Hop til indhold

Trimning af flatcoated


Gæst Advantage
 Share

Recommended Posts

Gæst Advantage

Nu har jeg efterhånden været på en del udstillinger for at savle over de dejlige flatter i ringen og jeg begynder så småt at brænde for det lidt selv. Jeg har en hanhund der evt. ville egne sig til det, det var i hvert fald opdrætters mening at beholde ham i første omgang, men da han har en lille navlebrok valget hun at jeg godt måtte købe ham (ved ikke om det var den egentlige årsag).

 

Men hvordan hulen for de udstillingsfolk klippet hårdet så kort på både hals og øre :vedikke: jeg har tit undret mig over det ved udstillinger men har ikke rigtig turet spørger :oops: Jeg syntes at selvom jeg klipper meget kort på halsen, så bliver det slet ikke så kort og fint som ved de hunde på udtillingerne.

 

Nu så jeg så på en hjemmeside om welsh springer spaniel at hun brugte en trimmer på halsen, kan det tænkes at det er det de også gør ved flatterne :vedikke: kunne egentlig ikke forestille mig det, men syntes bare det er imponerende at de kan få det så kort med saks.

 

Og så til sidst, har begge vores hanhunde lidt strittende pels nederst på ryggen (jeg plejer at kalde dem stritcoated i stedet for flatcoated). Eller ved den ene stritter det lidt og ved den anden bølger det bare. Så vidt jeg husker, så havde moderen også en lidt træls pels at se på, den bølgede også en del, hun undskyldte at den havde lidt ringe pels, fordi den lige havde haft hvalpe og det tænkte jeg ikke over den gang, men nu mistænker jeg lidt at den bare så sådan ud.

Det er ham jeg gerne vil udstille der stritter i pelsen og egentlig derfor jeg ikke har turet hoppe ud i det noget før, tænker at de sku bare griner af mig i ringen og siger at jeg da må været gået forkert :blink: Men kan jeg gøre noget ved det, evt. "snyde" lidt ved at give ham et dækken på, mens han tørre. Det er nemlig især efter han har vært våd at det kan gå helt galt og det er ikke til at få bedre før næste gang han bliver våd, men til dagligt gider jeg altså ikke gøre noget nummer ud af hans pels hver gang det har regnet og han har været våd. Desuden syntes jeg jo at en flatterpels burde være helt naturlig flad og sådan har det været ved alle de andre flatcoated jeg har mødt, lige bortset fra en veterinærsygeplejerske inde på bygholm dyrehospital, hun siger at hendes flatters pels også stritter :stupid:

 

Han skal ikke bruges til avl, både pga. af at han har let til stress og pga. navlebrokken (som han være arveligt) Så det er udelukkende pga. af egen interesse jeg gerne vil udstille ham. Men hvis jeg skal udstille, så vil jeg altså også gerne møde op med en hund, hvor de ikke griner af mig pga. pelsen

:blink:

 

Så hvordan får jeg pelsen på hals og øre så kort.....er det bare at være bedre med saksen eller hvad :vedikke:

 

Og kan jeg gøre noget ved den strittende pels. evt. dækken efter bad, speciel plejeshampoo/produkter eller lign. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må have fat i en opdrætter, der kan hjælpe dig, med lige præcis din race.

Jeg går ud fra, at det er min side, med welsher at du var inde på :hmm:

Jeg bruger maskine, til at tage det meste på halsen, der efter er det effillér saksen ( totalt u undværligt trimme redskab ), der skal bruges til at glatte ud, men du skal tænke på, at man ikke trimmer, lige op til en udstilling, så det ikke ser helt nyklippet/trimmet ud når du stiller op, det er kun finpudsningen, der skal foregå i dagene inden.

Jeg skal selv på trimmekursus i spaniel klubben imorgen, er ikke bekendt med om de også gør det i retrieverklubben, hvis de gør det, så hop på sådan ét.

Men som jeg skrev, er det vigtigt at du finder én, der kender til hvordan, ligepræcis din race skal trimmes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte en filersaks, altså sådan en hvor det ene skær ligner en kam. Når man klipper, klipper den ikke al pelsen af og det bliver ikke så takket at se på. Ørerne bliver pænest hvis man bruger en trimmekniv (men det tager altså en halv krig). Jeg synes ihvertfald det er svært at få til at se pænt ud med en saks.

 

Jeg synes ikke det er nemt at trimme så det ser naturligt ud, og har altid brugt en prof. inden udstilling, så hvis du aldrig har prøvet det før, synes jeg du skal sende hunden forbi en trimmer (ca. 14 dage før udstillingen). Du skal bare sikre dig at de har trimmet flatter før (har hørt historier om at bukserne er blevet klippet af, o.lign.) :lol:

 

Med hensyn til krøllerne på rumpen (jeg kalder det en anderøv), har du prøvet at børste pelsen i forskellige retninger når den er våd?. Det gjorde jeg med Ascha (hun havde anderøv da hun var ung) og fandt ud af, at hvis jeg børstede pelsen i en bestemt vinkel ud til den ene side, så forsvandt den når hun var blevet tør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Du må have fat i en opdrætter, der kan hjælpe dig, med lige præcis din race.

Jeg går ud fra, at det er min side, med welsher at du var inde på :hmm:

Jeg bruger maskine, til at tage det meste på halsen, der efter er det effillér saksen ( totalt u undværligt trimme redskab ), der skal bruges til at glatte ud, men du skal tænke på, at man ikke trimmer, lige op til en udstilling, så det ikke ser helt nyklippet/trimmet ud når du stiller op, det er kun finpudsningen, der skal foregå i dagene inden.

Jeg skal selv på trimmekursus i spaniel klubben imorgen, er ikke bekendt med om de også gør det i retrieverklubben, hvis de gør det, så hop på sådan ét.

Men som jeg skrev, er det vigtigt at du finder én, der kender til hvordan, ligepræcis din race skal trimmes.

 

Ja det var din hjemmeside jeg kiggede på. Fin side i øvrigt og dejlige hunde :5up:

 

Jeg tænkte nemlige lige præcis da jeg så det, at man kunne klippe med trimmer noget tid inden udstilling, så når det at vokse lidt ud igen og så bare trimme det med udtynder saksen som jeg ellers bruger lige op til. Men nu skal jeg ikke udstille lige foreløbig, så jeg kunne i princippet bare prøve og så se, for det vokser jo ud igen :hmm:

 

Jeg tror bare jeg kontakter den opdrætter jeg har købt dem af, hun er en erfaren udstiller og jeg har også kontakt med en anden der har 4 flatter og som er dygtig til at trimme, så hende skal jeg vist bare have fat i igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg brugte en filersaks, altså sådan en hvor det ene skær ligner en kam. Når man klipper, klipper den ikke al pelsen af og det bliver ikke så takket at se på. Ørerne bliver pænest hvis man bruger en trimmekniv (men det tager altså en halv krig). Jeg synes ihvertfald det er svært at få til at se pænt ud med en saks.

 

Jeg synes ikke det er nemt at trimme så det ser naturligt ud, og har altid brugt en prof. inden udstilling, så hvis du aldrig har prøvet det før, synes jeg du skal sende hunden forbi en trimmer (ca. 14 dage før udstillingen). Du skal bare sikre dig at de har trimmet flatter før (har hørt historier om at bukserne er blevet klippet af, o.lign.) :lol:

 

Med hensyn til krøllerne på rumpen (jeg kalder det en anderøv), har du prøvet at børste pelsen i forskellige retninger når den er våd?. Det gjorde jeg med Ascha (hun havde anderøv da hun var ung) og fandt ud af, at hvis jeg børstede pelsen i en bestemt vinkel ud til den ene side, så forsvandt den når hun var blevet tør.

 

En filersaks er det samme som en udtynder saks ik :hmm: sådan en har jeg, og den bruger jeg til fanerne, brystet og ørene. Men syntes bare ikke det bliver så kort som jeg gerne vil have det. Tror jeg vil prøve med sådan en trimmekniv, kan du evt. anbefale en (gør det i øvrigt ikke ondt på hunden, kunne forstille mig at hårene på ørene er lidt ømfindtligt)?

 

Ang. pelsen, så syntes jeg at jeg har prøvet alt muligt når det har været våde, og det hjælper også lidt, men har aldrig opnået et glat resultat. De har i det hele taget utrolig meget og kraftig pels i forhold til andre flatter jeg har mødt, måske problemet ligger her :hmm:

 

Tror som flere af jer siger at det er en god ide at sende ham til en proff trimmer inden, som er vant til at trimme racen. Og jeg vil prøve at kontakte opdrætter for at se om hun er interesseret i at hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Vi har været en tur ved vandet i dag og jeg ville lige prøve mit eget forslag med et dækken. Så da vi kom hjem, blev han lige børstet igennem og så fik han et tyndt fleece dækken på (det var det eneste jeg havde, da jeg normalt ikke bruger dækkener) og sikke da en forskel, han har næsten flatterpels nu :5up::banan: han har dog stadig en kraftig pels og det gør at det ikke falder helt så flat som det skal, men det stritter heller ikke :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

En filersaks er det samme som en udtynder saks ik :hmm:

Jo.

 

sådan en har jeg, og den bruger jeg til fanerne, brystet og ørene. Men syntes bare ikke det bliver så kort som jeg gerne vil have det. Tror jeg vil prøve med sådan en trimmekniv, kan du evt. anbefale en (gør det i øvrigt ikke ondt på hunden, kunne forstille mig at hårene på ørene er lidt ømfindtligt)?

Jeg tror du skal tage din hund med hen og prøve. Den jeg fik med hjem (uden at have prøvet først) tog ingenting. Og jeg trimmede over et par dage, for selvom mange af hårene sidder løse, så gør det formodentlig ondt at blive hevet i pelsen på den samme sted i lang tid.

 

Tror som flere af jer siger at det er en god ide at sende ham til en proff trimmer inden, som er vant til at trimme racen. Og jeg vil prøve at kontakte opdrætter for at se om hun er interesseret i at hjælpe.

 

Mon ikke hun er. Jeg har set en del opdrættere trimme deres "hvalpe" i pauserne mellem at de skal i ringen. Hvis man ved hvordan det skal gøres tager det åbenbart ikke så lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Humankind

Hvor bor' du i landet? Jeg kan godt gi' dig en instruktion hvis du bor' i nærheden af Ribe. Det er ikke så svært igen hvis bare lige man kender de små fif :)

 

Du kan se min gamle tæve her under som i øvrigt var en meget aktiv udstillingshund i sin tid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind
Jeg bor omkring vejle, så det er lidt langt fra Ribe. Men tusind tak for det søde tilbud :5up:

 

Velbekomme, du kan altid sige til hvis du skulle komme på de her kanter :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Velbekomme, du kan altid sige til hvis du skulle komme på de her kanter :)

 

Jeg har i øvrigt tit kigget på de dejlige hunde Jenna og Player du havde. Meget smukke og lækre hunde og det gør mig utrolig ondt den måde du mistede dem på.

Ved du egentlig hvor de er endt hende ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind
Jeg har i øvrigt tit kigget på de dejlige hunde Jenna og Player du havde. Meget smukke og lækre hunde og det gør mig utrolig ondt den måde du mistede dem på.

Ved du egentlig hvor de er endt hende ?

 

Tak for det :)

 

Ja, jeg ved hos hvem de er, men jeg har simpelthen ikke mod på at se det, jeg tror det vil gøre alt for ondt. Jeg ved de har det mindst lige så godt som de ville ha' haft det hos mig. Jenna er husets selskabs-dronning og Player bor hos en gammel jæger, så han skulle gå lidt praktisk jagt i ny og næ :)

 

Det var med fuldt overlæg jeg ikke valgte Flatter den her gang, for specielt Player havde jeg meget kær og jeg ved jeg bare vil blive utilfreds hvis en kommende flat ikke levede op til ham. -Så kan vel sige jeg har fundet min store flat-kærlighed og jeg finder aldrig en som ham igen, så det er bedst at gå i en lidt anden boldgade.

 

Dine er også super fine, kan faktisk godt huske vi hilste på hinanden her inde for nogen år siden. Håber det går godt med dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det :)

 

Ja, jeg ved hos hvem de er, men jeg har simpelthen ikke mod på at se det, jeg tror det vil gøre alt for ondt. Jeg ved de har det mindst lige så godt som de ville ha' haft det hos mig. Jenna er husets selskabs-dronning og Player bor hos en gammel jæger, så han skulle gå lidt praktisk jagt i ny og næ :)

Puha, jeg kan slet ikke sætte mig ind i hvordan du må have det,... også selvom du ved at de har det godt.

 

Det var med fuldt overlæg jeg ikke valgte Flatter den her gang, for specielt Player havde jeg meget kær og jeg ved jeg bare vil blive utilfreds hvis en kommende flat ikke levede op til ham. -Så kan vel sige jeg har fundet min store flat-kærlighed og jeg finder aldrig en som ham igen, så det er bedst at gå i en lidt anden boldgade.

 

:lun: :lun: Jeg kan overhovedet ikke holde ud at høre sådan noget, så bliver jeg grådlabil, men forstår godt hvordan du har det.

 

Hvis jeg lige må være sådan lidt "mig, mig, mig" i en andens tråd :genert: så er jeg da også glad for at jeg havde Thailo og ikke skulle have ny hund efter Ascha. Det havde slet ikke været retfærdigt overfor en lille flatterhvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...