Gæst denne70 Skrevet April 22, 2011 Rapporter Share Skrevet April 22, 2011 Hej. Jeg vil høre, om der er nogle der har viden omkring stambøger. Er det muligt at få lavet stambog på hvalpe efter de er født. Hvis man feks har fået en hvalp, hvor begge forældre har de fineste stambøger, men ikke hvalpene. Er det muligt at få lavet alle de tests der skal til, bagefter, og så få lavet stambog ? mvh Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Hej. Jeg vil høre, om der er nogle der har viden omkring stambøger. Er det muligt at få lavet stambog på hvalpe efter de er født. Hvis man feks har fået en hvalp, hvor begge forældre har de fineste stambøger, men ikke hvalpene. Er det muligt at få lavet alle de tests der skal til, bagefter, og så få lavet stambog ? mvh Umiddelbart tror jeg altså ikke det kan lade sig gøre hvad er opdrætters begrundelse for at hvalpene ikke er stambogsført? og hvilken type stambog har forældrene? Altså dkk/dru eller andet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Er det ikke noget med at hvis din hund kan bidrage med noget vigtigt i generne, så kan DKK gå ind og lave dispentation? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Er det ikke noget med at hvis din hund kan bidrage med noget vigtigt i generne, så kan DKK gå ind og lave dispentation? jo men jeg er ikke sikker på at de laver en stambog, så tror jeg at hunden starter fra 0 med en blank stambog efter den er blevet bedømt på udstilling osv :hmm: Når først hvalpene har forladt opdrætter så er der vel ingen der kan bevise at de stammer fra et bestemt kuld Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 jo men jeg er ikke sikker på at de laver en stambog, så tror jeg at hunden starter fra 0 med en blank stambog efter den er blevet bedømt på udstilling osv :hmm: Når først hvalpene har forladt opdrætter så er der vel ingen der kan bevise at de stammer fra et bestemt kuld I princippet kan man vel, vha. DNA-test..? Det bli'r i hvert fald gjort faderskabstests på den måde, men må vel også gå med moderen? Men det kan da ikke være billigt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 jo men jeg er ikke sikker på at de laver en stambog, så tror jeg at hunden starter fra 0 med en blank stambog efter den er blevet bedømt på udstilling osv :hmm: Når først hvalpene har forladt opdrætter så er der vel ingen der kan bevise at de stammer fra et bestemt kuld Men hvis du har kopien af forældrenes stambog? Men ellers kan jeg godt følge din tankegang, dog kan jeg så ikke se hvordan du kan bevise at din hund er den race du siger den er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Hej. Jeg vil høre, om der er nogle der har viden omkring stambøger. Er det muligt at få lavet stambog på hvalpe efter de er født. Hvis man feks har fået en hvalp, hvor begge forældre har de fineste stambøger, men ikke hvalpene. Er det muligt at få lavet alle de tests der skal til, bagefter, og så få lavet stambog ? mvh Synes der er startet en lidt akademisk diskussion i tråden Men det simple svar er vist bare nej. Det er ikke nok at forældrene har stambog, for at hvalpene kan få det. Forældrene skal også være avlsgodkendt, og der kan jo tænkes flere forskellige grunde til at de ikke er det, bl.a. dårligt helbred. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Synes der er startet en lidt akademisk diskussion i tråden Men det simple svar er vist bare nej.Det er ikke nok at forældrene har stambog, for at hvalpene kan få det. Forældrene skal også være avlsgodkendt, og der kan jo tænkes flere forskellige grunde til at de ikke er det, bl.a. dårligt helbred. :5up: ja det bliver vist tit hurtigt teknisk herinde men det var også det jeg ville frem til med mit første spørgsmål, for hvis begge forældre har en fin stamtavle så tænker jeg at der må være en grund til at hvalpene ikke er stambogsført. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Synes der er startet en lidt akademisk diskussion i tråden Men det simple svar er vist bare nej.Det er ikke nok at forældrene har stambog, for at hvalpene kan få det. Forældrene skal også være avlsgodkendt, og der kan jo tænkes flere forskellige grunde til at de ikke er det, bl.a. dårligt helbred. He he, ja det har du ret i! Men det bli'r jo nemt sådan når der ikke er flere oplysninger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jeg tror umiddelbart heller ikke den kan lade sig gøre . og hvis det endelig kunne med diverse test osv som andre nævner så tror jeg det ville blive en meget dyr fornøjelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Hej. Jeg vil høre, om der er nogle der har viden omkring stambøger. Er det muligt at få lavet stambog på hvalpe efter de er født. Hvis man feks har fået en hvalp, hvor begge forældre har de fineste stambøger, men ikke hvalpene. Er det muligt at få lavet alle de tests der skal til, bagefter, og så få lavet stambog ? mvh Du kan sikkert godt finde en eller anden klub der godt vil. Men jeg kan godt afsløre at DKK ikke gør det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst denne70 Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Først, tusind tak for alle svarene. Jeg må vist hellere omformulere mit spørgsmål . Det er Vores labrador tæve med stambog, og en kendt labrador han med stambog, der har lavet et kuld hvalpe. Vi har så efterfølgende fortrudt ikke at have været igennem de tests og hvad der ellers hører til, for at hvalpene kunne få stambog. Vi er begge medlem af DKK. Mit spørgsmål er så, om det er muligt at få lavet de tests bagefter, og derved give hvalpene deres stambog ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Først, tusind tak for alle svarene. Jeg må vist hellere omformulere mit spørgsmål . Det er Vores labrador tæve med stambog, og en kendt labrador han med stambog, der har lavet et kuld hvalpe. Vi har så efterfølgende fortrudt ikke at have været igennem de tests og hvad der ellers hører til, for at hvalpene kunne få stambog. Vi er begge medlem af DKK. Mit spørgsmål er så, om det er muligt at få lavet de tests bagefter, og derved give hvalpene deres stambog ?'nej det kan det ikke, hundene skal være avlsgodkendte ved fødselen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Først, tusind tak for alle svarene. Jeg må vist hellere omformulere mit spørgsmål . Det er Vores labrador tæve med stambog, og en kendt labrador han med stambog, der har lavet et kuld hvalpe. Vi har så efterfølgende fortrudt ikke at have været igennem de tests og hvad der ellers hører til, for at hvalpene kunne få stambog. Vi er begge medlem af DKK. Mit spørgsmål er så, om det er muligt at få lavet de tests bagefter, og derved give hvalpene deres stambog ? Hvor gamle er de hvalpe? Teoretisk kan det lade sig gøre. Men afhængig af, hvor gamle hvalpene er kan du prøve at søge dispensation. Men jeg vil tro du får et nej (uden at være sikker). Havde sundhedsundersøgelserne/avlsgodkendelsen været i orden før hundene blev parret, så kunne du sandsynligvis godt. Men... du kan risikere at hanhunden får avlsforbud for eftertiden fordi han bruges til piratavl, når DKK får kendskab til sagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Men jeg kan godt afsløre at DKK ikke gør det. De har ihvertfald gjort det to gange for ups-kuld hos ridgebacker, så helt umuligt er det ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 De har ihvertfald gjort det to gange for ups-kuld hos ridgebacker, så helt umuligt er det ikke. Nej, det kan lade sig gøre, men dispensationen skal søges så snart man ved der er hvalpe... ikke ½ år efter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts