Hop til indhold

definition af arbejdslinjer


turpohunden
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt ny på dette forum og har her til aften siddet og læst nogle af alle de dejlige tråde om BC igennem. Og i den forbindese har det meldt sig et spørgsmål, som jeg da gerne vil høre nogle bud på...

 

I flere af trådene bliver folk rådet til at anskaffe sig en hund af arbejdslinjer hvis de er på udkig efter en BC til lydighed eller agility. Men hvordan vil I definere arbejdslinjer? Og for den sags skyld udstillingslinjer? Mix-linjer giver vel sig selv, hvis de to andre bliver defineret :blink:.

 

Er de forskel på hvilke arbjedslinjer man bør vælge hvis man vil have en hund til lydighed, agility eller til at arbejde på får?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt ny på dette forum og har her til aften siddet og læst nogle af alle de dejlige tråde om BC igennem. Og i den forbindese har det meldt sig et spørgsmål, som jeg da gerne vil høre nogle bud på...

 

I flere af trådene bliver folk rådet til at anskaffe sig en hund af arbejdslinjer hvis de er på udkig efter en BC til lydighed eller agility. Men hvordan vil I definere arbejdslinjer? Og for den sags skyld udstillingslinjer? Mix-linjer giver vel sig selv, hvis de to andre bliver defineret :blink:.

 

Er de forskel på hvilke arbjedslinjer man bør vælge hvis man vil have en hund til lydighed, agility eller til at arbejde på får?

 

Som Siri skriver, så er arbejdslinierne avet efter arbejdsevner, og udstillingslinierne efter udseende/bygning - sådan groft sat op.

 

Hvis man vil hyrde, skal man selvsagt ha' en BC fra arbejdslinier, men til LP, agility eller anden hundesport bli'r alle varianter brugt, med succes.

 

Det med arbejds- kontra udstillingslinier er lidt en "religions-sag", og også meget et spørgsmål om smag og temperament. Min personlige mening er at det ikke er en god idé at avle ekstremt til hverken den ene eller den anden side, men at se på det hele. Dvs. at man ikke avler udelukkende på udseende, og dermed får hunde der ikke længere kan arbejde - men heller ikke stirrer sig blind på arbejdsevnerne, og måske ender med hunde med en ikke helt hensigtsmæssig kropsbygning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Siri skriver, så er arbejdslinierne avet efter arbejdsevner, og udstillingslinierne efter udseende/bygning - sådan groft sat op.

 

Hvis man vil hyrde, skal man selvsagt ha' en BC fra arbejdslinier, men til LP, agility eller anden hundesport bli'r alle varianter brugt, med succes.

 

Det med arbejds- kontra udstillingslinier er lidt en "religions-sag", og også meget et spørgsmål om smag og temperament. Min personlige mening er at det ikke er en god idé at avle ekstremt til hverken den ene eller den anden side, men at se på det hele. Dvs. at man ikke avler udelukkende på udseende, og dermed får hunde der ikke længere kan arbejde - men heller ikke stirrer sig blind på arbejdsevnerne, og måske ender med hunde med en ikke helt hensigtsmæssig kropsbygning.

 

Men en hund med ikke hensigtsmæssig kropsbygning, kan vel ikke arbejde optimalt?

Der hvor jeg primært har set ikke-hensigtsmæssig kropsbygning er hos de meget tunge udstillingsvarianter. Har enddog (primært i udlandet) set hunde, der er overbyggede bevidst. For så ligner de en BC der arbejder.. (altså fordi deres forpart er lavere end bagpart..) :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en hund med ikke hensigtsmæssig kropsbygning, kan vel ikke arbejde optimalt?

Der hvor jeg primært har set ikke-hensigtsmæssig kropsbygning er hos de meget tunge udstillingsvarianter. Har enddog (primært i udlandet) set hunde, der er overbyggede bevidst. For så ligner de en BC der arbejder.. (altså fordi deres forpart er lavere end bagpart..) :shock:

 

Tror ikke der findes hunde der er så dårligt byggede at de ikke kan arbejde - men de holder ikke så længe som de burde, og får alt for mange og tidlige skader.

 

Helt enig med de tunge udstillingstyper, men de ser heldigvis ud til at være på vej væk, i hvert fald her i DK. På et tidspunkt var det jo nærmest ikke til at se forskel på en udstillings-BC og en corgi, hvis ikke det var for pelsen..!! :shock:

 

Synes til gengæld man for tit ser arbejdsvarianter (og "hjemme-mixede sportshunde-linier") der er ekstremt høje, med tynde og ranglede ben, og uden nogen som helst fylde. Selvfølgelig skal en BC være let, men den skal også være robust, den skal jo kunne holde til meget og hårdt arbejde. "Letheden" må jo ikke komme sig af pindeben og tyndt skelet! Der findes desværre også opdrættere der nærmest praler med at de laver grimme hunde, fordi de udelukkende ser på arbejdsegenskaberne, og ikke tænker på resten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for Jeres gode svar.

 

Mest er jeg selv til at en BC både skal ligne og kunne arbejde som en BC!

 

Så for mig er den super duper mest optimale hund én der både har bestået en eller flere hyrdeprøver og er dansk champion i udstillingsringen. Og så må den også gerne have vist noget på lydigheds- og agilitybanerne. Men disse hunde er der vist ikke mange af. Og slet ikke hvalpe hvor begge forældre har vist disse egenskaber. Men man har lov at drømme :engel:.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Synes til gengæld man for tit ser arbejdsvarianter (og "hjemme-mixede sportshunde-linier") der er ekstremt høje, med tynde og ranglede ben, og uden nogen som helst fylde. Selvfølgelig skal en BC være let, men den skal også være robust, den skal jo kunne holde til meget og hårdt arbejde. "Letheden" må jo ikke komme sig af pindeben og tyndt skelet! Der findes desværre også opdrættere der nærmest praler med at de laver grimme hunde, fordi de udelukkende ser på arbejdsegenskaberne, og ikke tænker på resten.

 

:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for Jeres gode svar.

 

Mest er jeg selv til at en BC både skal ligne og kunne arbejde som en BC!

 

Så for mig er den super duper mest optimale hund én der både har bestået en eller flere hyrdeprøver og er dansk champion i udstillingsringen. Og så må den også gerne have vist noget på lydigheds- og agilitybanerne. Men disse hunde er der vist ikke mange af. Og slet ikke hvalpe hvor begge forældre har vist disse egenskaber. Men man har lov at drømme :engel:.

 

Tjaaeeh, det skulle vel ikke være umuligt at finde..? Nu ved jeg ikke ret meget om hverken udstilling eller hyrdning, men ved i hvert fald at der findes BC'ere der kan begå sig begge steder - på hvor højt plan ved jeg dog ikke! Og LP- og AG-banerne bugner jo af dygtige BC'ere lige nu, både rene hyrdelinier, blandede og udstillingslinier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er nok heller ikke at finde et individ med resultater fra flere grene af hundesporten. Men at finde nogle med flere generation af dokumenterede dygtige arbejdshunde OG med udstillingsresultater på både mor og far siden, tror jeg ikke er helt nemt.

 

Næ, det tror jeg heller ikke. Men tror også at det meget kommer an på menneskerne der ejer hundene... Der er jo ikke ligefrem tradition for at man sysler med både udstilling og hyrdning på konkurrenceplan, da de to områder af tradition "clasher" en del!

 

Men det vil alligevel ikke undre mig om vi kommer til at se mere af den slags i fremtiden. Og det ville jo være glædeligt, synes jeg! Der er jo allerede mange der kombinerer LP/AG med enten hyrdning eller udstilling. Og jeg tror sagtens at mange BC'ere kunne fungere indenfor det hele - selvom de måske ikke kan gøre sig i konkurrencetoppen indenfor samtlige aktiviteter.

 

Hvis jeg kigger på den kennel jeg har min yngste fra, så har de fleste af deres hunde både en række LP/AG-titler og udstillingstitler - samtidig har de selv haft får, så hundene har bedrevet "praktisk hyrdning" derhjemme, men bare ikke gået til hyrdeprøver/konkurrencer. Og sådan nogle tror jeg altså der findes flere af end man umiddelbart tænker over. Hold da op, en dejlig alsidig race vi har... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er nok heller ikke at finde et individ med resultater fra flere grene af hundesporten. Men at finde nogle med flere generation af dokumenterede dygtige arbejdshunde OG med udstillingsresultater på både mor og far siden, tror jeg ikke er helt nemt.

 

Det tror jeg bliver svær at finde. Desværre vælger dommerne jo ofte at præmiere de hunde, der er voldsomt overtypede. Det er blandt andet det der gør, at jeg holder mig væk fra udstillingshundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: Hvad er det for nogle voldsomt overtypede hunde de mener dommerne vælger at præmiere på udstillingerne? Jeg ved at der kan være problemer med bl.a. længden af snuderne på de kortsnudede racer, men hvad er det for nogle tind der bliver overtypet hos BC´en? (meget gerne link til nogle billeder hvis du har det)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: Hvad er det for nogle voldsomt overtypede hunde de mener dommerne vælger at præmiere på udstillingerne? Jeg ved at der kan være problemer med bl.a. længden af snuderne på de kortsnudede racer, men hvad er det for nogle tind der bliver overtypet hos BC´en? (meget gerne link til nogle billeder hvis du har det)?

 

 

Det er tunge hunde, der vægtmæssigt ligger over standarden og som samtidig er tættere bygget, end jeg mener de bør være. Det er hunde med voldsom pels, brede hoveder og meget markeret stop. Det er hunde, der avles på deres udseende i stedet for deres arbejdsegenskaber. Det synes jeg er en stor fejl, hvis man avler på en arbejdshund. En border collie skal kunne arbejde frem for alt - udseende på komme i anden række.

 

Dermed ikke sagt at en arbejdshund ikke kan være pæn. Min hund af arbejdslinjer har fået excellent og skal på udstilling her i november. Men han kommer aldrig til at vinde noget - det ved jeg. For når de skal finde vindere, så er det altid de tunge, overtypede hunde, der vælges.

 

Hvis jeg var dig ville jeg klart vægte arbejdsegenskaber over udstillingsresultater.

 

Jeg vil helst ikke linke til billeder, da jeg nødig vil hænge nogen ud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør godt smide et billede.... taget af Åsa Eriksson og stjålet fra opdrætter af hundens side

 

keanu-ch.jpg

 

Er dette en overtypet hund?

 

 

jeg syntes den er fin, kan godt lide de kraftige ben ;-)

ser ikke ud til at "gå i stykker" bare man ser på den :5up:

Jeg bryder mig ikke om de meget spinkle og "krybende" hunde;-)

Men jeg har jo heller ikke en smule forstand på Bordere:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er svær at se, når man kun ser hunden stillet op som her. Umiddelbart synes jeg den har et lidt overdrevet stop.. ellers ved jeg ikke rigtigt. Det er klart lettest for mig at vurdere om det er en hund jeg synes er overtypet, når jeg ser den i live.

 

De BCer jeg har set vinde på udstillinger er personligt ikke nogen, jeg ønsker at eje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart synes jeg da også den ser fin ud!

 

Men lidt tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Hvad kan man tillade sig at kalde en hund af arbejdslinier? Hvor meget og hvad skal hundens selv have vist? og hvad skal dens forældrene og evt. søskende have vist?

 

Det er jo "nemt" at sige at hunden er god til at hyrde og det var dens forældre også. Men hvis det "bare" er hjemme på gården og ejerens egen vurdering er det så nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for Jeres gode svar.

 

Mest er jeg selv til at en BC både skal ligne og kunne arbejde som en BC!

 

Så for mig er den super duper mest optimale hund én der både har bestået en eller flere hyrdeprøver og er dansk champion i udstillingsringen. Og så må den også gerne have vist noget på lydigheds- og agilitybanerne. Men disse hunde er der vist ikke mange af. Og slet ikke hvalpe hvor begge forældre har vist disse egenskaber. Men man har lov at drømme :engel:.

 

Jeg er enig, en dual hund må bestemt være det man må stile efter.

 

Jeg kender ikke så meget til BC, men de opdrættere jeg kender har da internationale champions og bruger dem til at hyrde derhjemme. De har netop BC fordi de skal bruge dem i deres fåreflok. Om de går til prøver med dem ved jeg ikke, men de bruges ihvertfald i praksis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: Hvad er det for nogle voldsomt overtypede hunde de mener dommerne vælger at præmiere på udstillingerne? Jeg ved at der kan være problemer med bl.a. længden af snuderne på de kortsnudede racer, men hvad er det for nogle tind der bliver overtypet hos BC´en? (meget gerne link til nogle billeder hvis du har det)?

 

Det er et godt spørgsmål. For at hunden kan drive hestene ind fra fold (som jeg har set skrevet i salgsannoncer) det kan på ingen måde være nok.

Jeg tror at min definition nok afhænger af hvilke linjer der er bag hunden og hvad disse linjer har vist ift. hyrdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Jeg er enig, en dual hund må bestemt være det man må stile efter.

 

Jeg kender ikke så meget til BC, men de opdrættere jeg kender har da internationale champions og bruger dem til at hyrde derhjemme. De har netop BC fordi de skal bruge dem i deres fåreflok. Om de går til prøver med dem ved jeg ikke, men de bruges ihvertfald i praksis.

 

Hvorfor hvis man skal bruge dem til arbejde. (Vi har været her før ikke :slem:)

 

Arbejdslinjer er for mig hunde der har bevidst deres værd på prøver eller som jeg selv kan se arbejde.

 

Jeg har bordere af begge typer. Den store/overtypet (kalde det hvad du vil) border er min mands, han skal ikke have noget der løber for stærkt på agilitybanen, de 2 små tyndbenet krybende mink (kald dem hvad du vil) er mine. Jeg kan lide dem alle på hver deres måde, men min gemal og jeg har valgt det der passer bedst til os hver i sær.

 

Af problemer med de forskellige

 

De hyrdende Boss og Compete

Hyrder :-D alt ( eller den ene af vores gør, vi kan godt kontrollere det, men vi skal være over den hele tiden)

Tynde ben, jeg tror de går i stykker, men holder godt nok.

Forsigtige, et surt ord på en gåtur, så er de skredet

Kan godt være lidt vimset, og svære træningsmæssigt

 

Udstillingsmodellen Ziggy

Er dominerende. Skal hele tiden tjekke andre hanhunde, han er ikke agr. men lidt træls

Er tæveglad

Er stor

Har meget pels

God ro i hjerne til træning, men opnår aldrig de højeste hastigheder

 

Det er jo sikkert ikke generelt, men sådan er mine

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor hvis man skal bruge dem til arbejde. (Vi har været her før ikke :slem:)

 

Arbejdslinjer er for mig hunde der har bevidst deres værd på prøver eller som jeg selv kan se arbejde.

 

Jeg har bordere af begge typer. Den store/overtypet (kalde det hvad du vil) border er min mands, han skal ikke have noget der løber for stærkt på agilitybanen, de 2 små tyndbenet krybende mink (kald dem hvad du vil) er mine. Jeg kan lide dem alle på hver deres måde, men min gemal og jeg har valgt det der passer bedst til os hver i sær.

 

Af problemer med de forskellige

 

De hyrdende Boss og Compete

Hyrder :-D alt ( eller den ene af vores gør, vi kan godt kontrollere det, men vi skal være over den hele tiden)

Tynde ben, jeg tror de går i stykker, men holder godt nok.

Forsigtige, et surt ord på en gåtur, så er de skredet

Kan godt være lidt vimset, og svære træningsmæssigt

 

Udstillingsmodellen Ziggy

Er dominerende. Skal hele tiden tjekke andre hanhunde, han er ikke agr. men lidt træls

Er tæveglad

Er stor

Har meget pels

God ro i hjerne til træning, men opnår aldrig de højeste hastigheder

 

Det er jo sikkert ikke generelt, men sådan er mine

 

For de to hyrdende BCer du har, tror jeg ikke det er generelt.

Jo, måske med de tynde ben, men ellers ikke ;-)

Det er klart min erfaring at problemer med uønsket hyrdeadfærd er ligeså udbredt hos udstillingsvarianter som hos arbejdslinjer. Jeg har ikke oplevet dem som mere forsigtige end andre "varianter", ej heller sværere træningsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor hvis man skal bruge dem til arbejde. (Vi har været her før ikke :slem:)

 

Arbejdslinjer er for mig hunde der har bevidst deres værd på prøver eller som jeg selv kan se arbejde.

 

Jeg har bordere af begge typer. Den store/overtypet (kalde det hvad du vil) border er min mands, han skal ikke have noget der løber for stærkt på agilitybanen, de 2 små tyndbenet krybende mink (kald dem hvad du vil) er mine. Jeg kan lide dem alle på hver deres måde, men min gemal og jeg har valgt det der passer bedst til os hver i sær.

 

Af problemer med de forskellige

 

De hyrdende Boss og Compete

Hyrder :-D alt ( eller den ene af vores gør, vi kan godt kontrollere det, men vi skal være over den hele tiden)

Tynde ben, jeg tror de går i stykker, men holder godt nok.

Forsigtige, et surt ord på en gåtur, så er de skredet

Kan godt være lidt vimset, og svære træningsmæssigt

 

Udstillingsmodellen Ziggy

Er dominerende. Skal hele tiden tjekke andre hanhunde, han er ikke agr. men lidt træls

Er tæveglad

Er stor

Har meget pels

God ro i hjerne til træning, men opnår aldrig de højeste hastigheder

 

Det er jo sikkert ikke generelt, men sådan er mine

 

 

haha, jo det har vi. og vi tager da gerne turen igen :slem: -men jeg skal desværre køre til best. møde i spaniel klubben om 3 minutter. Du ved den der udstillingsklub vi er medlem af :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

hvis tråden stadig er i live i morgen vender jeg frygteligt tilbage :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart synes jeg da også den ser fin ud!

 

Men lidt tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Hvad kan man tillade sig at kalde en hund af arbejdslinier? Hvor meget og hvad skal hundens selv have vist? og hvad skal dens forældrene og evt. søskende have vist?

 

Det er jo "nemt" at sige at hunden er god til at hyrde og det var dens forældre også. Men hvis det "bare" er hjemme på gården og ejerens egen vurdering er det så nok?

 

Min definition af "hyrdelinier" er nok at hundene har ISDS-nr..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Min definition af "hyrdelinier" er nok at hundene har ISDS-nr..? :vedikke:

 

Pis så er der ingen af mine der er af hyrdelinjer :drille:

 

mae's kuld 1 Dette er den ene af dem.

 

Nu skal I alligevel se dyrene

 

[ATTACH]42940[/ATTACH]

Compete fra kennel min bedste ven, skævbenet temmelig grim etc. Ca 55 cm 17 kg.

 

12.jpg

Ca 55 cm benstammer som tændstikker, kennel team stenmann, Bob er far, 14 kg.

 

10.jpg

Ziggy. Udstillingsmodel. ca. 50 cm 22 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...