Hop til indhold

uopmærksom unghund


søster lagkage
 Share

Recommended Posts

ok, det er en lidt pjattet tråd, men jeg vil egentlig gerne høre, om der er andre, der har samme oplevelser som jeg selv. flere herinde har på tarvelig vis hentydet til, at min hund måske har fejl i sanserne - er døv, f.eks. og nogle gange er jeg tilbøjelig til at tro, at de har ret :hmm:

 

er det f.eks. normalt, at han her til aften stod og kiggede tomt ud over en mørk vej, og først opdagede en anden hund, da den stod omtrent en meter fra ham? han så dybt overrasket, men begejstret ud, da han opdagede, at han havde fået selskab. det er virkelig tit, at han ikke opdager andre hunde, før de er helt op i fjæset på ham.

 

er det også normalt, at han konsekvent aldrig ser mig, når jeg mødes med ham og min mand på aftenturen? i går fulgtes jeg med dem en 20-30 meter, gik og hyggesnakkede med min mand, da halfdan pludselig ser op, blir helt sådan :vedikke: løber hen til min mand og siger hej, kigger sig lidt omkring, og pludselig ser han mig og virker vildt overrasket ala "hvor fanden kom du fra, og guuuud hvor har jeg savnet dig" + mega hilsefest.

 

jeg synes, at det er vildt underligt. og det sker bare så tit. på vej til ishøj strandpark løb et egern f.eks. lige forbi os - seriøst 1 meter fra os. halfdan så INTET!

 

jeg kan ikke finde ud af, om normale hunde opfatter alt muligt og min hund er dybt sær, det hælder jeg ærligt talt lidt til, eller om det i virkeligheden er helt almindeligt for en rundtosset unghund med riiiimelig meget rod i hovedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

ok, det er en lidt pjattet tråd, men jeg vil egentlig gerne høre, om der er andre, der har samme oplevelser som jeg selv. flere herinde har på tarvelig vis hentydet til, at min hund måske har fejl i sanserne - er døv, f.eks. og nogle gange er jeg tilbøjelig til at tro, at de har ret :hmm:

 

er det f.eks. normalt, at han her til aften stod og kiggede tomt ud over en mørk vej, og først opdagede en anden hund, da den stod omtrent en meter fra ham? han så dybt overrasket, men begejstret ud, da han opdagede, at han havde fået selskab. det er virkelig tit, at han ikke opdager andre hunde, før de er helt op i fjæset på ham.

 

er det også normalt, at han konsekvent aldrig ser mig, når jeg mødes med ham og min mand på aftenturen? i går fulgtes jeg med dem en 20-30 meter, gik og hyggesnakkede med min mand, da halfdan pludselig ser op, blir helt sådan :vedikke: løber hen til min mand og siger hej, kigger sig lidt omkring, og pludselig ser han mig og virker vildt overrasket ala "hvor fanden kom du fra, og guuuud hvor har jeg savnet dig" + mega hilsefest.

 

jeg synes, at det er vildt underligt. og det sker bare så tit. på vej til ishøj strandpark løb et egern f.eks. lige forbi os - seriøst 1 meter fra os. halfdan så INTET!

 

jeg kan ikke finde ud af, om normale hunde opfatter alt muligt og min hund er dybt sær, det hælder jeg ærligt talt lidt til, eller om det i virkeligheden er helt almindeligt for en rundtosset unghund med riiiimelig meget rod i hovedet?

 

:oops:

 

Ej, men helt alvorligt. Kan han have en form for øjenlidelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

:oops:

 

Ej, men helt alvorligt. Kan han have en form for øjenlidelse?

 

:vedikke: teoretisk set kan han vel godt. men han er jo også god til at finde alt muligt, jeg har en klar fornemmelse af, at det er oppe i hovedet, den er gal. kan du slet ikke genkende louie i beskrivelserne?

 

det er i øvrigt lige så meget lyde, han ikke opdager - eller i hvert fald ikke reagerer på overhovedet. det gælder både fyrværkeri, sirener, råb og skrig osv.

 

jeg fatter det ikke, tænker nogen gange om jeg har fået skabt det, altså defektet ham på en eller anden måde til at være så "detached", jeg kan ikke lige finde et dansk ord for det. jeg kæmper jo også en del med den helt basale kontakt, det er virkelig nogen gange som om, at han lever i sin helt egen verden.

 

og ja - det var dig jeg hentydede til :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke sådan som du beskriver. Her er det helt klart selektiv hørelse han har :stupid: specielt hvis han sidder i haven og stirrer over mod den smukke nabotæves hoveddør :rolleyes: så kan vi kalde, rasle med godbidder, trykke på pivedyr og alt muligt og han ikke så meget som rykker lidt på hovedet.

 

Men jeg synes altså Halfdan lyder helt vildt sød og lidt sær (men på den gode måde) :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke oplevet det du oplever, tværtimod så har/havde Luna en super god opfattelse med hensyn til ting der var sjove og spændene (egern, hunde, mennesker osv.), derimod havde hun en rimelig selektiv hørelse når jeg så bad om opmærksomhed :blink:

 

Har du bemærket om det evt. kun er om aftenen han har svært ved at se?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi plejer at sige "find Anders/find mig" når vi mødes på en tur, og så leder Motor helt vildt - men en enkelt gang eller 2 har jeg ikke sagt noget, og Motor gik lige forbi Anders uden at opdage ham. Det er først for nylig at han er begyndt at kende os på afstand, uden at der bliver sagt noget - dog har jeg ikke prøvet at gå og snakke med Anders, så ved ikke om han ville opdage det med det samme..

 

Hvis Motor er i snuse heaven, så er der mange ting der går forbi hans opfattelse, jeg kan smide godbidder på ham eller lige foran ham, han opdager det overhovedet ikke. Men hunde ser han som regel på en milliard kilometers afstand. Han ér dog blevet overrasket, fordi han har stået med næsen nede i jorden. Een gang stod den anden hund og snuste ham lidt i nummeren før han opdagede den :lol:

 

Og - mus kan altså også løbe lige bag ved ham eller ved siden af ham, men han er så forhippet på musefærten... at han slet ikke opdager dem.

 

Så som sådan er han måske normal nok, hvis altså at Motor kan betegnes som normal :mrgreen: Men det er svært at sige, når man ikke har set det, mener, hvis det er fordi han er optaget af dufte, så bliver han måske bare vildt grebet af dem :vedikke: Måske han er en super dygtig sporhund?

 

Husk også på at hunde ser bevægelser bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk, jeg ville begynde at øve "find dig/kæresten" når i kan se hinanden, for som sagt er Motor nu begyndt at genkende os på afstand, det MÅ da være lidt mærkeligt sådan at personen pludselig er der, mener, hunden har jo absolut ingen ide om hvad der sker/at man skal mødes - hvis den bliver gjort opmærksom på det..

Link til indlæg
Del på andre sites

hej alle, tak for jeres inputs. og nej, det lyder som om, at halfdan ikke er helt som de fleste - men tilgengæld ret meget som motor :lol: det er nok heller ikke uden grund, at vi har taget "helt blank"-udtrykket til os. selv om han dog ikke, synes jeg, er mega snusemonster-hormonbombe. tit kigger han lige som bare tomt ud i luften.

 

for at svare på lonnys spørgsmål er det ikke mest i mørke, det er stort set altid. men jeg tænker også på, om vi skal hjælpe ham til at være lidt mere obmærksom, altså lige sige "hejhej" eller "se der", når der f.eks. kommer en anden hund. lige som jeg jo gør, når han er ved at kollidere med en barnevogn, blive viklet ind i en væltet cykel el.lign.

 

jeg håber bare, at det ikke er en form for forsvarsmekanisme, det kan jeg komme til at tænke, at han lige som har "meldt sig ud", fordi jeg på en eller anden måde har kikset lidt med opdragelsen.

 

eller en forsvarsmekanisme fordi han bor et sted med så mange indtryk - det er klart, at han ville dø af stress, hvis han skulle tage det hele ind, og så er han måske blevet så desensibiliseret, at han nærmest intet registrerer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke man kan teste det på en eller anden måde?

 

Når han står og kigger ud i luften, hvad kigger han så på? Står han måske ikke bare og suger indtryk til sig? Hvad sker der hvis i larmer bag ham på det tidspunkt, smider nøgler eller lignende?

 

Hvad med hans syn, har du på fornemmelsen at han ikke ser så godt? Det ved jeg ikke hvordan man selv lige kan teste, men hørelsen kan man jo ved bare at larme pludseligt med noget ude i køkkenet, mens en ser om han reagerer inde i stuen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej alle, tak for jeres inputs. og nej, det lyder som om, at halfdan ikke er helt som de fleste - men tilgengæld ret meget som motor :lol: det er nok heller ikke uden grund, at vi har taget "helt blank"-udtrykket til os. selv om han dog ikke, synes jeg, er mega snusemonster-hormonbombe. tit kigger han lige som bare tomt ud i luften.

 

for at svare på lonnys spørgsmål er det ikke mest i mørke, det er stort set altid. men jeg tænker også på, om vi skal hjælpe ham til at være lidt mere obmærksom, altså lige sige "hejhej" eller "se der", når der f.eks. kommer en anden hund. lige som jeg jo gør, når han er ved at kollidere med en barnevogn, blive viklet ind i en væltet cykel el.lign.

 

jeg håber bare, at det ikke er en form for forsvarsmekanisme, det kan jeg komme til at tænke, at han lige som har "meldt sig ud", fordi jeg på en eller anden måde har kikset lidt med opdragelsen.

 

eller en forsvarsmekanisme fordi han bor et sted med så mange indtryk - det er klart, at han ville dø af stress, hvis han skulle tage det hele ind, og så er han måske blevet så desensibiliseret, at han nærmest intet registrerer :vedikke:

 

Det her kunne jeg sagtens forstille mig var årsagen til det

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste lige på netdyredoktor, hvis man tester hørelsen skal man ikke smide noget på gulvet, for så kan det være rystelsen hunden reagerer på.

 

Ved en høretest hos dyrlægen er det vigtigt, at der ikke er ting, som stimulerer hundens synssans i forbindelse med den lyd, man ønsker at teste hunden med. Der må heller ikke forekomme rystelser som følge af lydfremstillingen. Det kan være en fordel, at hunden ikke er i samme lokale, som den der fremstiller lydeffekterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke man kan teste det på en eller anden måde?

 

Når han står og kigger ud i luften, hvad kigger han så på? Står han måske ikke bare og suger indtryk til sig? Hvad sker der hvis i larmer bag ham på det tidspunkt, smider nøgler eller lignende?

 

Hvad med hans syn, har du på fornemmelsen at han ikke ser så godt? Det ved jeg ikke hvordan man selv lige kan teste, men hørelsen kan man jo ved bare at larme pludseligt med noget ude i køkkenet, mens en ser om han reagerer inde i stuen.

 

måske skal vi teste! høre kan han (i hvert fald herhjemme i lejligheden). se er jo lidt sværere at teste. men han kan da af og til få øje på en fugl langt væk og fare efter den. når han står og stirrer, ved jeg ikke helt, hvad han har gang i. han stirrer lige som bare. nogle gange virker det nærmest trodsigt - altså han er svær at få kontakt med, hører ikke, mærker ikke at man prikker til ham osv.

 

i dag var vi til første træningsgang og skulle betinge klikkeren. de andre hunde fattede det allesammen efter noget tid. klik - så kiggede de forventningsfuldt - så fik de godbid. med halfdan var det klik - ikke så meget som rokken med ørerne, stå og stene som altid. så vi fortsatte lige som lidt med betingning resten af timen, men det er helt sikkert ikke gået op for ham endnu overhovedet. og han var ellers super samarbejdsvillig, meget glad og vi havde super kontakt - men han opdagede overhovedet ikke det medfølgende lydshow :vedikke:

 

jeg tænker også, at det kan være delvist arveligt, læs f.eks. jannis beskrivelse af kuldbror vidi fra en anden tråd herinde, det er fuldstændigt på en prik som min hund:

 

"Jeg tror at hjernen virker ca 5 min om dagen.. I dag f.eks skulle han ind fra gården..Jeg ved ikke om han troede, lige da han løb gennem døren, at der lå noget på gulvet han måtte springe over.. Han lavede et akavet spring :mrgreen: og fløj igennem luften og henover ryggen på bænken og landede på bænken.. S stod han der og gloede som om "hvordan pokker landede jeg her" og så kiggede han anklagende på mig som om jeg havde sparket ham derop :shock: Så ser han ud som han trækker på skuldrene "nå det gider jeg ikke bryde min hjerne med" og så er der slukket igen de næste mange timer :shock::mrgreen:"
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at det har noget med unghundehormonerne at gøre... du har jo, lige siden han var lille hvalp, beskrevet ham som distræt og sådan lidt "ding dong dynamolygte". Og det lyder godt nok til, at Vidi er ret meget på samme måde, så det kunne jo godt lyde som en medfødt "kvalitet". :lol:

 

Jeg tror heller ikke, at du har fejlet i opdragelsen af ham. Han er jo ellers er meget velafbalanceret hund, og jeg har da også set ham have fin kontakt til dig (ligesom du også beskriver, at han havde til træning). Så måske ER han bare sådan en hund, der lever lidt i sin egen verden? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg tro altså jeg ville få tjekket hans syn.. en ting er at han ikke virker til at hører pludselige lyde, hvis han ellers reagerer på sit navn, vågner, hvis i larmer, hører madskålen ovs. Men han burde lægge mærke til hunde, barnevogne ovs.

 

Jeg har mysla stærkt mistænkt for at være nærsynet, men hun opdager dog altid ting der bevæger sig, hendes problem er mørke og afstand.

 

Hvis han evt ser dårligt på det ene øje, vil han have svært ved at se ting fra den ene side?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror helt sikkert ikke, at det er fordi du har gjort noget galt, men nærmere det som du selv er inde på, at han er vant til mange stimuli og forstyrrelser omkring sig og så er han vel også bare en hund som hviler godt i sig selv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en masse om hundens syn: Hundens synssans

 

Der står bl.a. at små hunde jo kigger næsten nede fra jorden, i modsætning til dig (eller større hunde), dvs er der græs foran, så KAN det vel tage noget af udsynet.

 

Med at teste synet, i kan i hvert fald kigge på hans øjne tæt på og sikre jer, at der ikke er en grønlig eller grålig farve eller at der ligesom ligger en hinde på et eller begge øjne - det kan være tegn på PRA (min mors gamle pomeranier har det vist) eller kararakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil lige tage en snak med min dyrlæge næste gang ang. hans syn. jeg tror dog ikke, at der er noget galt, altså det har jeg slet ikke fornemmelse af, mon ikke man ville opdage det? det er selvfølgelig ikke sikkert. men de er fine, blanke og mørke, altså øjnene. og han skal øjenlyses på et tidspunkt, så får vi da udelukket PRA (som vel også først udvikles senere, ja?) og kataract.

 

nåja, og så tror jeg, at buddha har tænkt lidt snedigere end mig, for selvfølgelig ser han vel heller ikke så meget dernede ved jorden, og han går jo med næsen ned ad det meste af tiden. når han gør det, falder hans pandehår også ned, på trods af at jeg virkelig prøver at holde ham godt trimmet om øjnene - men jo, det er nok ret muligt, at han faktisk ikke KAN se så meget, når han dingler rundt og snuser.

 

og så må jeg måske også lære at acceptere, at min hund er sådan der. vildt stenet. men sød :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder bare som Vidi, og som Danne.. Og faktisk også som en masse af de andre løver..

Ingen af dem opdager nogensinde biler eller mennesker der kommer op til huset..Altså før de står inde i stuen, eller jeg gør dem opmærksom på der kommer nogen.

Den ene dag (der var det godt nok tusmørke, og jeg kan ikke se når det begynder at blive mørkt). Jeg kunne høre at Eskild (cockeren) fik jaget en fasan op og at den kom flyvende lavt.. Men jeg kunne ikke se den..Den fløj lige ind i hovedet på mig og faldt ned ved hundene..De stod bare og gloede! Det fille det falle i min hovedskalle bum!

En anden gang landede der en skade ude i gården hos Bobo og Bella..Ikke engang en meter fra dem, og de gjorde ingenting..På et tidspunkt opdagede de den, men stadig intet :shock:

Måske er de bare ikke som andre? Men det er smart når man er nye steder, for de er egentlig aldrig bange. De ser bare ingenting eller også lader de som om:vedikke:

 

Hvis du er nervøs for om der er noget galt så få ham tjekket for din egen skyld, men Danne har næsten lige fået tjekket øjne og der var intet..måske er det bare en mindre kortslutning?:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder bare som Vidi, og som Danne.. Og faktisk også som en masse af de andre løver..

Ingen af dem opdager nogensinde biler eller mennesker der kommer op til huset..Altså før de står inde i stuen, eller jeg gør dem opmærksom på der kommer nogen.

Den ene dag (der var det godt nok tusmørke, og jeg kan ikke se når det begynder at blive mørkt). Jeg kunne høre at Eskild (cockeren) fik jaget en fasan op og at den kom flyvende lavt.. Men jeg kunne ikke se den..Den fløj lige ind i hovedet på mig og faldt ned ved hundene..De stod bare og gloede! Det fille det falle i min hovedskalle bum!

En anden gang landede der en skade ude i gården hos Bobo og Bella..Ikke engang en meter fra dem, og de gjorde ingenting..På et tidspunkt opdagede de den, men stadig intet :shock:

Måske er de bare ikke som andre? Men det er smart når man er nye steder, for de er egentlig aldrig bange. De ser bare ingenting eller også lader de som om:vedikke:

 

Hvis du er nervøs for om der er noget galt så få ham tjekket for din egen skyld, men Danne har næsten lige fået tjekket øjne og der var intet..måske er det bare en mindre kortslutning?:mrgreen:

 

det er nok bare en løveting så :mrgreen:

 

jeg er egentlig ikke bekymret, jeg synes bare, at han er lidt sær :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder godt nok sjov :mrgreen:.

 

Her kender vi mest til selektiv hørelse ;-). Jeg tror umiddelbart heller ikke du behøver bekrymre dig for hans øjne! Mon ikke han bare har travlt med alt muligt andet, incl også at gå/stå og stene i sin egen lille verden :mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min søn på 5 (der ifølge ham selv altid har kendt bogstaverne og aldrig har været baby og brugt ble) mener meget bestemt, at de der synsprøvetavler med dyr, huse og cykler er lavet til hunde, ænder og katte og dem med bogstaver er til mennesker...

 

Bare lige en indskudt bemærkning.. :mrgreen::lun::lol:

 

Otto vist er rimelig opmærksom på folk og lyde.. Dog interesserer hunde og egern ham ikke synderligt - men hvis han ser et barn på 200 meters afstand er det tilgæld meget interessant.

 

Så for hans vedkommende handler det helt klart om, hvad han lige finder spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hey, nu gik jeg selvfølgelig og gloede på Halfdan, jeg faktisk tror at hans pandehår tager noget af udsynet, både op af men også til siderne. Lod mærke til at han skulle kigge på Anders, og så lagde han sådan hovedet ekstra meget bagover, så håret røg tilbage :hmm:

Så kun at han gik ind i een ting, men han gik og snuste, og hvilken hund ville vide at der lige hang en cykelholder lige dér...

 

Og måske hører han ikke så godt når der er meget larm? Ligesom mennesker faktisk kan have super hørelse, men høre dårligt hvis der er bestemte akustikker i rum. Slet ikke som i at han er døv, men jeg skruede sådan automatisk op for lyden når jeg kaldte på ham udenfor og der var larm, synes jeg. Og hvor vildt, så kom han jo totalt med det samme :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, nu gik jeg selvfølgelig og gloede på Halfdan, jeg faktisk tror at hans pandehår tager noget af udsynet, både op af men også til siderne. Lod mærke til at han skulle kigge på Anders, og så lagde han sådan hovedet ekstra meget bagover, så håret røg tilbage :hmm:

Så kun at han gik ind i een ting, men han gik og snuste, og hvilken hund ville vide at der lige hang en cykelholder lige dér...

 

Og måske hører han ikke så godt når der er meget larm? Ligesom mennesker faktisk kan have super hørelse, men høre dårligt hvis der er bestemte akustikker i rum. Slet ikke som i at han er døv, men jeg skruede sådan automatisk op for lyden når jeg kaldte på ham udenfor og der var larm, synes jeg. Og hvor vildt, så kom han jo totalt med det samme :shock:

 

er mest overrasket over det sidste :shock: det oplever jeg alligevel ret sjældent :lol:

 

men ja, du har helt klart ret med udsynet, selv om jeg virkelig prøver at klippe og klippe, den er helt gal med hårretning, det VIL bare ned i øjnene på ham. og så tror jeg også, at du har ret med baggrundsstøjen, det er som om, at han lukker lidt ned for sanserne, når der er for meget tjuhej omkring ham.

 

men jeg vil gætte på, at han har været rimelig meget på dupperne, når han har haft en kamerat at følges med, og derfor ikke har stenet så meget, som han gør til hverdag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...