Hop til indhold

HJÆLP jack russell lystrer ikke!!


Gæst felix
 Share

Recommended Posts

Gæst felix

Hej Alle..

 

Vil lige starte med at sige fed site!Er nybegynder så bær over!;9

 

Men jeg har lille jack russell som giver mig problemer. Han vil ikke komme når jeg kalder. især når han er optaget med så mange andre ting!:ae:

 

Men for det meste lystrer han ret godt efter. når jeg er alene med ham eller når jeg har hans opmærksomhed.

 

Det mit problem er at jeg ikke kan finde ud af hvilke metode jeg skal bruge for at kunne få hans opmærksomhed. Han gør som han har lyst.

 

har prøvet alt. Fløjte, løbe væk som en spasser:blink: osv. Ud af 10gange kommer han maks 6gange. og der har jeg råbt efter ham 1milliard million gange!haha

 

kan i hjælpe`?

Link til indlæg
Del på andre sites

ok sorry...det glemte jeg helt.

 

Han er lille ven på 1½år.

 

Har lært ham at sidde, dække, ligge (hvor ligger med benene på siden), bliv osv. standard ting.

 

Det hjælper lidt på det?:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en Jack Russell og det er en meget selvstændig race...

 

Den blev oprindeligt lavet til jagt på ræv i grave og rotter - deraf selvstændigheden, samtidig med at den også har en terriers egenrådige sind.

 

Prøv at belønne med nogle rigtig lækre guffer når den kommer når du kalder - her er ost den lækreste guf der findes!

 

Men det er ikke unormalt at man ikke kan have sin terrier løs, men de kan lære det. Min kan gå uden snor allevegne (men han har været mishandlet i sin tidligere familie, så det spiller også meget ind...)

 

Men tag evt. din hund ud på en mark el.lign og lad den få gravet huller og snuset rundt - det kan tage toppen af at den måske har svært ved at holde fokus på dig.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det har jeg os fundet ud af. Jeg prøver at lokke ham med alt muligt. men han er mere interesseret i at lave andet.

 

Men når jeg bliver lidt arig på afstand så ved han jeg har nået min maks smerte tærskel. Men han kommer med hovedet nede. Indtil jeg roser ham til skyerne for at han kommer!!hahah

 

så er han på dupperne igen.heh

 

men skal nok lige prøve at tag ost med.

 

hvordan har du lært den at gå ved siden af?

Min kan godt men bliver nødt til at minde ham om han skal gå ved siden af mig næsten hvert 2. eller 3 skridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det har jeg os fundet ud af. Jeg prøver at lokke ham med alt muligt. men han er mere interesseret i at lave andet.

 

Men når jeg bliver lidt arig på afstand så ved han jeg har nået min maks smerte tærskel. Men han kommer med hovedet nede. Indtil jeg roser ham til skyerne for at han kommer!!hahah

 

så er han på dupperne igen.heh

 

men skal nok lige prøve at tag ost med.

 

hvordan har du lært den at gå ved siden af?

Min kan godt men bliver nødt til at minde ham om han skal gå ved siden af mig næsten hvert 2. eller 3 skridt.

 

Min kan nok kun gå "på plads" 3-5 skridt så gider han ikke mere - men jeg har heller ikke trænet det synderligt med ham... men han har til gengæld lært bagved/behind når jeg vil have ham til at holde sig bagved mig, f.eks. når vi skal gå forbi noget eller nogen, for så har jeg mine to store på plads, og så er der ikke plads til ham.

 

Hvor i landet bor du? For terrierklubben har også træning rundt omkring i landet, og det er en fordel at træne ved nogen, der ved hvordan terrieren er :blink:

 

se evt mere her:

 

http://www.dansk-terrier-klub.dk/ -> Kredse

 

http://www.djrtk.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg synes det er værd at bemærke at nogle af de små hunde vi ser medvirke i film er jack russell terriers. De kan altså sagtes trænes til hvadsomhelst :-P

 

Nogle gange mener man at en "hård" hund skal have en tilsvarende "kontant" opdragelse og træning.

Jeg plejer at sige:Blødt til "hårdt"

 

Altså meget blød træning til de meget selvstændige racer.

Ellers melder de sig ud af klubben og finder selv interesseområder at fordybe sig i.

 

Ved at træne blødt = naturligt = belønne med mad for hvert lille bitte skridt i rigtig retning, kan man sagtens få disse hunde til at samarbejde.

De er jo typisk meget flokorienterede og vil gerne være tæt med ejer, de skal bare se en gyldig grund til at samarbejde.

 

Jeg vil foreslå dig at tage nogle EKSTREMT lækre godbidder f.eks. suppekødboller, som du lige nipser over med en negl og lære ham rosebetingning og navnebetingning samt ansigtskontakt.

Disse tre redskaber er grundlæggende for samværet og hundens lydhørhed.

 

Rose- og navnebetingning: Uden din hund skal gøre noget for godbidden fodrer du fra hånden og for hver godbid du giver, siger du hundens navn.

 

Godbid = "Møffe", hver eneste gang.

 

Over nogle dage får vapsen 50 - 100 godbidder i sammenhæng med sit navn og jeg lover dig, at når du hererfter siger dens navn vil den kikke på dig og evt allerede komme til dig!

Dette øver du hjemme.

Derefter på udebane uden forstyrrelser...

 

Rosebetingning er det samme blot roser du "dygtiiiii" samtidig med godbidden sluges.

 

Nu har din hund lært at associere sit navn med velbehag og det samme med ros.

 

Så er det DIT job at sørge for, at hver gang du kalder udløser hundens kontakt ros samt noget mere fra dig, så din hund ser en grund til at komme på indkald.

 

Hvorfor afbryde en god aktivitet (at snuse) for at komme til dig for ingenting?

 

Hver gang din hund af sig selv ser på dig (ansigtskontakt) roser og belønner du.

 

Indkaldet kan du specifikt øve ved at bevæge dig væk fra hunden når du har kaldt på den. Din bevægelse væk vil nok få hunden til dig og så vil din glæde ingen ende tage.

 

Noget for noget hvis venskab skal holdes siger et gammelt ord og det passer til relationen mellem hund og ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

jeg har prøvet at belønne med godbidder hvergang jeg siger hans navn. han reagere på det.

 

Men har os fundet ud af at han reagere på "hvad er det" HVER GANG. Og han kommer HVER GANG. Det er utroligt men det er ikke noget jeg har lært ham hehe..

 

Et andet issue der er dukket op er at han er helt vild med at slikke andres hunde tis. jeg kan ikke engang få ham til at stoppe igen. bliver nødt til at tag fysisk fat på ham før han reagere. og derefter får han klapretænder og savler...nogen forklaring der?:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg har prøvet at belønne med godbidder hvergang jeg siger hans navn. han reagere på det.

 

Men har os fundet ud af at han reagere på "hvad er det" HVER GANG. Og han kommer HVER GANG. Det er utroligt men det er ikke noget jeg har lært ham hehe..

 

Et andet issue der er dukket op er at han er helt vild med at slikke andres hunde tis. jeg kan ikke engang få ham til at stoppe igen. bliver nødt til at tag fysisk fat på ham før han reagere. og derefter får han klapretænder og savler...nogen forklaring der?:shock:

 

Hvad får han så ud af at komme til dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg er helt ny herinde, men kan kun tilslutte mig til at min erfaring med terrie racerne er at de er MEGET selvstændige.

 

Intet er umuligt, kun et spørgsmål om hvem der "giver op først". Jeg tror også du skal holde dig for øje, at din hund ikke er SÅ gammel, nogle hunde (det uanset race) er lidt sene i deres udvikling, det betyder ikke man skal give op, snare tværtimod skal man tænke at der er håb forude.

 

Dit hårde arbejde VIL belønne sig, og jeg vil sige at RIGTIG mange hunde fra de er 8 uger til de er 2-3 år har mange "blackouts" hvor de pludselig hverken huske deres navn, hvor de bor eller hvem der bestemmer. Ikke at jeg skal drage ligheder til børn - men alligevel tænk hvor meget der sker hos ungerne når de bliver teenager. Det sker også i vores hunde - de går fra at være små uskyldige hvalpe til nogen lømler at "pubertetshunde". ;)

 

Med hensyn til det med tis - min kan også have en tendens til det - men jeg har fra starten af sagt hårdt nej og trukket hende væk - og afledt hendes opmærksomhed - det kan være med din at det kræver at du i et stykke tid har ham tit i snor. ;)

 

Jeg har en langhåret schæfer tæve på 7 år - men før hende havde jeg en blanding hvor der var karelsk bjørnehund i og de er kendte for deres selvstændighed ;) - han var en dejlig hund så jeg ved at det kan lykkes hvis man bare ikke opgiver ;)

 

Og umiddelbart udfra det du skriver så ser jeg ikke der er noget galt i det du gør. Det er lidt svært sådan for alvor at bedømme for det gøres ude på en træningsplads hvor man kan se samspillet mellem dig og din hund. En ting du evt. kan overveje - det er at gå til agility, jeg har set mange få rigtig super god kontakt og respons i forbindelse med den slags træning.

 

Rigtig god fornøjelse med træningen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg er helt ny herinde, men kan kun tilslutte mig til at min erfaring med terrie racerne er at de er MEGET selvstændige.

 

Intet er umuligt, kun et spørgsmål om hvem der "giver op først". Jeg tror også du skal holde dig for øje, at din hund ikke er SÅ gammel, nogle hunde (det uanset race) er lidt sene i deres udvikling, det betyder ikke man skal give op, snare tværtimod skal man tænke at der er håb forude.

 

Dit hårde arbejde VIL belønne sig, og jeg vil sige at RIGTIG mange hunde fra de er 8 uger til de er 2-3 år har mange "blackouts" hvor de pludselig hverken huske deres navn, hvor de bor eller hvem der bestemmer. Ikke at jeg skal drage ligheder til børn - men alligevel tænk hvor meget der sker hos ungerne når de bliver teenager. Det sker også i vores hunde - de går fra at være små uskyldige hvalpe til nogen lømler at "pubertetshunde". ;)

 

Med hensyn til det med tis - min kan også have en tendens til det - men jeg har fra starten af sagt hårdt nej og trukket hende væk - og afledt hendes opmærksomhed - det kan være med din at det kræver at du i et stykke tid har ham tit i snor. ;)

 

Jeg har en langhåret schæfer tæve på 7 år - men før hende havde jeg en blanding hvor der var karelsk bjørnehund i og de er kendte for deres selvstændighed ;) - han var en dejlig hund så jeg ved at det kan lykkes hvis man bare ikke opgiver ;)

 

Og umiddelbart udfra det du skriver så ser jeg ikke der er noget galt i det du gør. Det er lidt svært sådan for alvor at bedømme for det gøres ude på en træningsplads hvor man kan se samspillet mellem dig og din hund. En ting du evt. kan overveje - det er at gå til agility, jeg har set mange få rigtig super god kontakt og respons i forbindelse med den slags træning.

 

Rigtig god fornøjelse med træningen..

 

 

Jeg skal prøve på det. jeg bor i valby hvis der er nogen som kender et eller andet sted hvor man kan gå til agility må de godt sige til.

 

for jeg tror os det ville hjælpe. har allerede prøvet med ham et par steder hvor han laver ting og sager mens vi løber og han er så glad bagefter at han er ved at sprænge af glæde!!!hahaha:-P

 

men tak for rådet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hvad mener du med det??

 

Jeg mener, at når du f.eks. oplever denne situation:

 

Men har os fundet ud af at han reagere på "hvad er det" HVER GANG. Og han kommer HVER GANG. Det er utroligt men det er ikke noget jeg har lært ham hehe..

 

Hvad oplever din hund så?

 

Penslet ud: Oplever han at komme til dig og så sættes linen på og "det sjove" er slut eller oplever han, at når han forlader noget han er optaget af og kommer til dig, så giver du en rimelig "kompensation" for det han forlod for at komme til dig?

Altså om han føler sig belønnet for at komme til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at når du f.eks. oplever denne situation:

 

 

 

Hvad oplever din hund så?

 

Penslet ud: Oplever han at komme til dig og så sættes linen på og "det sjove" er slut eller oplever han, at når han forlader noget han er optaget af og kommer til dig, så giver du en rimelig "kompensation" for det han forlod for at komme til dig?

Altså om han føler sig belønnet for at komme til dig

 

 

Xkæresten plejede at sige det når de legede sammen. så det må have en positiv indytrk på ham. jeg bruger det for det meste ikke, da jeg bruger kom.

 

men roser ham ligemeget hvad han reagere på. bar han kommer ind.

 

men skal starte til agility træning med ham så snart jeg har råd til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: Rigtig god idé med agility, som udfordrer hunden. Iøvrigt er JR´ere ganske udmærkede agility-hunde---- så pas på, for du bliver lige så bidt af det, som din hund...........

 

 

Du kunne måske også gå til lydighedstræning, arrangeret af dansk terrierklub, hvor det ene og alene er terriere, der "øver sig"..... Det får du mere ud af som JR-ejer ..end ved at deltage i blandede træninger, hvor alle racer er repræsenteret......

 

Desuden er træning i Dansk Terrierklubs regi også udført af folk, der ved, hvorledes terriere skal "håndteres" og er eksperter på netop Terriere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Xkæresten plejede at sige det når de legede sammen. så det må have en positiv indytrk på ham. jeg bruger det for det meste ikke, da jeg bruger kom.

 

men roser ham ligemeget hvad han reagere på. bar han kommer ind.

 

men skal starte til agility træning med ham så snart jeg har råd til det.

 

Ok, se dette for dig: Du er 5 år og optaget af at ville lege på en legeplads du og din mor kommer forbi.

Du vil så gerne lege der, har set en ny gynge du gerne vil prøve.

Din mor siger "nej vi har ikke tid, kom nu"

Du løber hen til din mor som siger, "det var godt" og I går videre mens du ser tilbage på gyngen som netop bliver taget af en pige på din egen alder.

Hun ler højt mens hun gynger...

 

Synes du det var en god "handel" du gjorde der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Xkæresten plejede at sige det når de legede sammen. så det må have en positiv indytrk på ham. jeg bruger det for det meste ikke, da jeg bruger kom.

 

men roser ham ligemeget hvad han reagere på. bar han kommer ind.

 

men skal starte til agility træning med ham så snart jeg har råd til det.

 

Det er vigtigt at du altid bruger de samme kommandoer - specielt nu du har udfordringer omkring hans indkald - og det er vigtigt at du ikke kun kalder ham ind når han skal i snor - men ligeså meget bare for at komme ind - få en god bid og så få lov til at stikke af igen :blink:

 

Har du fundet noget i nærheden??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, se dette for dig: Du er 5 år og optaget af at ville lege på en legeplads du og din mor kommer forbi.

Du vil så gerne lege der, har set en ny gynge du gerne vil prøve.

Din mor siger "nej vi har ikke tid, kom nu"

Du løber hen til din mor som siger, "det var godt" og I går videre mens du ser tilbage på gyngen som netop bliver taget af en pige på din egen alder.

Hun ler højt mens hun gynger...

 

Synes du det var en god "handel" du gjorde der?

 

 

beklager den fik jeg slet ikke fat i?hahaha

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vigtigt at du altid bruger de samme kommandoer - specielt nu du har udfordringer omkring hans indkald - og det er vigtigt at du ikke kun kalder ham ind når han skal i snor - men ligeså meget bare for at komme ind - få en god bid og så få lov til at stikke af igen :blink:

 

Har du fundet noget i nærheden??

 

nej desvære ikke. leder stadig efter noget

 

men jeg kalder ham os ind engang i mellem og lader ham løbe igen.

er os småt begyndt at gå ture med ham hvor jeg ikke har snor på. ikke svær at styre med min stemme så jeg ved han kender mine kommandoer

Link til indlæg
Del på andre sites

nej desvære ikke. leder stadig efter noget

 

men jeg kalder ham os ind engang i mellem og lader ham løbe igen.

er os småt begyndt at gå ture med ham hvor jeg ikke har snor på. ikke svær at styre med min stemme så jeg ved han kender mine kommandoer

 

 

Evt. prøv at se hos DCH der ved jeg at en del af lokal klubberne har agility.

 

ellers er en "rulle-line" ikke så dumt et træningsredskab i dagligdagen - der kan du kalde ham ind og samtidig have lidt "styr" på ham.....og jeg tror med ham skal det måske være en fordeling af at du kalder ind og lader løbe 9 gange og 1 gang hvor han skal have snor på....

Link til indlæg
Del på andre sites

Evt. prøv at se hos DCH der ved jeg at en del af lokal klubberne har agility.

 

ellers er en "rulle-line" ikke så dumt et træningsredskab i dagligdagen - der kan du kalde ham ind og samtidig have lidt "styr" på ham.....og jeg tror med ham skal det måske være en fordeling af at du kalder ind og lader løbe 9 gange og 1 gang hvor han skal have snor på....

 

hvad tænker du på når du siger rulle line? du mener de der linier hvor man har feks. 5m? for sådan en har jeg. og det var sådan jeg fik lært ham hvor langt han skulle gå. nu holder han sig der for tiden medmindre der er en tæve i nærheden!

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad tænker du på når du siger rulle line? du mener de der linier hvor man har feks. 5m? for sådan en har jeg. og det var sådan jeg fik lært ham hvor langt han skulle gå. nu holder han sig der for tiden medmindre der er en tæve i nærheden!

 

Ja det er sådan en jeg mener - de er i mine øjne helt geniale hvis de bliver brugt rigtigt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...