Hop til indhold

Hvilken race skal jeg have?


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

næh.. er man obs på hvad man går ind til, og har tiden til at stimulere hunden er det en ganske udmærket førstegangshund.

 

Og hvis man ikke gør de ting, så findes der nok ikke nogen god første gangs race:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst tolsen

vestgötaspids ville ellers passe når man læse det første du har skrevet med længer ned komme orden spidshunde agtig og gø-tendenser frem og så kan jeg ikke lad være med at tænke på hvor du har fået iden om en vestgötaspids fra

Link til indlæg
Del på andre sites

Flatter har i forhold til de øvrige retrievere rigtig mange problemer med cancer. (i alle afskygninger)

 

70% af labber og golden bliver 8 år.... for flat er det 50%. Levetidskurven falder meget hurtigere for flat.

 

Mine ex-svigerforældre havde også flat. (jagttype). Den blev 8.

 

Hvad døde den af?.

 

Det er rigtigt at flattens gennemsnitsalder er markant lavere end labber og goldens (grundet tendensen til at få cancer i en ung alder) men så er det heller ikke værre. Jeg har hørt om to tilfælde i alle de år jeg har været interesseret i racen men på den anden side har de sjældent problemer med allergi, øjensygdomme og AD/ HD (racens statestik er faktisk rigtig god). Jeg ved ikke hvordan det står til hos de andre racer men har en klar fornemmelse af at det står betydeligt værre til,... men det er jo så heller ikke sygdomme de umiddelbart dør af.

 

Min flatter blev næsten 13 og jeg har en veninde der lige har mistet sin, der blev 12 (de var i familie med hinanden). Tror det har lidt at sige hvilke opdrætter man vælger at købe hund fra og om de er kritiske nok mht. at fjerne hunde fra avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

mit bud er en irish softcoated wheaten terrier www.gaelic-wheatens.dk det er skøn lille frisk race. som er frisk ogarbejdsvillig :-D og så har den et lidt anderledes udsene :slem: er helt forelsket i den :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

mit bud er en irish softcoated wheaten terrier www.gaelic-wheatens.dk det er skøn lille frisk race. som er frisk ogarbejdsvillig :-D og så har den et lidt anderledes udsene :slem: er helt forelsket i den :lun:

 

godt bud:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg vidste ikke at flatterne havde et cancerproblem. Er der nogen måde man kan sikre sig mod det (dna-test eller lign.)?

 

Jeg har faktisk mødt en enkelt jagtgolden, og den var meget sød, men også noget mere rolig end jeg forventer min kommende hund skal være. Det kan evt. hænge sammen med at den var omkring 8 år.

 

Jeg må indrømme at jeg bliver lidt skræmt når i skriver om de lave levealdre på golden, lab og flat, jeg forventer klart at mine hunde bliver over 10 år og gerne mere.

 

Tolleren synes jeg er utrolig smuk, men jeg har nok været lidt uheldig med nogle af de eksemplarer jeg har mødt. De har været meget stressede og svære at arbejde med. Det er de jo nok ikke alle sammen, så det kan da være jeg skulle lure lidt på dem.

 

 

Softcoatet er helt sikkert et super bud, forstår ikke hvorfor jeg ikke selv har overvejet den.

 

Grunden til at jeg nu er røget lidt i retriver-grøften er at jeg lige har haft tre dage på ødegården. Det er noget belastende at have en hund med, hvis indkald man ikke stoler på. Særligt når man er mange deroppe og de andre ikke er helt så opmærksomme på at lukke døre som jeg selv synes jeg er :evil:

Nanna dasker rundt (selvfølgelig under opsyn), men der sker ikke noget hvis hun smutter ud af en dør (udover at hunfinder den mest solrige plet at lægge sig i). Soko derimod er jeg ikke sikker på at jeg nogensinde ser igen hvis hun får færten af noget i skoven :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ved godt, retrievere har vildt meget pels? Du skal da have en korthåret (og med lidt temperament!)

 

Goldens fælder store mængder der ses på alt tøj, labbers pels sidder fast i alt,.. flatterens underuld kan man (i fældeperioden) redde af, ved at børste grundigt i to dage, resten samler sig i små bunker i hjørnerne,.. lige til at samle op. Hvis det ikke er nemt ved jeg ikke hvad er.:fornaermet:

 

Og det med temperamentet, vil jeg lade som om jeg ikke har læst. c031.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg vidste ikke at flatterne havde et cancerproblem. Er der nogen måde man kan sikre sig mod det (dna-test eller lign.)?

Ikke mig bekendt. Man må bare gå forfædrene igennem (se hvor gamle de blev), høre opdrætters erfaringer og ellers håbe på det bedste.

 

Jeg har faktisk mødt en enkelt jagtgolden, og den var meget sød, men også noget mere rolig end jeg forventer min kommende hund skal være. Det kan evt. hænge sammen med at den var omkring 8 år.

Flatten er kendt for at være rolig indendørs, men kaldes også "hundenes Peter Pan" og det er jo ikke for ingenting at de gør det.

 

Jeg må indrømme at jeg bliver lidt skræmt når i skriver om de lave levealdre på golden, lab og flat, jeg forventer klart at mine hunde bliver over 10 år og gerne mere.

Tror ikke du behøver at være bange for det med lab og golden. Med flatten er det mere sådan,.... hmmm. Jeg står på venteliste hos en opdrætter og forventer da også at min næste flatcoat bliver godt op over 10 år. Ellers skulle jeg slet ikke have sådan en hund.

 

Soko derimod er jeg ikke sikker på at jeg nogensinde ser igen hvis hun får færten af noget i skoven :shock:

 

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg vidste ikke at flatterne havde et cancerproblem. Er der nogen måde man kan sikre sig mod det (dna-test eller lign.)?

 

Jeg har faktisk mødt en enkelt jagtgolden, og den var meget sød, men også noget mere rolig end jeg forventer min kommende hund skal være. Det kan evt. hænge sammen med at den var omkring 8 år.

 

Jeg må indrømme at jeg bliver lidt skræmt når i skriver om de lave levealdre på golden, lab og flat, jeg forventer klart at mine hunde bliver over 10 år og gerne mere.

 

Tolleren synes jeg er utrolig smuk, men jeg har nok været lidt uheldig med nogle af de eksemplarer jeg har mødt. De har været meget stressede og svære at arbejde med. Det er de jo nok ikke alle sammen, så det kan da være jeg skulle lure lidt på dem.

 

 

Softcoatet er helt sikkert et super bud, forstår ikke hvorfor jeg ikke selv har overvejet den.

 

Grunden til at jeg nu er røget lidt i retriver-grøften er at jeg lige har haft tre dage på ødegården. Det er noget belastende at have en hund med, hvis indkald man ikke stoler på. Særligt når man er mange deroppe og de andre ikke er helt så opmærksomme på at lukke døre som jeg selv synes jeg er :evil:

Nanna dasker rundt (selvfølgelig under opsyn), men der sker ikke noget hvis hun smutter ud af en dør (udover at hunfinder den mest solrige plet at lægge sig i). Soko derimod er jeg ikke sikker på at jeg nogensinde ser igen hvis hun får færten af noget i skoven :shock:

 

 

kig på hvilke dokumentation din kennel kan lægge frem i forhold til cancer mm,

En dyrlæge regner store hunde for senior efter 7 år- alt derudover er bonus. Og det gælder alle store hunde- så det har også lidt med held at gøre, (hvis man altså køber ansvarligt)

Hvis du er til retrieverne ,så lad ikke det stoppe dig, men kig istedet op de kenneler som følger deres afkom og dokumenterer deres helbred. Jeg så igår noget af det mest opmuntrende længe- en bullmastiffkennel som indregnede div undersøgelser samt et års sygeforsikring i købsprisen- sådan at kennelen fik al dokumentation hjem på hver eneste hvalp. Det er den type steder, hvor man så ved hvad man har at gøre med :0)..........og jeg menere at der findes tilsvarende inden for retrieveravlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

kig på hvilke dokumentation din kennel kan lægge frem i forhold til cancer mm,

Hvad tænker du på mht. cancer?. Dokumentation af hvad?.

En dyrlæge regner store hunde for senior efter 7 år- alt derudover er bonus. Og det gælder alle store hunde- så det har også lidt med held at gøre, (hvis man altså køber ansvarligt)

Jeg er så af den opfattelse at man selv kan gøre en hel masse ting der kan få hunden til at leve længere, og nu tænker jeg ikke bare på at hunden får noget godt foder. Jeg tror at en hund kan blive rigtig gammel, hvis man som ejer sikrer at hunden har en fornemmelse af at den har kontrol over sin egen situation (sit eget liv), at den får lov til at fordybe sig i det at være en hund, at den får den rigtige motion og at man smutter til dyrlægen ved den mindste mistanke (så den ikke skal belemres af sygdom mere end højest nødvendigt). På den måde kan man holde stressniveauet nede på et minimum og det er der jo en del forskere der er enige om, er medvirkende årsag til et langt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Goldens fælder store mængder der ses på alt tøj, labbers pels sidder fast i alt,.. flatterens underuld kan man (i fældeperioden) redde af, ved at børste grundigt i to dage, resten samler sig i små bunker i hjørnerne,.. lige til at samle op. Hvis det ikke er nemt ved jeg ikke hvad er.:fornaermet:

 

Og det med temperamentet, vil jeg lade som om jeg ikke har læst. c031.gif

 

 

Jeg er nu ikke bange for fældende pels, slet ikke af flat-golden typen. Labradorpels er jeg ikke tosset med, tror ikke jeg kender en lab-ejer der ikke har hår på ALT sit tøj. Min far har en langhåret hønsehund og den sviner mindre end mine to korthårsbæster. Dens pels er sådan blød og samler sig i store nullermænd man skal feje ellersamle op.

 

Jeg synes bare generelt glathårede hunde er smukkere og ser sejere ud :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med forældredyr og cancer tror jeg ikke lige jeg forstår.

 

Man kan selvfølgelig kigge på bedsteforældre, længere tilbage og andre beslægtede individer, men når man køber hvalpen er forældredyrene så unge at de forhåbentlig ikke har udviklet cancer.

 

Jeg har ikke så godt styr på hundeweb, men anmeldes fx cancer på hundeweb, eller er det kun de sygdomme man skal tjekke for inden avl?

Link til indlæg
Del på andre sites

mellemstørrelse, mindst 8 kg, max ca 30

- Sund race eller en race hvor de sygdomme der måtte være kan vælges fra på forholdsvist let vis. Hunden skal kunne holde til at gå, løbe, agility osv.

- Skal potentielt kunne bruges til mange ikke-racespecifikke hundesportsgrene. Lige nu er jeg mest til dogdancing, men måske får jeg pludselig lyst til noget helt andet.

- Skal have et robust sind, må ikke være for lyd eller bevægelsesfølsom. Må ikke være nervøs og ikke for 'vims'.

- den skal være rimeligt rolig inden døre, gider ikke sådan en hund der vimser rundt efter mig hele tiden.

- skal gide at træne, men den behøver ikke være 'træningsfreak'. Det gør ikke noget at jeg selv må kæmpe lidt for det, men gider ikke noget meget usamarbejdsvilligt (er fx ikke til saluki og den slags, eller det er jeg faktisk, men prøver at arbejde mig hen imod kun at have en hund som kan opfylde alle mine krav)

- skal være en race der har noget crazyness på en eller anden måde, enten i udseende eller opførsel....vil altså enten have en hund der ser skør ud eller er uartig :lun:

- hunden må meget gerne være sådan lidt slank og korthåret i det, men det er ikke et krav.

 

Har ikke lige læst tråden, så ved ikke om andre har nævnt det..

Men er det ikke en Dansk/svensk gårdhund du har beskrevet der?

Overvejer selv den race eller en blanding med den i, ud fra nogenlunde samme punkter som dig... Eneste minus er at den vist skulle have lidt tendens til at gø. Men da den også skulle være meget trænbar, kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle kunne lære at lade være med at gøre det på de forkerte tidspunkter, især når det lyder som om du i forvejen har masser af erfaring :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Ja, altsaa jeg synes jo, helt og aldeles, der er INTET mere vidunderlig som en Afgansk Mynde!:lun:

 

Men det er selvfolgelig kun en race for faa individer for den er usaedvanlig og ikke alle er ment til saadan en hund, som sjaeldent kan sammenlignes med andre racer.

 

Saa jeg vil sige, folg dit hjerte og behov, ikke andres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad døde den af?.

 

Det er rigtigt at flattens gennemsnitsalder er markant lavere end labber og goldens (grundet tendensen til at få cancer i en ung alder) men så er det heller ikke værre. Jeg har hørt om to tilfælde i alle de år jeg har været interesseret i racen men på den anden side har de sjældent problemer med allergi, øjensygdomme og AD/ HD (racens statestik er faktisk rigtig god). Jeg ved ikke hvordan det står til hos de andre racer men har en klar fornemmelse af at det står betydeligt værre til,... men det er jo så heller ikke sygdomme de umiddelbart dør af.

 

Min flatter blev næsten 13 og jeg har en veninde der lige har mistet sin, der blev 12 (de var i familie med hinanden). Tror det har lidt at sige hvilke opdrætter man vælger at købe hund fra og om de er kritiske nok mht. at fjerne hunde fra avlen.

 

Jeg ved faktisk ikke hvorfor den blev aflivet, min ex-mand (som i mellemtiden var blevet ex) skrev til mig at den var død.

 

Hvis jeg igen må henvise til statistikken, som godt nok er svensk, men som sagtens kan overføres til DK, da man jo mig bekendt har mange ens linier, så er der rigtig mange cancertilfælde. Jeg ligger desværre kun inde med rasedata på spaniels, så kan ikke give dig håndgribelige tal.

 

-men du har da helt ret. -Det er meget liniebestemt om der er meget cancer eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare generelt glathårede hunde er smukkere og ser sejere ud :cool:

Lige indtil de bliver gamle og får fedtknuder, så skjuler pelsen ligesom ikke noget. :lol:

 

Nej, nu skal jeg nok lade være. :oops:

 

Det der med forældredyr og cancer tror jeg ikke lige jeg forstår.

 

Man kan selvfølgelig kigge på bedsteforældre, længere tilbage og andre beslægtede individer, men når man køber hvalpen er forældredyrene så unge at de forhåbentlig ikke har udviklet cancer.

 

Jeg har ikke så godt styr på hundeweb, men anmeldes fx cancer på hundeweb, eller er det kun de sygdomme man skal tjekke for inden avl?

Jeg ville bestemt også hellere være faldet for en race der ikke fejlede noget, eller som havde nogle almindelige ting at slås med, for jeg har ikke kunne finde noget om cancer inde på hundeweb.

 

Har dog hørt at det primært er cancer i en ung alder (de to jeg kender til blev 2 og 4 år), og så kan man jo godt finde avlshunde der er over den alder. Tror dog ikke det bare er så nemt, men man må jo kunne spørge formanden for sundhedsudvalget.

 

Jeg ved faktisk ikke hvorfor den blev aflivet, min ex-mand (som i mellemtiden var blevet ex) skrev til mig at den var død.
Okay.

 

Hvis jeg igen må henvise til statistikken, som godt nok er svensk, men som sagtens kan overføres til DK, da man jo mig bekendt har mange ens linier, så er der rigtig mange cancertilfælde. Jeg ligger desværre kun inde med rasedata på spaniels, så kan ikke give dig håndgribelige tal.

Jamen, jeg tvivler egentlig ikke på det du siger. Som sagt kender jeg to flatter der er døde af cancer, men umiddelbart kun en enkelt af andre racer. Jeg mente bare at racen jo er noget over gennemsnittet når man f.eks. taler sygdomme man har fokus på.

 

Tidligere blev der ihvertfald brugt mange svenske hunde i avlen herhjemme, men jeg tror det er ved at være aftagende, uden at jeg ved ret meget om det. Men uanset hvad, så har racen jo det samme problem i USA, så det har nok noget med genpuljen at gøre, der måske har været for lille eller at der har været nogle uheldige gener tilstede fra tidlige tider. :vedikke: Men pisseærgerligt er det da, for ellers er racen jo generelt ikke plaget af ting og sager.

 

-men du har da helt ret. -Det er meget liniebestemt om der er meget cancer eller ej.

Hmm ja,.... så er det jo bare at styre uden om. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige indtil de bliver gamle og får fedtknuder, så skjuler pelsen ligesom ikke noget. :lol:

 

Nej, nu skal jeg nok lade være. :oops:

 

 

Jeg ville bestemt også hellere være faldet for en race der ikke fejlede noget, eller som havde nogle almindelige ting at slås med, for jeg har ikke kunne finde noget om cancer inde på hundeweb.

 

Har dog hørt at det primært er cancer i en ung alder (de to jeg kender til blev 2 og 4 år), og så kan man jo godt finde avlshunde der er over den alder. Tror dog ikke det bare er så nemt, men man må jo kunne spørge formanden for sundhedsudvalget.

 

Okay.

 

 

Jamen, jeg tvivler egentlig ikke på det du siger. Som sagt kender jeg to flatter der er døde af cancer, men umiddelbart kun en enkelt af andre racer. Jeg mente bare at racen jo er noget over gennemsnittet når man f.eks. taler sygdomme man har fokus på.

 

Tidligere blev der ihvertfald brugt mange svenske hunde i avlen herhjemme, men jeg tror det er ved at være aftagende, uden at jeg ved ret meget om det. Men uanset hvad, så har racen jo det samme problem i USA, så det har nok noget med genpuljen at gøre, der måske har været for lille eller at der har været nogle uheldige gener tilstede fra tidlige tider. :vedikke: Men pisseærgerligt er det da, for ellers er racen jo generelt ikke plaget af ting og sager.

 

 

Hmm ja,.... så er det jo bare at styre uden om. :genert:

 

Fantastisk... nu gav du mig stikordet der får flere detaljer fra det foredrag jeg var til, til at komme frem. (Foredrag med forskeren der har arbejdet med al materialet). Jeg husker som en si, men alt materialet lagres alligevel et eller andet sted i baghovedet, det er bare et spørgsmål om at genskabe det....

 

Problemet med flatten er universelt fordi flatten som racen er genskabt på et meget lille genetisk grundlag. Først blev den stærkt minimeret i 1. verdenskrig og efter 2 verdenskrig var der kun meget få eksemplarer af racen tilbage. Derudover er flat'en en af de racer hvor man har haft mest gang i matadoravlen, specielt en engelsk cruftsvinder ligger bag i stort set alt. (og så havde der været 2-3 store matadorer efterfølgende). Derfor er stort set alle flatter, uanset land, forholdsvis nært beslægtet med hinanden og man mener det er derfor problemet er så forholdsmæssigt stort i racen i forhold til andre racer.

 

Jeg må dog sige at jeg var meget overrasket over fakta, for det var heller ikke min opfattelse at flat'en var en "usund" race, netop fordi vi baserer meget af vores opfattelse af sundhed på de målbare ting som hd og øjenlysninger.

 

Vi er selv i vores specialklub blevet meget mere opmærksomme på at vi egentlig tester for de forkerte ting og er nu i gang med at revurdere vores avlsrestriktioner på sundhedsområdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tolleren synes jeg er utrolig smuk, men jeg har nok været lidt uheldig med nogle af de eksemplarer jeg har mødt. De har været meget stressede og svære at arbejde med. Det er de jo nok ikke alle sammen, så det kan da være jeg skulle lure lidt på dem.

 

Vi har min. to i DcH-Århus og de to jeg kender er dejlige stabile hunde. Ok hende på 16 mån. er der godt nok gang i men som ejeren siger kan 800m spor få hende til at slappe af et par dage efter :lol:

 

Den anden er 5-6 år og skøn hund, dejlig drift og nem til at slappe af mellem øvelserne.

Fælles for begge ejere er at de arbejder meget med næse øvelser. ( spor / feltsøg )

Link til indlæg
Del på andre sites

igen man skal rette blikket mod nogen af dem der har avlet i mange år og har orden i deres dokumentation, et af problemerne er jo at flatten , med god grund er blevet meget populær og hvalpene er spyttet ud på samlebånd. Det skaber altid en dårlig statistik, fordi folk uden forstand avler.

Link til indlæg
Del på andre sites

igen man skal rette blikket mod nogen af dem der har avlet i mange år og har orden i deres dokumentation, et af problemerne er jo at flatten , med god grund er blevet meget populær og hvalpene er spyttet ud på samlebånd. Det skaber altid en dårlig statistik, fordi folk uden forstand avler.

 

Det er sjovt du siger det, for jeg synes nødvendigvis ikke de gamle opdrættere er mere kvalificerede end mange af de nye. Jeg synes da der findes nye i min egen specialklub som virkelig tager sundhed seriøst... -ofte affødt af de har oplevet sygdomme hos deres hunde indkøbt hos gamle etablerede opdrættere, som ikke kan se i øjnene deres linier er befængt med sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt du siger det, for jeg synes nødvendigvis ikke de gamle opdrættere er mere kvalificerede end mange af de nye. Jeg synes da der findes nye i min egen specialklub som virkelig tager sundhed seriøst... -ofte affødt af de har oplevet sygdomme hos deres hunde indkøbt hos gamle etablerede opdrættere, som ikke kan se i øjnene deres linier er befængt med sygdom.

 

selvfølgelig dårlig avl findes i alle grupper, for eurasieren er det den person der har avlet længst i dk- den der har skadet racen allermest, men de gamle avlere, som er samvittighedsfulde og avler godt- hvis jeg skal stave det helt ud........er også dem der kan vise generation på generation, hvad de har været i stand til at skabe-for resultater.

Ellers må man som jeg skriver tidligere søge i udlandet. Og som sagt- vil man være nogenlunde dækket ind- så tager det bare lang tid at finde de gode linier, men man bør gøre det, også for at støtte fremtidig avl.

 

Ønskesenariet er jo at de dårlige avlere må opgive fordi der ikke er afsætning på deres hvalpe.

 

Men det korte af det lange er at flatten vitterlig er en pragtfuld hund- og man kan sagtens få en god sund hund der bliver gammel- og man har vitterlig en kammerat og følgesvend som altid er game.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fantastisk... nu gav du mig stikordet der får flere detaljer fra det foredrag jeg var til, til at komme frem. (Foredrag med forskeren der har arbejdet med al materialet). Jeg husker som en si, men alt materialet lagres alligevel et eller andet sted i baghovedet, det er bare et spørgsmål om at genskabe det....

 

Problemet med flatten er universelt fordi flatten som racen er genskabt på et meget lille genetisk grundlag. Først blev den stærkt minimeret i 1. verdenskrig og efter 2 verdenskrig var der kun meget få eksemplarer af racen tilbage. Derudover er flat'en en af de racer hvor man har haft mest gang i matadoravlen, specielt en engelsk cruftsvinder ligger bag i stort set alt. (og så havde der været 2-3 store matadorer efterfølgende). Derfor er stort set alle flatter, uanset land, forholdsvis nært beslægtet med hinanden og man mener det er derfor problemet er så forholdsmæssigt stort i racen i forhold til andre racer.

 

Jeg håber de kunne komme i tanke om at blande lidt fremmed blod ind i racen, som man f.eks. har gjort med gammel dansk hønsehund. Men det skal man nok ikke regne med, for det er jo britterne der bestemmer.

Jeg må dog sige at jeg var meget overrasket over fakta, for det var heller ikke min opfattelse at flat'en var en "usund" race, netop fordi vi baserer meget af vores opfattelse af sundhed på de målbare ting som hd og øjenlysninger.

Den viden har givet mig hovedbrud i årevis og er altid det der trækker ned, når jeg tænker over mit valg af næste hund. Men stadigvæk kan jeg ikke rigtig forstå at jeg ikke hører om flere flatter der dør af cancer, hvis der er denne enorme risiko, som det bliver lagt ud (ikke kun af dig). :vedikke:

Vi er selv i vores specialklub blevet meget mere opmærksomme på at vi egentlig tester for de forkerte ting og er nu i gang med at revurdere vores avlsrestriktioner på sundhedsområdet.

For nylig er der også blevet konstateret spondylose som et generelt problem (man mener det har været der længe, for hundene bliver ikke påvirket af det på samme måde som f.eks. bokseren). Heller ikke det tester man for, så personligt kunne jeg godt ønske at man også lavede en revision i flatcoatens raceledelse.

 

igen man skal rette blikket mod nogen af dem der har avlet i mange år og har orden i deres dokumentation, et af problemerne er jo at flatten , med god grund er blevet meget populær og hvalpene er spyttet ud på samlebånd. Det skaber altid en dårlig statistik, fordi folk uden forstand avler.

Jeg spørger lige igen: hvilken form for dokumentation?.

 

Og det sidste synes jeg er direkte forkert. Racen er vokset meget stille og roligt igennem de sidste 20 år og hvalpene er særdeles svære at komme af med. Selv DK`s førende opdrætter, der også eksporterer hvalpe i stort set alle kuld, har hvalpe til overs, stort set hver gang, så jeg tror ikke der er ret mange der bare spytter dem ud. Det er ikke den race man skal avle for at komme let til penge.

 

Mig bekendt er der ikke nogen tests der kan forudsige cancer, så hvad vil du have at opdrætterne skal gøre?. Igen, hvad vil du have at de skal dokumentere?. Jeg spørger for at lære, ikke for at provokere eller fordi jeg er uenig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...