Gæst Uffe Skrevet April 18, 2011 Rapporter Share Skrevet April 18, 2011 Hej allesammen, Jeg og min kæreste har fået os en sød lille hundehvalp på 12 uger. Hun er en blanding af labrador og angiveligt en schaefer (hun ligner mest en schaefer). Vi træner med hende og lufter hende men har nogle spørgsmål til hendes adfærd og ikke mindst hvordan vi skal tackle den. 1. Når i træner at gå pænt i snor, hvor vi stopper op så snart hun hun trækker og dernæst venter med at gå til hun stopper op, kan hun begynde at pive ret så voldsomt. Hun har ikke halen mellem benene og virker ikke angst - vi ignorerer det for at vise at hun ingen vegne kommer med den adfærd og håber på at det hører op en dag. Er dette korrekt af os? Vi lader hende selvfølgelig snuse og udforske i haven, på stranden og på gaden - men vi prøver også at lære hende at gå ordentligt. 2. Når vi leger på stranden, piver hun højlydt (jeg tror måske at hun prøver at gø) under leg og af ophidselse. Når hun begynder på dette, ignorerer vi hende ligeledes indtil hun er færdig. Vi er også i tvivl om dette er den korrekte måde at håndtere dette på. 3. Min kæreste er bekymret og frustreret over at vores tæve er mere lydig og opmærksom på mig (herren). Jeg har natarbejde og min kæreste tilbragte de første 3 nætter på gulvet med hvalpen og lufter hende lige så meget som jeg. Hvad kan årsagen være og er det normalt at hvalpen knytter sig mest til en af ejerne - hvad afgører dette? og er der noget min kæreste kan gøre? Eks. er hvalpen meget mere stædig overfor hende, end hun er overfor mig. Dette er på trods af at min kæreste også opdrager på hende. 4. At komme når man kalder. Hvor meget skal man lægge i dette hos en hvalp på 12 uger? Altså hvor vigtigt er det at hun kommer hver gang man kalder, når man er udenfor? Hun er uden tvivl blevet bedre og vi har da også øvet dette en del. Men det er som sagt langt fra perfekt og hun kan finde på at ignorere os totalt hvis hun finder en spændende pind eller der kommer forbipasserende. Dog er det værre med min kæreste kontra mig, når vi kalder. Igen fordi hun åbenbart finder mig højere i flokken, eller?! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret April 18, 2011 Rapporter Share Besvaret April 18, 2011 4. At din hvalp på 12 uger ovehovedet kommer når du kalder ville jeg tage som overordentligt positivt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 18, 2011 Rapporter Share Besvaret April 18, 2011 Hej allesammen, Jeg og min kæreste har fået os en sød lille hundehvalp på 12 uger. Hun er en blanding af labrador og angiveligt en schaefer (hun ligner mest en schaefer). Vi træner med hende og lufter hende men har nogle spørgsmål til hendes adfærd og ikke mindst hvordan vi skal tackle den. 1. Når i træner at gå pænt i snor, hvor vi stopper op så snart hun hun trækker og dernæst venter med at gå til hun stopper op, kan hun begynde at pive ret så voldsomt. Hun har ikke halen mellem benene og virker ikke angst - vi ignorerer det for at vise at hun ingen vegne kommer med den adfærd og håber på at det hører op en dag. Er dette korrekt af os? Vi lader hende selvfølgelig snuse og udforske i haven, på stranden og på gaden - men vi prøver også at lære hende at gå ordentligt. 2. Når vi leger på stranden, piver hun højlydt (jeg tror måske at hun prøver at gø) under leg og af ophidselse. Når hun begynder på dette, ignorerer vi hende ligeledes indtil hun er færdig. Vi er også i tvivl om dette er den korrekte måde at håndtere dette på. 3. Min kæreste er bekymret og frustreret over at vores tæve er mere lydig og opmærksom på mig (herren). Jeg har natarbejde og min kæreste tilbragte de første 3 nætter på gulvet med hvalpen og lufter hende lige så meget som jeg. Hvad kan årsagen være og er det normalt at hvalpen knytter sig mest til en af ejerne - hvad afgører dette? og er der noget min kæreste kan gøre? Eks. er hvalpen meget mere stædig overfor hende, end hun er overfor mig. Dette er på trods af at min kæreste også opdrager på hende. 4. At komme når man kalder. Hvor meget skal man lægge i dette hos en hvalp på 12 uger? Altså hvor vigtigt er det at hun kommer hver gang man kalder, når man er udenfor? Hun er uden tvivl blevet bedre og vi har da også øvet dette en del. Men det er som sagt langt fra perfekt og hun kan finde på at ignorere os totalt hvis hun finder en spændende pind eller der kommer forbipasserende. Dog er det værre med min kæreste kontra mig, når vi kalder. Igen fordi hun åbenbart finder mig højere i flokken, eller?! 1 - i kan også vende om hver gang hun trækker, vent til hun går fint ved siden af jer, ros lavt og vend om igen :5up: Ellers er det super at i ignorerer at hun piver, men det KAN udvikle sig til at gø, derfor vende om måske også kan gøre tricket. 3. Hehe, sjovt nok er det tit den person hunden er mest irriterende overfor, som den er mest knyttet til :blink: Ala "dig kender jeg rigtig godt, så kan jeg virkelig folde mig ud" :banan: Men som regel er den der fodrer, den der træner og finder på sjove lege og den der går tur yndlingspersonen - vi deler også ligeligt herhjemme, så Motors yndling er den som har den næste tur.. smart. 4. Pas på med at kalde når i kan se hun ikke vil reagere. Øv det under kontrollerede forhold, evt. med en lang line så hun slet ikke har mulighed for at smutte væk, et godt indkald er GULD værd At hun ikke kommer har ikke noget med flokleder eller ej at gøre, hun er en hvalp, verden er SÅ spændende - i skal lære hende, at i er ligeså sjove som alt det andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Hvis der er schæfer i jeres hvalp, kan det forklare hyleriet. Schæfere "snakker" meget, det er bare sådan de er, og det må man altså finde sig i hvis man vil have en. At komme når der bliver kaldt er den vigtigste ting man kan lære sin hvalp. Men hvalpen skal jo have en grund til at komme, så der skal altid være en eller anden form for belønning. Når hun har lært at komme pålideligt, kan I trappe belønningerne ned, men det er en god idé at overraske hunden engang imellem med en godbid, selv om den kan øvelsen godt. Husk at I ikke må overdrive træningen - en hvalp på 12 uger skal også have lov til at være "barn". Det vigtigste hvalpen lærer i det første halve år er den almindelige tillid til jer, så pas på ikke at sætte det over styr ved at give hende dårlige oplevelser som skæld-ud, straf, at blive grebet i halsbåndet så snart hun kommer hen til jer osv. Ikke at det lyder som om I gør den slags :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Hej allesammen, Jeg og min kæreste har fået os en sød lille hundehvalp på 12 uger. Hun er en blanding af labrador og angiveligt en schaefer (hun ligner mest en schaefer). Vi træner med hende og lufter hende men har nogle spørgsmål til hendes adfærd og ikke mindst hvordan vi skal tackle den. 1. Når i træner at gå pænt i snor, hvor vi stopper op så snart hun hun trækker og dernæst venter med at gå til hun stopper op, kan hun begynde at pive ret så voldsomt. Hun har ikke halen mellem benene og virker ikke angst - vi ignorerer det for at vise at hun ingen vegne kommer med den adfærd og håber på at det hører op en dag. Er dette korrekt af os? Vi lader hende selvfølgelig snuse og udforske i haven, på stranden og på gaden - men vi prøver også at lære hende at gå ordentligt. Det lyder som om i gør det rigtige;-)piveriet lyder som en rigtig schæfer adfærd:5up:, med andre ord, de aller fleste schæfferhunde har en forkærlighed for at pive i tide og utide:-D 2. Når vi leger på stranden, piver hun højlydt (jeg tror måske at hun prøver at gø) under leg og af ophidselse. Når hun begynder på dette, ignorerer vi hende ligeledes indtil hun er færdig. Vi er også i tvivl om dette er den korrekte måde at håndtere dette på. Fortsæt i bare med at ignorere der er ikke rigtig andre måder at gøre det på, men hos Schæffer er det min erfaring at adfærden er meget svær at komme af med:lol: 3. Min kæreste er bekymret og frustreret over at vores tæve er mere lydig og opmærksom på mig (herren). Jeg har natarbejde og min kæreste tilbragte de første 3 nætter på gulvet med hvalpen og lufter hende lige så meget som jeg. Hvad kan årsagen være og er det normalt at hvalpen knytter sig mest til en af ejerne - hvad afgører dette? og er der noget min kæreste kan gøre? Eks. er hvalpen meget mere stædig overfor hende, end hun er overfor mig. Dette er på trods af at min kæreste også opdrager på hende. Det første jeg tænker er leg, det er ofte sådan at mænd leger mere og vilderemed hunde, det kan mange hunde rigtig godt lide, så jeg vil opfortre dinkærste til at finde legebarnet frem, leg nogle gode trækkelege og beløn ofte og energisk med leg. 4. At komme når man kalder. Hvor meget skal man lægge i dette hos en hvalp på 12 uger? Altså hvor vigtigt er det at hun kommer hver gang man kalder, når man er udenfor? Hun er uden tvivl blevet bedre og vi har da også øvet dette en del. Men det er som sagt langt fra perfekt og hun kan finde på at ignorere os totalt hvis hun finder en spændende pind eller der kommer forbipasserende. Dog er det værre med min kæreste kontra mig, når vi kalder. Igen fordi hun åbenbart finder mig højere i flokken, eller?! At komme når man kalder skal læres, dvs KALD ikke hvis ikke du er rimelig sikker på at hvalpen kommer, med andre ord kald ikke når hvalpen er optaget af noget andet, gå i stedet hen og hent den hvis du skal have fat i den, kald når hvalpen alligevel ser på jer, beløn meget når hvalpen kommer, gerne med leg også når hvalpen kommer uden i har kaldt, kalder i og kommer hvalpen ikke så hent den, lad være med at kalde flere gange indkald er en gang så skal hunden komme, kalder du flere gange og lærer du hurtigt din hund at indkald ikke er vigtigt, men husk belønning er koden, masser af belønning og det skal være en belønning HUNDEN opfatter som belønning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 4. At din hvalp på 12 uger ovehovedet kommer når du kalder ville jeg tage som overordentligt positivt. Det er jeg slet ikke enig i:-D Hvalpe fra 5 til 6 uger og op til 6 til 8 mdr er oftest lettest at få til at komme når man kalder, så derfor kommer hvalpen ikke i den alder så får man oftest store problemer senere når hvalpen bliver mere moden. indkaldstræning er meget vigtigt lige fra starten, hvalpen skal lære at Fido kom betyder kom straks styrtende der er noget rigtig godt at hente hos mor/far. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Uffe Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 MANGE tak for jeres fantastiske svar! Jeg er netop kommet hjem fra en gå-tur på knap 20 min. Det var måske lige i overkanten, men jeg lod mig rive af med at hun gik så fint - det vendte så 180 grader på hjemturen. Kan det passe at hun har ekstremt svært ved at være disciplineret når hun begynder at blive træt? Jeg er nemlig ret sikker på at dette er tilfældet. Tak for tippet hvad angår tilkald. Synes at hun er blevet rigtig god til det, omend der selvf. stadig er missere. Vil være opmærksom på det med ikke at kalde når man kan se at hun sandsynligvis ikke vil komme. En anden ting jeg kan se, er at hun er meget opmærksom på mig når hun går ved siden af mig. Var simpelthen så stolt da vi var ude at gå lige før. Men som I skriver, så ér hun jo stadig en lille pige og derfor får hun også lov til at sakke lidt bagude når der skal snuses - dog kommer hun susende hen til mig igen når jeg går videre. Jubiii... Er virkelig glad for jeres svar. Viser min kæreste tråden når hun kommer hjem - det er hende der er ked og frustreret over den manglende opmærksomhed fra vuffen og at hun lystrer mig mere end hende. Dette kan jeg også sagtens forstå, men jeg kan vel ikke gøre så meget ved det, ud over at fordele træning, mv. ligeligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Hvalpe bliver meget hurtigt trætte i deres små hoveder - ligesom små børn... Se en 3 årig for dig, som er så træt at han er ved at segne, men ikke ønsker at gå glip af noget.... hvordan opfører de sig? fuldstændigt håbløst, fordi de bare må hoppe og danse for at holde øjnene åbne... Det samme gør sig gældende for hvalpe... Når de bliver trætte / overkørte så bider de, hopper, spæner rundt i cirkler, gør, knurrer osv... Så ja, hvis hun har kunnet gå pænt i x-antal minutter med fin kontakt, så er hun uden tvivl "brugt" og kan ikke mere... Går I til hvalpetræning med hende? Ellers ville det være en rigtig god ide Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Uffe Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Hvalpe bliver meget hurtigt trætte i deres små hoveder - ligesom små børn... Se en 3 årig for dig, som er så træt at han er ved at segne, men ikke ønsker at gå glip af noget.... hvordan opfører de sig? fuldstændigt håbløst, fordi de bare må hoppe og danse for at holde øjnene åbne... Det samme gør sig gældende for hvalpe... Når de bliver trætte / overkørte så bider de, hopper, spæner rundt i cirkler, gør, knurrer osv... Så ja, hvis hun har kunnet gå pænt i x-antal minutter med fin kontakt, så er hun uden tvivl "brugt" og kan ikke mere... Går I til hvalpetræning med hende? Ellers ville det være en rigtig god ide Der starter først et nyt hvalpehold til august i vores by, så indtil da prøver vi selv at træne med hende hver dag med den viden vi nu har opsamlet fra nettet og telefonisk med hende der har hundeskolen. Er der nogen der har et godt bud til hvordan man får det at køre bil til at blive en god oplevelse for hende? Skal hun sidde på skødet, så hun kan se ud af vinduet? Hun piver og hyler hver gang vi kører bil - f.eks. for at komme til skoven. Vi roser hende og taler roligt til hende, når hun IKKE piver - for der ignorerer vi hende. Vi giver også godbid når hun kommer ind i bilen. Jeg går ud fra at princippet er lidt det samme som med "at være alene hjemme"-træning?! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Der starter først et nyt hvalpehold til august i vores by, så indtil da prøver vi selv at træne med hende hver dag med den viden vi nu har opsamlet fra nettet og telefonisk med hende der har hundeskolen. Er der nogen der har et godt bud til hvordan man får det at køre bil til at blive en god oplevelse for hende? Skal hun sidde på skødet, så hun kan se ud af vinduet? Hun piver og hyler hver gang vi kører bil - f.eks. for at komme til skoven. Vi roser hende og taler roligt til hende, når hun IKKE piver - for der ignorerer vi hende. Vi giver også godbid når hun kommer ind i bilen. Jeg går ud fra at princippet er lidt det samme som med "at være alene hjemme"-træning?! jeg ville ikke vænne en labrador/schæfer blanding til at sidde på skødet hver gang i skal køre, det bliver i nok trætte af om et par måneder :blink: har i overvejet et bur i bilen? Det hjalp på vores hund at han ikke skulle forholde sig til alle de indtryk udenfor bilen, så lagde han sig bare til at sove. Men ellers ville jeg fortsætte med at rose hver gang hun er stille :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 jeg ville ikke vænne en labrador/schæfer blanding til at sidde på skødet hver gang i skal køre, det bliver i nok trætte af om et par måneder :blink: har i overvejet et bur i bilen? Det hjalp på vores hund at han ikke skulle forholde sig til alle de indtryk udenfor bilen, så lagde han sig bare til at sove. Men ellers ville jeg fortsætte med at rose hver gang hun er stille :5up: Enig med Skipper :5up:. og så tror jeg at det er meget almindeligt at mange hvalpe ikke bryder sig om at køre i bil. Her hylede Obelix også meget i starten og var generalt meget urolig, men allerede efter et par måneder ligger han sig nu bare til at sove . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Et bur i bilen var også en kur for min hund og så er det god sikkerhed for den hvis man pludseligt er nød til at bremse hårdt op :5up: Hvis hun ikke kommer når man kalder første gang hjælper det også tit at begynde at løbe fjollet den modsatte vej også rose og belønne når hun når hen til Jer :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Et bur i bilen var også en kur for min hund og så er det god sikkerhed for den hvis man pludseligt er nød til at bremse hårdt op :5up: Hvis hun ikke kommer når man kalder første gang hjælper det også tit at begynde at løbe fjollet den modsatte vej også rose og belønne når hun når hen til Jer :5up: jeg ville ikke begynde at "fjolle rundt og løbe den modsatte vej" det er, syntes jeg, skørt at lære sin hund at man ikke behøver at komme før føreren fjoller rundt Jeg vil hellere at mine hunde lærer at når jeg kalder så skal de komme straks for så er der flæskesteg i farvandet:klap: Under indlæreing henter jeg en hund som ikke kommer første gang jeg kalder, gentager det sig kommer den i lang line til jeg har trænet indkaldet så det sitter helt fast:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 jeg ville ikke begynde at "fjolle rundt og løbe den modsatte vej" det er, syntes jeg, skørt at lære sin hund at man ikke behøver at komme før føreren fjoller rundt Jeg vil hellere at mine hunde lærer at når jeg kalder så skal de komme straks for så er der flæskesteg i farvandet:klap: Under indlæreing henter jeg en hund som ikke kommer første gang jeg kalder, gentager det sig kommer den i lang line til jeg har trænet indkaldet så det sitter helt fast:klap: Har nu aldrig haft problemer med at mine hunde ikke ville komme som voksen med mindre jeg fjollede rundt :hmm: Det er bare tit en meget god måde lige at få en hvalps opmærksomhed på. har også et par gange gemt mig hvis jeg føler de lige er helt i deres egen verden og ikke kom når jeg kaldte første gang. Man må bare ikke gemme sig for langt væk for det skal kun lige virke som en reminder til hvalpen om at man altså lige skal holde tjek på hvor sin flok er, ikke traumatisere den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Uffe Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Hej allesammen. Tusinde tak for jeres svar! Vi har taget dem alle til os Hun er rigtig dygtig så længe hun ikke skal enten skide eller er træt - dér begynder det at knibe med koncentrationen. Men det er forståeligt. Jeg har lige to spørgsmål til som jeg håber at I kan svare mig på eller hjælpe mig med. Når jeg lufter hende, går hun konstant ind foran mine ben. Hun ved selvfølgelig ikke at dette er forkert og til stor irritation for mig, men hvordan gør jeg hende opmærksom på dette? Jeg har prøvet at puffe lidt til hende, for at vise hende at jeg altså bare går videre. Er det vejen frem? En anden ting er det med at zigzagge på fortovet. Jeg har læst at de skal have lov til dette som hvalpe, da de suger alverdens indtryk til sig. Men når hun nu skal gå pænt, skal det så være i venstre side (har jeg læst) og hvordan får jeg hende til at forstå at hun skal holde sig til venstre side af mig. På forhånd tak og god sommerdag. Nu tager vi i parken og øver indkald + diverse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts