Hop til indhold

Flækket (næsten knækket) ulveklo


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Dumle har i dag slikket en del på sit ben.

Vi fik tjekket hans poter og kom så til ulvekloen. Den er næsten knækket helt over. Når man kommer til den giver han et lille ryk, så den irriterer ham tydeligvis og gør nok også en smule ondt, men han virker ikke til at den gør meget ondt (havde den gjort det havde vi også haft svært ved at få lov at se den) og den bløder ikke.

Vi syntes ikke vi vil tage til dyrelæge med det før tirsdag, men er der noget vi kan gøre i mellemtiden?

og hvad tror i de vil sige ved dyrelægen? Skal den opereres væk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke komme til at klippe den over, der hvor den er knækket? Det gør garanteret mindre ondt med en halv klo end med én der hænger og dingler.

 

Jeg har faktisk godt tænkt det, for det ligner at det vokser klo ud indenunder og vi har også det der "clip stop" eller hvad det er det hedder der kunne stoppe blødningen.

 

men jeg syntes bare det sidder så langt oppe og er bare så bange for at det vil gøre mega ondt og han vil gå helt amok hvis først jeg klipper den og at det vil stå ud med blod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge bare at klippe den, et hurtigt klip med neglesaksen og så en isterning og klipstop på... Og så måske ligge roligt i bur bagefter, så han ikke farer rundt og får blødningen til at fortsætte.

 

Ved godt, at det ikke er det samme. Men har selv lige fået klippet en nedgroet negl ud (kunne ikke vente på at få tid til fodterapeuten, som skal lige en bøjle på!), og det var sådan en lettelse da den blev fjernet (men hold k*ft hvor gjorde det ondt...), men det tog så ikke ligeså kort tid som det vil gøre lige at klippe Dumle´s klo... Derfor ville jeg bare få det overstået.

 

Nogle gange er vi nødt til, at gøre noget som måske ikke er rart for hunden, for at hjælpe den. Og det ville jeg nok hellere vælge, frem for at Dumle måske selv får revet den af og måske laver større skade end du gør ved lige at klippe den ;-)

 

Hvor tit klipper du egentlig hans negle/klo, måske billedet snyder, men synes den ser lang ud?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på om den hænger kun i hornet - altså det kloen er lavet af, eller om der er knogle indeni, som er brækket.

 

Men for at finde ud af det skal du selvfølgelig pille lidt ved det. I er jo to, så kan den ene ikke holde ham medens den anden undersøger hvor slemt det er?

 

Selvfølgelig er det ubehageligt for ham, men jeg tvivler på at dyrlægen vil bedøve før han ved hvor slemt det er, så det bliver nok lidt det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge bare at klippe den, et hurtigt klip med neglesaksen og så en isterning og klipstop på... Og så måske ligge roligt i bur bagefter, så han ikke farer rundt og får blødningen til at fortsætte.

 

Ved godt, at det ikke er det samme. Men har selv lige fået klippet en nedgroet negl ud (kunne ikke vente på at få tid til fodterapeuten, som skal lige en bøjle på!), og det var sådan en lettelse da den blev fjernet (men hold k*ft hvor gjorde det ondt...), men det tog så ikke ligeså kort tid som det vil gøre lige at klippe Dumle´s klo... Derfor ville jeg bare få det overstået.

 

Nogle gange er vi nødt til, at gøre noget som måske ikke er rart for hunden, for at hjælpe den. Og det ville jeg nok hellere vælge, frem for at Dumle måske selv får revet den af og måske laver større skade end du gør ved lige at klippe den ;-)

 

Hvor tit klipper du egentlig hans negle/klo, måske billedet snyder, men synes den ser lang ud?!

 

Det snyder ikke. Vi har simpelthen glemt at få den klippet fordi resten stort set slider sig selv. Når vi har tjekket dem har vi ofte glemt ulvekløerne og når han hopper op ad os og kradser os med en har vi igen snakket om at de snart skal tjekkes :roll:

Når vi så endelig har fået dem klipper har det været lidt af gangen og meningen at der skulle tages lidt mere igen to-tre dage efter, men så har vi glemt alt om det.

Så det er fuldstændig ris til egen røv og alt for dumt af os :oops:

 

Den anden er klippet nu og den skal vi nok huske :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på om den hænger kun i hornet - altså det kloen er lavet af, eller om der er knogle indeni, som er brækket.

 

Men for at finde ud af det skal du selvfølgelig pille lidt ved det. I er jo to, så kan den ene ikke holde ham medens den anden undersøger hvor slemt det er?

 

Selvfølgelig er det ubehageligt for ham, men jeg tvivler på at dyrlægen vil bedøve før han ved hvor slemt det er, så det bliver nok lidt det samme.

 

Jeg tror ikke der er knogle der er brækket (det tror jeg stadig "mangler" at brække). Når jeg piller ved ham giver han sig lidt. Det er jo det vi syntes at han ikke rigtig virker til at have ondt og at den ikke generer ham synderligt, men som GSD siger, så er der jo risikoen for at han selv laver skaden større. Han opper og springer jo rundt og aner ikke hvad ro er og Nova render han jo også og leger med.

men han halter ikke eller noget nu og det er ikke så ofte han ligger og slikker på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du egentlig med knoglen? Mener du inde i neglen? Eller i selve poten?

 

Ja, jeg mener i neglen - men jeg ved slet ikke om der er knogle, der går så langt ud. Mit erfaringsgrundlag strækker sig kun til dengang min hane tabte en spore - der var knogle en trediedel ud.

 

Hvis den kun hænger i horn og lidt kød, så er det bare at klippe. Det ville jeg i hvert fald gøre, og så holde poten i sæbevand bagefter. Men måske er klipstop også desinficerende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg mener i neglen - men jeg ved slet ikke om der er knogle, der går så langt ud. Mit erfaringsgrundlag strækker sig kun til dengang min hane tabte en spore - der var knogle en trediedel ud.

 

Hvis den kun hænger i horn og lidt kød, så er det bare at klippe. Det ville jeg i hvert fald gøre, og så holde poten i sæbevand bagefter. Men måske er klipstop også desinficerende?

 

Jamen den hænger egentlig godt fast. Det er ikke sådan at den hænger og dingler eller noget. Hans negl vokser den vej den er "flækket". Problemet når man skal klippe hans ulvekløer har altid været at få drejet hånden rigtig fordi den er så "krum". Ikke at Novas ikke også er det, men Dumles er samtidig tykke og flade.

Jeg ved slet ikke noget om noget knogle i neglen :vedikke: men hvis den sidder en tredjedel ud er det vel egentlig tæt på :???:

 

Hvad med lige at lægge en forbinding om? Sådan bare lige for at den ikke skal hænge fast i noget.

Enten skaftet af en lille barnestrømpe eller en egentlig forbinding..

det ville jeg nok selv gøre.. Jeg ville ikke have mod til at klippe kloen af på Silke, hvis hendes klo så sådan ud....... :skraek:

Super idé! :5up:

Ville du ikke? Den er bare ikke gået helt så meget af som den ser ud til... altså den sidder egentlig stadig godt på. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg forsøgt mig og jeg tør simpelthen ikke.

Fik i samme omgang undersøgt den lidt nærmere. Det er helt oppe ved roden, hvor den er bøjet ud til siden. Den sidder godt fast. Kan ikke bøjes til siderne eller op og ned og Dumle virker ikke som om han har ondt.

Det vil ikke være til at lægge forbinding på da det bøjer den indad (ind mod foden) og det er det eneste der irriterer ham når man gør det.

 

Klipper jeg forestiller jeg mig to scenarier.

 

1. Dumle gør som når vi klipper de andre negle, giver et lille ryk når det er gjort og kigger på godbidderne. Der sker ikke andet og der er ved at gro en ny negl ud.

 

2. Dumle stikker i et enormt hyl, går i total panik, er umulig at holde og dryppe klipstop på og der er blod ud over det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Katrine

Jeg oplevede det samme med min families hund, da jeg boede hjemme. Det lignede billedet fuldstændigt. Jeg tog straks til dyrelægen, som blot klippede den af og dryppede klipstop på. Jeg følte mig lidt fjollet over at være taget afsted og det var altså nogle lidt spilte penge.

Så jeg vil også sige 1 2 3 klip.

 

Men forstår sagtens du bliver nervøs over det, det var jeg jo også. Men når nu Dumle ikke virker til det gør ondt, tror jeg sagtens du kan klippe uden han hiver poten til sig, og jeg tvivler meget på, at det vil komme til at bløde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplevede det samme med min families hund, da jeg boede hjemme. Det lignede billedet fuldstændigt. Jeg tog straks til dyrelægen, som blot klippede den af og dryppede klipstop på. Jeg følte mig lidt fjollet over at være taget afsted og det var altså nogle lidt spilte penge.

Så jeg vil også sige 1 2 3 klip.

 

Men forstår sagtens du bliver nervøs over det, det var jeg jo også. Men når nu Dumle ikke virker til det gør ondt, tror jeg sagtens du kan klippe uden han hiver poten til sig, og jeg tvivler meget på, at det vil komme til at bløde.

 

Tvivler du virkelig på at det vil komme til at bløde? men det er jo næsten helt oppe ved roden?

 

Nej Dumle vil nu nok gå i panik hvis det gør ondt nok. Han har erfaret så meget der gør ondt at der nu skal mindre og mindre til inden han panikker. Ej det er blevet bedre, før kunne vi knap klippe kløer almindeligt uden han ville flygte bide o.l. nu forholder han sig da i ro når vi gør det, men det er jo også kun fordi han har erfaret at det ikke er farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægevagten - Brækket klo

Det er ikke nogen hastesag. Men det ER en dyrlægesag.

 

Hold bare øje med ham og lad ham tage det lidt med ro til på tirsdag.

 

Tak for det! Jeg aner jo slet ikke hvor langt ude den knogle sidder... så det var nok godt nok jeg ikke klippede. Hvis hunden skal have bedøvelse ved dyrelægen er det ikke noget jeg vil gøre herhjemme. Dumle har i forvejen lav smertetærskel.

 

Vi lader dyrelægen kigge på det!

 

Det bliver svært at holde ham i ro indtil... og øv lige nu hvor jeg har ferie :(

men vi må forsøge. Får han selv revet den mere af må vi jo klippe, men indtil nu får den altså lov at sidde. Han virker heller ikke synderlig irriteret over den og den sidder godt fast.

Vi har klippet noget af længden i bunden og så må det være godt indtil videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu begynder den så at gøre ondt :cry:

 

Han bruger den ikke meget. Han kan selvfølgelig ikke lade være med at trille når han kommer ud på plænen, men når han gør det bruger han heldigvis ikke den pote til at trække sig rundt med, men den stritter lige ud og irriterer ham meget nu :cry:

 

Overvejer helt at klippe den af igen. Så må vi jo desinficerer ordentligt og så få dyrelægen til at kigge efter tirsdag :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det! Jeg aner jo slet ikke hvor langt ude den knogle sidder... så det var nok godt nok jeg ikke klippede. Hvis hunden skal have bedøvelse ved dyrelægen er det ikke noget jeg vil gøre herhjemme. Dumle har i forvejen lav smertetærskel.

 

Vi lader dyrelægen kigge på det!

 

Det bliver svært at holde ham i ro indtil... og øv lige nu hvor jeg har ferie :(

men vi må forsøge. Får han selv revet den mere af må vi jo klippe, men indtil nu får den altså lov at sidde. Han virker heller ikke synderlig irriteret over den og den sidder godt fast.

Vi har klippet noget af længden i bunden og så må det være godt indtil videre.

 

 

Hvis billedet er en korrekt gengivelse, så ville jeg stadig klippe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Jeg ville altså også nok vælge at klippe... jeg tror at hvis det ville begynde at bløde ville det allerede have blødt. Hvis den virkelig irriterer ham så er der dælme langt til tirsdag hvis dyrlægen alligevel også bare har tænkt sig at klippe den. Men du kan jo prøve at ringe til dyrlægevagten, han/hun kan jo svarer på om du skal vente med at gøre noget eller om du selv skal tage affære

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu begynder den så at gøre ondt :cry:

 

Han bruger den ikke meget. Han kan selvfølgelig ikke lade være med at trille når han kommer ud på plænen, men når han gør det bruger han heldigvis ikke den pote til at trække sig rundt med, men den stritter lige ud og irriterer ham meget nu :cry:

 

Overvejer helt at klippe den af igen. Så må vi jo desinficerer ordentligt og så få dyrelægen til at kigge efter tirsdag :???:

 

---Du får måske ikke lov til at desinficere ret meget, når han er blevet klippet. Det VIL gøre ondt.

 

Så ender I alligevel ved dyrlægevagten.....

Når først der er rigtig hul, så SKAL den jo desinficeres. Så kan det ikke vente til tirsdag.

Og det varer måske længe før I får lov til at klippe nogetsomhelst igen..

Prøv med en forbinding. Ikke stramt. Skaftet på en smal sok, klæbet fast med klæbeplaster..... Det behøver jo ikke gå ned over poten. Det behøver heller ikke sidde stramt lige på den klo.

Men ring og snak med dyrlægevagten inden I gør noget, hvis I overvejer at klippe.....:???:

Kan I ikke mandsopdække ham, mens han er vågen? Lave ting med ham, som ikke generer den tå? Fodersøg, gemme ting, gå tur (i kort snor), legetøj, hvor han bruger hovedet frem for hele kroppen..

Det er 2 dage... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

En holder fast og en klipper, og så have en isterning og klipstop klar + guffer ;-)

 

Om ikke andet så i hvert fald noget af den lange negl, hvor nerven tilsyneladende ikke går ud, eftersom den er knækket så højt oppe, og så kan du tage til dyrlæge på tirsdag hvis det er... men jeg ville ikke selv lade min hund gå med den negl sådan helt frem til tirsdag, heller ikke med en forbinding! Så hellere klippe den af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...