Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg kender dig ret Siri, så har du allerede prøvet alt. Og jeg skal absolut ikke kloge mig på LP. Men det sidste du skriver, om den konkurrence-kloge hund, får mig til at tænke på noget jeg gjorde med Iso, da hun i en periode blev lidt for stævneklog. Hun bestemte sig nemlig pludselig for at man ikke behøvede at ta' alle 12 slalompinde til stævner... Måske kan det slet ikke bruges - måske kan det gi' bare lidt input.

 

Jeg prøvede også alt, trænede, analyserede, "overtrænede" - alt! Men måtte til sidst konkludere at Iso kunne sin slalom til 110%, og at det var stævnesituationen der var et problem. Hun var blevet stævneklog, og vidste at "til stævner er tingene anderledes", og der skete jo faktisk ikke rigtig noget ved at hun sjuskede i slalomen. Men det gjorde det så pludselig alligevel... For jeg begyndte simpelthen at ta' hende ud, hvis hun ikke tog sin slalom ordentligt. Hun fik to forsøg, var den der ikke så bar jeg hende simpelthen ud af banen. Ingen skæld ud eller noget - agilitylegen stoppede bare. Hvilket var det værste i hele verden for stakkels Iso! Det er selvfølgelig ret skrapt, og en mindre arbejdsivrig og glad hund havde sagtens kunnet tage skade af det, altså mistet glæden ved agility. Så det skulle jeg selvfølgelig være helt sikker på først, at hun ikke gjorde. Og samtidig være meget obs på at det var meget tydeligt for hende at det kun var slalomen det handlede om. Og det lykkedes sgu!

 

Jeg kan se i min stævnelog at jeg har brugt ca. 4 stævner på det - efterfølgende har vi kun sjældent haft slalomfejl, og det har været "normale" og hændelige slalomfejl. Det er selvfølgelig surt at smide 4 stævner væk, men det var det hele værd. Vi har svært ved at simulere stævne til agility, ellers havde det jo været en "mindre dyr" (på alle måder...) løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis jeg kender dig ret Siri, så har du allerede prøvet alt. Og jeg skal absolut ikke kloge mig på LP. Men det sidste du skriver, om den konkurrence-kloge hund, får mig til at tænke på noget jeg gjorde med Iso, da hun i en periode blev lidt for stævneklog. Hun bestemte sig nemlig pludselig for at man ikke behøvede at ta' alle 12 slalompinde til stævner... Måske kan det slet ikke bruges - måske kan det gi' bare lidt input.

 

Jeg prøvede også alt, trænede, analyserede, "overtrænede" - alt! Men måtte til sidst konkludere at Iso kunne sin slalom til 110%, og at det var stævnesituationen der var et problem. Hun var blevet stævneklog, og vidste at "til stævner er tingene anderledes", og der skete jo faktisk ikke rigtig noget ved at hun sjuskede i slalomen. Men det gjorde det så pludselig alligevel... For jeg begyndte simpelthen at ta' hende ud, hvis hun ikke tog sin slalom ordentligt. Hun fik to forsøg, var den der ikke så bar jeg hende simpelthen ud af banen. Ingen skæld ud eller noget - agilitylegen stoppede bare. Hvilket var det værste i hele verden for stakkels Iso! Det er selvfølgelig ret skrapt, og en mindre arbejdsivrig og glad hund havde sagtens kunnet tage skade af det, altså mistet glæden ved agility. Så det skulle jeg selvfølgelig være helt sikker på først, at hun ikke gjorde. Og samtidig være meget obs på at det var meget tydeligt for hende at det kun var slalomen det handlede om. Og det lykkedes sgu!

 

Jeg kan se i min stævnelog at jeg har brugt ca. 4 stævner på det - efterfølgende har vi kun sjældent haft slalomfejl, og det har været "normale" og hændelige slalomfejl. Det er selvfølgelig surt at smide 4 stævner væk, men det var det hele værd. Vi har svært ved at simulere stævne til agility, ellers havde det jo været en "mindre dyr" (på alle måder...) løsning.

 

Havde jeg muligheden så var det præcis der jeg ville gøre! Men det er jo en fællessit så jeg kan ikke bare fjerne ham. Men præcis som du skriver, sjusk til konkurrencer! Det er netop der jeg opfatter der som.

 

Tror jeg skal prøve at opstille en konkurrencesituation og så få en anden til at korrigere ham. Helst en han ikke kender. Så han føler at han skal stramme sig an, selv når jeg ikke er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde jeg muligheden så var det præcis der jeg ville gøre! Men det er jo en fællessit så jeg kan ikke bare fjerne ham. Men præcis som du skriver, sjusk til konkurrencer! Det er netop der jeg opfatter der som.

 

Tror jeg skal prøve at opstille en konkurrencesituation og så få en anden til at korrigere ham. Helst en han ikke kender. Så han føler at han skal stramme sig an, selv når jeg ikke er der.

 

Det jeg oplevede med Iso var, at der er en betydelig forskel på at korrigere (hvilket jeg selvfølgelig også havde prøvet), og på at "så får du ikke lov til at lege mere". Når jeg begyndte at "stoppe legen" tvang det hende til at tænke, og til at selv vælge - sjusk eller fortsat agilityleg. Hun valgte heldigvis det rigtige, og det rykkede faktisk også hendes slalomperformance.

 

Det med at en anden går ind og korrigerer hunden i en fællessit/-dæk kan jeg faktisk huske blev brugt den gang jeg trænede LP, en gang i oldtiden! :lol: Kan dog ikke huske at den rigtig gavnede noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg oplevede med Iso var, at der er en betydelig forskel på at korrigere (hvilket jeg selvfølgelig også havde prøvet), og på at "så får du ikke lov til at lege mere". Når jeg begyndte at "stoppe legen" tvang det hende til at tænke, og til at selv vælge - sjusk eller fortsat agilityleg. Hun valgte heldigvis det rigtige, og det rykkede faktisk også hendes slalomperformance.

 

Det med at en anden går ind og korrigerer hunden i en fællessit/-dæk kan jeg faktisk huske blev brugt den gang jeg trænede LP, en gang i oldtiden! :lol: Kan dog ikke huske at den rigtig gavnede noget...

 

 

Men en hvad er alternativet? Når du stopper Iso, så stopper du jo legen. Sit er dødkedeligt - virkelig! Det sjove kommer bagefter. Og jeg tvivler på at hunden kan koble at den bliver lagt i buret med at den har lagt sig og derved ikke får lov til at lave næste øvelse. Det havde været super effektivt hvis det var et problem i en af de 8 aktive øvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en hvad er alternativet? Når du stopper Iso, så stopper du jo legen. Sit er dødkedeligt - virkelig! Det sjove kommer bagefter. Og jeg tvivler på at hunden kan koble at den bliver lagt i buret med at den har lagt sig og derved ikke får lov til at lave næste øvelse. Det havde været super effektivt hvis det var et problem i en af de 8 aktive øvelser.

 

Faktisk er det lidt det samme, da slalom jo også lidt var "den kedelige" for hende. Jeg stoppede hende da hun var i gang med den forhindring hun ikke rigtig gad - og dermed fik hun ikke de efterfølgende, sjove forhindringer, som hun meeeeget gerne ville. Men okay, i agility kommer alle forhindringerne jo i ét rap, i LP'n kommer sit og dæk "for sig", ikke? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk er det lidt det samme, da slalom jo også lidt var "den kedelige" for hende. Jeg stoppede hende da hun var i gang med den forhindring hun ikke rigtig gad - og dermed fik hun ikke de efterfølgende, sjove forhindringer, som hun meeeeget gerne ville. Men okay, i agility kommer alle forhindringerne jo i ét rap, i LP'n kommer sit og dæk "for sig", ikke? :vedikke:

 

Ret interessant at høre! Og jo sit og dæk er for sig og der er jo desværre ikke sådan flow i det, som på en agilitybane.

 

Tror jeg sætter en lang Line på og så kan jeg trække når han sjusker lidt (sidder skævt, virker ufokuseret) selvom jeg er i skjul.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret interessant at høre! Og jo sit og dæk er for sig og der er jo desværre ikke sådan flow i det, som på en agilitybane.

 

Tror jeg sætter en lang Line på og så kan jeg trække når han sjusker lidt (sidder skævt, virker ufokuseret) selvom jeg er i skjul.

Det kan godt være det bare er mig;) men jeg kan ikke rigtig følge den der "straf" dig ud af fejl;)

min indgang ville være beløn dig ud af rigtig adfærd, det vil sige fra at være en kedelig lang øvelse skal fælles sit laves til en super sjov øvelse;)

belønning kunne være, at løbe gennem tunnel, at løbe slalom, at springe, at sik sakke mellem benene, at løbe til felt eller hvad der nu tænder hunden;)

det vil sige en fælles sit i træning afsluttes med lov til at lave den aller sjoveste øvelse ;) skulle man få ventet for længe så hunden lægger sig, så hentes den bare ud af "banen"

jeg ville forvente en hund i en dirrende sit, som bare venter på at få lov til det sjoveste;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret interessant at høre! Og jo sit og dæk er for sig og der er jo desværre ikke sådan flow i det, som på en agilitybane.

 

Tror jeg sætter en lang Line på og så kan jeg trække når han sjusker lidt (sidder skævt, virker ufokuseret) selvom jeg er i skjul.

 

Tja, det er vel ikke rigtig noget nyt, det jeg har gjort. Lidt Premack-ish..? :vedikke: Men kan godt se det måske ikke sådan uden videre kan overføres til sit-øvelsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være det bare er mig;) men jeg kan ikke rigtig følge den der "straf" dig ud af fejl;)

min indgang ville være beløn dig ud af rigtig adfærd, det vil sige fra at være en kedelig lang øvelse skal fælles sit laves til en super sjov øvelse;)

belønning kunne være, at løbe gennem tunnel, at løbe slalom, at springe, at sik sakke mellem benene, at løbe til felt eller hvad der nu tænder hunden;)

det vil sige en fælles sit i træning afsluttes med lov til at lave den aller sjoveste øvelse ;) skulle man få ventet for længe så hunden lægger sig, så hentes den bare ud af "banen"

jeg ville forvente en hund i en dirrende sit, som bare venter på at få lov til det sjoveste;)

 

I må undskylde at jeg lige pludselig blander mig i en LP-tråd... :oops:

 

Grundlæggende ville jeg også være enig med dig Alfen, og det ville også undre mig hvis Siri ikke har grundtrænet nogenlunde på den måde du beskriver. Men når hundene bli'r mere erfaren, og ikke mindst konkurrence-klog, så kan de pludselig begynde at "sortere" lidt, i hvad de egentlig synes er sjovt/kedeligt/besvæææærligt etc. Og det er dét jeg læser at Siri er ude i. Hvis ikke jeg ta'r helt fejl! Og så kan man bli' nødt til at på én eller anden måde fortælle hunden at "det dér er altså ikke helt ok - jeg ved at du kan øvelsen, og nu sjusker du". Jeg ville så nok heller ikke korrigere mig ud af det, men tvinge hunden til at selv se konsekvensen af sine handlinger, og få den til at forstå at den selv har et valg. Og når den vælger rigtigt er der selvfølgelig paaaaartyyyy!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være det bare er mig;) men jeg kan ikke rigtig følge den der "straf" dig ud af fejl;)

min indgang ville være beløn dig ud af rigtig adfærd, det vil sige fra at være en kedelig lang øvelse skal fælles sit laves til en super sjov øvelse;)

belønning kunne være, at løbe gennem tunnel, at løbe slalom, at springe, at sik sakke mellem benene, at løbe til felt eller hvad der nu tænder hunden;)

det vil sige en fælles sit i træning afsluttes med lov til at lave den aller sjoveste øvelse ;) skulle man få ventet for længe så hunden lægger sig, så hentes den bare ud af "banen"

jeg ville forvente en hund i en dirrende sit, som bare venter på at få lov til det sjoveste;)

 

Der er altid top belønning for sit og jeg variere belønningen. NOget jeg tit bruger er at lade ham læbe bagud 100-200 meter - det er favoritten. Men at holde den spænding o 2 minutter er stort ser umulig når man går til en del konkurrencer. De kender jo naturligvis setup for konkurrencer ret hurtigt.

Fint hvis man kan finde en måde at belønne sif ud af det uden straf/korrektion. Men jeg har stadig til gode at se den løsning. Og jeg kender en del hvor problemet er opstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

I må undskylde at jeg lige pludselig blander mig i en LP-tråd... :oops:

 

Grundlæggende ville jeg også være enig med dig Alfen, og det ville også undre mig hvis Siri ikke har grundtrænet nogenlunde på den måde du beskriver. Men når hundene bli'r mere erfaren, og ikke mindst konkurrence-klog, så kan de pludselig begynde at "sortere" lidt, i hvad de egentlig synes er sjovt/kedeligt/besvæææærligt etc. Og det er dét jeg læser at Siri er ude i. Hvis ikke jeg ta'r helt fejl! Og så kan man bli' nødt til at på én eller anden måde fortælle hunden at "det dér er altså ikke helt ok - jeg ved at du kan øvelsen, og nu sjusker du". Jeg ville så nok heller ikke korrigere mig ud af det, men tvinge hunden til at selv se konsekvensen af sine handlinger, og få den til at forstå at den selv har et valg. Og når den vælger rigtigt er der selvfølgelig paaaaartyyyy!!!

 

det et er præcis sådan jeg har det! Altså som du beskriver. Jeg bliver nødt til at få skåret øvelsen ud i pap for ham og forklare hvad der er rigtigt og hvad der er forker. Han kan i øvrigt sagtens tåle at blive korrigeret uden at gå ned og ja som du skriver - megaparty når han sidder.

Det er virkelig fejlretning hos en vældig konkurrenceklog hund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det et er præcis sådan jeg har det! Altså som du beskriver. Jeg bliver nødt til at få skåret øvelsen ud i pap for ham og forklare hvad der er rigtigt og hvad der er forker. Han kan i øvrigt sagtens tåle at blive korrigeret uden at gå ned og ja som du skriver - megaparty når han sidder.

Det er virkelig fejlretning hos en vældig konkurrenceklog hund ;-)

 

Så kommer det svære - at tænke ud hvordan pokker man gør det tydeligt for ham... Og det er min erfaring at man faktisk gør bedst selv, fordi man kender sin hund ud og ind. Jeg kigger tit på helt andre ting/øvelser/indlæring af div., og ser på hvordan min hund har tænkt/lært/forstået dér. Og prøver så at oversætte det til det jeg nu vil træne/rette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kommer det svære - at tænke ud hvordan pokker man gør det tydeligt for ham... Og det er min erfaring at man faktisk gør bedst selv, fordi man kender sin hund ud og ind. Jeg kigger tit på helt andre ting/øvelser/indlæring af div., og ser på hvordan min hund har tænkt/lært/forstået dér. Og prøver så at oversætte det til det jeg nu vil træne/rette.

 

god ide! Han har i øvrigt altid løftet lidt poter i sit, så noget har jeg ikke fået forklaret ordentligt fra starten. Hmm jeg må lægge hovedet i blød!

Link til indlæg
Del på andre sites

I må undskylde at jeg lige pludselig blander mig i en LP-tråd... :oops:

 

Grundlæggende ville jeg også være enig med dig Alfen, og det ville også undre mig hvis Siri ikke har grundtrænet nogenlunde på den måde du beskriver. Men når hundene bli'r mere erfaren, og ikke mindst konkurrence-klog, så kan de pludselig begynde at "sortere" lidt, i hvad de egentlig synes er sjovt/kedeligt/besvæææærligt etc. Og det er dét jeg læser at Siri er ude i. Hvis ikke jeg ta'r helt fejl! Og så kan man bli' nødt til at på én eller anden måde fortælle hunden at "det dér er altså ikke helt ok - jeg ved at du kan øvelsen, og nu sjusker du". Jeg ville så nok heller ikke korrigere mig ud af det, men tvinge hunden til at selv se konsekvensen af sine handlinger, og få den til at forstå at den selv har et valg. Og når den vælger rigtigt er der selvfølgelig paaaaartyyyy!!!

 

Helt enig, jeg fik på et tidspunkt det problem med Chivas i klasse 3, at han, til prøver, rejste sig og luskede fremad i fællesdækken, på trods af at han aldrig nogensinde havde rejst sig fra en dæk før.. :vedikke: Og han blev ved, jeg trænede det til jeg var blå i hovedet, med alverdens forstyrrelser, bolde henover hovedet på ham og hvad har vi og han rejste sig ALDRIG, uanset hvor længe jeg lod ham ligge i mens jeg selv var i skjul -og han fik selvfølgelig max ros for det, men lige meget hjalp det, han blev ved med at rejse sig og gå fra dækken til prøver... Han gjorde det også første gang vi var til DM, men denne gang, nåede han faktisk at snige sig helt ud af ringen og hen til mig, og jeg fik dermed mulighed for at gøre ham klart at jeg bestemt ikke var glad for at se ham! (Et vredt blik og så ellers fuldstændig ignorering af ham), derefter gik der nogle måneder hvor vi ikke var til prøver, men da vi startede op igen, var der aldrig siden nogle problemer med fællesdækken :-)

 

Desværre har jeg ikke rigtig nogle råd til Siri, andet end at du nok bliver nødt til at stille en rigtig prøve situtation op og den vej igennem få mulighed for at korrigere dig ud af det. Det er det pokkers ved de fællesøvelser, for man kan jo bare ikke gøre en dyt ved det til prøver, alle andre øvelser kan man springe over og opgive prøven, men i fællesøvlserne er der bare ikke noget at gøre.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig, jeg fik på et tidspunkt det problem med Chivas i klasse 3, at han, til prøver, rejste sig og luskede fremad i fællesdækken, på trods af at han aldrig nogensinde havde rejst sig fra en dæk før.. :vedikke: Og han blev ved, jeg trænede det til jeg var blå i hovedet, med alverdens forstyrrelser, bolde henover hovedet på ham og hvad har vi og han rejste sig ALDRIG, uanset hvor længe jeg lod ham ligge i mens jeg selv var i skjul -og han fik selvfølgelig max ros for det, men lige meget hjalp det, han blev ved med at rejse sig og gå fra dækken til prøver... Han gjorde det også første gang vi var til DM, men denne gang, nåede han faktisk at snige sig helt ud af ringen og hen til mig, og jeg fik dermed mulighed for at gøre ham klart at jeg bestemt ikke var glad for at se ham! (Et vredt blik og så ellers fuldstændig ignorering af ham), derefter gik der nogle måneder hvor vi ikke var til prøver, men da vi startede op igen, var der aldrig siden nogle problemer med fællesdækken :-)

 

Desværre har jeg ikke rigtig nogle råd til Siri, andet end at du nok bliver nødt til at stille en rigtig prøve situtation op og den vej igennem få mulighed for at korrigere dig ud af det. Det er det pokkers ved de fællesøvelser, for man kan jo bare ikke gøre en dyt ved det til prøver, alle andre øvelser kan man springe over og opgive prøven, men i fællesøvlserne er der bare ikke noget at gøre.. :???:

 

 

Tak for lige at dele fon erfaring. Det er samme oplevelse jeg har og det bekræfter min ide om hvad jeg skal gøre. Jeg har åbenbart været for dårlig til at forklare opgaven for ham, så nu bliver jeg lige nødt til at ridse reglerne op på en fair måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Nå nu må jeg hellere komme ind her, selvom vi ikke går til prøver og andet fis..

 

Men Saga er ved at være ret hård til at være på plads og rammer da også ofte venstre side, det er fejl fra når vi går over veje så er jeg ret ligeglad med hvilken side hun er på, bare røven bliver smækket i jorden og der er kontakt til mig inden vi går over (men hun er flytbar så det kommer vel). Men fri ved fod (eller der er lang line) den vil terriertrunten ikke komme med på, kan holde hende max. 20 meter og så skal man lige et eller andet, og prøver virkelig at tage hende inden hun gør det. Idag var det så en kat i buskene 100 meter væk, og så kunne jeg godt sige farvel til resten af den træning..:rolleyes:

 

Tænker at jeg skal have fat i noget makrel på tube hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om at være verdens navle, i det projekt..:genert:

 

Ellers er det bare mig i aalborg der render rundt og siger blivblivblivblivblivblivblivddddyyyyygggttttiiiigggg/pisoss, så i skal ikke blive bange..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Er der nogen herinde der har et godt råd som kan hjælpe mig. Jeg er igang med at træne indkald som i eliten, meeen jeg har store problemer med at få Celina til at stoppe hurtige i stå når hun er så langt fra mig. Der var ingen problemer i klasse 3 og dækken som er tæt på går okay. Jeg er gået tilbage og træne den tæt på igen også øge afstanden, men syntes bare ikke rigtigt det virker. Jeg har lagt bolden bag hende som hun elsker den hjælper lidt. Det er jo heller ikke en øvelse man kan kører igen og igen da det så tager tempoet af hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen herinde der har et godt råd som kan hjælpe mig. Jeg er igang med at træne indkald som i eliten, meeen jeg har store problemer med at få Celina til at stoppe hurtige i stå når hun er så langt fra mig. Der var ingen problemer i klasse 3 og dækken som er tæt på går okay. Jeg er gået tilbage og træne den tæt på igen også øge afstanden, men syntes bare ikke rigtigt det virker. Jeg har lagt bolden bag hende som hun elsker den hjælper lidt. Det er jo heller ikke en øvelse man kan kører igen og igen da det så tager tempoet af hende.

 

skal nok lige prøve at beskrive et par metoder når jeg er ved computeren :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay - lige lidt blandet idéer til indkald med stå. Først og fremmest: det VIL gå ud over tempoet og nedsætte det, det er uundgåeligt. Når det sker, så tag det som en fin lejlighed til at forklare din hund at tempoet er vigtigt. Altså at sortere i tempo og belønne det tempo der er acceptabelt. Jeg bruger rigtig meget at tease min hund - hvis den løber langsommere (og det gør den på et tidspunkt), så fjerner jeg belønningen lige foran næsen på den, og driller den, så den bliver endnu mere tændt til næste gang (hvor jeg så gerne vil have succes med tempoet).

 

Der er 3 grundfærdigheder som er vigtige for mig i øvelsen: indkaldet og et godt tempo, indtagelse af stå ift. tempo og stop-teknik, indtagelse af stå ift. afstand (altså at hunden forstår kommando på stor afstand) og at hunden kan fastholde position og forstår at fryse og lægge vægten på forparten. Okay det var mere end 3 :blink:

 

Jeg træner delene separat. Indkaldet har du helt sikkert styr på. Indtagelse ift. stopteknik er jeg glad for at træne med bold, som jeg kaster idet jeg afgiver stå kommando. Jeg kaster bolden lavt, gerne mellem forbenene for at få hunden til at lægge vægten ned på forparten og ikke blive "let fortil". De første mange gange kaster jeg samtidig med kommando, herefter trækker jeg tiden. Afgiver kommando, venter og kaster. Når hunden kan det veksler jeg mellem at kaste idet jeg afgiver kommando og trække tiden. Når jeg trækker tiden vil jeg gerne se at hunden virkelig spænder i kroppen og lægger vægten ned fortil.

 

 

En anden metode er med potetarget. Jeg har ikke selv brugt det men har set det brugt med stor succes. Det vigtige her er at du lærer din hund at target ikke er en "hyggeøvelse" hvor man tulrer hen til en target og dutter. Target skal være vildt og sjovt - og det er vigtigt at hunden lærer at det kan betale sig at give sig fuldt ud, løbe stærkt og være intens. Her bygger man gradvist afstand på.

 

En anden variant, som jeg bruger rigtig meget er afstandsbelønning. Det lyder det jo også som om du har prøvet. Her er jeg meget obs på at hunden virkelig skal være ved at DØ for at få belønningen. Altså den skal være så tændt - og er den ikke det, så kører jeg den godt op inden. Sp skifter jeg løbende mellem at kalde helt ind (selvom jeg har lagt belønningen bag hunden) og så lade den indtage stop. De første mange mange gange giver jeg den bare en releasekommando, idet den løber. Altså en kommando (som naturligvis er indlært inden) hvor den bare får lov til at vende om i farten og tage legetøjet. Når den har gjort det (og jeg har arbejdet med tempo og lært den at langsomt tempo ikke giver noget - for det dukker op allerede her) så begynder jeg at bygge en ståkommando på og derefter får den lov til at tage legetøj bagud. Jo stærkere et træk indad mod fører (jo mere hund ønsker at løbe til fører, som eks. din gør) jo vigtigere er det at der er enormt stor værdi i belønningen bagved.

Det skal bygges op som en leg, hvor det bare er mega sjovt at tage legetøjet bagved.

 

Ved ikke om noget af det giver særlig meget mening, det er bare lige lidt løse tanker om øvelsen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændene dine metoder og de skal helt sikkert afprøves:-D. Jeg trænede i går som ren leg og det tændte Celina meget mere på, hun ELSKER at løbe til kegle så den brugte jeg med en pæn afstand. Nogen gange fik hun belønning ( sin bold) for at løbe til kegle, andre gange kaldte jeg hende hjem med stå. Den var langt fra perfekt, men klart bedre og hun forstod budskabet med at stoppe og ikke komme trippende:lol:, når hun så lavede et (pænt) stop så fik hun lov at løbe tilbage til kegle eller hun fik sin bold. Så måske er der håb forude for det lykkes på et tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Wuhuuuuu!!

 

Jubel skal der til!

 

Har vist knækket koden til Bamses næseprøve. Det har simpelthen krævet en engels tålmodighed, fordi det åbenbart var meeeega svært for ham.

Primært fordi han alt, alt for hurtigt stresser når han ikke er 100% sikker på hvad han skal og så går han ind i et tidligere indlært mønster og forbliver der. Så min fejlmargin er virkelig lille med ham.

Så har været nød til viiiiirkelig at pille det fra hinanden i mega små bidder.

 

Har prøvet lidt forskelligt.

 

Men det der i sidste ende har virket, har været følgende:

 

Arbejde med duftdiskreminering seperat med syltetøjsglas og frysemarkering på den rigtige.

 

Indlære frys med næsetarget på en pind i hånden på mig og efterfølgende generalisere det ud på en pind der lå på jorden. Kan afsløre det var nemmere sagt end gjort, da han har lært at apportere ALT der ligger på jorden.

Så det var nødvendigt for at ændre billedet fra en "apporter" til søge/marker øvelse. Han kunne slet ikke få det til at passe i hans autist hoved, at han ikke bare skulle samle alt op, så måtte ændre mønstret helt.

 

Da han havde styr på det, så skulle det så endda generaliseres til at jeg stod op i stedet for at sidde ned, at han skulle gå hen til den fra forskellige vinkler og forskellige afstande, på forskellige underlag.

Det var virkelig svært, da der kom bevægelse på og han skulle bevæge sig ud til pinden, da det åbenbart trickede det gamle indlærte "samle alt op", så har måtte arbejde viiiiiirkelig langsomt fremad.

Jeps.... Sagde jo jeg skulle arbejde i bittesmå delmomenter, for det at fryse på en træpind er jo ikke det samme uanset hvor træpinden ligger og hvordan han skal bevæge sig hen mod den... Åbenbart :mrgreen:

 

 

Det tog jo tid nok, da det viiiiirkelig skulle gentages mange, mange, mange gange i forskellige setup's.

 

Derefter så skulle han begynde at vælge den rigtige pind at fryse på.

Der skulle jeg igen tilbage til at sidde ned sammen med ham og arbejde med to pinde og efterfølgende så småt putte lidt flere på.

 

Det gik så galt, næsten uanset hvor mange repetitioner jeg havde kørt, når jeg skulle have afstand på til flere pinde.

Han gik direkte tilbage i mønstret med bare at samle alt op.

 

Derfor har jeg kørt lidt utraditionel "træning" for at koble et ordentligt stressniveau og søg sammen med setuppet med flere pinde, ved at lade ham søge godbidder mellem pindene.

Simpelthen fordi han slet ikke kunne kapere det med, at der lå flere ting på én gang og han stressede straks op.

Så for at afkode det mønster og indlære et nyt, så har han lært at løbe ud til pindene og søge efter godbidder.

Er egentlig ikke vildt fan af den metode, men det var det der virkede for ham, så må jeg jo lægge mine egne ideer på hylden.

 

Da DET så sad fast, så har jeg så småt kunne lave et setup, hvor vi startede tæt på med markering af korrekt pind og så bygge afstand på.

Og så skete der det, at han af sig selv markerede den rigtige pind da han var færdig med at spise godbidderne, da vi kørte et setup hvor der lå en pind med fært på derude.

 

SÅ gik det fremad og jeg har lige kørt et træningspas med reel afstand til pindene, udløb fra mig og markering af den rigtige pind uden at "varme op" først, med 100% succes uanset hvordan og hvor mange pinde der lå.

Wuhuuuuu!!

 

Hoooold nu kæft, jeg synes det er svært at træne sådan en autist hund, men for dælen man lære meget af det :mrgreen:

Har måtte æde nogle kameler undervejs og lave setups som jeg normalt ikke ville gøre med godbidder i øvelsen, men det var bare det der gav mening for Bamse og brød hans mønster.

Men nu er der eeeeendelig håb for, at vi en dag får prøvet sådan en LP1 :klap:

 

Der er laaaaang vej endnu, for én ting er herhjemme i et setup som han har prøvet før og så til at vi når til en øvelse sammen med andre øvelser i et nyt miljø.

Men har et håb for at vi når det engang indenfor konkurrencesæsonen 2015 er ovre :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at han endelig har fattet hvad øvelsen går ud på. Jeg kommer til at tænke på den scene i Rain Man hvor han taber en æske tændstikker når jeg læser din beskrivelse :D Stakkels Bamse der tænker åh åh alle de pinde ud over det hele :eek:

 

Haha, det er sgu' lidt samme scenarie :mrgreen:

 

Men ja, det er rigtig fedt det endelig giver mening for ham. Søde gamle dreng :lun:

Han eeeeelsker jo at arbejde og være til konkurrencer, så det er lige den sidste øvelse vi mangler for at kunne komme ud og starte lidt LP.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...