Hop til indhold

blandet hvalp :)


Gæst Cæsar2011
 Share

Recommended Posts

Gæst Cæsar2011

Hej, jeg har været så heldig at have fået den sødeste blandingshvalp, golden retriever/samojed. Moderen var golden retriever, og dyrelægen kunne så fortælle, at den anden halvdel var samojed, og jeg har læst en masse om racerne og syntes at han ville passe til os. ;-)

han er den sødeste lille basse, dog er jeg lidt i tvivl om hvordan han opdrages bedst. :hmm:

1. Han gør rigtig meget, når jeg er på toilet, når der kommer besøg, eller vi møder folk på gaden. Er der noget, der kan gøres, for at stoppe denne gøen lidt?

2. Når han leger napper han nogen gange ad os, han bider ikke, men tager kun hånden i munden. Er dette kun leg, eller kan det føre til en hund, der bider når han er voksen.

3. Jeg får hele tiden at vide at han skal opdrages meget konsikvent, dog ikke for hårdt, men heller ikke for blødt, og dette gør mig meget forvirret. Er der nogen, der kan forklare det lidt bedre? :hmm:

 

Ellers er jeg meget glad for min Cæsar og kan ikke tænke mig en bedre hund end ham :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg har været så heldig at have fået den sødeste blandingshvalp, golden retriever/samojed. Moderen var golden retriever, og dyrelægen kunne så fortælle, at den anden halvdel var samojed, og jeg har læst en masse om racerne og syntes at han ville passe til os. ;-)

han er den sødeste lille basse, dog er jeg lidt i tvivl om hvordan han opdrages bedst. :hmm:

1. Han gør rigtig meget, når jeg er på toilet, når der kommer besøg, eller vi møder folk på gaden. Er der noget, der kan gøres, for at stoppe denne gøen lidt?

2. Når han leger napper han nogen gange ad os, han bider ikke, men tager kun hånden i munden. Er dette kun leg, eller kan det føre til en hund, der bider når han er voksen.

3. Jeg får hele tiden at vide at han skal opdrages meget konsikvent, dog ikke for hårdt, men heller ikke for blødt, og dette gør mig meget forvirret. Er der nogen, der kan forklare det lidt bedre? :hmm:

 

Ellers er jeg meget glad for min Cæsar og kan ikke tænke mig en bedre hund end ham :lun:

Det er heller ikke nemt, med alle de gode råd:-)

Jeg synes at konsekvent betyder at du er gennemskuelig for hunden, så den kan stole på at reglerne ikke ændres fra dag til dag.

Find et kursus til dig og din hund, hvor trænerne er veluddannede, vil svare på spørgsmål om træningen og hvor det handler om "hverdagslydighed" og ikke sigter så meget mod et konkurrenceprogram.

Der er mange bøger på markedet, jeg synes Christina Ingerslev:Træn din hvalp er konkret og nem at gå til; Lone Greva: hvalpen giver meget god baggrundsviden og Anders Hallgren: Lykkelige, lydige hunde giver en god fornemmelse af hvad konsekvens er på den fede måde. God fornøjelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

1. Han gør rigtig meget, når jeg er på toilet, når der kommer besøg, eller vi møder folk på gaden. Er der noget, der kan gøres, for at stoppe denne gøen lidt?

 

At han gøer når du er på toilettet, er ikke så godt, for det betyder at han allerede er lidt ked af at være alene. Du bør begynde at træne alenetid med ham med det samme, så han lærer at det ikke er noget at være bange for. Læs om alenetræning i en god nyere hundebog, søg på Google og/eller start i artikelsektionen her på siden.

 

Gøen ad personer, bør du vænne ham af med ved at enten at lade forbipasserende kaste godbidder til ham (du kan evt. øve med nogle af dine venner) eller ved selv at aflede ham fra at gø. Det kræver at du ser situationen før han begynder at gø, og afleder ham ved at give ham godbidder - ellers ender det bare med at han tror at han bliver belønnet for at gø, og det er jo ikke meningen.

 

2. Når han leger napper han nogen gange ad os, han bider ikke, men tager kun hånden i munden. Er dette kun leg, eller kan det føre til en hund, der bider når han er voksen.

 

Du er meget heldig - din hvalp har fået Retrieverens "bløde mund" :5up: Det er absolut et godt tegn og ikke på nogen måde noget der fører til bideri. Det er det i øvrigt heller ikke hvis hvalpe bider hårdt - de undersøger jo alting med munden.

Hvis du ikke kan lide det, så afled ham med et stykke legetøj, og lad ham bide i det i stedet for.

 

3. Jeg får hele tiden at vide at han skal opdrages meget konsikvent, dog ikke for hårdt, men heller ikke for blødt, og dette gør mig meget forvirret. Er der nogen, der kan forklare det lidt bedre? :hmm:

 

Konsekvent betyder at man gør det samme hele tiden, men desværre er der rigtig mange, der tror at det betyder at man skal være hårdhændet. Det er meget forkert!

Hunde kan bedst forholde sig til en ejer, der er konsekvent. Dvs. at hvis du har bestemt at din hund f.eks. ikke må komme i møblerne, så bør du ikke skifte mening bare for én gangs skyld, fordi du er i godt humør, men skælde hunden ud dagen efter for det samme. Det forstår hunde ikke.

 

De to racer, der er i din hvalp, får ikke noget ud af hård opdragelse. Kort fortalt bør du rose hvalpen hver gang han gør noget rigtigt, men ignorere det når han gør noget forkert. På den måde former du hans adfærd, for han vil helst gøre det, han får ros og belønning for.

 

 

Ellers er jeg meget glad for min Cæsar og kan ikke tænke mig en bedre hund end ham :lun:

Tillykke med ham :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...