Hop til indhold

Opdragelse, grænser og straf...?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Det trick benytter vi os også af. Det er bare MEGET lettere at lære hunden at gøre noget end IKKE at gøre noget.

 

Det har jeg også erfaret, sådan et nej ser bare ikke rigtig ud til at trænge ind, men at man kan få lækre godbidder for at gøre noget helt andet, det er noget Luna forstår :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

undtagen når hun vækker dig om natten? :blink:

 

Der tror jeg såmænd også hun bliver mere forskrækket end godt er, men at Luna bliver forskrækket resulterer som regel i at hun bliver så udmattet at hun lægger sig til at sove, og rent egoistisk, så passede det mig fint da hun for tredie nat i træk vækkede mig ved at gø :genert:

 

Jeg råber aldrig af hende normalt, men jeg skal ærlig indrømme at min lunte er ret kort når jeg sover, og her har jeg altså råbt ad hende et par gange, lidt ala "NU KOMMER DU FANDEME I SENG!!!" :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der tror jeg såmænd også hun bliver mere forskrækket end godt er, men at Luna bliver forskrækket resulterer som regel i at hun bliver så udmattet at hun lægger sig til at sove, og rent egoistisk, så passede det mig fint da hun for tredie nat i træk vækkede mig ved at gø :genert:

 

Jeg råber aldrig af hende normalt, men jeg skal ærlig indrømme at min lunte er ret kort når jeg sover, og her har jeg altså råbt ad hende et par gange, lidt ala "NU KOMMER DU FANDEME I SENG!!!" :oops:

 

Men når jeg er vågen, så har jeg lært ikke at gøre det, sidste gang jeg gjorde var fordi hun kørte i helt vildt høj gear og sprang rundt imens hun skreg, her havde jeg jo så hørt at det virker at bukke sig ind over hunden og skælde den ud, dette resulterede så i at imens jeg stor foroverbøjet ind over Luna, så hoppede hun op med fuld hammer og nikkede mig en skalde (og flækkede min læbe), og siden har jeg ikke rigtig forsøgt mig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv

- De må ikke tigge.

Jeg vil have de lægger sig og de får de konsekvent at vide.

 

- Vil ikke have de hopper op. Oskar gør det.

Tager fat i halsbånden og guider ham ned og får samtidig et "nej".

 

- De må ikke komme i møblerne heller ikke sengen. Det er kun Oskar der stadig forsøger sig.

Skubber dem ned, siger ned eller tager fat i halsbåndet.

 

- Hvis Oskar ved en fejl kommer ud af hoveddøren så smutter han.

Jeg forsøger at gøre mig MEGET interessant uden at kalde på ham. Det har virket den ene gang han smuttede.

 

- De må ikke tage plysdyr med ud i haven for jeg vil ikke have dem våde og ulækre med ind igen.

Oskar er slem til at "stjæle" dem når jeg lige vender ryggen til.

Jeg går ud og henter dem ind når han ikke ser det :D

 

- De må ikke gø vedvarende.

Jeg henter dem ind hvis de gør det.

 

Oskar er helt klart den frækkeste af dem og har ingen rigtig opdragelse fået tidligere kan jeg mærke og lærer jo stadig hvad der gælder herhjemme.

 

Jeg det sker et par gange i året at jeg må trække grænsen overfor Basse - Det fungerer bare hver dag med den store mus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi har været utrolig heldige med Ninja (indtil videre :slem:). Hun er ekstrem blød og føjelig og vil meget gerne gøre det rigtige.

 

En enkelt gang har jeg dog hævet stemmen og taget fysisk fat i hende (hårdt og bestemt).

 

Og det var da hun to gange i træk havde prøvet at få fat i forbipasserende folks poser med mad, som de gik med i hendes højde, og faktisk fik revet hul i poserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Affødt ef en kommentar fra en underviser i dag, kom jeg til at spekulere på hvilke ting i bruger i den daglige opdragelse af jeres hunde.

Her tænker jeg overhovedet ikke på træning, hvor der for rigtig mange gælder helt andre regler, men alene på opdragelse i hverdagen.

 

For mig kommer det ud på et- Indlæring er indlæring - og jeg straffer ikke i indlæring. Når det sker - skyldes det ALTID afmagt og frygt - fx rev jeg i Hugo forleden fordi han løb ud på en vej efter at være stukket af! Forkert? JA 110 %! Havde jeg det skidt bagefter? Ja for helved! Men jeg er menneske... og selv os, der øver os kan fejle. Men jeg forsøger altid at undgå det og jeg kan mærke at min tolerancetærskel stiger og stiger, så det er yderst positivt, for en ting er, at hunden får det skidt - jeg får det selv smadder skidt også - det er lidt som en mor, hvis barn stikker af ud på vejen og får en lussing... Men menneskeligt eller ej - jeg arbejder mig mod nul brug af den slags..

 

 

I må meget gerne udpensle præcis hvad i gør, hvis hunden gør noget den ikke må - Og hvad synes i er acceptabelt.. Og hvad virker?

 

Når Hugo vil stjæle min mad, siger jeg ah ah. Det virker. Det er helt neutralt.

 

Er han på vej ind i ens have for at tisse, siger jeg Hov! - også¨neutralt. Det virker også.

 

Trækker han stopper jeg op og roser når vi går frem igen med slap snor - det virker tildels - han trækker ind imellem desværre:-)

 

Alle kan blive enige om konsekvens og grænser... Men hvordan håndhæves de?

 

Min konsekvens ligger i, at jeg anser alt for træning/læring. Det er konsekvens så det batter. Jeg er hele tiden OBS på mine egne handlinger og motiver - og ad åre er det blevet en vane at holde dyr sådan.

 

 

For underviseren kom med en kommentar om, at tage fat i hvalpens øre og via øret følge den tilbage, hvis den var stukket af. Jeg kan ikke se logikken i dette og flere andre af de forslag han kom med.

Old fashion trash.... Han burde ikke undervise.

 

Men det kan jo være jeg bare ikke har set lyset :mrgreen:

Nej du har set det:5up: Han har ikke.

 

Og så kommer problemstillingen - Når man siger konsekvens og faste grænser, til en anden person - Så er det jo vanvittig forskelligt hvad der lægges i de ord og hvad det betyder rent praktisk.

Ja det er rigtigt. Det er vigtigt at fortælle, at konsekvens betyder ensartethed ikke hårdhed

 

Så fortæl, fortæl... Hvad gør i når hunden tigger, Siger ah ah eller ignorere

 

når hunden hopper op af andre,Belønner ham for at have alle fire hjørner i underlaget

 

når hunden gør,

Belønner for ro før han gør - nu gør Hugo ikke, men dette ville være min metode

 

når hunden stikker af/ikke kommer når der bliver kaldt, Forleden rev jeg så i ham... Det har jeg stadig skidt med... Normalt vender jeg om, kaster mig på jorden, laver sjove lyde, løber væk, gemmer mig osv og uanset hvor mange veje han har krydset, så roser jeg og gir godbidder, når han ankommer.

 

Herudover træner jeg indkald løbende, når vi går.

 

Det er jo MIG der har taget den snor af! Forleden blev jeg bare så bange, at jeg troede jeg skulle miste ham. Så der tog jeg ham i halsbåndet og sagde FØJ! Han blev simpelthen så bange - og fakta er, at jeg straffede ham for at komme retur.... Hvor dumt er det? Men det skete og det sker - heldigvis sjældent - for hvad lærte Hugo af det? Kun en ting: Helle kan man ikke stole på!

 

Og det er det sidste jeg ønsker at lære min hund.

 

 

når hunden hopper op i sengen,

Han må gerne være i sengen

 

når hunden.....?

 

Generelt forsøger jeg at forbygge ved at ignorere uønsket adfærd eller bremse det ved at tage ham væk fra situationen - fx når han dingler i sin snor og vil lege træklege:-) Så slipper jeg snoren og det sjove stopper.

 

Sideløbende belønner jeg hele tiden ønsket adfærd - en alternativ en af slagsen.

 

Jeg er aldrig vred på et dyr - men når jeg bliver rigtig dødbange, så kan det vise sig som vrede - men vrede er en dækfølelse her og ih hvor får jeg det skidt bagefter... Det er første gang jeg har skældt Hugo ud - jeg satser på, at det også var den sidste. Men mennesker fejler - jeg kan stræbe men næppe blive perfekt i det her.... Men jeg forsøger.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens være vældig streng med mine hunde, nok også for streng, synes nogen. Carla er artigheden selv - det er meget sjældent hun gør noget galt. En gang "glemte" hun at komme, da jeg kaldte - så hentede jeg hende.

Otto er lidt mere "problematisk" - han er jo hanhund! Så den famøse teenagealder er lidt mere synlig end den var ved Carla. Jeg har et "nej" som jeg bruger med omtanke - men når jeg bruger det, så er det altså fordi jeg mener det. Og reagerer han ikke, så henter jeg ham. Ligeledes har jeg et "lie down" som skal virke hver gang. Virker det ikke, så kaster jeg noget efter ham.

 

Når man bruger sin hund på andre levende dyr (får) regelmæssigt, så skal der bare være nogle kommandoer der virker hver gang - for det er jo levende dyr og de skal ikke lide overlast. Så jeg er meget, meget konsekvent - især ift. hyrdetræningen. Også fordi at motivationen for arbejdet er enorm høj.

For et par uger siden var jeg eks. på kursus. Efter at vi har været på, giver jeg kommandoen "that'll do" og går derfra. Efter vi er gået et par skridt, vender Otto imidlertid om og for at gå på fårene igen. Lige idet han vender om, når jeg at få smækket longepisken ned få centimeter foran snuden på ham. Så vendte han pænt og gik hjem.

Behageligt for hunden? bestemt ikke. Men nødvendigt? Ja, for mig var det i den situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte helt management! Eller krisehåndtering. Der lærer hunden ikke noget, men jeg får den væk - det kan være gå bag et børnegitter eller i et bur eller i bilen eller at jeg tager i selen og venter til hunden er i ro.

 

Det er ren management:-)

 

Jeg mangler et godt dansk ord - hvis nogle har et der er bedre end krisehåndtering for det lyder helt akut og det behøver det jo ikke være

 

Håndtering dur ikke, for det er når vi plejer pels osv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte helt management! Eller krisehåndtering. Der lærer hunden ikke noget, men jeg får den væk - det kan være gå bag et børnegitter eller i et bur eller i bilen eller at jeg tager i selen og venter til hunden er i ro.

 

Det er ren management:-)

 

Jeg mangler et godt dansk ord - hvis nogle har et der er bedre end krisehåndtering for det lyder helt akut og det behøver det jo ikke være

 

Håndtering dur ikke, for det er når vi plejer pels osv....

Vi har været nødt til at bruge en del management (herovre fungerer det ord jo fint :mrgreen:) med Sally, og til dels endnu. F.eks. hendes hætte når hun kører bil.. Det ser jeg slet ikke noget galt i, så længe der (for Sally) er fremgang på andre områder. Nogle hunde kan bare ikke lære alting på en gang! Det med bilen tror jeg ALDRIG hun lærer, hvorimod jeg har en forventning om at jeg engang kan passere andre hunde uden hun gør fordi hun er i snor.

Jeg vælger mine "krige" med omhu, og har slet ikke nogen sukkersød forventing om at hun "lige pludselig vender", eller at jeg kan klikke mig ud af alle hendes problemer (er prøvet, no luck :lol:). hun er en svær en, fordi det hverken er nervøsitet eller agression der spiller ind. Hjemme i huset er hun dog sød og ret artig, hun har f.eks aldrig prøvet at bide i nogle af vores ting, selvom hun kun var lige over et år da vi fik hende :-D -der er bare kun lige det med Savannah :rolleyes:

Det er meget, meget sjældent Charles skal korrigeres i noget herhjemme eller andre steder, han er generelt bare en god dreng :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Mener i, at man aldrig må skælde ud eller blive sur på sin hund? Jeg er med på, at det eksempel med at hund løber ud på vej og lignende, ikke som sådan gør noget godt for indkaldstræning - men synes flere gange jeg har læst, at folk mener hunden bare lærer at ejer er utilregnelig, hvis ejer skælder ud.

 

Fik skæld ud lidt udpenslet af Umulia, hun forklarede at hunden egentlig kun kunne fokusere på 1 ting af gangen, og eksemplet var så at en hund lå og tyggede i en sko, ejer kom ind, hund kiggede på ejer, ejer skældte ud = hund får skæld ud for kontakt.

 

Men alligevel - jeg skælder nogle gange ud, eller, jeg bliver irriteret og siger SÅ STOP DOG. Det kan jeg virkelig ikke se at der sker noget frygteligt ved, Motor stopper så som regel men han bliver ikke bange for mig eller lignende. Nu kan jeg så også sagtens finde på at råbe ellers, også når vi leger, så måske er han bare vant til larmen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jag klarer mig med nej øvelsen, et øv og en bestemt lyd,når han er på afveje eller også giver jeg en modkommando- hvis han feks går ud på gaden efter en fjer, giver jeg en retningskommando istedet, og roser for korrekt udført øvelse (og idag går han feks aldrig ud på vejen uden det er en kommando)

 

Jeg straffer aldrig,men der er perioder hvor jeg ikke er tilgængelig. Hvis jeg har sagt nej, og han bliver ved,så ignorerer jeg ham. Det kan man så argumenterer som straf, for mig er det bare at jeg ikke siger tingene to gange. 1 nej er bedre end 2. nej i min øjne.

 

sidst men ikke mindst har jeg et absolut stop ord- men har kun brugt det meget få gange og kun udendørs - det har jeg så råbt- men mest fordi jeg selv er blevet forskrækket- det kan hunden så godt rumme-.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Nelson rimelig velopdragen her hjemme. Han må gerne være i møblerne, han tigger og han foretager sig kun ting han gider. Hvis han er lidt for meget, så siger jeg nej og fjerne ham, hvis han ikke stopper med fx at gø. Jeg skal dog ikke sige mig fri for at have skældt ud ind i mellem. Nogle gange så er tingene bare for meget...

 

Ude er det lidt noget andet. Jeg har sommetider svært ved at hamle op med alt det sjove, spændende og anderledes vi møder ude i samfundet. Så jeg prøver at træne kontakt med ham, så han fokuserer mere på mig. Jeg må dog (ret tit) holde godt fast i ham og bruge snor/sele og blokering til at kontrolere ham. Han er dog alligevel morsyg nok til at komme når jeg kalder eller går den anden vej :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men alligevel - jeg skælder nogle gange ud, eller, jeg bliver irriteret og siger SÅ STOP DOG. Det kan jeg virkelig ikke se at der sker noget frygteligt ved, Motor stopper så som regel men han bliver ikke bange for mig eller lignende. Nu kan jeg så også sagtens finde på at råbe ellers, også når vi leger, så måske er han bare vant til larmen :vedikke:

Jeg skælder da også ud engang imellem, men jeg synes ikke det er noget der sker ofte.. Jeg kan godt blive irriteret på Sally hvis hun bliver VED med at gå ind i køkkenet. Det er no-go, for der er ikke plads til både menneske og hund(og jeg gider ikke have dem derinde). og når hun har fået det at vide 5 gange (og fint gået ud hver gang) men stadig kommer tilbage, ja så bliver jeg da irriteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det er helt vildt spændende at læse alle jeres måder at håndtere uønsket adfærd.

 

Egentlig så lyder det jo til de fleste gør det meget ens og at straffen hænger sammen med alvoren af den uønskede adfærd.

 

Jeg oplevede så sent som i dag, en ting ved Bamse jeg aldrig har set før - For jeg har aldrig haft fat i nakken af ham på den måde før.

 

Men vidste ikke min lille kusine var på besøg hos mine forældre, som han altid hilser ekstremt overstadigt på - Jeg har fryyyyygtelig svært ved at opdrage på mine forældre :mrgreen::roll:

 

Men lukkede jo bare hundene ind i huset som sædvanligt - Og Bamse kunne i sin glæde slet, slet ikke finde ud af man ikke hopper op af en 9 årig pige.

Så der havde jeg lige kort fat i nakken af ham og hev ham ned - Med en dybt chokeret Bamse der tissede på gulvet af skræk som resultat, selvom jeg max havde fat i ham 2 sek. :shock::cry:

 

Har aldrig haft fat i ham på den måde før og det bliver absolut også sidste gang - For den reaktion var godt nok voldsom og vidner om, han må have nogle rigtig, rigtig dårlige erfaringer med den slags korregering eller bare er alt for følsom til fysisk at blive irettesat.

 

Godt nok var han temmelig højt oppe at køre.... Men det bekræfter mig bare i, at jeg absolut ikke skal bruge fysiske metoder mod Bamse.

Det er hans sind simpelthen ikke til.

 

Som i nok kan gætte, så råber jeg sjældent og har aldrig fysisk fat i hundene, men bruger udelukkende fysisk blokering, så som en bred bagdel der står i vejen og guider dem i den rigtige retning, eller liner når jeg skal være sikker på deres glæde kan dæmpes.

Ellers er et simpelt NEJ så rigeligt herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Har aldrig haft fat i ham på den måde før og det bliver absolut også sidste gang - For den reaktion var godt nok voldsom og vidner om, han må have nogle rigtig, rigtig dårlige erfaringer med den slags korregering eller bare er alt for følsom til fysisk at blive irettesat.

Stakkels Bamse, men så lærte du da noget nyt om ham i det mindste :-D

Sally ville f.eks nok slet ikke have lagt mærke til samme behandling, men jeg tror heller aldrig hun er blevet mishandlet på nogen som helst måde, hun er bare slet ikke blevet opdraget på nogen måde, før hun kom til os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Har aldrig haft fat i ham på den måde før og det bliver absolut også sidste gang - For den reaktion var godt nok voldsom og vidner om, han må have nogle rigtig, rigtig dårlige erfaringer med den slags korregering eller bare er alt for følsom til fysisk at blive irettesat.

 

Arj det er jeg ked af at læse. Også for dig. Det må have været noget af et chok.

 

Motor er jo også lidt.. stolt, følsom, ved ikke hvad jeg skal kalde det, og jeg ved med sikkerhed, at han aldrig er blevet slået eller truet, men en dag ville en træner vise mig hvordan jeg kunne dreje ham væk fra noget hvor kontakten var umulig, ved at køre hånden ned af snoren og så tage fat lige over selen, og vende ham rundt ved at bruge mine ben/lave en u-vending rundt om ham (hvis i forstår).

 

Motor reagerede så ved at hoppe lidt væk, altså ingen panik, men stadig sådan hey-åh-hvad laver du?, ikke ved at vi drejede ham med kroppen, men over at blive taget der i selen.

Hun sagde så, at vi bare skulle prøve at træne det nogle gange, og selvfølgelig med godbidder, og efter nogle gange, så reagerede han faktisk slet slet ikke mere.

 

Jeg har jo egentlig bare respekteret hans grænser, og bare undladt at jokke henover dem, så jeg blev da alligevel ret overrasket over, at det så var så let at ændre.

 

Nu er det selvfølgelig langt fra en direkte sammenligning med Bamse, men alligevel, måske kan i have glæde af at øve sådan nogle ting, forsigtigt og med ros og godbidder? Og selvfølgelig gøre det i trygge omgivelser.

 

Tænker lidt i retning af at få ham til at få så mange gode oplevelser med dig og håndtering, at frygten for de gamle måske kunne forsvinde helt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte helt management! Eller krisehåndtering. Der lærer hunden ikke noget, men jeg får den væk - det kan være gå bag et børnegitter eller i et bur eller i bilen eller at jeg tager i selen og venter til hunden er i ro.

 

Det er ren management:-)

 

Jeg mangler et godt dansk ord - hvis nogle har et der er bedre end krisehåndtering for det lyder helt akut og det behøver det jo ikke være

 

Håndtering dur ikke, for det er når vi plejer pels osv....

 

Det plejer jeg at kalde brandslukning;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...