Hop til indhold

definition af arbejdslinjer


turpohunden
 Share

Recommended Posts

Gæst Spilop
For de to hyrdende BCer du har, tror jeg ikke det er generelt.

Jo, måske med de tynde ben, men ellers ikke ;-)

Det er klart min erfaring at problemer med uønsket hyrdeadfærd er ligeså udbredt hos udstillingsvarianter som hos arbejdslinjer. Jeg har ikke oplevet dem som mere forsigtige end andre "varianter", ej heller sværere træningsmæssigt.

 

Jeg har ca. 40-50 bc som kommer herude i ugen, og har oplevet en del variationer i hyrdeadfærden også.

Oplever dog klart at udstillingsmodellen er mere robust psykisk.

Konkurrencemæssigt, så har jeg skam meget held i øjeblikket med min Boss-fyren a.k.a. Mr nice guy af rene hyrdelinjer, men jeg synes han er vims, svær at rette på, og får hurtigt lært sig nogle fejl. Bestemt ikke en begynder hund, hvis jeg skulle have trænet ham som hund nr. 1 så var jeg kommet til kort, men at træne ham op har været et spændende og morsomt projekt, og vi kæmper stadigt videre. Jeg synes også det tager længere tid at indlære ting med dem (Boss og Compete) end det gør med Ziggy(udstilling), men de tåler heldigvis mange gentagelser.

 

Jeg vælger også en border af hyrdelinjer til mig selv næste gang, men ville gerne have lidt af Ziggys psyke i dem. Uha livet er svært, man kan ikke få det hele.

 

Jeg ville faktisk gerne have Boss og Competes lethed og blødhed i hverdagen og Ziggy psyke når der skal trænes. Kan være jeg finder det engang

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er svær at se, når man kun ser hunden stillet op som her. Umiddelbart synes jeg den har et lidt overdrevet stop.. ellers ved jeg ikke rigtigt. Det er klart lettest for mig at vurdere om det er en hund jeg synes er overtypet, når jeg ser den i live.

 

De BCer jeg har set vinde på udstillinger er personligt ikke nogen, jeg ønsker at eje.

 

Der er vel også forskel på at ønske og eje og så sige, at de ikke dur til at arbejde :vedikke: Jeg ønsker da ikke specifikt at eje Zorro, men derfor kan jeg godt synes, at han er en fantastisk lækker hund.

 

053Saxo_big.jpg

 

Hvad med hende her?

 

International udstillingschampion, international agilitychampion, lydighedschampion, IPO1 Littlethorn Saxo

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bella_

I Norge må man ha bestått gjeterhundprøve for å kunne stille en Border Collie.

Dette er nok for å sikre at det ikke blir overfokusering på utssende men en kombinasjon av en sunn, frisk hund som har arbeidsvilje.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Norge må man ha bestått gjeterhundprøve for å kunne stille en Border Collie.

Dette er nok for å sikre at det ikke blir overfokusering på utssende men en kombinasjon av en sunn, frisk hund som har arbeidsvilje.

 

Både Norge og Sverige har en helt anden population af bordercollies, end vi har i Danmark. I har vel næsten ikke andet end hunde af rene hyrdelinier?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bella_
Både Norge og Sverige har en helt anden population af bordercollies, end vi har i Danmark. I har vel næsten ikke andet end hunde af rene hyrdelinier?

 

Det stemmer det, vi har kun Border Collier av gjeterlinjer.

Fordelen er at en hund med gode gjeterlinjer, arbeidsvilje og styrke vil være en god hund til de fleste hundesporter (agility, lydighet osv) fordi det avles på mentalt stabile og gode hunder.

 

Ulempen (mener noen) er gjerne at ikke alle ønsker å bruke sin BC til gjeting og dermed ikke kan oppnå premiering i utstillingsringen.

 

Jeg er både for og imot egentlig. Det er bra at vi fokuserer mest på helse og gemytt fremfor utseende men det er ikke alle som bruker sin BC til gjeting som for eksempel agility. Da må man utenlands for å stille sin hund for å kunne oppnå champion tittel på sin hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Pis så er der ingen af mine der er af hyrdelinjer :drille:

 

mae's kuld 1 Dette er den ene af dem.

 

Nu skal I alligevel se dyrene

 

[ATTACH]42940[/ATTACH]

Compete fra kennel min bedste ven, skævbenet temmelig grim etc. Ca 55 cm 17 kg.

 

[ATTACH]42941[/ATTACH]

Ca 55 cm benstammer som tændstikker, kennel team stenmann, Bob er far, 14 kg.

 

[ATTACH]42942[/ATTACH]

Ziggy. Udstillingsmodel. ca. 50 cm 22 kg.

 

SMUKKE hunde! Og igen - jeg ville til enhver til vælge de to første over den sidste. Jeg er bare langt mere til arbejdsmodellen!

 

Jeg har ca. 40-50 bc som kommer herude i ugen, og har oplevet en del variationer i hyrdeadfærden også.

Oplever dog klart at udstillingsmodellen er mere robust psykisk.

Konkurrencemæssigt, så har jeg skam meget held i øjeblikket med min Boss-fyren a.k.a. Mr nice guy af rene hyrdelinjer, men jeg synes han er vims, svær at rette på, og får hurtigt lært sig nogle fejl. Bestemt ikke en begynder hund, hvis jeg skulle have trænet ham som hund nr. 1 så var jeg kommet til kort, men at træne ham op har været et spændende og morsomt projekt, og vi kæmper stadigt videre. Jeg synes også det tager længere tid at indlære ting med dem (Boss og Compete) end det gør med Ziggy(udstilling), men de tåler heldigvis mange gentagelser.

 

Jeg vælger også en border af hyrdelinjer til mig selv næste gang, men ville gerne have lidt af Ziggys psyke i dem. Uha livet er svært, man kan ikke få det hele.

 

Jeg ville faktisk gerne have Boss og Competes lethed og blødhed i hverdagen og Ziggy psyke når der skal trænes. Kan være jeg finder det engang

 

Det er sjovt - for jeg har stik den modsatte oplevelse. Jeg oplever klar arbejdslinjer som mere robuste. I hvert tilfælde hos dem, jeg har mødt. Og ligeledes oplever jeg dem som hurtigere ift. indlæring.

 

Der er vel også forskel på at ønske og eje og så sige, at de ikke dur til at arbejde :vedikke: Jeg ønsker da ikke specifikt at eje Zorro, men derfor kan jeg godt synes, at han er en fantastisk lækker hund.

 

053Saxo_big.jpg

 

Hvad med hende her?

 

International udstillingschampion, international agilitychampion, lydighedschampion, IPO1 Littlethorn Saxo

 

Hvem siger at de ikke kan arbejde??

 

Igen - jeg synes virkelig ikke man kan se noget som helst på sådan et billede.

 

I Norge må man ha bestått gjeterhundprøve for å kunne stille en Border Collie.

Dette er nok for å sikre at det ikke blir overfokusering på utssende men en kombinasjon av en sunn, frisk hund som har arbeidsvilje.

 

Jeg er vildt begejstret for den norske model! Synes det ville være fedt, hvis vi fandt på noget tilsvarende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bella_

 

Jeg er vildt begejstret for den norske model! Synes det ville være fedt, hvis vi fandt på noget tilsvarende.

 

Min tispe er 20 kilo og ville sannsynligvis vært for stor og kraftig for utstilling, men har testet henne på sau og for en hund! Arbeidsviljen hennes er ekstrem og ville ikke byttet den mot noe!

 

Forskjellen mellom Norge og Danmark er fokus på helse. I Norge er det ikke så mye fokus på det ettersom vi har kun arbeidslinjer og man tar fort for gitt at hunden er frisk og rask. Jeg valgte en dansk oppdretter til min neste hund av denne årsaken, men vi kan nok lære av hverandre begge veier tror jeg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tispe er 20 kilo og ville sannsynligvis vært for stor og kraftig for utstilling, men har testet henne på sau og for en hund! Arbeidsviljen hennes er ekstrem og ville ikke byttet den mot noe!

 

Forskjellen mellom Norge og Danmark er fokus på helse. I Norge er det ikke så mye fokus på det ettersom vi har kun arbeidslinjer og man tar fort for gitt at hunden er frisk og rask. Jeg valgte en dansk oppdretter til min neste hund av denne årsaken, men vi kan nok lære av hverandre begge veier tror jeg :)

 

 

Nej, det er sandt. Jeg har godt hørt at man i Norge tager lettere på sundhedskravene. En kombination af begge ville være fantastisk - så man kunne få det gode fra begge lande :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bella_
Nej, det er sandt. Jeg har godt hørt at man i Norge tager lettere på sundhedskravene. En kombination af begge ville være fantastisk - så man kunne få det gode fra begge lande :-D

 

Kunne ikke vært mer enig med deg!

Det er for eksempel ikke vanlig å øyenlyse BC'ene her i Norge. Så si alle de danske oppdretterne jeg så på gjorde dette og jeg forstod det var vanlig praksis her i Danmark?

 

En sunn, frisk og arbeidsvillig BC må være det vakreste i verden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne ikke vært mer enig med deg!

Det er for eksempel ikke vanlig å øyenlyse BC'ene her i Norge. Så si alle de danske oppdretterne jeg så på gjorde dette og jeg forstod det var vanlig praksis her i Danmark?

 

En sunn, frisk og arbeidsvillig BC må være det vakreste i verden :)

 

 

Er det sandt? Det vidste jeg alligevel ikke. Det er vanlig praksis at øjenspejle både hvalpe og voksne hunde inden avl. Det er også vanligt at DNA teste for CEA og TNS og naturligvis røngtenfotografere. Det er også min opfattelse at det bliver mere og mere vanligt at undersøge for OCD, når hunden alligevel skal røngtenfotograferes. For vi ønsker os jo alle en sund og rask hund, som du skriver!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bella_
Er det sandt? Det vidste jeg alligevel ikke. Det er vanlig praksis at øjenspejle både hvalpe og voksne hunde inden avl. Det er også vanligt at DNA teste for CEA og TNS og naturligvis røngtenfotografere. Det er også min opfattelse at det bliver mere og mere vanligt at undersøge for OCD, når hunden alligevel skal røngtenfotograferes. For vi ønsker os jo alle en sund og rask hund, som du skriver!

 

Vanligvis røngtes hofter (sjeldent albuer) har jeg fått inntrykk av ihvertfall. Utover dette blir det sjekket lite da det regnes med at hundene er friske nettopp fordi det er rene arbeidslinjer, synd men vanlig...

 

Kanskje en fordel med utstilling er at man har mulighet til å luke bort de hunder som har dårlig gemytt. Men når jeg tenker meg om kjenner jeg til hunder som har vunnet på utstilling som gjerne ikke har det beste gemytt og som bør avles på :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Plychen

Dem der kender mig ved hvad jeg synes man bør avle efter! ;-) De skal være sunde i krop og hovede og så skal de kunne flytte får. Alt andet er et plus man kan gå efter når de første kriterier er opfyldt!

 

Sanne, nu synes jeg jo du har nogle ualmindelige smukke bordere ;) De er næsten lige så krøllede som et par af mine.

 

Btw, hvis du vil have en border der er nem og omgængelig i hverdagen, nervefast og har turbo på under træning. Så vil jeg tro at min Cozy er noget for dig. Endda selvom hun er en humørsyg tæve med overdreven trang til at blive nusset ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Tak Plychen. Og nej vi er ikke i tvivl om hvad vi synes der skal avles efter :rolleyes:

 

Alle mine kan også flytte får, Ziggys far er da vist også hyrdeprøvet glennigan.dk samt en masse andet, Jock af Feddet er hans morfar, så lidt blandet faktisk da jeg kom til at kigge efter.

 

Redside Shadow

Denne fine hund (udstilling, vil jeg formode) er så i min (af rene hyrdelinjer, troede jeg) Team Stenmans Amazing Boss stamtavle, og derfor også i Siris Otto af rene hyrdelinje. Verden er faktisk lille.

 

Plychen jeg tror dog ikke du vil synes at Ziggy er god til at flytte får, men Boss er ikke bedre, den eneste der faktis dur er Compete, han dur så hellere ikke til så meget andet, han er gået over i en helt anden grøft hvor alt skal hyrdes, dog ikke biler, cykler og de andre ting der normalt er et problem, men vaskemaskinen, opvaskemaskinen, mine andre hunde bliver bidt i hovedet hele tiden, et spring jeg har flyttet, og desværre for både mig, hunden og mine andre hunde kan jeg ikke bede ham om at lade være, for han er så blød at der går 14 dage inden han kommer ud under spisebordet igen fordi han er så blød. Så for lidt og for meget, og desuden er de fleste af dem rundkørsler alligevel

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Plychen. Og nej vi er ikke i tvivl om hvad vi synes der skal avles efter :rolleyes:

 

Alle mine kan også flytte får, Ziggys far er da vist også hyrdeprøvet glennigan.dk samt en masse andet, Jock af Feddet er hans morfar, så lidt blandet faktisk da jeg kom til at kigge efter.

 

Redside Shadow

Denne fine hund (udstilling, vil jeg formode) er så i min (af rene hyrdelinjer, troede jeg) Team Stenmans Amazing Boss stamtavle, og derfor også i Siris Otto af rene hyrdelinje. Verden er faktisk lille.

 

Ja, den er tipoldefar tror jeg - på Team Stenmans Amazing Mazyee Lou (Ottos mor)s side. Vi regnede på det en dag og jeg mener vi nåede frem til 1/16 udstillingslinje. Det er så lidt, at jeg godt tør kalde min hund for af rene arbejdslinjer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem der kender mig ved hvad jeg synes man bør avle efter! ;-) De skal være sunde i krop og hovede og så skal de kunne flytte får. Alt andet er et plus man kan gå efter når de første kriterier er opfyldt!

 

Sanne, nu synes jeg jo du har nogle ualmindelige smukke bordere ;) De er næsten lige så krøllede som et par af mine.

 

Btw, hvis du vil have en border der er nem og omgængelig i hverdagen, nervefast og har turbo på under træning. Så vil jeg tro at min Cozy er noget for dig. Endda selvom hun er en humørsyg tæve med overdreven trang til at blive nusset ;-)

 

Du avler sådan nogle hunde, som jeg gerne vil eje, Rikke! Netop den tanke der ligger i de avlsdyr er sådan jeg selv ville avle, hvis jeg nu engang gjorde i det. Det gør jeg imidlertid ikke og kommer nok heller aldrig til det, så heldigvis findes der gode opdrættere som dig derude ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Ja, den er tipoldefar tror jeg - på Team Stenmans Amazing Mazyee Lou (Ottos mor)s side. Vi regnede på det en dag og jeg mener vi nåede frem til 1/16 udstillingslinje. Det er så lidt, at jeg godt tør kalde min hund for af rene arbejdslinjer ;-)

 

Min er så 1/8 udstilling. Ha ha så er det derfor han er så god, eller noget :lol:

 

Som sagt vil jeg også helst have af hyrdelinjer, men jeg kan sagtens leve med de store også

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...