Hop til indhold

husky som førstegangshund??


Franziska
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

du skal passe på med ikke at lade dig gå med på den der fodernervøsitet- så kan det blive rigtig svært at få sin spids til at spise senere.

Hun ved hvor foderskålen står, du har lige fået hende, giv hende lidt tid. Vej hende en gang om ugen og skriv det- går vægten den rigtige vej- så skal det nok lykkedes.

Nej til 2 måltider,jeg ville sørge for hun fik 3 her i starten-

 

jeg synes iøvrigt hun ser ret langbenet ud på billedet ,hvor høj er hun?

Link til indlæg
Del på andre sites

du skal passe på med ikke at lade dig gå med på den der fodernervøsitet- så kan det blive rigtig svært at få sin spids til at spise senere.

Hun ved hvor foderskålen står, du har lige fået hende, giv hende lidt tid. Vej hende en gang om ugen og skriv det- går vægten den rigtige vej- så skal det nok lykkedes.

Nej til 2 måltider,jeg ville sørge for hun fik 3 her i starten-

 

jeg synes iøvrigt hun ser ret langbenet ud på billedet ,hvor høj er hun?

 

Hihhi okay, skal prøve :blink: Nu har jeg bare læst man skal tage maden fra dem efter 10 min - skal jeg så også gøre det eller bare lade det stå fremme og først begynde med at fjern det når hun er begyndt at spise?

 

Uuhhh hendes mor er også ret langbenet.. hihi kan da lige prøve at mål hende:blink:

- hun ligger lige og sover..:lun: men ca 35 cm høj

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt, jeg kørte samme princip med mine gamle hunde- og havde aldrig spiseproblemer med dem - spiste de ikke deres mad,blev den fjernet og så fik de lidt mindre til næste måltid,........så var det nemlig mig der valgte hvad og hvornår. Men det var voksne hunde ikke en lille hvalp.

 

Hvis du fjerner maden efter 10 min, så skal hun have sin frokost.

 

Min hund spiser af uransaglige grunde først ved 4 tiden og igen omrking midnat- hvis jeg serverede kl 7 og 17,så ville han jo nok indrette sig- men det generer ikke mig at have det stående og at han så selv kan opsøge maden når ham vil. Jeg er meget tilfreds med min hund- så jeg ændrer ikke noget der virker.;-) Men jeg kan sagtens se at det kunne blive et problem for andre hundeejere og hunde- så jeg vil heller ikke råde nogen til at gøre det samme

 

35 cm er omkring 10 cm højere end min,som 8ugers- og de ender og højdemæssigt nogenlunde samme sted- sjovt

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg lige lidt nysgerrig. :slem:

 

Der bliver jo sprunget et godt stykke tid over i tråden. Hvordan gik du fra at være usikker på huskyen - til vild med samojeden - til at købe en malemute?

 

Hihihi jaaa ser du, vi (eller bedre sagt min kæreste) har snakkede om at hvis vi skulle have hund skulle det være en husky - så derfor lag vi ud med husky..

 

Men så skrev jeg her inde og læst mere og mere og fik at vide af flere at huskien kunne have svært ved at håndter mange mennesker og børn, og siden min kæreste er spejder og det mening hunden skal med gik det jo ikke rigtigt..

Så var vi på to udstillinger - og synes mange af de huskies vi så (prøvede at snakke med) var nærmest "sky" eller bare totalt uinteresseret.

Hvor i mod samojederne virkede meget glæde og flere her inde anbefalet os racen :-D

 

Men men så snakkede vi om det og kæresten kunne ikke rigtig forstille sig at have en samojede.

Så både samojeden og Huskien var udlukket - så fik jeg kiggede på nogle af de andre slædehunderacer og gang på gang ende vi med at vende tilage til mutten. :lun:

 

Og så dukkede anonncen pludselig op. Det tager 4 min i bil der over, så vi skulle "bare for sjovt" over og se hvalpene.

 

Synes også opdrætteren virkede meget søde og fornuftige og efter flere samtaler med dem og hjemme, ja så besluttede vi os for at Maya ville passe perfekt til os :blink::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Snakkede bare med en der ville sælge sin husky og hun ment alt under 20 km var for lidt - så måske meget forskelligt fra hund til hund..?!

 

Det synes jeg lyder meget voldsomst....

 

Vi snakkede med opdrætteren som sagde at "motion" skal en Husky have ca. 15km 3-4 gange om ugen (Dertil kommer de normale gåturer, vi snakker direkte "motion/løb" her)... Det er helt korrekt at en husky ikke ville kunne nøjes med 3*30 min om dagen som de fleste andre hunde kan luftes på... en husky vil nok nærmere ramme 3*1 time om dagen, plus de 15 km 3-4 gange om ugen.

 

Huskyerne elsker at løbe, og vi kan se det på Dexter allerede nu (9 uger gammel), men det er ikke sundt for ham at løbe allerede(mere end alle andre hvalpe)

 

Man skal også huske at selvom en husky er lavet og egnet til at løbe, og være MEGET aktiv, er det også vigtigt at tænke på dens helbred.. bare fordi en husky har lyst til at løbe hele tiden, behøves det ikke betyder at den BØR løbe hele tiden!

 

Jeg tror dog rigtig meget på at man også selv shaper sin hund... Og nogen hunde skal helst have 5 timers motion om dagen, andre hunde af samme race kun 2... Hvis de vokser op i en aktiv familie, så tror jeg hunden vænner sig til dette, ligesom at hunden vænner sig til at være meget ude eller meget inde..

 

Det er også en skrøne at alle huskyer kun vil være ude... Vi besøgte mange husky ejere, og mange af dem havde dem indenfor uden problemer; det kræver selvfølgelig pladsen og at man kan have dem meget udenfor... Vi har en husky og vi har ikke en have!

 

Jeg tror man skal passe på med at sætte racerne for meget i "bokse"... Det er klart at en husky ER krævende, men jeg tror mange gør den til mere krævende, end den virkelig ER... Men hvem ved måske alle de opdrættere vi har været forbi bare kun har vist os deres mønster hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...