Hop til indhold

husky som førstegangshund??


Franziska
 Share

Recommended Posts

Vi har også en samojed - han er super glad for alle mennesker incl. børn som han synes er ganske fantastiske.

Han kommer som regel når vi kalder, undtagelsen er dog hvis han får færten af et dyr, så bliver lidt døv. Han kan overtales til at hygge, men ligger allerhelst på det kolde gulv.

Han har sine helt egne meninger om tingene og kan være stædig som et æsel, han er som 3½ årig stadig ret hvalpet en gang imellem. Han er udholdene og egner sig fortrinligt til lange ture.

 

Jeg kender ikke så meget til huskyen, min gamle træner havde selv 3 huskyer som hun trænede lydighed med og cyklede med hver dag. Dejlige hunde, men jeg havde indtryk af at de havde meget brug for hinandens selskab og det var som de andre nævner ikke indehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Afganskmynde
Ikke at jeg ved meget om huskyer på nogen måde, men mit umiddelbare spørgsmål ville være: Hvad skal du bruge den til?

 

Hvis du har nogle ambitioner om forskellige former for hundesport (udover slædeløb eller træk) så tror jeg absolut det er en meget dårlig førstegangshund...

 

Har du derimod en drøm om en slædehund, så er den bygget til opgaven...

 

Vær dog opmærksom på, at du kan blive tvunget ud i at bygge din have om til en hundegård, husky'er er udprægede "udehunde".... og du skal nok ikke forvente at kunne have den løs efter hvalpealderen...

 

Men en smuk hund, det er det!

 

jep, helt enig til alt. vi har 2 huskys overfor haven, og de er sommetider ude i haven natten over ogsaa for de vil ikke med ind:mrgreen:. ejerne har ogsaa en kennel til dem.

 

hvis i virkelig har sat jer realistisk ind ved alt om racen og kan soerge for dens husky behov, saa synes jeg det er fint som en forstehund, ellers ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har som så mange af de andre heller ikke selv erfaring med en husky. Men kender 2 (min onkel og en gammel nabo), som har haft en.

Og det er jo super flotte og skønne hunde. Men de er meget deres egen herre (dem jeg kender) - vil gerne hilse osv, men er ikke til kramme og nusse.

De er i den grad ude hunde:-D - og de kræver sindsygt meget motion (3 gåture på 30 min er slet ikke nok for denne race!). Vores gamle nabo gik jo fadme hele nabolaget tyndt:-D - snakkede en gang med hende og hun fortalte at hun gik 3 x 7-10km om dagen med den:shock:. Om det er kravet ved jeg ikke, men den skal have meget motion - og altid i snor!!!!

Derudover skal I, som de andre skriver, have en have, som den under ingen omstændigheder kan slippe ud af.

 

Personligt ville jeg ikke vælge den som første gangs hund, da den virkelig kræver meget motion - og jeg ville ikke have tiden eller energien til at gå 3-5t dagligt med min hund. Man kan nemt sidde og sige nu, at det ikke er noget problem, men tænk på om I også orker det i bidende kulde og snevejr??

 

Nu skal det så lige siges, at vores race er lige modsat - kræver ikke meget motion, og hun er valgt udfra dette samt, at det er en familie hund, som aldrig strejfer:-D. Så hver sin smag!

 

Men held og lykke med at finde den race til jer:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaa i har vel ret hvad der angår en husky.. også derfor jeg spurgt fordi jeg selv var så meget i tvivl.. Og ville aldrig tilgiv mig selv hvis vi fik en hundevaps som vi så skulle af med igen fordi vi ikke magter den (ser meget på hunde anonncer og er chokeret over hvor mange der sælger deres hund igen bare efter nogle mdr)

 

Men nu regner jeg stærkt med vi tager til polartræffet i karlslunde den 26 også må vi se om jeg kan overbevise min kære mand om at en samojede er en meget bedre ide.. For vi er helt klart til en spidshund..

 

Jeg siger rigtig mange gange tak for de gode indputs :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaa i har vel ret hvad der angår en husky.. også derfor jeg spurgt fordi jeg selv var så meget i tvivl.. Og ville aldrig tilgiv mig selv hvis vi fik en hundevaps som vi så skulle af med igen fordi vi ikke magter den (ser meget på hunde anonncer og er chokeret over hvor mange der sælger deres hund igen bare efter nogle mdr)

 

Men nu regner jeg stærkt med vi tager til polartræffet i karlslunde den 26 også må vi se om jeg kan overbevise min kære mand om at en samojede er en meget bedre ide.. For vi er helt klart til en spidshund..

 

Jeg siger rigtig mange gange tak for de gode indputs :D

 

Det er jo så heldig, at selv når man ved man er til spidshunde - så er der stadig et VÆLD af lækre (og meget forskellige) hunde at vælge imellem :mrgreen:

Og husk at fortælle når du finder racEN

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Katrine

Min storebror har en huskey. Han er den smukkeste hund jeg nogensinde har kendt, men hold da op et energiniveau. Han løber med sin hund hver morgen 8 km, og så går han 7-10 km. med ham når han kommer hjem fra arbejde og igen om aftenen. Derudover en masse aktivering og træk 3 gange om ugen. Han er en glad og veltilpas hund, men der er ingen tvivl om, at hvis man tog bare lidt af hans motion væk, ville han være sværere at leve sammen med.

 

Jeg har selv en islandsk fårehund og kan varmt anbefale racen. Min er kun hvalp, men meget nem at træne med og gør ikke. Det gør hans forældre heller ikke, og de er fantastiske familiehunde, som virkelig elsker børn.

 

Men ja, super god ide at komme ud og opleve de racer, I kunne være interesseret i og snak med opdrættere og ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er kommet rigtig mange gode input, i hvertfald er jeg enig i dem :engel::lol:

 

Jeg har selv en kvart Husky - kvart Samojede og halv Labrador retriver og uden den der retriver i hende, ville hun ikke være landet hjemme hos mig fra start af alene pga. huskyens noget specielle natur :-D

 

Ingen tvivl om at den sagtens kan være en god hund for en 1. gangs ejer, men så skal det være - som så mange andre også påpeger - en ejer der vil have lige præcis dét en Husky rummer af "natur-talenter".

 

Det er jordens smukkest hund, hvis du spørger mig, men familie hund bliver den sjældent helt for den vil bare have nok i sig selv på områder der i hverfald imo ikke har meget med en familiehund at gøre. Den høre blandt naturhunde og alt hvad det indbefatter, det vil jeg anbefale dig at læse om og evt. vise din gemal hvis han ikke kan komme bort fra drømmen om en Husky :-D

 

Skal det alligevel være en Husky, så er det som minimum frem med cyklen dagligt og afse 2-3 timers cykeltur i lang line + den alm. træning og aktivering og ja, haven skal være et Fort Knox med en hundelåge i døren så den selv kan vælge om den vil være ude eller inde. der ud over så skal i have sat jer ind i hvad en signalfølsom hund er for noget, vel at mærket en signalfølsom hund der altid vil vælge jer fra, hvis den ikke oplever sig forstået og imødekommet.

 

Inden jeg valgte Misja kendte jeg allerede Sammoen og Retriveren og kendte til Huskyen, siden måtte jeg liiige sætte mig endnu mere ind i Huskyen og især på de store udstillinger har jeg snakket med Husky Opdrættere og så på spidshundeforum + læst på nettet fra folk med Huskyer.

 

De er hunde ja, men dæleme alligevel ikke helt som andre hunde :blink:

 

Shibaen er en skøn-skøn hund og fantastisk smuk, dem har jeg kendt et par stykker af og flere af dem går fx. kaninslæb og en anden blev der lavet en hel del lydighed med da ejer uddannede sig til hundetræner.

 

Men mange af dem bliver aldrig helt stabile på indkald, er der en duft eller en tanke der bare MÅ udforskes, så kan ejer da kalde, lokke og hoppe, man kommer når man har tid :stupid: :lol: Men sådan har flere af spidserne det vist, fx. Kareleren og Chowen der begge er meget egenrådige :vuf:

 

Men i har vist allerede en god plan mht. at møde mange af racerne irl, så nu bliver det spændende hvad i lander på til sidst ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en kommentar til indkald og shiba- det er også min opfattelse- men det er dog nemmere end indkald på en husky, som er ikke eksisterende.

 

Jeg går ud fra- og håber da, at man ved valget af en spidshund- har gjort op med sig selv at sikkert indkald- ikke står på listen,over ønskede egenskaber

:vuf::vuf::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en kommentar til indkald og shiba- det er også min opfattelse- men det er dog nemmere end indkald på en husky, som er ikke eksisterende.

 

Jeg går ud fra- og håber da, at man ved valget af en spidshund- har gjort op med sig selv at sikkert indkald- ikke står på listen,over ønskede egenskaber

:vuf::vuf::vuf:

 

altså lige med mindre man vælger en islænder eller en norsk buhund;-) Så kan de sgi være svært at få hunden på stor nok afstand til at man kan kalde på den:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

så har vi været til udstillingen i Karlslund - og hold da op, sikke en skøn oplevelse...

 

Min kære mand er blevet enig med sig selv om at somojederne var ret kære, men han synes stadig huskyien er flottest.. - men det går da fremad ;)

 

Jeg vil også sige huskyien er flotte men på en måde er samojeden begyndt at følels noget mere rigtigt til os...

 

:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
så har vi været til udstillingen i Karlslund - og hold da op, sikke en skøn oplevelse...

 

Min kære mand er blevet enig med sig selv om at somojederne var ret kære, men han synes stadig huskyien er flottest.. - men det går da fremad ;)

 

Jeg vil også sige huskyien er flotte men på en måde er samojeden begyndt at følels noget mere rigtigt til os...

 

:D

 

Ja de var SÅ smukke.. Var selv nede og se.. :lun::lun::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

så har vi været til udstillingen i Karlslund - og hold da op, sikke en skøn oplevelse...

 

Min kære mand er blevet enig med sig selv om at somojederne var ret kære, men han synes stadig huskyien er flottest.. - men det går da fremad ;)

 

Jeg vil også sige huskyien er flotte men på en måde er samojeden begyndt at følels noget mere rigtigt til os...

 

:D

 

Tror bestemt også det ville være et ret perfekt valg :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
så har vi været til udstillingen i Karlslund - og hold da op, sikke en skøn oplevelse...

 

Min kære mand er blevet enig med sig selv om at somojederne var ret kære, men han synes stadig huskyien er flottest.. - men det går da fremad ;)

 

Jeg vil også sige huskyien er flotte men på en måde er samojeden begyndt at følels noget mere rigtigt til os...

 

:D

 

Hehe - Kæmper samme kamp med min mand.

 

Han er dybt forelsket i huskyen og den karelske bjørnehund - Fordi de er så smukke.

 

Så har brugt laaaaang tid på at forklare at man ikke kan købe en hund bare fordi den er pæn ;-) - Tror det er lykkes, med en masse gode argumenter at overbevise ham om, at en husky og kareler bare ikke passer ind i vores liv.

 

Men smukke det er de! :lun:

 

Tror også samojeden er et godt bud til jer.

De er skønne, skønne hunde - Og i har mulighed for at bruge de næste mange år på at afprøve hvor meget i egentlig vil bruge slædehunde egenskaberne, for sammyer kan skam også trække til den store guldmedalje :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hihih... den effekt samojederne havde på mig der ude var bare at jeg havde lyst til at kramme dem hvor huskien stod man bare og så på..

 

Men ja nu må vi se om vi finder vores hvalp her til sommer, skulle jo helst være slutning juni - starten juli, så jeg har en lang sommerferie med vapsen og den kan lære alene hjemme og alt det der ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst TimHusky

Hej

Jeg har selv en husky paa lidt over et aar.

MIN erfaring er at du er noedt til at have en have hunden kan rende rundt i. Min hund kan naesten ikke holde ud at vaere indenfor mere end 3 timer ad gangen. Han er ikke saa gammel endnu, men behovet for at vaere udenfor og bevaege sig kommer nok ikke til at aendre sig meget.

Det skal dertil siges at det er en utroligt dejlig hund - han er meget meget soed. Men det helt staerke baand har han ikke knyttet til nogen. Meget egenraadig, hvorfor jeg heller ikke slipper ham loes hvor somhelst.

Vaer forberedt paa utrolig meget motion og et kaempe bunke opdragelse og taalmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg har selv en husky paa lidt over et aar.

MIN erfaring er at du er noedt til at have en have hunden kan rende rundt i. Min hund kan naesten ikke holde ud at vaere indenfor mere end 3 timer ad gangen. Han er ikke saa gammel endnu, men behovet for at vaere udenfor og bevaege sig kommer nok ikke til at aendre sig meget.

Det skal dertil siges at det er en utroligt dejlig hund - han er meget meget soed. Men det helt staerke baand har han ikke knyttet til nogen. Meget egenraadig, hvorfor jeg heller ikke slipper ham loes hvor somhelst.

Vaer forberedt paa utrolig meget motion og et kaempe bunke opdragelse og taalmodighed.

 

Det blev ikke en husky, men der imod en skøn lille Alaskan malamut tæve.. :hjerte:

Og hold da op hvor er hun bare kvik, har haft hende i ca. et døgn nu og hun har mere eller mindre gennemskuet sit...

Motion - jaa, men det er vi forberedt på.. når hun er gammel nok vil jeg gerne lære hende at trække.. men der er jo noget tid endnu..

 

Er det din første hund eller??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TimHusky

Det er min 2. hund. Den foerste var desvaerre noedt til at blive aflivet, da han var enormt aggressiv. Det er ved at vaere 4 aar siden. Tim har vi faaet her i november. Saa man kan vel godt sige vi er 'foerstegangs-foraeldre' :)

Lige nu vejer han omkring 23 kilo - intet i forhold til hvor stor jeres 'lille' pige bliver :)

 

Rigtig meget held og lykke til jer! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TimHusky

Sikke en basse :) Nej, han er vokset 'til' i sin krop. Han skal bare fylde den lidt mere ud, tror jeg. Det er nok mest hans muskler der kommer til at oege vaegten fra nu af :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...