Hop til indhold

Hund gider ikke lege

Gæst A Dogs Tale
 Share

Recommended Posts

Gæst A Dogs Tale

Min hund er en "græker", altså importeret fra grækenland.

Da hun kom var hund meget sky og kuet - det er så gået væk nu:slem:

Men hun gider ikke lege. Alt det med bolde og tov har hun aldrig lært og forstår slet ikke, hvad det går ud på.

Jeg synes jo alligevel, hun skal have noget der er sjovt og som ikke er mad eller nus.

Nogen, der har ideer til hvordan hun lærer at lege?

Eller kan foreslå noget at lege med? :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard
Min hund er en "græker", altså importeret fra grækenland.

Da hun kom var hund meget sky og kuet - det er så gået væk nu:slem:

Men hun gider ikke lege. Alt det med bolde og tov har hun aldrig lært og forstår slet ikke, hvad det går ud på.

Jeg synes jo alligevel, hun skal have noget der er sjovt og som ikke er mad eller nus.

Nogen, der har ideer til hvordan hun lærer at lege?

Eller kan foreslå noget at lege med? :vuf:

Hvordan har den det med træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en del af "projektet" når man adopterer en gadehund eller anden hund med traumer i bagagen, at bringe lidt af hvalpesindet tilbage igen. Men jeg har da hørt om flere, det er lykkedes for.

Hvis din hund er glad for mad, så start med noget aktivitetslegetøj, Nina Ottosson, Buster Cube el. lign. der kræver at hun skal gøre en indsats for at få fat i guffet. Og selvfølgelig, som mosgaard siger, træning. For de fleste hunde er klikkertræning en herlig leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tro ikke det er fordi den er græsk at den ikke gider lege. Det gør mange danskfødte jo hellerikke.

Men selvfølgelig hjælper den græske opvækst jo ikke på det, hvor man kun skal bruge kræfter på at overleve.

Men alle de græske hvalpe, jeg har passet har virkelig leget meget ,især i haven.Hvor gammel var den da den kom hertil???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A Dogs Tale

Nej, selvfølgelig er det ikke et krav, at hunden skal lege:blink:

Men når jeg tænker over det, er det fordi hun jo ikke har lært det. Hun var 3 år, da jeg fik hende og har haft det mest kummerlige liv hos en jæger. Hvilket hun ikke duede til, så først prøvede han at skyde hende og da det ikke lykkes, blev hun sat i et bur ude i skoven og kunne så sidde der og dø.:evil:

Heldigvis blev hun fundet, stærkt forkommen, og kom hjem til mig. Men grundet de dårlige oplevelser er hun meget forsigtig og ikke den store vovehals -så tov mm virker bare skræmmende.

Men hun er lærenem og glad for at lære, så øver lydighedstræning& spor og har en "kong", jeg gemmer mad i. :-D

Måske skal jeg bare konkludere, at det er niveauet og helt fint?

Tak for links - dem kigger vi også lige på! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal en hund lege? :genert:

Jeg er bare misundelig, på de hunde der bliver belønnet med et ruske-tov til agility, for en papillon-mave bliver lynhurtigt fyldt og motivationen daler efterhånden som maven fyldes.

Har også fundet en masse på youtube og det ser bare godt ud med legetøj - altså godt som i energien holdes oppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare misundelig, på de hunde der bliver belønnet med et ruske-tov til agility, for en papillon-mave bliver lynhurtigt fyldt og motivationen daler efterhånden som maven fyldes.

Har også fundet en masse på youtube og det ser bare godt ud med legetøj - altså godt som i energien holdes oppe.

Jeg tror det er meget racespecifikt om du kan begejstre med et rusketov eller deslignende. Jeg har da ofte ønsket at finde noget der kan bruges som belønning når vi jagttræner, men selv den altædende boldmongol synes jagten i sig selv er større belønning end noget andet. Så jeg kender godt problemet.

Nu ville jeg så heller aldrig belønne en spaniel med et rusketov, men det er en helt anden historie som ikke er tråden vedkommende. :mrgreen:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Når hun nu er glad for at træne vil jeg da bare træne leg ind træningen. Leg er jo i dyrs verden måden at træne overlevelse-taktikker ind. Så de to er tæt forbundet. Så hvis hun viser glæde for træning, så træn Apport el. Lign... Så kommer det helt automatisk, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja! Jeg synes de skal lære det:-) Men det er fordi jeg bruger det som belønning. Til at skabe fart og intensitet i visse øvelser. Mad skaber ro og stabilitet.

En spaniel kan sagtens belønnes med legetøj - men det skal naturligvis indlæres korrekt - med en tænd/sluk knap - det er nok der nogle går galt i byen, når de anvender leg som belønning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skønner at din græker måske er en settertype, for de har de aller kummerligste forhold dernede.Og dem der kommer i den alder har muligvis fået banket et hvert initiativ til leg ud af kroppen.

Og hvem kan lege i en snor på max 1 1/2 meter, hvor man står dag ud og dag ind ofte med kun fodring og vand et par gange om ugen.

Ofte også bare bunden af på en bjergskråning uden for evt landsby.

At være født som jagthund i Grækenland, er som at fødes i helvedes forgård, desværre ikke overdrevet. De fleste der ikke dur bliver hængt, fordi de skal straffes for deres uduelighed og så spildes ikke krudt på dem.

Men tror tiden vil læge noget , så jeg håber den alligevel er en glad hund.

Hvis den kommer fra Græske hunde - så kontakt foreningen , hvis du har andre problemer, de har en adfærdskonsulent med mulighed for rådgivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg vil lige tilfoje at det er meget vigtigt man giver saadan en hund ro. helst 3 mdr.s tid. jeg havde en meget forskraemt sjaefer hvalp paa ca. 7 mdr. fra internat og den ville hverken lege, gaa i snor eller noget som helst, andet end at ligge i en kurv. hele dens ryg og hale var et stort haarlost ar, enten fra mishandling eller autoulykke.

det tog simpelthen tid, for den faldt til ro, og folte sig tilpas, men saa gik det ogsaa fremad. Efter nogle mdr. begyndte tilliden og legesygheden at komme frem, husker jeg.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites