Gæst BellaMia Skrevet Marts 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 2, 2011 Min hvalp har er i den sidste uge gået fra at være meget opmærksom (og lettere nervøs) mht biler, som kører forbi på vejen til at ville jagte dem. Han sidder eller står helt stille. Han ser bilen komme, er fokuseret, og idet bilen kører forbi, sætter han i løb efter bilen, (indtil snoren hurtigt stopper ham). Hans børster er let rejste ved nakken, men han virker ikke bange. Nærmere ekstremt fokuseret. Jeg plejer at rose ham, hver gang en bil kommer forbi. Han lod efterhånden være med at vige tilbage, når biler kom forbi, efterhånden som han fik erfaring med biler. Han er nu gået over i den modsatte grøft. Er det bare en "dille"? Han er generelt blevet mere fræk og udfordrende, både hjemme og ude. Er det en del af hans oplevelser ude i verden, eller er han i virkeligheden bange, selvom det ikke umiddelbart virker sådan? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Marts 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2011 jeg synes, at det lyder som om, at din hund hyrder bilerne? vist nok et ret almindeligt "problem" med hyrdehunde - det ligger jo dybt indgroet at hyrde ting der bevæger sig. jeg ved intet om hyrdehunde eller hvordan du kan afhjælpe adfærden, men du kan helt sikkert finde mere information ved at søge her på forum, eller spørge nogle af hyrdehundefolkene her inde - f.eks. dem med border collier, mange af dem ved en hel masse om hundeadfærd generelt og hyrdehundeadfærd især. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Marts 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2011 På det problemhundehold hvor jeg pt træner med et at mine byggesæt, er der en der har en border der jagter biler og cykler. Er din hund en hyrdehundereace? Du skal i hvert fald have det stoppet så tidligt som muligt. Det bedste er at fange hundens opmærksomhed med en godbid inden bilen fanger dens opmærksomhed, og holde hundens opmærksomhed låst på godbidden og flere godbidder indtil bilen er ude af interesseområdet. Kan du nå at aflede hundens opmærksomhed hvis den har set bilen må du stadig belønne hvis du kan fastholde opmærksomheden indtil bilen er væk. Er hyrdeinstinktet først tændt må du ikke længere belønne. Her kan du evt give hunden et sprøjt vand. Brug en gammel flaske fra opvaskesæbe (og husk at gøre den godt ren først) og lad vandstrålen fortsætte indtil den uønskede adfærd stopper. Her vil nogen nok kalde det straf, og ja, det er det. Men hellere en våd hund, end en hund der en dag ligger under en bil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaMia Besvaret Marts 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2011 Undskyld, fik ikke nævnt i tråden at min hvalp er en Hvid Schæfer, (eller: Hvid Schweizisk Hyrdehund, som nogen siger). Jeg er ikke klar over, hvor stærkt et hyrdeinstinkt racen har. Google, here I come! Først skulle godbidder til for at lære ham, at biler er ok. Nu skal der flere til for at lære ham, at han skal lade dem være Kenzo skal i hvert fald ikke ende under en bil Det er herligt at være hvalp med al den guf han får. Håber maven holder til det :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Marts 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2011 Din hund er en fuldblods hyrdehund og du kan roligt tage disse tegn meget alvorligt. Jeg har selv en nu 3 årig mix af måske græsk hyrdehund og border. Han ligner en sort/hvid border og han hyrder alt der bevæger sig. Han var ca 5 mdr da han kom fra et internat dernede og nød i starten denne frihed med at bare kunne løbe.Men efter opvækst og selvsikkerhed viste han sine aner med jagt af alt der bevæger sig. Det er meget ubehagelig at eje en sådan hund. Træn indkald med fløjte og forhindrer den i at gearer op , disse hunde har ikke den afstand til ejeren, som mange andre, men bevæger sig meget langt væk, sådan naturlig for dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts