Hop til indhold

Billeder af fremmede bærn med din hund


ridiger
 Share

Recommended Posts

Havde en noget stor diskussion med min søster og hendes veninde, om man kunne tillade sig at lægge nogle billeder, som man havde taget af børn og ens hunde. Uden at spørger forældrene om tilladelse først. Da der godt kunne være nogle som ikke vil have billeder af deres børn flyde rundt ude på internettet. Der jo desværre er nogle som vil kunne finde på at misbruge billederne :hmm:

 

Er det noget som I herinde har tænkt over, eller er forældrene for overpylret :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde en noget stor diskussion med min søster og hendes veninde, om man kunne tillade sig at lægge nogle billeder, som man havde taget af børn og ens hunde. Uden at spørger forældrene om tilladelse først. Da der godt kunne være nogle som ikke vil have billeder af deres børn flyde rundt ude på internettet. Der jo desværre er nogle som vil kunne finde på at misbruge billederne :hmm:

 

Er det noget som I herinde har tænkt over, eller er forældrene for overpylret :vedikke:

 

Det mener jeg ikke man bør, uden at have fået lov af forældrene først..

 

Et fremmed barn der står og klapper ens hund på et billede, og hvor barnet ikke er særlig tydeligt, synes jeg ikke er noget at hidse sig over.

Men en hel billedserie af et barn er forkert..

 

Som udgangspunkt bør man slet ikke lægge billeder op af folk (eller deres børn) uden at få lov først..

 

Nu deler jeg f.eks billeder af min søster og svoger og især deres datter både her og på FB. Men det har jeg spurgt om tilladelse til. Det gør man altså bare!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel an på situatioonen, hvis du står og tager billeder af din hund og børnene kommer hen, så to bad, så skulle forældrene jo have holdt barnet væk.

 

Men hvis børnene kommer hen, og du begynder at tage billeder, syntes jeg du skulle spørge om lov først :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg ikke man bør, uden at have fået lov af forældrene først..

 

Et fremmed barn der står og klapper ens hund på et billede, og hvor barnet ikke er særlig tydeligt, synes jeg ikke er noget at hidse sig over.

Men en hel billedserie af et barn er forkert..

 

Som udgangspunkt bør man slet ikke lægge billeder op af folk (eller deres børn) uden at få lov først..

 

Nu deler jeg f.eks billeder af min søster og svoger og især deres datter både her og på FB. Men det har jeg spurgt om tilladelse til. Det gør man altså bare!

 

Nu skriver jeg jo ikke at der er taget en hel billedserie af et barn, men hvis man f.eks. er til en havefest og man har taget nogle billeder af sin hund lege med nogle af børnene.

Hvad nu hvis forældrene er kørt væk, før man kunne nå at spørger om tilladelse:vedikke:

 

]Det kommer vel an på situationen' date=' hvis du står og tager billeder af din hund og børnene kommer hen, så to bad, så skulle forældrene jo have holdt barnet væk.

[/b']

Men hvis børnene kommer hen, og du begynder at tage billeder, syntes jeg du skulle spørge om lov først :5up:

 

se der er vi så enige

 

Skal lige sige at det er rent hypotetisk og ikke noget som jeg har gjort.

Men hvor langt vil I selv gå for at få en godkendelse fra forældrene :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver jeg jo ikke at der er taget en hel billedserie af et barn, men hvis man f.eks. er til en havefest og man har taget nogle billeder af sin hund lege med nogle af børnene.

Hvad nu hvis forældrene er kørt væk, før man kunne nå at spørger om tilladelse:vedikke:

 

 

 

se der er vi så enige

 

Skal lige sige at det er rent hypotetisk og ikke noget som jeg har gjort.

Men hvor langt vil I selv gå for at få en godkendelse fra forældrene :hmm:

 

Så ville jeg ikke fremvise de billeder, hvor barnets ansigt tydeligt ses.

 

For mig handler det sådan set ikke om pædofili, men om at overskride folks grænser. JEG bryder mig ikke om at folk jeg ikke kender ligger billeder af mig op på nettet - og slet ikke uden jeg er klar over det. Og det samme vil gøre sig gældende med min søn.

 

Lad os lege med situationen, og sige jeg er til havefest hos nogle bekendte. Min søn leger med deres hund og jeg ser de tager billeder. Så vil jeg i situationen spørge om de kommer på FB, og i så fald bede om at de tilføjer mig så jeg kan se billederne (og bede om at få dem fjernet, hvis jeg ser noget jeg ikke kan lide). Er de ikke med på den, må de lade være med at bruge de billeder hvor mit barn er på. Eller også kan han og hunden ikke agere underholdning for hinanden.

 

Jeg ville ikke blive splitterravende tosset hvis det skete alligevel - men jeg ville ikke bryde mig om det.

 

 

Til det markerede: Så har man vel nogle fælles bekendte, siden man har været til samme begivenhed?.. Så ville jeg lige ringe og sige "heeey, kan du ikke spørge hende der, om det er i orden at jeg bruger et par billeder hvor hendes unge leger med min hund. De blev så gode!"

Link til indlæg
Del på andre sites

(og bede om at få dem fjernet, hvis jeg ser noget jeg ikke kan lide).

 

Kan uvidende mig, ikke få et hint om, hvad det er, forældre frygter så intenst? For jeg tilstår, jeg fatter intet (jeg, som fotograf, kunne jo være galoperende pædo, så hvis nogen lader barn være sammen med mig uden opsyn....)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lægger kun billeder af mig selv og min hund på nettet. Punktum. Hvis folk vil have billeder af dem selv på nettet, skal de selv lægge dem ind. Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det. Og det gælder derfor så også, hvis nogle børn kommer og klapper min hund.

 

Jeg forstår egentlig slet ikke, at det er lovligt at lægge billeder på f.eks. Facebook af andre - og endda "tagge" dem uden at spørge om lov!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan uvidende mig, ikke få et hint om, hvad det er, forældre frygter så intenst? For jeg tilstår, jeg fatter intet (jeg, som fotograf, kunne jo være galoperende pædo, så hvis nogen lader barn være sammen med mig uden opsyn....)

 

Spørg mig om et halvt år ;)

 

Jeg ved ikke lige nu hvor grænsen går, men jeg er sikker på at den er der et sted.

 

Da min søster skulle til første fotoshoot med sin datter, så vi mange billeder på nettet af nyfødte, for at finde inspiration. På flere af dem er barnet nøgent, men fotograferet fra vinkler hvor kønsdelene ikke ses. Men f.eks en pige der ligger på maven osv. Det synes jeg er voldsomt kært, men min søster brød sig ikke om det, og har ikke lyst til helt nøgne billeder af sin datter. Så for hende går grænsen altså der.

 

Ikke fordi der er noget seksuelt over det..

Vi havde samme snak forleden da der skulle købes badetøj til den lille. Jeg mener at så længe de er små, er badetøj udelukkende en praktisk funktion, så de ikke skider i vandet. Og medmindre en 3-årig pige synes en bikini er det fedeste i verden, så er der IMO ikke nogen grund til at pakke hende ind - for der er intet seksuelt ved hende..

 

Men sådan nogle ting er rigtig meget smag og behag..

 

-----

 

I øvrigt er det ulovligt at fotografere børn under 18, uden forældrenes tilladelse. Og så er det faktisk ligegyldigt hvis hunde de leger med..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde nogen lovtekst om det, men jeg er ganske sikker på at man ikke bare må finde kameraet frem, og skyde løs af andres børn.

 

Er de på et offentligt sted i en menneskemængde, og man fotograferer alle, er reglerne selvfølgelig anderledes. (Men sådan er de for os alle).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ikke helt ret kan jeg se - for børn over 15 kan godt samtykke når det gælder fotograferinger.

 

Hvad må man på nettet????

 

Er der personer på fotografiet, vil udgangspunktet være, at personen beskyttes efter persondataloven, og det indebærer, at personen skal give samtykke til, at fotografiet lægges ud på nettet. Det er ikke nok, at personen ikke har protesteret mod, at fotografiet blev taget eller givet samtykke til, at du tog fotografiet. Du bør sikre dig et udtrykkeligt samtykke til at lægge det ud på nettet.

 

.....

 

Ønsker en skole eller børnehave fx at lægge billeder af børnene på institutionens hjemmeside, skal børnenes forældre samtykke til dette. Datatilsynet har dog udtalt, at børn over 15 år godt kan overskue konsekvenserne af et samtykke og derfor godt selv kan samtykke, uden at forældrene spørges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville slet ikke tænke pædofili i den sammenhæng, jeg går lidt ud fra at barnet er påklædt mens det leger med hunden og så findes der altså betydeligt værre billeder på nettet som pædofile nok er mere interesserede i...

 

For mig handler det mere om at jeg ikke bryder mig om at fremmede mennesker lægger billeder af mine børn eller mig selv på nettet uden at jeg aner det. Her mener jeg billeder hvor man tydeligt er i fokus, ikke hvis man står i en menneskemængde eller tilfældigvis opholder sig i baggrunden ellers kunne ingen jo tage billeder hvis man skulle tage så mange hensyn.

 

Jeg vil ligesom anja gerne have en mulighed for at se billederne og så ville jeg da sandsynligvis give lov til at de blev lagt på nettet. Jeg vil bare gerne kunne se om og hvad der fx bliver kommenteret på billedet.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Forstår heller ikke helt hvordan billederne skulle kunne blive misbrugt:vedikke:

 

 

Og medmindre en 3-årig pige synes en bikini er det fedeste i verden, så er der IMO ikke nogen grund til at pakke hende ind - for der er intet seksuelt ved hende..

 

Det synes jeg tilgengæld er super underligt, var totalt forarget første gang jeg så en pink hello kitty bikinitop i størrelse mini-mini :shock:

Uff :oops: Så hellere lade ungen rende nøgen rundt! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår heller ikke helt hvordan billederne skulle kunne blive misbrugt:vedikke:

 

 

 

 

Det synes jeg tilgengæld er super underligt, var totalt forarget første gang jeg så en pink hello kitty bikinitop i størrelse mini-mini :shock:

Uff :oops: Så hellere lade ungen rende nøgen rundt! :mrgreen:

 

Øhm, kan ikke helt læse om du er enig med mig eller ej?..

 

Jeg mener at badetøj er unødvendigt, medmindre barnet mener det er livsvigtigt!..

Jeg synes man seksualiserer små piger (og drenge) ved at dække noget til, der ikke er..

 

Små børn skal rende nøgne rundt i strandkanten og lege mad vandmænd!

 

Jeg synes at de ulækre mennesker skal indrette sig efter os, og ikke omvendt!..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville ikke skænke det en tanke, hvis jeg havde taget et billede med min hund og et barn (i øvrigt meget hypotetisk, da han er rædselsslagen for den slags) og fik lyst til at dele det her. putter da også billeder på med min mand og min mor og den slags uden at spørge først - må indrømme, at jeg ikke kan lade være med at finde det lidt hysterisk, sorry, når folk er vildt emsige over totalt uskyldige billeder :genert: jeg hader det kun, når jeg ser grim og duknakket ud, men det hidser mig nu ikke op på nogen måde. folk må også gerne poste billeder af min hund uden at spørge først :mrgreen:

 

on a different note: en unge grinede af halfdan i morges, jeg grinede tilbage, moren gloede på mig som om jeg havde tænkt mig at voldtage og partere barnet og hastede over på den anden side af gaden :vedikke: jeg tror, at folk med tendens til paranoia tit lader det løbe helt amok, når først der kommer yngel til.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville ikke skænke det en tanke, hvis jeg havde taget et billede med min hund og et barn (i øvrigt meget hypotetisk, da han er rædselsslagen for den slags) og fik lyst til at dele det her. putter da også billeder på med min mand og min mor og den slags uden at spørge først - må indrømme, at jeg ikke kan lade være med at finde det lidt hysterisk, sorry, når folk er vildt emsige over totalt uskyldige billeder :genert: jeg hader det kun, når jeg ser grim og duknakket ud, men det hidser mig nu ikke op på nogen måde. folk må også gerne poste billeder af min hund uden at spørge først :mrgreen:

 

on a different note: en unge grinede af halfdan i morges, jeg grinede tilbage, moren gloede på mig som om jeg havde tænkt mig at voldtage og partere barnet og hastede over på den anden side af gaden :vedikke: jeg tror, at folk med tendens til paranoia tit lader det løbe helt amok, når først der kommer yngel til.

 

 

Det kan jo også handle om simpel forfængelighed? Nu synes de fleste af os at billeder af savlende børn indfedtet i mad er lidt sjovt og kært, og noget man griner af.. Men nogle vil måske ikke have deres børn fremvist på den måde, eller andre måder der kunne være sjove? :vedikke:

 

Jeg bryder mig heller ikke om at folk bare smider læssevis af billeder af mig på nettet. Dog har jeg vænnet mig til de fleste af dem på FB, men er det et eller andet helt vildt modbydeligt billede, så beder jeg altså om at få det fjernet..

 

 

Og hende der moderen er da bare en tosse - du ser nok voldsomt farlig ud! :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Øhm, kan ikke helt læse om du er enig med mig eller ej?..

 

Jeg mener at badetøj er unødvendigt, medmindre barnet mener det er livsvigtigt!..

Jeg synes man seksualiserer små piger (og drenge) ved at dække noget til, der ikke er..

 

Små børn skal rende nøgne rundt i strandkanten og lege mad vandmænd!

 

Jeg synes at de ulækre mennesker skal indrette sig efter os, og ikke omvendt!..

 

Jamen jeg er enig med dig :)

Det er helt unødvendigt.

Men jeg ville meget nødig give mit barn en bikini bh på, fordi jeg netop synes det udsender et forkert signal. Ligesom jeg heller ikke ville give mit barn en g-strengs underdel på eller makeup.

Så hellere en badedragt eller bar røv:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo også handle om simpel forfængelighed? Nu synes de fleste af os at billeder af savlende børn indfedtet i mad er lidt sjovt og kært, og noget man griner af.. Men nogle vil måske ikke have deres børn fremvist på den måde, eller andre måder der kunne være sjove? :vedikke:

 

Jeg bryder mig heller ikke om at folk bare smider læssevis af billeder af mig på nettet. Dog har jeg vænnet mig til de fleste af dem på FB, men er det et eller andet helt vildt modbydeligt billede, så beder jeg altså om at få det fjernet..

 

 

Og hende der moderen er da bare en tosse - du ser nok voldsomt farlig ud! :hmm:

 

kan forstå forfængelighed hos voksne - jeg hader også grimme billeder af mig selv, vil helst fremstå underskøn konstant, men det eneste pinligere end grimhed er jo overdreven forfængelighed, så kunne aldrig drømme om at bede om at få billeder slettet. men må indrømme, fatter det ikke med børn, børn skal da ikke være pæne og fine i det, og er det ikke noget med, at dem man selv har produceret er helt totalt perfekte uanset hvad de er smurt ind i? tja, jeg forstår det bare ikke. men jeg er også ekstremt uprivat af overbevisning.

 

seriøst, den der mor, hun var syg i roen. og, det er der altså MANGE nybagte mødre der er! fuldstændigt vanvittige. men selvfølgelig ikke jer på h-f :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
on a different note: en unge grinede af halfdan i morges, jeg grinede tilbage, moren gloede på mig som om jeg havde tænkt mig at voldtage og partere barnet og hastede over på den anden side af gaden :vedikke: jeg tror, at folk med tendens til paranoia tit lader det løbe helt amok, når først der kommer yngel til.

 

[media]

[/media]

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er der altså MANGE nybagte mødre der er! fuldstændigt vanvittige. men selvfølgelig ikke jer på h-f :kys:

 

I Kina laver ungerne både stort og småt på gaden, hev kameraet frem og filmede, fik ufatteligt mange kommentarer fra alle hvide mennesker i nærheden (kineserne var heldigvis ligeglade) - det er sindsygt sørgeligt, hvordan vokser nutidens børn op? Din mor synes du er for ucharmerende til at blive lagt på nettet, pyha, vask dig, tag trusser på og friser håret.

 

Er ikke i tvivl om, jeg kan blive anklaget for alverdens skrækkelige ting, men er stadig ganske kølig.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan forstå forfængelighed hos voksne - jeg hader også grimme billeder af mig selv, vil helst fremstå underskøn konstant, men det eneste pinligere end grimhed er jo overdreven forfængelighed, så kunne aldrig drømme om at bede om at få billeder slettet. men må indrømme, fatter det ikke med børn, børn skal da ikke være pæne og fine i det, og er det ikke noget med, at dem man selv har produceret er helt totalt perfekte uanset hvad de er smurt ind i? tja, jeg forstår det bare ikke. men jeg er også ekstremt uprivat af overbevisning.

 

seriøst, den der mor, hun var syg i roen. og, det er der altså MANGE nybagte mødre der er! fuldstændigt vanvittige. men selvfølgelig ikke jer på h-f :kys:

 

Nej, de børn vi laver ER perfekte!..

 

og jeg er helt enig med dig: Generelt er nye mødre hysteriske og fuldstændig vanvittige! Og i øvrigt drerjer verden sig om dem - det skal du liiigie huske..

 

Jamen jeg er enig med dig :)

Det er helt unødvendigt.

Men jeg ville meget nødig give mit barn en bikini bh på, fordi jeg netop synes det udsender et forkert signal. Ligesom jeg heller ikke ville give mit barn en g-strengs underdel på eller makeup.

Så hellere en badedragt eller bar røv:-D

 

jeg husker tydeligt at jeg om sommeren badede i en vens soppebassin da jeg var helt lille. Han boede to veje væk, og jeg cyklede altid bare derhen i badebukser.. Tror jeg var 5-6 år inden jeg opdagede at jeg kunne have en badedragt på, eller en bikini.. Buksen var da mere end rigeligt? Og når jeg skulle hjem var de altid våde, så jeg måtte jo låne, og tog derfor altid turen hjem i drengeunderhylere og intet andet..

 

Tænk at være så lille og uskyldig!..

Link til indlæg
Del på andre sites

kan forstå forfængelighed hos voksne - jeg hader også grimme billeder af mig selv, vil helst fremstå underskøn konstant, men det eneste pinligere end grimhed er jo overdreven forfængelighed, så kunne aldrig drømme om at bede om at få billeder slettet. men må indrømme, fatter det ikke med børn, børn skal da ikke være pæne og fine i det, og er det ikke noget med, at dem man selv har produceret er helt totalt perfekte uanset hvad de er smurt ind i? tja, jeg forstår det bare ikke. men jeg er også ekstremt uprivat af overbevisning.

 

seriøst, den der mor, hun var syg i roen. og, det er der altså MANGE nybagte mødre der er! fuldstændigt vanvittige. men selvfølgelig ikke jer på h-f :kys:

 

hvis jeg nogensinde vover mig til nørrebro med mit barn så må du smile alt det til hende du vil :mrgreen:

 

og tilbage til emnet, jeg tror bare at det for mig handler om simpel høflighed og ikke så meget om der er et barn på billedet :hmm:min mor er typen der tager billeder af alt og alle og lægger dem på facebook uden at spørge og jeg synes faktisk det er ret uhøfligt selvom hun overhovedet ikke kan se det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Kina laver ungerne både stort og småt på gaden, hev kameraet frem og filmede, fik ufatteligt mange kommentarer fra alle hvide mennesker i nærheden (kineserne var heldigvis ligeglade) - det er sindsygt sørgeligt, hvordan vokser nutidens børn op? Din mor synes du er for ucharmerende til at blive lagt på nettet, pyha, vask dig, tag trusser på og friser håret.

 

Er ikke i tvivl om, jeg kan blive anklaget for alverdens skrækkelige ting, men er stadig ganske kølig.

 

Til gengæld ville en far ALDRIG vaske sin datter i Kina. Eller sin søn..

 

Min mors kinesiske kolleger var dels uforstående overfor hvorfor min mor ikke flyttede ind og passede sit barnebarn - "nej nej, det gør hendes mor og far da". Og dels var de stødt over at faren går i bad med datteren.. og vasker hende, smører hende ind i creme og endda skifter ble på hende..

I Kina går en mand IKKE i bad med sine børn (uanset køn) og han vasker dem heller ikke.. Det gør moderen.. Det andet er usømmeligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...