Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

(null)

 

Rally bliver lidt mere udfordrende hvis du træner til champion klasen ;-)

 

Øv at du har mistet lysten til eliten for dig og Spot er bare så gode sammen. Men du kan jo give det en pause fra konkurrence og så bare træne det lidt selv for hyggens skyld og så finde en anden gren at konkurrere i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rally bliver lidt mere udfordrende hvis du træner til champion klasen ;-)

 

Øv at du har mistet lysten til eliten for dig og Spot er bare så gode sammen. Men du kan jo give det en pause fra konkurrence og så bare træne det lidt selv for hyggens skyld og så finde en anden gren at konkurrere i :-)

 

Ja og det irriterer mig grænseløst at andre skal tage lysten til sporten fra mig (og jeg er ikke den eneste) - det er ikke helt fair! Så måske vender jeg frygteligt tilbage på et tidspunkt :blink: OVervejer at tage et par små stævner i efteråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og det irriterer mig grænseløst at andre skal tage lysten til sporten fra mig (og jeg er ikke den eneste) - det er ikke helt fair! Så måske vender jeg frygteligt tilbage på et tidspunkt :blink: OVervejer at tage et par små stævner i efteråret.

 

Jeg tror desværre det er sådan inden for de fleste sportsgrene når vi lige pludselig taler "eliten". der er altid nogle som har ondt i popo'en over andres tilstedeværelse.

 

Mht. nordisk, så synes jeg selv det er et fedt program, men muligheden for konkurrencedeltagelse er bare for dårlige til at det var noget jeg ville stræbe efter. Slet ikke når man bor her på Sjælland. Men måske om ti års tid, så er der basis for det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre det er sådan inden for de fleste sportsgrene når vi lige pludselig taler "eliten". der er altid nogle som har ondt i popo'en over andres tilstedeværelse.

 

Mht. nordisk, så synes jeg selv det er et fedt program, men muligheden for konkurrencedeltagelse er bare for dårlige til at det var noget jeg ville stræbe efter. Slet ikke når man bor her på Sjælland. Men måske om ti års tid, så er der basis for det...

 

Det er da bare så røvsygt, at der skal være nogle mennesker der ødelægger det for andre - det ligner ikke noget! Vi er jo alle i sporten fordi vi elsker at lave noget med vores hunde.

 

Tror det bliver bedre med Nordisk - det håber jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i hvert fald mødt nogle der siger at når de er nået i eliteklassen i DcH så er man tit forfærdeligt alene. Men jeg tror også at det kan skyldes at mange af dem der er i de "øverste" klasser ofte har været igang længe og man er efterhånden en meget indespist gruppe, da der jo ikke er så mange der når derop.

 

Men det er hamrende ærgeligt, men nok(desværre) forfærdeligt menneskeligt når det handler om konkurrencer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke trænet seriøst længe. Kan ikke lige finde ud af om jeg har lyst til at fortsætte seriøst med LP eller finde på noget andet. Desværre har jeg lidt mistet lysten efter at være kommet i eliten. Der er visse personer og en ret træls stemning, der ligesom tager det sjove ud af sporten.

Jeg har aldrig været i nogen elite, så jeg bliver nødt til at spørge dumt:-D Hvordan ødelægger de det for andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde et lille gennembrud med næseprøven i går. :banan:

 

Vi er stadig i gang med indlæringen af, at det er min fært, som hun skal gå efter.

I går havde hun valget mellem et stor bunke "pinde" og så min pind (gemt under lidt afreven græs). Hun løber ud og snuser til bunken, beslutter sig for dem vil hun ikke have, og begynder at lede efter min pind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot :5up:

 

Cassi holder stædigt fast i den idé om at ALT skal prøves i munden inden hun så finder den der smager rigtigt... Overvejer at prøve det forslag af jeg fik herinde engang med at have et target under. For alt andet er efter hånden prøvet, og jeg vil så gerne prøve den LP af... Især fordi jeg så hvad de LP2 hunde kunne præstere i sidste uge... Ja, så tænker jeg jo lidt at det kunne Cassi gøre bedre(fik desværre ikke set LP1, da jeg selv var igang med rally der).

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot :5up:

 

Cassi holder stædigt fast i den idé om at ALT skal prøves i munden inden hun så finder den der smager rigtigt... Overvejer at prøve det forslag af jeg fik herinde engang med at have et target under. For alt andet er efter hånden prøvet, og jeg vil så gerne prøve den LP af... Især fordi jeg så hvad de LP2 hunde kunne præstere i sidste uge... Ja, så tænker jeg jo lidt at det kunne Cassi gøre bedre(fik desværre ikke set LP1, da jeg selv var igang med rally der).

 

Det skal jo helst være lugten og ikke smagen hun går efter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt om Cassi lider af personlighedsspaltning... Så glad som hun er for at have noget i munden skulle man i hvert fald tro at der er noget retriever i hende :genert:

 

Men ved ikke helt hvordan jeg lige skal klare det problem. Jeg købte ellers den der LP bog Med siktan på 10'an, men hun gider ikke rigtig læse den :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi er fløjtende lige glad med om der er græs eller ej... Og lige i dette tilfælde, så virker border collie hjernen ikke, ej heller om der ligger en bunke med 30 pinde og den hun skal tage er to meter derfra...

 

Er ved at overveje om hun skal stemples som mindre begavet... Men hun har nok bare svært ved at adskille denne øvelse fra feltsøget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja og det irriterer mig grænseløst at andre skal tage lysten til sporten fra mig (og jeg er ikke den eneste) - det er ikke helt fair! Så måske vender jeg frygteligt tilbage på et tidspunkt :blink: OVervejer at tage et par små stævner i efteråret.

I er bare så fantastiske sammen!!!! 2 tal meget mit yndlingspar ud over christina og tempo:hjerte: men altså dig og spot bliver verdensmestre lige meget hvad pokker i laver! Synes du skal tage et pAr hyrde prøver... Og det med nordisk. Siper valg. Min opdrætter dyrker det pænt meget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at lime pindene uden fært fast på en plade så hun rent fysisk ikke kan tage dem?

 

Nej det har vi ikke forsøgt os med... Lige nu prøver ved med target, det ser ud til at hun har fattet at det er den med target under hun skal tage. Når hun så kan det med alle seks pinde liggende og har gjort der 100 gange uden at skænke de andre en tanke, så tror jeg vi så småt fader target ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger ikke target, men bygger derimod langsomt op, at det er den med min fært, som er guldet.

 

Først med kun den ene med fært, som gemmes under lidt græs, som jeg selv hiver op. En anden holder hunden, og jeg gør meget ud af at gå ud og gemme den. Går heller ikke så langt - max et par meter.

 

Når den så er fattet (det er tydeligt at hun bruger næsen), så laver en anden 3-4 græsbunker og jeg laver min bunke med pinden. Når den så sidder så meget, at hunden vælger bunken, der har min fært og kommer med pinden, er det videre.

 

Her kommer så en stor bunke med pinde og så min -igen gemte - pind ved siden af. Første gang vi prøvede den, kom Maggie ind med en fra bunken. Ingen reaktion fra mig andet end "find den"-kommandoen igen. Så fandt hun guld-pinden og fik superbelønning.

 

Anden gang var hun slet ikke i tvivl. Løb ud til bunken, slog næsen til. Da ingen lugtede af mig, gik hun i søg og fandt den rigtige pind.

Link til indlæg
Del på andre sites

I er bare så fantastiske sammen!!!! 2 tal meget mit yndlingspar ud over christina og tempo:hjerte: men altså dig og spot bliver verdensmestre lige meget hvad pokker i laver! Synes du skal tage et pAr hyrde prøver... Og det med nordisk. Siper valg. Min opdrætter dyrker det pænt meget!

 

Tak for rosen - hvor er du sød!!

Tror det er en god idé at lave lidt andet i en periode. Nu er jeg så bare blevet udtaget til DM (hvordan forstår jeg ikke - jeg missede 4 udtagelsesprøver), så jeg skal lige bestemme mig om jeg vil med eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: Synes du skulle tage med, og så beslutte dig for at du er der for at nyde at arbejde sammen med din hund mere end noget andet. For jeg vil også sige at jeg har stor respekt for det arbejde der er lagt i Spot... Det er på ingen måde nemt at skulle begynde arbejdet med en allerede voksen hund som du jo har gjort det med ham. Hatten af for det :5up:

 

****************************************

 

Og så et spørgsmål til den næseprøve... Den sidste uges tid har vi haft den fremme til 5 repititioner 1-3 gange dagligt. Hun har lige været igang i stuen. Fem pinde og hun vælger altid den rigtige :hjerte: Jeg skal dog lige have be- eller afkræftet en mistanke jeg har(er i tvivl om hun går efter den hun har haft fat i de andre gange) og har derfor besluttet at købe en pakke nye pinde hos dalum... Jeg har ellers en masse sporpinde som jeg har tyvstjålet. De har været brugt til konkurrencespor og er de pinde som hundene ikke lige har fundet nødvendige at samle op. De er samme størrelse, og det vigtigste er vel at det ikke er min fært der er på?

 

Nå, men til det jeg er i tvivl om... Først lige en video der viser hvordan hun typisk gør ved sporpindene:

[video=youtube_share;N5qLY2njWrY]

 

Det er den første gang hun går hen, som jeg tænker på. Hvad giver det i fratræk at hun tager dem sådan i munden(nogle gange er det alle pindene)? For hvis ikke det koster alverden, ville jeg overveje at lade hende gøre det forsat, for det er totalt killer for hende, når jeg går ind og retter netop på det.

Jeg kan ikke se i reglementet om hvad det skal trække...

 

På videoen får hun lov til at se den bliver lagt ud de første gange, den sidste gang er hun smidt midlertidigt i haven :roll:

 

Jeg tror lidt at hvis vi knokler videre de næste dages tid, så er vi måske ved at være nået der til hvor at det er en anden der skal lægge den ud, mens hun ser på. Ved ikke helt endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en :banan:

 

Tror Cassi har fået en åbenbaring. Lagde pindene uden for, for at træne det et andet sted, hentede hunden. Vupti, hun tog den rigtige. Vi gjorde det så yderligere fire gange, alle gange tog hun den rigtige pind.

 

Så tænkte jeg at jeg ville sikre mig at det ikke bare var den samme pind hun gik efter, så tog en sprit ny bidmærkefri pind og lagde i stedet. Og sørme om hun ikke valgte den rigtige :banan: Hun var en lille smule i tvivl kunne jeg se. Hun tog den i munden og så lidt på mig, så måtte lige bekræfte hende i at den sgu var god nok...

 

Lige nu tænker jeg lidt om det her måske er en øvelse der konstant skal holdes ved lige for hendes vedkommende :hmm:Der er ingen tvivl om at hun synes det er en fed øvelse, for hun er jo generelt super glad for at finde ting og komme med dem til mig.

 

Så jeg håber vi har fået hul på bylden.

 

Og nå ja, prinsessen havde vist slet ikke fanget det med target, for da jeg byttede rundt på de to pinde den ene dag, for at tjekke, jamen, så tog hun den hun hele tiden havde taget :roll: Så vi har droppet det igen. Tror dog det hjalp hende med at holde fokus på netop den pind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg ser videoen, så tror jeg ikke hun søger! Jeg er næsten sikker på, at hun ser hvilken en du lægger ned og tager den. Jeg er sådan set ligeglad med om hunden smager (det koster måske lidt i klasse 1, hvis det er helt vildt meget - ellers er det gratis), men det vigtige er jo at hunden bruger snuden. Det lyder dog på dit andet indlæg som om, at hun har fanget det.

Prøv at byt lidt rundt på pindene, for at se om hun har forstået den. Altså sådan at hun ikke tager den, du netop har lagt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at det ligner at næsen ikke bliver brugt. Men hun arbejder på samme måde, også selvom hun ikke ser dem blive lagt ud, så måske er det bare den måde hun gør det på :vedikke:

Der er jo også mange der er overbevist om at hun slet ikke søger nu hun sendes ud i sit feltsøg, men det er vist fordi de ikke er vant til at se en hund der arbejder på vindfærten.

 

Hun har lige fået en dags pause fra den øvelse, for i lørdags sagde pludselig knald, og så var der vist sprunget en sikring i hendes lille hoved. Af ren frustration endt hun endda med at få bidt så hårdt i en pind at den flækkede på langs :genert:

 

Jeg prøver sådan lidt at gennemskue om der måske var et sted hvor vi kunne stille i en LP1'er, men så vidt jeg kan se på datoerne, så er der kun den internationale i september, og der ved jeg slet ikke om vi har noget at gøre? For egentlig så kan hunden jo alle øvelserne fra C-klassen. Det er kun lige næseprøven der skal på plads, og så skal der mere sikkerhed i stillingskift og måske skal hun lige lære at gå på plads efter et spring.

 

Og et tillægsspørgsmål... I reglerne står der under lineføring:Det er tilladt føreren at afgive pladskommando ved alle igangsætninger, samt komme med en let opmuntring (kun stemme) til hunden under udførelsen.

 

Hvad skal der forstås med let opmuntring? Jeg vil jo gerne hjælpe min hund der hvor jeg gerne må. Især i en øvelse, som ikke lige er vores bedste...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at det ligner at næsen ikke bliver brugt. Men hun arbejder på samme måde, også selvom hun ikke ser dem blive lagt ud, så måske er det bare den måde hun gør det på :vedikke:

Der er jo også mange der er overbevist om at hun slet ikke søger nu hun sendes ud i sit feltsøg, men det er vist fordi de ikke er vant til at se en hund der arbejder på vindfærten.

 

Hun har lige fået en dags pause fra den øvelse, for i lørdags sagde pludselig knald, og så var der vist sprunget en sikring i hendes lille hoved. Af ren frustration endt hun endda med at få bidt så hårdt i en pind at den flækkede på langs :genert:

 

Jeg prøver sådan lidt at gennemskue om der måske var et sted hvor vi kunne stille i en LP1'er, men så vidt jeg kan se på datoerne, så er der kun den internationale i september, og der ved jeg slet ikke om vi har noget at gøre? For egentlig så kan hunden jo alle øvelserne fra C-klassen. Det er kun lige næseprøven der skal på plads, og så skal der mere sikkerhed i stillingskift og måske skal hun lige lære at gå på plads efter et spring.

 

Og et tillægsspørgsmål... I reglerne står der under lineføring:Det er tilladt føreren at afgive pladskommando ved alle igangsætninger, samt komme med en let opmuntring (kun stemme) til hunden under udførelsen.

 

Hvad skal der forstås med let opmuntring? Jeg vil jo gerne hjælpe min hund der hvor jeg gerne må. Især i en øvelse, som ikke lige er vores bedste...

 

Selvfølgelig har I noget at gøre til den internationale - go for it :-D

En let opmuntring er et lille ord eksempelvis - men som udgangspunkt, så lad være med at sige noget hvis du kan undgå det. Har din hund behov for hjælp, så hjælper du naturligvis!

 

jeg er med på, at hun søger højt, men det er bare alt alt for risky at fortsætte sådan. Det er fint at hun gør det her i starten, men hun bør søge dybere, for at undgå at snuppe den forkerte. Det typiske er, at når hunden har lært øvelsen helt, så vil den naturligvis gerne hen til afslutningen for at få belønning. HVis den så søger højt, så kommer den SÅ nemt til at snuppe den forkerte. Det er virkelig vigtigt at hunden søger koncentreret og dybt. For tit ligger pindene rigtig tæt (med under 10 cm. imellem).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige fået vores pinde fra Dalum(Ros til dem, får bestilte dem fredag efter 17, og ris til mig fordi jeg ikke kan læse og var overbevist om at jeg ville få fire kegler hjem:stupid:).

 

Men prøvede engang med de pinde, hvor jeg er 110 procent sikker på at min fært aldrig har været i nærheden. Og sørme om den lille hund ikke måtte bruge hovedet. Og der kom faktisk en næse igang.

 

Jeg kan godt se at hun nemt kommer til at snuppe den forkerte. Og det er især noget skidt når hun inde på trægulvet får skubbet til dem, så de kurer hen af gulvet og man ikke længere ved hvad der er hvad.

 

Nogle råd til at få næsen mere på arbejde først? Har prøvet at lægge godbidder, men dem er hun altså ligeglad med, for det fede er vist at samle den rigtige genstand op og så skynde sig hen til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...