Hop til indhold

Vi kan da en lille smule..


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Altså jo jo, jeg flakser med armene og kaster godbidder til højre og venstre, og Motor kan da godt lige glemme håndtegn - men kommer tid kommer... ting :mrgreen:

 

Det er altså en lidt lang video, sorry. Vi øver især at man skal sidde lige på plads, derfor han ikke får klik hver gang (og i starten kiksede det helt, min autist hund kan kun på den rigtige side). Og så prøver vi at øve bliv, men det går elendigt :???:

 

[media=http://www.youtube.com/watch?v=DqjXgtMTTFk]http://www.youtube.com/watch?v=DqjXgtMTTFk[/media]

 

I må meget gerne rette hvis der er noget jeg gør som er helt sort! Halvsort må i ikke :engel:

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

En umiddelbar tanke efter at have set et par minutter, er at du er vældig trigger happy (på klikkeren). Blandt andet er der et tidspunkt, hvor du klikker tre-fire gange i træk - og et andet tidspunkt hvor du ikke får givet godbid efter klik (sådan ser det i hvert fald ud), men straks efter klikker igen og giver godbid. Ligesom du i en dækøvelse klikker, men fordi han ikke indtager positionen korrekt får han ikke godbid. Igen; ved ikke om det er rigtigt, men sådan ser det ud.

 

Nu er jeg selv relativ ny med klikker, men hvad jeg syntes at have banket ind i hovedet på mig selv, er at der kun behøver at blive klikket én gang når noget udføres korrekt. Er det en øvelse der ellers har været problemer med, eller hunden flytter sig markant fra udførelse til udførelse, kan der udbetales jackpot. Men det sker stadig på baggrund af et enkelt klik.

 

Og klik skal altid følges af belønning. Også selvom man får klikket forkert. Ellers er det man risikerer at devaluere klikkeren.

 

Det sagt syntes jeg det ser ud som I kan en hel masse! Træner I mod noget særligt, eller er det ren hygge? Selv er jeg jo en ged til at få trænet, hvis jeg ikke har noget specifikt at træne frem mod. Hvilket var årsagen til jeg kastede mig over rally...

Link til indlæg
Del på andre sites

Klik flere gange var noget rally-træneren sagde, ligesom din jackpot, men hun sagde vi bare skulle give den gas med klik :vedikke: Men han får også flere godbidder på en gang..

 

Og ja, er pænt klikker vild :oops: jeg klikker ham bl.a. for at gø på et tidspunkt, der fik han vist heller ikke godbid. Jeg skal prøve at styre mig. Bliver bare så glad når han har fattet noget og er nok for vant til at skulle klikke når han "går ind i positionen" altså når han begynder at dække, i stedet for at gøre det når han så ér i dæk. Jeg må prøve at bide mig i tungen næste gang, og vente med at klikke :5up:

 

Vi hyggetræner bare, ingen mål what so ever.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klik flere gange var noget rally-træneren sagde, ligesom din jackpot, men hun sagde vi bare skulle give den gas med klik :vedikke: Men han får også flere godbidder på en gang..

 

Stemmer slet ikke overens med hvad Køste og Egtvedt skriver? Klikket skal jo pointere for hunden, at det den gør når klikket lyder er det rigtige. Så hvis man klikker tre-fire gange i træk tænker jeg man får forvirret hund, hvor man ikke længere helt er korrekt i sin timing og egentlig påpeger flere forskellige ting for hunden?

 

Og ja, er pænt klikker vild :oops: jeg klikker ham bl.a. for at gø på et tidspunkt, der fik han vist heller ikke godbid. Jeg skal prøve at styre mig. Bliver bare så glad når han har fattet noget og er nok for vant til at skulle klikke når han "går ind i positionen" altså når han begynder at dække, i stedet for at gøre det når han så ér i dæk. Jeg må prøve at bide mig i tungen næste gang, og vente med at klikke :5up:

 

Vi hyggetræner bare, ingen mål what so ever.

 

Men hvis du får klikket er der ikke noget at gøre. Så skal der udbetales godbid/belønning). Har prøvet mange gange at misse timingen i mit klik. Og det er surt show. Hang længe fast i stå-øvelsen, fordi jeg kom til at klikke for bevægelsen, men hunden nåede at sætte sig ned igen midt i det hele og fik belønningen når hun sad.

 

Så dermed fik jeg indlært en meget fin øvelse, der hed let røven og slå den i sædet igen. Den var hun til gengæld også god til. Sidenhen har vi fået lidt mere styr på øvelsen. Men hun laver nu bare snudetarget på min hånd når jeg giver håndsignal. Det må vi så prøve at få arbejdet ud af på sigt. Ayoe er meget glad for hjælpesignaler og kropssprog...!

 

Sejt at kunne holde fast i at træne for hyggens skyld. Men det er også bare ultra fedt at have en hund, der er glad for at arbejde. Og som man kan have et godt samarbejde med. Fik også trænet da jeg ikke havde mål. Men opdagede jeg havde svært ved at finde på nye øvelser.

 

Ikke længere noget problem nu jeg gerne vil træne tre hunde til LP, rally, apporteringsprøve og markprøver. Og så de der udstillinger i ny og næ. Men dem behøver vi heldigvis ikke træne til - andet end de tre gange cykeltur om ugen...

 

(hvad fanden lavede jeg før jeg fik hund?!? Syntes jo stadig jeg når alt det andet også...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke fiiin han er :lun:

 

Pas på, det ikke er dig, der går på plads :engel: Du vil meget gerne gå et skridt til siden, når du stopper op - det får som regel bare hunden til at sidde længere væk.... hvis du vil gå til siden, så gå væk fra ham i stedet :-D

 

Klart :-D

 

Tror han tror jeg træder ham over tæerne, han går helst ikke for tæt for længe og så kommer han til at sidde forkert, men det er blevet meget meget bedre, glæder mig til vi skal træne i bare tæer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmer slet ikke overens med hvad Køste og Egtvedt skriver? Klikket skal jo pointere for hunden, at det den gør når klikket lyder er det rigtige. Så hvis man klikker tre-fire gange i træk tænker jeg man får forvirret hund, hvor man ikke længere helt er korrekt i sin timing og egentlig påpeger flere forskellige ting for hunden?

 

Men hvis du får klikket er der ikke noget at gøre. Så skal der udbetales godbid/belønning). Har prøvet mange gange at misse timingen i mit klik. Og det er surt show. Hang længe fast i stå-øvelsen, fordi jeg kom til at klikke for bevægelsen, men hunden nåede at sætte sig ned igen midt i det hele og fik belønningen når hun sad.

 

Så dermed fik jeg indlært en meget fin øvelse, der hed let røven og slå den i sædet igen. Den var hun til gengæld også god til. Sidenhen har vi fået lidt mere styr på øvelsen. Men hun laver nu bare snudetarget på min hånd når jeg giver håndsignal. Det må vi så prøve at få arbejdet ud af på sigt. Ayoe er meget glad for hjælpesignaler og kropssprog...!

 

Sejt at kunne holde fast i at træne for hyggens skyld. Men det er også bare ultra fedt at have en hund, der er glad for at arbejde. Og som man kan have et godt samarbejde med. Fik også trænet da jeg ikke havde mål. Men opdagede jeg havde svært ved at finde på nye øvelser.

 

Ikke længere noget problem nu jeg gerne vil træne tre hunde til LP, rally, apporteringsprøve og markprøver. Og så de der udstillinger i ny og næ. Men dem behøver vi heldigvis ikke træne til - andet end de tre gange cykeltur om ugen...

 

(hvad fanden lavede jeg før jeg fik hund?!? Syntes jo stadig jeg når alt det andet også...)

 

Kender ikke Køste og Egtved, men ja, det var noget hun sagde, men det giver mening hvad du skriver, og tror jeg vil prøve at holde mig til ros og flere godbidder, og så bolden engang imellem.

 

Og den er taget til efterretning, altid godbid fra nu af.. uf så skal jeg sørme til at koncentrere mig, Motor husker også de forkerte klik vældigt længe :lol:

 

Jeg har også lidt svært ved at finde på ting, men Motor har det en anelse svært på træningspladser, vi arbejder på det, jeg elsker jo at gå til noget med ham og synes han er dygtig nok, især når jeg får det formidlet rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke Køste og Egtved, men ja, det var noget hun sagde, men det giver mening hvad du skriver, og tror jeg vil prøve at holde mig til ros og flere godbidder, og så bolden engang imellem.

 

Det er den her bog, som jeg er blevet rigtig glad for. Den forklarer virkelig godt grundtanken med klikkeren. Og de basale regler - såsom det der med at hvert klik = belønning.

 

Og den er taget til efterretning, altid godbid fra nu af.. uf så skal jeg sørme til at koncentrere mig, Motor husker også de forkerte klik vældigt længe :lol:

 

Jeg har også lidt svært ved at finde på ting, men Motor har det en anelse svært på træningspladser, vi arbejder på det, jeg elsker jo at gå til noget med ham og synes han er dygtig nok, især når jeg får det formidlet rigtigt.

 

Klikkertræning er smart, men også svært. Kan mærke jeg bliver bedre og bedre til at time min belønning. Lidt som når man træner sit boldøje.

 

Kommer heller ikke selv så tit på træningspladser med mine hunde. Det er ulempen ved at bo midt i København; det tager en krig at komme ud af byen til træning og andet. Så vi træner i baggården eller på gaden, i parken eller på medborgerhusets boldbane.

 

Det er som regel ikke hunden der ikke er dygtig nok. I hvert fald ikke herhjemme. Hvis noget går galt, er det mig der har været en ged til at formidle det. Hvilket også er hvad jeg syntes der er så fascinerende til hundetræning. Man kan ikke bare læne sig tilbage og tænke den anden part er dum, men må i stedet tænke over hvordan man så præsenterer det, så den forstår hvad ens tanke er.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men hvis du får klikket er der ikke noget at gøre. Så skal der udbetales godbid/belønning). Har prøvet mange gange at misse timingen i mit klik. Og det er surt show. Hang længe fast i stå-øvelsen, fordi jeg kom til at klikke for bevægelsen, men hunden nåede at sætte sig ned igen midt i det hele og fik belønningen når hun sad.

 

Så dermed fik jeg indlært en meget fin øvelse, der hed let røven og slå den i sædet igen. Den var hun til gengæld også god til. Sidenhen har vi fået lidt mere styr på øvelsen. Men hun laver nu bare snudetarget på min hånd når jeg giver håndsignal. Det må vi så prøve at få arbejdet ud af på sigt. Ayoe er meget glad for hjælpesignaler og kropssprog...!

 

 

Uh, Buddha kaprer lige din tråd, da jeg står med samme problemstilling... Fik fejlindlært stå pga elendig timing. Har nu genindlært den med snudetarget på min hånd... men nu kan jeg simpelthen ikke få det snudetarget pillet af igen :stupid:

 

MK101, åh kloge guru :mrgreen: Har du lagt en plan for hvordan du får det pillet af igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, Buddha kaprer lige din tråd, da jeg står med samme problemstilling... Fik fejlindlært stå pga elendig timing. Har nu genindlært den med snudetarget på min hånd... men nu kan jeg simpelthen ikke få det snudetarget pillet af igen :stupid:

 

MK101, åh kloge guru :mrgreen: Har du lagt en plan for hvordan du får det pillet af igen?

 

(Sejt, som ros virker opløftende! Ikke at jeg helt kan genkende mig selv i titlen, men jeg slubrer det i mig - mens jeg leder forgæves efter sigende smiley...).

 

Det er Ayoe der giver problemer med hjælpesignaler. Opdagede det første gang ved dæk, hvor hun kun forstod øvelsen med en hånd helt nede ved jorden. Troede i min naivitet, at jeg havde fået indlært verbalt signal så godt, at jeg nu kunne pille hjælpen af i et hug.

 

Men ak. Det tog en række træningsgange (husker selvfølgelig ikke HVOR mange) at få pillet den af, ved jeg stille og roligt flyttede hånden et par centimeter for gang til gang.

 

Det er samme fremgangsmåde jeg bruger nu, hvor Ayoe syntes snudetarget på min flade hånd er en del af øvelsen. Er startet med at rykke den en lille smule længere frem, så hun ikke når at flytte ben og ikke når at ramme hånden inden jeg klikker. Ligesom jeg øver stå både med mig i front og med hunden i plads (den første bruges i LP ved stillingsskift og den anden i LP1 og rally).

 

Og så gør jeg håndsignalet knap så kraftig fra gang til gang, men lægger mere vægt på det verbale signal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror Karla er en Ayo klon :genert: Vi havde ihvertfald de samme problemer med dæk, som du her beskriver.... i det hele taget er jeg bare for ringe til at få vores verbale signaler på plads, så praktisk talt alle vores øvelser er på håndsignal :stupid:

 

Jeg må se om jeg kan få min hånd flyttet et par millimeter og se om jeg kan få hende til at fange, at hun rent faktisk bliver klikket for at stå og ikke for at lave target på min hånd med snuden i stående position....

Link til indlæg
Del på andre sites

Må hægte mig med på alt hvad MK101 har sagt

 

Men derudover - hvor er I bare dygtige!

 

Også det Splinten skrev. Han kan jo godt sidde rigtigt, vi har øvet det meget og havde den totalt i skabet, men så har vi ikke øvet den i en periode, så vi skal bare lidt forfra igen. Fik engang at vide at jeg kunne rette mig ind hvis jeg fik klikket, så han i det mindste blev belønnet i korrekt position, ved ikke hvorfor jeg er hoppet tilbage til den :stupid:

 

Tak :-D Og det er dejligt i gider, man kan godt mangle en træner til at rette på en, nogle gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Også det Splinten skrev. Han kan jo godt sidde rigtigt, vi har øvet det meget og havde den totalt i skabet, men så har vi ikke øvet den i en periode, så vi skal bare lidt forfra igen. Fik engang at vide at jeg kunne rette mig ind hvis jeg fik klikket, så han i det mindste blev belønnet i korrekt position, ved ikke hvorfor jeg er hoppet tilbage til den :stupid:

 

Tak :-D Og det er dejligt i gider, man kan godt mangle en træner til at rette på en, nogle gange.

 

Nu fik jeg ikke selv formuleret mig så klogt eller noget, selvom jeg sad og tog noter at samme, som MK101 nævnte :mrgreen: Så blev lidt sur (:blink:), da jeg så, at hun havde skrevet det :fornaermet: :blink: :mrgreen:

 

Det Splinten nævnte, spottede jeg overhovedet ikke :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, Buddha kaprer lige din tråd, da jeg står med samme problemstilling... Fik fejlindlært stå pga elendig timing. Har nu genindlært den med snudetarget på min hånd... men nu kan jeg simpelthen ikke få det snudetarget pillet af igen :stupid:

 

MK101, åh kloge guru :mrgreen: Har du lagt en plan for hvordan du får det pillet af igen?

 

Da jeg gik til unghunde træning hos Christina Ingerslev lærte vi stå ved frishaping.

 

Man går, med hunden foran sig, LANGSOMT bagud, på et tidspunkt vil hunden stoppe op (det er jo noget mærkeligt noget vi lige pludselig laver :lol:) og så er det bare med at klikke og belønne. Efterhånden kan man så prøve at træde endnu et skridt tilbage før man klikker, komme signal/håndtegn på, og gå længere væk, for så til sidst at kunne få hunden i stå fra pladsposition/fri ved fod.

 

Sådan har Gizmo lært stå, og den sidder bare :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg gik til unghunde træning hos Christina Ingerslev lærte vi stå ved frishaping.

 

Man går, med hunden foran sig, LANGSOMT bagud, på et tidspunkt vil hunden stoppe op (det er jo noget mærkeligt noget vi lige pludselig laver :lol:) og så er det bare med at klikke og belønne. Efterhånden kan man så prøve at træde endnu et skridt tilbage før man klikker, komme signal/håndtegn på, og gå længere væk, for så til sidst at kunne få hunden i stå fra pladsposition/fri ved fod.

 

Sådan har Gizmo lært stå, og den sidder bare :5up:

Ha hvor smart :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hvor jeg måske har jer - jeg ved godt flere af jer ikke bruger kommandoer, men vi har plads=sidde på plads og plads=gå på plads - hvad kalder man det når hunden skal gå med??

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hvor jeg måske har jer - jeg ved godt flere af jer ikke bruger kommandoer, men vi har plads=sidde på plads og plads=gå på plads - hvad kalder man det når hunden skal gå med??

 

 

Alt der foregår i plads-position (komme ind, sidde, gå med) hedder hos os bare plads. Plads er nemlig bare bliv ved min venstre sidde og hold øjenkontakt i alle tempoer, og står jeg stille sidder du (hunden) ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt der foregår i plads-position (komme ind, sidde, gå med) hedder hos os bare plads. Plads er nemlig bare bliv ved min venstre sidde og hold øjenkontakt i alle tempoer, og står jeg stille sidder du (hunden) ;-)

 

Hmmm.. men er det ikke svært at forstå for hunden??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...