Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

Jamen så blev jeg jo lige inspireret til endelig at hive feltet frem til Joya her i eftermiddags :mrgreen:

 

Hun kender musemåtten i forvejen, men det er første gang jeg tager mig sammen til at sættet feltet op til hende :engel:

Hun var med da jeg sætte feltet op, og hold da op hvor var keglerne da bare spændene :lol: Det kan også godt ses på de første par fremløb, at hun trækker lidt mod den ene kegle, men hun får hurtigt fokus på target.

 

Jeg lærte, den gang jeg skulle lære Chivas feltet, at klikke når hunden ramte musemåtten, og så "trække" den tilbage på plads med en godbid, så hunden også var i position til en gentagelse af øvelsen.

Det giver lige en smule ekstra arbejde, når hunden skal lære at blive i feltet, til den får indkalds kommando, men tilgengæld har man fået indløb og pladsposition foræret :blink:

Jeg var i hvert fald tilfreds med den metode til Chivas, så jeg prøver det samme med Joya.

 

Jeg optog dagens arbejde, det er som sagt aller første gang jeg træner feltet med Joya, men hvis jeg husker det (og får arbejdet på det med et rimeligt fast interval :engel: ) laver jeg måske en slags video dagbog over vores felttræning :-)

 

[media]

[/media]

 

Der hvor det lige pludselig bliver mørkere på videoen, er fordi vi lige har trænet lidt andre ting og så er vendt tilbage til feltet, hvor kameraet har været slukket i mellem tiden.

 

Hvor ser det godt ud!:klap:

 

Men jeg skal lige sikre mig om jeg har forstået din metode rigtigt?

Du bruger target hele tiden under indlæring af feltet, indtil du har fået en kommando på og hunden forstår den, og så kan man fjerne target?

 

Jeg heller ikke sikker på at jeg forstår det med at trække hunden tilbage i position? Klikker du når hun rører target, og så får hun belønningen, når hun har sat sig på plads ved dig, og igen er klar til fremadsendelse?

 

Det forvirrer mig nemlig lidt, det med hvornår belønningen skal gives. Nogle siger det skal foregå imens hunden er hvor man vil have den (her er det i feltet) og andre mener at det er nok bare at klikke hunden i positionen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Chili Con Caia
Ja, jeg kan godt se det er mange ting at skulle koncentrere sig helhjertet om, hvis I også skal træne LP.

 

I vandt da hurtigt nogle af 'de der pinde' i HTM, og på den video jeg så var I super seje. Jeg synes det så godt ud.:5up:

 

Jo, vi skal op i kl 1 i Tønder lige om lidt.:hmm:

 

Til vores første prøve lavede hun alle øvelserne til UG med undtagelse af næsesøg og spring, hvor vi fik 0. Nu er hun blevet bedre til de øvelser, men nu sjusker hun med de andre. Hun kan finde på bare at sidde og glo dumt på mig i stillingsskift, dutte min hånd i stå, flytte bagbenene i stedet for forbenene fra dæk til sit og lign. Det er godt nok en svær balancegang med den træning. Var nok lidt naiv at tro at vi 'bare' lige skulle øve lidt på dem vi fik 0 i, og så var den kl. 1 i hus.:genert:

 

Man vinder ikke pinde i HTM:blink: I HTM er hedder det Q point. For at rykke op til næste klasse skal man i alt have 12 Q point. Pt. har vi 6:5up: To gange 3 pladser ( Vi var oppe i mod 2 som har været omkring landsholdet):shock:

Vi skal til konkurrence den 10 april. Bliver spændende.

Men 1000 tak for de meget meget søde ord.. Det varmer:hjerte:

 

Jeg tror kun det er sundt at I stiller op til LP1.. Det giver jo en masse prøve erfaring:klap:Christina Ingerslev sagde noget klogt til det der mental træning jeg har meldt mig til hos hende... ( Hun er lydigheds guru hvis du spørger mig) :-) Nå men hun sagde at hvis hunden kan alle øvelserne så har du et solidt udgangspunkt.. Så er der selvf. lige nerverne der spiller ind, omgivelserne og alle de andre ting.. hehe!

 

Jeg tror altså nu nok at I skal klare den. I havde en mega flot debut jo.. Tro på jer selv:5up::banan:Så skal i sku nok klare den prøve i Tønder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hvor ser det godt ud!:klap:

 

Men jeg skal lige sikre mig om jeg har forstået din metode rigtigt?

Du bruger target hele tiden under indlæring af feltet, indtil du har fået en kommando på og hunden forstår den, og så kan man fjerne target?

 

Jeg heller ikke sikker på at jeg forstår det med at trække hunden tilbage i position? Klikker du når hun rører target, og så får hun belønningen, når hun har sat sig på plads ved dig, og igen er klar til fremadsendelse?

 

Det forvirrer mig nemlig lidt, det med hvornår belønningen skal gives. Nogle siger det skal foregå imens hunden er hvor man vil have den (her er det i feltet) og andre mener at det er nok bare at klikke hunden i positionen?

 

Jeg tror der er mange måder at træne felt på:-D

 

Jeg har trænet med Target - dvs. jeg sendte Caia fremad til feltet, når hun stod der inde klikkede jeg, løb ud til hende og legede med hende i feltet, og trak hende ud af feltet... Altså ud mod baglinjen, og den vej ud.

Når jeg ikke løb ud til hende i feltet, kunne jeg finde på at kaste en bold hen over hovedet på hende, for så at løbe ud for at lege med hende.

 

Vi trænede aldrig det at kalde hunden ind til os. Men om der er noget der er mere korrekt end andet kan jeg desværre ikke svare på... :oops:

 

Overstående var måden vi gjorde på det på da vi gik til Lp træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser det godt ud!:klap:

 

Men jeg skal lige sikre mig om jeg har forstået din metode rigtigt?

Du bruger target hele tiden under indlæring af feltet, indtil du har fået en kommando på og hunden forstår den, og så kan man fjerne target??

 

Ja, jeg køre med taget indtil der er kommet kommando på (og et lille stykke tid derefter også), og træner på alle afstand og fra alle vinkler, altså hele vejen rundt om feltet og på forskellige steder, inden jeg begynder at fjerne target.

 

Jeg heller ikke sikker på at jeg forstår det med at trække hunden tilbage i position? Klikker du når hun rører target, og så får hun belønningen, når hun har sat sig på plads ved dig, og igen er klar til fremadsendelse?

 

Ja, jeg klikker i det øjeblik hunden berør target, men den får føst belønningen (godbid) når den er kommet ind på plads -og der lokker jeg ligsom med godbidden, for at guide den ind på plads, for hunden ved jo ikke at det er det jeg har tænkt mig, og det er jo ikke meningen at man skal stå og bruge tid på plads kommando og rette ind osv. hunden skal jo have den belønning man har lovet da man klikket, så det skal ikke tage for lang tid.

 

Det forvirrer mig nemlig lidt, det med hvornår belønningen skal gives. Nogle siger det skal foregå imens hunden er hvor man vil have den (her er det i feltet) og andre mener at det er nok bare at klikke hunden i positionen?

 

Ja, det er et spørgsmål der deler vandene ;-) Og i alngt de fleste tilfælde er jeg sådan set enig med dem der siger at hunden skal have godbidden i positionen, og jeg kunne fx. aldrig finde på at trække en hund ud af position, når jeg skal belønne for et stillingsskift fx.

Men ved indlæringen af feltet, har det fungeret fint, på i hvert fald Chivas og det bliver som sagt samme metode jeg prøver med Joya.

 

Men senere hen, bruger jeg belønning i feltet, når hunden skal til at lære at blive i feltet, får den belønning (bold eller legetøj) i feltet for at blive der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja, jeg køre med taget indtil der er kommet kommando på (og et lille stykke tid derefter også), og træner på alle afstand og fra alle vinkler, altså hele vejen rundt om feltet og på forskellige steder, inden jeg begynder at fjerne target.

 

 

 

Ja, jeg klikker i det øjeblik hunden berør target, men den får føst belønningen (godbid) når den er kommet ind på plads -og der lokker jeg ligsom med godbidden, for at guide den ind på plads, for hunden ved jo ikke at det er det jeg har tænkt mig, og det er jo ikke meningen at man skal stå og bruge tid på plads kommando og rette ind osv. hunden skal jo have den belønning man har lovet da man klikket, så det skal ikke tage for lang tid.

 

 

 

Ja, det er et spørgsmål der deler vandene ;-) Og i alngt de fleste tilfælde er jeg sådan set enig med dem der siger at hunden skal have godbidden i positionen, og jeg kunne fx. aldrig finde på at trække en hund ud af position, når jeg skal belønne for et stillingsskift fx.

Men ved indlæringen af feltet, har det fungeret fint, på i hvert fald Chivas og det bliver som sagt samme metode jeg prøver med Joya.

 

Men senere hen, bruger jeg belønning i feltet, når hunden skal til at lære at blive i feltet, får den belønning (bold eller legetøj) i feltet for at blive der.

 

Synes det er en super god pointe det med at sende hunden ind i feltet fra alle vinklerne:5up: Noget jeg vil huske når vi går i gang igen... Og især det med at hive feltet ud nye steder også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikken en god tråd :lol: Lige mig!

 

Jeg træner klasse 3 med Carla og klasse 1+2+3+E med Otto - vi starter dog vores første klasse 1 i maj, regner jeg med ;-)

 

Lige nu bøvler jeg med Carlas indkald med stå (stoppet er for langt) og Ottos afleveringsmomenter især ift. næseprøve. Der er både tyg og manglende tempo.

 

Ift felttræning - har du så lært ham at løbe til kegle?

 

Hvis ikke, så kan du hurtigt lære ham det og så kan du nemlig lave en super sjov leg. Løbeleg imellem kegle og felt. Så du sender til kegle - sender til felt - sender til kegle - sender til felt osv. Når du synes han løber flot og med høj intensistet kan du give en bold eller anden genstand.

Det er en skidesjov leg, der virkelig giver høj motivation for feltet. Og jeg synes det er med til at trække hunden bagud mod feltet. Hvordan vil du gerne have at dit felt ser ud - altså sådan helt til slut. Hvor skal han stå?

 

Skal lige forstå kegle legen ordentligt så fuilmer du ikke lige en film så jeg bedre kan se hvad du mener :blink::engel:

 

Vil gerne have at han står midt i feltet eller lidt tilbage i feltet så starter lidt forfra og ligger musemåtte længere tilbage og fjerne den så hurtigt og belønner ham kun for rigtig position så jeg ikke lære ham en dårlig vane :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Felt træning i dag...

 

Super træning koda var på og fik et par gange med target i feltet så blev det taget væk og vupti så skete dette

 

[media]

[/media]

 

et tilfreds med hans udløb og stå i feltet nu mangler der bare lidt mere fart,

 

2 gang så sådan her ud

 

[media]

[/media]

 

der er den ønskede fart men der søger han allerede lidt mod keglen igen, tror min store fejl er at jeg belønner ham for at lave små fejl som så gør han variere udløbene og prøver af hvad der kan gi noget, skal nok blive meget mere bevidst om kun at belønne for ligeud løb også så jeg ikke forvirre ham..

 

Men allerede meget bedre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Felt træning i dag...

 

Super træning koda var på og fik et par gange med target i feltet så blev det taget væk og vupti så skete dette

 

[media]

[/media]

 

et tilfreds med hans udløb og stå i feltet nu mangler der bare lidt mere fart,

 

2 gang så sådan her ud

 

[media]

[/media]

 

der er den ønskede fart men der søger han allerede lidt mod keglen igen, tror min store fejl er at jeg belønner ham for at lave små fejl som så gør han variere udløbene og prøver af hvad der kan gi noget, skal nok blive meget mere bevidst om kun at belønne for ligeud løb også så jeg ikke forvirre ham..

 

Men allerede meget bedre :5up:

 

Men står du ikke også meget skævt for der da du sender ham afsted, eller er det bare kameraet du holder skævt for feltet?

 

Ellers: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg håber på at komme til at gå op til LP1 med Blaze lurer jeg lige med i hvad i andre laver ..:engel: Håber det er ok.

 

Vi går til hvalpetræning i DKK og jeg håber på at kunne fortsætte med at træne der også selvom jeg skal køre 65 km hver vej for at træne det..

 

Men men lige nu passer det med at det tidsmæssigt er samme aften som jeg træner Rally med PIPI samme sted også er det jo ikke så slemt med den køretur.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg håber på at komme til at gå op til LP1 med Blaze lurer jeg lige med i hvad i andre laver ..:engel: Håber det er ok.

 

Vi går til hvalpetræning i DKK og jeg håber på at kunne fortsætte med at træne der også selvom jeg skal køre 65 km hver vej for at træne det..

 

Men men lige nu passer det med at det tidsmæssigt er samme aften som jeg træner Rally med PIPI samme sted også er det jo ikke så slemt med den køretur.:mrgreen:

 

Vi skal nok finde ud af LP1 træning men Zweep skal lige være færdig med hvalpeholdet..... nååå ja vi skal jo nok lige starte før vi kan slutte på hvalpetræning:banan:

vi kan altid få hjælp af min mor:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt initiativ Linda :5up:

 

Jeg træner jo også lidt LP - for tiden primært med min Border Collie Vilya (knap 2 år), som skal op i LP2 så snart det kan lade sig gøre. Derudover har jeg trænet LP med min Parson Russell Terrier Robin, som sluttede i LP3 og med min Border Collie Kimmi, som også går LP3 (vi holder lidt pause med LP for tiden, da hun har meget, meget svært ved fællessitten). Har også gået LP med Splint, som nu bor hos Simon - hun var LP2 klar, da hun flyttede.

 

Derudover er jeg LP instruktør i Sabro, hvor jeg har et prøvehold med hunde fra LP1 til elite (har et par lydighedschampions på samvittigheden - og en elitelydighedschampion - førstegangs LP fører med labrador, som jeg har haft fornøjelsen af at træne helt fra hun var unghund)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Godt initiativ Linda :5up:

 

Jeg træner jo også lidt LP - for tiden primært med min Border Collie Vilya (knap 2 år), som skal op i LP2 så snart det kan lade sig gøre. Derudover har jeg trænet LP med min Parson Russell Terrier Robin, som sluttede i LP3 og med min Border Collie Kimmi, som også går LP3 (vi holder lidt pause med LP for tiden, da hun har meget, meget svært ved fællessitten). Har også gået LP med Splint, som nu bor hos Simon - hun var LP2 klar, da hun flyttede.

 

Derudover er jeg LP instruktør i Sabro, hvor jeg har et prøvehold med hunde fra LP1 til elite (har et par lydighedschampions på samvittigheden - og en elitelydighedschampion - førstegangs LP fører med labrador, som jeg har haft fornøjelsen af at træne helt fra hun var unghund)

 

Dig gad jeg godt have som træner:klap::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ha ha - æren er vist helt på mine dygtige hundeføreres side :mrgreen:

 

Indrømmet... En dygtig træner kan ikke gøre det hele for en.. Men så er man da godt på vej som hundeføre :5up::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige forstå kegle legen ordentligt så fuilmer du ikke lige en film så jeg bedre kan se hvad du mener :blink::engel:

 

Vil gerne have at han står midt i feltet eller lidt tilbage i feltet så starter lidt forfra og ligger musemåtte længere tilbage og fjerne den så hurtigt og belønner ham kun for rigtig position så jeg ikke lære ham en dårlig vane :mrgreen:

 

Jeg skal nok lige filme det en dag inden længe, så du kan se det. Det er en rigtig sjov leg, der både giver tempo og motivation.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt initiativ Linda :5up:

 

Jeg træner jo også lidt LP - for tiden primært med min Border Collie Vilya (knap 2 år), som skal op i LP2 så snart det kan lade sig gøre. Derudover har jeg trænet LP med min Parson Russell Terrier Robin, som sluttede i LP3 og med min Border Collie Kimmi, som også går LP3 (vi holder lidt pause med LP for tiden, da hun har meget, meget svært ved fællessitten). Har også gået LP med Splint, som nu bor hos Simon - hun var LP2 klar, da hun flyttede.

 

Derudover er jeg LP instruktør i Sabro, hvor jeg har et prøvehold med hunde fra LP1 til elite (har et par lydighedschampions på samvittigheden - og en elitelydighedschampion - førstegangs LP fører med labrador, som jeg har haft fornøjelsen af at træne helt fra hun var unghund)

 

Husk at prale med, at Vilya er Danmarksmester i LP1. :klap::klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at prale med, at Vilya er Danmarksmester i LP1. :klap::klap::klap:

 

He he - det gør jeg ikke så gerne i :oops: Synes det lyder så fint.... og det kan vi slet ikke leve op til i virkeligheden :mrgreen:

 

Jeg er jo ikke sådan særligt seriøs eller ambitiøs med min egen træning - så det var vist bare en af de der dage, hvor det hele klappede og alt gik op i en højere enhed. Jeg er glad for og stolt over vores program, fordi det føltes så rigtigt derinde og Vilya bare var glad og på.... og det tæller højere end titler og sådan :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal nok finde ud af LP1 træning men Zweep skal lige være færdig med hvalpeholdet..... nååå ja vi skal jo nok lige starte før vi kan slutte på hvalpetræning:banan:

vi kan altid få hjælp af min mor:lol:

 

Er super glad for at vi kan træne det sammen.. Jeg er jo altid glad for dit skønne selskab. :banan: Og vi kan få hjælp af din mor hvis det kniber.

 

Hvad skal man kunne i LP1 egentlig........:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er super glad for at vi kan træne det sammen.. Jeg er jo altid glad for dit skønne selskab. :banan: Og vi kan få hjælp af din mor hvis det kniber.

 

Hvad skal man kunne i LP1 egentlig........:hmm:

 

Tandvisning (du viser h's tænder)

Lineføring i gang og løb med vendinger

Stå i 15 sekunder med fører 5 meter væk

Spring

Indkald 15 meter - hunden må holdes af dommer

Stillingsskift dæk-sit-dæk på 2 meters afstand

Næseprøve - med 5 genstande + 1 med førerfært

Fællesdæk 1 minut

 

Ca. sådan her - hvor man dog ikke ser tandvisningen

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Tandvisning (du viser h's tænder)

Lineføring i gang og løb med vendinger

Stå i 15 sekunder med fører 5 meter væk

Spring

Indkald 15 meter - hunden må holdes af dommer

Stillingsskift dæk-sit-dæk på 2 meters afstand

Næseprøve - med 5 genstande + 1 med førerfært

Fællesdæk 1 minut

 

Ca. sådan her - hvor man dog ikke ser tandvisningen

 

[media]

[/media]

 

Super mange tak men det tager da LANG tid før vi når dertil.. men vi arbejder på det.. :mrgreen:

Bliver jeg i tvivl om noget så kommer jeg og spør når vi er til rally træning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør du bare! Ellers må vi lave lidt LP træning ved siden af :blink:

 

Uha det kunne være rart, har aldrig trænet LP før kun DcH lydighed. :hmm:

Så er lidt på bar bund men det er jo også grunden til at jeg går til hvalpe træning hos merethe ( når ikke lige hundene er syge..)

 

Men har jo fået en anden hund så vil gerne prøve noget andet med hende.. Men kommer nok også til at træne DcH lydighed med hende :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha det kunne være rart, har aldrig trænet LP før kun DcH lydighed. :hmm:

Så er lidt på bar bund men det er jo også grunden til at jeg går til hvalpe træning hos merethe ( når ikke lige hundene er syge..)

 

Men har jo fået en anden hund så vil gerne prøve noget andet med hende.. Men kommer nok også til at træne DcH lydighed med hende :genert:

 

Det skal nok komme - I er jo allerede godt på vej!

 

Og det kan sagtens kombineres med DcH lydigheden - har selv en Aussie på mit hold, der både træner eliteklasse i DKK og er A hund i DcH :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...