "moderat energi", altså fedtfattigt, jeg skal ud og hente det nu og skal gerne se om der er forskel på protein %en i det frem for almindelig foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun er så glad for maden, så ville jeg nok købe det igen og så se hvad der sker når i kommer rigtigt i gang med træningen, det er der vel kun et par måneder til, er der ikke?

 

Men sjovt, Motor får jo kun kød, og han blev lige præcis for tynd af det, da han brugte alt proteinen til energi. Så har faktisk haft opfattelsen af, at en hundekrop bruger flere kræfter på at omdanne protein til energi, fedt og muskler :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun normalt ikke er glad for hendes mad, ville jeg da klart beholde det som det er nu.

 

Har indtrykket af at i er meget aktive i "sæsonen" og hvis Karla så lige pludselig ikke har "lavet noget særligt" her i vinter, så er det da forklaringen.

 

Jeg kan klart se på mine hundes vægt, når de ikke får motion nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror jeg vil prøve med Arion igen og så se hvad der sker når vi rigtigt kommer igang igen... I har nok ret, at den megen inaktivitet her i vinters er det der har gjort det .... at hun ikke blev tyk sidste vinter skyldtes så bare, at hun dengang ikke gad æde sit foder, det gør hun så nu...

 

Jeg tror vi ser tiden an... og evt. forsøger at gå lidt længere selvom det er koldt - det ville jo ikke skade nogen af os :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det alle dagens tre ture, der tilsammen giver under en time? For så ville jeg klart skrue lidt op for længden af turene. :blink:

 

Jeg skal altid passe på med Tysons vægt, han har tendens til at blive buttet, selvom jeg virkelig ikke synes, at jeg giver ham særlig meget at spise (men vi træner jo en del, så der ryger selvfølgelig en del ned på den konto). Men jeg tror godt, at der kan være noget om det med proteinerne, for da jeg fordrede med Acana, som har højt proteinindhold, havde jeg endnu større problemer med at holde hans vægt nede end normalt. Jeg synes, at det er lettere nu, hvor jeg fodrer med et foder med lavere proteinindhold. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Du tror ikke det kan være kulhydraterne i tørfoderet?

 

Så vidt jeg lige kan huske på stående fod, så indeholder Arion en del kulhydrater (det er godt nok et par år siden jeg har tjekket deres foder ud) og dem jeg har hørt snakke om tørfoder og vægtøgning, har netop nævnt kulhydraterne som synderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Et eksempel:

Et foder som Wolfsblut har et forholdvis højt proteinindhold og der har bla kørt en tråd om foderet på et andet forum, hvor flertallet beskriver, at hundene taber sig på det - pga proteinindholdet burde det jo så forholde sig omvendt.

Jeg har også set en tråd omkring Orijen, hvor det samme gør sig gældende - det foder har også et højt proteinindhold :vedikke:

 

Jeg holder stadig på, at det er kulhydraterne, der er synderen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eksempel:

Et foder som Wolfsblut har et forholdvis højt proteinindhold og der har bla kørt en tråd om foderet på et andet forum, hvor flertallet beskriver, at hundene taber sig på det - pga proteinindholdet burde det jo så forholde sig omvendt.

Jeg har også set en tråd omkring Orijen, hvor det samme gør sig gældende - det foder har også et højt proteinindhold :vedikke:

 

Jeg holder stadig på, at det er kulhydraterne, der er synderen :-)

 

Jeg er enig :5up::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eksempel:

Et foder som Wolfsblut har et forholdvis højt proteinindhold og der har bla kørt en tråd om foderet på et andet forum, hvor flertallet beskriver, at hundene taber sig på det - pga proteinindholdet burde det jo så forholde sig omvendt.

Jeg har også set en tråd omkring Orijen, hvor det samme gør sig gældende - det foder har også et højt proteinindhold :vedikke:

 

Det har jeg faktisk også læst, for lang tid siden, det om Orijen :hmm:

 

Hvis hunden er meget aktiv forstår jeg nok vægttabet, men om en sådan vinter-uaktiv hund ville, ved jeg så ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det alle dagens tre ture, der tilsammen giver under en time? For så ville jeg klart skrue lidt op for længden af turene. :blink:

 

:

 

jep, det er alle ture tilsammen - hun får sjældent 3 ture om dagen om vinteren... Hun får en morgentur på ca. en halv time og en eftermiddagstur på ca det samme. Aftenturen er skåret væk og erstattet af mental aktivering og tissetur i haven...

 

Hun vil / kan ikke være ude mere end max en halv time, da hendes poter simpelthen fryser så hårdt, at hun begynder at halte - også selvom vi ikke går steder der er saltede... :vedikke:

 

 

 

 

Du tror ikke det kan være kulhydraterne i tørfoderet?

 

Så vidt jeg lige kan huske på stående fod, så indeholder Arion en del kulhydrater (det er godt nok et par år siden jeg har tjekket deres foder ud) og dem jeg har hørt snakke om tørfoder og vægtøgning, har netop nævnt kulhydraterne som synderen.

 

det kan også tænkes, jeg ved virkelig ikke ret meget om ernæring :oops: og har jo aldrig haft et problem med en hund der spiste før... :genert:

 

Hun er på en blanding af Arion lam og ris og Olivers selected fish

 

de 60g er ca halvdelen af den anbefalede daglige mængde for en hund i hendes vægtklasse...

 

Men efter jeg har sat hende ned til det, har hun også tabt sig... Men måske skal jeg kigge lidt på kulhydrat indholdet. Ris indeholder jo mange kulhydrater så vidt jeg husker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Kigger man på den Arionvariant du bruger, så indeholder den både ris og majs og indeholder 41% kulhydrater, hvor fx Wolfblut indholder omkring 25%... Olivers kan jeg ikke se kulhydrat %´en på :vedikke:

 

Hvis du føler hun går og er sulten på den mængde hun får nu, så kan du jo overveje, at udskifte noget af Arion´en med et andet mærke med mindre kulhydrater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kigger man på den Arionvariant du bruger, så indeholder den både ris og majs og indeholder 41% kulhydrater, hvor fx Wolfblut indholder omkring 25%... Olivers kan jeg ikke se kulhydrat %´en på :vedikke:

 

Hvis du føler hun går og er sulten på den mængde hun får nu, så kan du jo overveje, at udskifte noget af Arion´en med et andet mærke med mindre kulhydrater.

 

Jeg vil gå på jagt i foderjunglen og se om jeg kan finde noget der passer os begge... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Kigger man på den Arionvariant du bruger, så indeholder den både ris og majs og indeholder 41% kulhydrater, hvor fx Wolfblut indholder omkring 25%... Olivers kan jeg ikke se kulhydrat %´en på :vedikke:

 

Hvis du føler hun går og er sulten på den mængde hun får nu, så kan du jo overveje, at udskifte noget af Arion´en med et andet mærke med mindre kulhydrater.

 

AAFCO normen for energiberegningen af et foder til en voksen hund ser således ud:

 

Protein: 26%

Fedt: 38%

Kulhydrat: 36%

 

Selected Fish: energifordeling:

Protein: 28%

Fedt: 34%

Kulhydrat: 38%

 

Arian Lam & Ris energifordeling:

Protein: 26%

Fedt: 34%

Kulhydrat: 40%

 

Så det er jo ikke fordi der er SÅ meget kulhydrat i - der findes meget foder som ser meget værre ud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...