Hop til indhold

Hvor kommer fordommene om retrieverne fra?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Gæst mosgaard
Det skal dog siges at jeg mener debatten har drejet og er på det spor jeg efterlyste nu. Det var bare ikke det der var status i starten af tråden...

 

Men er tråden så til for at "udryde" disse fordomme?

 

Jeg synes fordommen jeg har om at de ses alle steder og de simpelthen bare er for ens, og derfor tiltaler de mig ikke, er lige så meget et faktum; En labrador ligner nu engang bare en labrador... Og sådan er det... Det kan jo ikke ændres :)

 

Hvis du læser bagud finder du måske mit svar til det...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 134
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis du læser bagud finder du måske mit svar til det...

 

Men hvorfor så fortsætte det "sure opstød"... Jeg synes tråden havde udviklet sig fint, og jeg synes det er synd at bebrejde folk for hvordan de vælger at svare i en tråd...

 

Jeg bliver da sådan lidt "Nå...", når jeg læser at det er helt forkert at jeg ikke kommer med en kæmpe løsning på hvilke fordomme jeg har omkring en hunde-race...

 

Jeg vil altid have fordomme overfor racer, og sådan vil alle have det...

 

Man vælger racer fra som man aldrig har haft baseret på noget man høre/læser osv. Så allerede før du vælger din race er fordommene startet for alle andre racer.. I princippet kan du kun vælge en race fra, hvis du selv har haft den, eller haft en meget tæt på som gør at du mener du kan vælge fra...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard
Men hvorfor så fortsætte det "sure opstød"... Jeg synes tråden havde udviklet sig fint, og jeg synes det er synd at bebrejde folk for hvordan de vælger at svare i en tråd...

 

Jeg stoppede så jeg læste tråden nu her. Du fortsætter tilgengæld...

Hver gang jeg fik svaret, fik jeg et spørgsmål el. lign, som jeg dernæst svarede på. Jeg har også lavet andet end og sidde på hf... så beklager da meget jeg ikke har haft overblik over hele tråden. Modsat sagde jeg så snart jeg fik læst igennem at det var gået i den retning jeg eftersøgte...

 

Jeg bliver da sådan lidt "Nå...", når jeg læser at det er helt forkert at jeg ikke kommer med en kæmpe løsning på hvilke fordomme jeg har omkring en hunde-race...

 

Bad jeg om en kæmpe løsning? Det gjorde jeg så ikke. Jeg bad om en anden vinkel end den der var på givent tidspunkt. Jeg sagde derudover også at jeg mest af alt bare var træt af igen og igen at have læst tråde om hvor forfærdenlig andre folks racer var idag. Synes jeg har været ganske ærlig og åben. Og endda beklaget mit lidt hårde indlæg tidligere.

 

Jeg vil altid have fordomme overfor racer, og sådan vil alle have det...

 

Man vælger racer fra som man aldrig har haft baseret på noget man høre/læser osv. Så allerede før du vælger din race er fordommene startet for alle andre racer.. I princippet kan du kun vælge en race fra, hvis du selv har haft den, eller haft en meget tæt på som gør at du mener du kan vælge fra...

 

Ang. det at have fordomme har jeg lige skrevet flere indlæg om at jeg ikke kritisere det at have fordomme... så det anfægter jeg dig ikke i at have...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stoppede så jeg læste tråden nu her. Du fortsætter tilgengæld...

Hver gang jeg fik svaret, fik jeg et spørgsmål el. lign, som jeg dernæst svarede på. Jeg har også lavet andet end og sidde på hf... så beklager da meget jeg ikke har haft overblik over hele tråden. Modsat sagde jeg så snart jeg fik læst igennem at det var gået i den retning jeg eftersøgte...

 

 

 

Bad jeg om en kæmpe løsning? Det gjorde jeg så ikke. Jeg bad om en anden vinkel end den der var på givent tidspunkt. Jeg sagde derudover også at jeg mest af alt bare var træt af igen og igen at have læst tråde om hvor forfærdenlig andre folks racer var idag. Synes jeg har været ganske ærlig og åben. Og endda beklaget mit lidt hårde indlæg tidligere.

 

 

 

Ang. det at have fordomme har jeg lige skrevet flere indlæg om at jeg ikke kritisere det at have fordomme... så det anfægter jeg dig ikke i at have...

 

Jeg bryder mig generelt bare ikke om at man kommer med en mening, for bagefter at læse tråden igennem, og så siger "hov jeg var måske bare lidt øf i dag"...

 

Jeg skal fint lade være at holde dig på dette spor, jeg synes bare at før man skriver en "negativ" post, skal man sætte sig ind i hele tråden, og se hvor den er på nuværende tidspunkt og om den del der pisser en af, måske er overstået :)

 

Og så lad være at tage det personligt... Vi har alle forskellige hunde, og vi elsker hver vores race.. Det er det som er så fantastisk ved hunde! :lun::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard
Jeg bryder mig generelt bare ikke om at man kommer med en mening, for bagefter at læse tråden igennem, og så siger "hov jeg var måske bare lidt øf i dag"...

 

Jeg skal fint lade være at holde dig på dette spor, jeg synes bare at før man skriver en "negativ" post, skal man sætte sig ind i hele tråden, og se hvor den er på nuværende tidspunkt og om den del der pisser en af, måske er overstået :)

 

Og så lad være at tage det personligt... Vi har alle forskellige hunde, og vi elsker hver vores race.. Det er det som er så fantastisk ved hunde! :lun::vuf:

 

Jeg ved ikke rigtig hvad du vil ha jeg skal sige.

 

Jamen jeg havde sat mig ind i hele tråden, og samtlige andre, da jeg indsatte min såkaldte 'negative' post. Jeg fortsatte så bare en samtale, og fik ikke læst op på de øvrige omkring den, da jeg omtalte om det forudgående. Og derfor var det ikke en 'hov jeg er bare lidt øv idag', det var en kommentar til trådens udvikling parallelt med øvrige tråde. Men jeg skal huske lige at bede om din tilladelse næste gang jeg fortsætte en samtale i en tråd...

Link til indlæg
Del på andre sites

. Og så er det jeg undrer mig over hvordan det kan være. Det skulle jo være underligt om alle de mest uintelligente hundeejere præcis skulle kaste deres kærlighed på nøjagtig samme gruppe hunde, eller hvad?.

 

 

Jeg kan godt se logikken i at de mest uintelligente mennesker vælger en en hund som ikke "kræver" særlig meget, og så tænker "nå ja, men det hele flasker sig nok, den opdrager nok sig selv, den er jo så leeeeeeeet" :mrgreen:

 

 

Tror jeg vil have mig en let hund næsten gang :hmm::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er rigtig enig i den sidste sætning!!

Jeg har frygtelig, frygtelig mange gange prøvet at tale folk fra retrievere - Såmænd også i tråde herinde.

Folk som ønsker en hyggehund og intet andet skal have en hyggehund og sgu' da ikke en jagthund, omend flere af retrieverne er avlet en del væk fra deres oprindelige formål.

Og så er jeg ret ligeglad med at folk ønsker en mellemstor hund - Det er vel temperamentet og det man kan tilbyde en hund der bør betyde noget.

 

Men sjovt nok så er jeg blevet nedstemt på det kraftigste af retriever ejere, som anbefaler labs og goldens til alle der ønsker en nem hund i mellemstørrelsen. :vedikke:

 

Hmm ja, men det er jo nok sådan, at når man selv har noget der passer godt ind i ens hverdag og som man er rigtig glad for, så er man tilbøjelig til at anbefale det til andre.

 

Ja.

På den første side på DBA var 10 ud af 24 hunde på første side retrievere eller retriever blandinger.

Det er jo fuldstændig vanvittigt og meget repræsentativt for hvad man ser i gadebilledet - Mon ikke det kæmpe antal retrievere har noget at gøre med, at man ofte møder nogle knap så heldige repræsentanter for racerne?

Jo selvfølgelig er det det, men hvis andre racer gør sig uheldigt bemærket, synes jeg da ikke det går ubemærket hen over deres ry. Jeg tænker f.eks. briard og hovawart (selvom det er små racer) men på den anden side burde folk så ikke kende så meget til dem. :vedikke:

 

 

Er det ikke også sådan med mere eller mindre samtlige hyrderacer?

Får i hvertfald ofte sådanne kommentarer ifbm. Bamse - Han er jo neeeeem at træne, fordi der er noget hyrdehund i ham :mrgreen:

 

Tror det handler mindre om racerne og mindre om folks evne til at glæde sig på hinandens vegne. Så bliver racerne bare en undskyldning for at have ondt i røven over andres succes.

Nu har jeg jo aldrig haft en hyrdehund, men det modsatte (altså at folk mener at man er en katastrofe som hundeejere hvis det ikke går godt), det kan jeg ikke forestille mig er så udtalt. Hyrdehunde har jo ry for at kræve meget arbejde og derfor ikke nem i samme kategori.

 

 

Det har du nok ret i - Men det forklare så ikke den kæmpe andel retrievere der er på markedet :vedikke:

For der er jo rigtig, rigtig mange der har retrievere - Og her tænker jeg bare på goldens og labber - tæller man så resten af flokken med, så fylder de langt det meste i gadebilledet hvor jeg bor.

Nu mente jeg at mange af de fordomme der findes, ofte skyldes at folk ikke finder at der er prestige i retrieveren. Hvad angår mængden, så ja, der er mange retrievere derude, men deres fysiske fremtoning er jo også ret dominerende, så en blanding ligner også ofte en retriever.

 

Og ja, så kald mig personlig fornærmet. Det er ihvertfald en utrolig let måde at feje det dilemma jeg prøver at tage op til siden... og så er der jo heller ikke nogen der behøver at sidde tilbage med en dårlig smag i munden.

Rolig nu, jeg kalder dig ikke noget og hvor ser du at jeg forsøger feje noget til side?.

 

 

Som en tidligere skrev er mange af tingene jo faktisk "race beskrivende"...

Hmm nej, det synes jeg faktisk ikke. De fleste jagthunde skal jo være dresserbare og samarbejdsvillige, ellers dur de ikke som jagthunde. Og der er da mange andre racer der er fuldstændig ligeså dresserbare og samarbejdsvillige der bare ikke har fået et stempel som "nem". Det forstår jeg ikke hvordan hænger sammen.

 

Det kan godt være at nogle af retrieverracerne skal være rolige, men det er jo lige det jeg forsøger at sætte lup under, for det synes jeg ikke længere de er.

 

Men er tråden så til for at "udryde" disse fordomme?

Altså, at en race f.eks. er kedelig, er jo et spørgsmål om smag. Men at en gruppe racer, som folk har større og større problemer med, er nem, forstår jeg ikke at folk (selv hundetrænere der oplever det på deres hold) bliver ved med at holde liv i. Det gavner da ihvertfald ikke hundene. Det samme er gældende for den øgede aggressivitet jeg synes man ser blandt både goldens, labber og flatcoats,.... men fordommen er jo at de er så lalleglade og venlige. Derfor syntes jeg at det måske var på tide at tage en debat om det.

 

Måske ville jeg egentlig bare gerne have luget ud i de fordomme (erfaringer) som jeg ikke synes er gældende længere.

 

Jeg synes fordommen jeg har om at de ses alle steder og de simpelthen bare er for ens, og derfor tiltaler de mig ikke, er lige så meget et faktum; En labrador ligner nu engang bare en labrador... Og sådan er det... Det kan jo ikke ændres :)

 

Igen en fordom jeg slet ikke forstår. Tror ikke jeg kan komme i tanke om en race der varierer så meget i udseende og temperament som labben. Tænker at det må være farven der gør det. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se logikken i at de mest uintelligente mennesker vælger en en hund som ikke "kræver" særlig meget, og så tænker "nå ja, men det hele flasker sig nok, den opdrager nok sig selv, den er jo så leeeeeeeet" :mrgreen:

 

 

Tror jeg vil have mig en let hund næsten gang :hmm::mrgreen:

 

Så bliv ved din broholmer. De er så langsomme i deres reaktion at man har oceaner af tid til at forstærke på det rigtige tidspunkt (derfor lettere at undgå førerfejl), de har intet jagtinstinkt man skal konkurrere med i forb. med indkald, deres sexdrive er så lavt at de fleste parringer bliver nødt til at foregå via insiminering,.... osv.

 

Ja undskyld, men jeg kunne sgu ikke lade være. "Let" og "nemt" er bare så relativt. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen en fordom jeg slet ikke forstår. Tror ikke jeg kan komme i tanke om en race der varierer så meget i udseende og temperament som labben. Tænker at det må være farven der gør det. :vedikke:

 

nej jeg forstår heller ikke hvorfor folk synes de er ens :vedikke: udover farverne så varierer de da enormt i bygning og størrelse. Der er enormt mange labber jeg ikke kunne drømme om at eje fordi deres udseende ikke tiltaler mig, men omvendt så ved jeg jo godt at ejerne af de hunde tænker det samme om min :blink:

 

Men okay jeg kan ikke se de store forskelle på fx border collier eller schæfere så måske er det bare fordi det er en race jeg interesserer mig for at jeg ser forskellene :hmm:

 

EDIT: hov altså indenfor de racer, jeg kan godt skelne en bc'er fra en schæfer ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Katrine

Mine "fordomme" mod retrievere stammer fra min barndom. Er vokset op med en dejlig golden, som virkelig var hele familiens bedste ven, sød, kærlig og rolig indendørs, og glad for leg og lange gåture. Selvom vi ikke brugte hende til jagt, virkede hun tilpas og glad for tilværelsen hos os. Vi gik dagligt 7-10 km. med hende, lavede sporarbejde og var glade for at have en hund, som var så dygtig til at apportere (hun lærte at hende mange ting på kommando, eks avisen udenfor, hjemmesko osv. opg hun var rigtig dygtig til at skelne mellem tingene).

 

Hun var den skønneste pige, og jeg savner hende stadig meget. Jeg er selv overbevist om, at jeg skal have en golden igen en gang også selvom jeg ikke vil skulle bruge den til jagt. Jeg er så glad for de egenskaber retrieverene har udover at være jagthunde, elsker deres venlighed, deres lyst til at lave noget, at de gider nusse og generelt er glade i låget :lun:

 

Jeg har da også efterhånden mødt mange understimulerede hunde inden for retrievergruppen, men hver gang tænker jeg at hunden har potentielet til at være det dejligeste familiemedlem man kan have, ligesom jeg tænker det ved langt de fleste hunde jeg møder.

Det handler jo bare om at hundens familie skal finde ud af at aktivere hunden optimalt.

 

Jeg tror desværre også, at det at der er så mange tilgængelige retrievere til lav pris på guloggratis og lignende hjemmesider, gør at mange får impulskøbt hunden, uden egentlig at have gennemtænkt, om der overhovedet er plads, tid og rum til en hund i deres tilværelse, og så ender der på den måde mange lapper og goldens i familier, der ikke har sat tid af til træning og hvor aktiveringen er minimal. Og derfor møder man mange af disse hunde, som er understimulerede i sådan en grad at ejeren har svært ved at styre dem. Men igen tænker jeg altså, at det ikke er racens eller hundens skyld, og at de alle under bedre betingelser kunne være skønne, velfungerende hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm nej, det synes jeg faktisk ikke. De fleste jagthunde skal jo være dresserbare og samarbejdsvillige, ellers dur de ikke som jagthunde. Og der er da mange andre racer der er fuldstændig ligeså dresserbare og samarbejdsvillige der bare ikke har fået et stempel som "nem". Det forstår jeg ikke hvordan hænger sammen.

 

Det kan godt være at nogle af retrieverracerne skal være rolige, men det er jo lige det jeg forsøger at sætte lup under, for det synes jeg ikke længere de er.

 

 

Altså, at en race f.eks. er kedelig, er jo et spørgsmål om smag. Men at en gruppe racer, som folk har større og større problemer med, er nem, forstår jeg ikke at folk (selv hundetrænere der oplever det på deres hold) bliver ved med at holde liv i. Det gavner da ihvertfald ikke hundene. Det samme er gældende for den øgede aggressivitet jeg synes man ser blandt både goldens, labber og flatcoats,.... men fordommen er jo at de er så lalleglade og venlige. Derfor syntes jeg at det måske var på tide at tage en debat om det.

 

Måske ville jeg egentlig bare gerne have luget ud i de fordomme (erfaringer) som jeg ikke synes er gældende længere.

 

 

 

Igen en fordom jeg slet ikke forstår. Tror ikke jeg kan komme i tanke om en race der varierer så meget i udseende og temperament som labben. Tænker at det må være farven der gør det. :vedikke:

 

Ved ikke hvor du får fra at jeg mener de ikke er let dresserbare?

 

jeg siger jo netop at de ting som er race beskrivende er at de lytter og lære let, at de er super fokuseret på deres ejer, at de elsker alt og alle, fordi de bare har et temperament som er "glad", det er bare en glad race...

 

Og ja det har til dels at gøre med den "ensfarvethed", jeg har selv opdrættet marsvin hvor jeg opdrættede ensfarvet buff(ca. samme farve som en gul lab faktisk) og jeg synes da også de alle sammen var forskellige, og det er da garanteret sådan en lab ejer tænker, men for en som ikke er inde i det så ligner de bare alle hinanden.. Og det kan jeg sagtens forstå.. For "det gør de jo"(Den samme farve og samme racestandard)...

 

Jeg tror desværre at labben og golden er så meget oppe, fordi den har fået mærkatet "perfekt familie hund" hvilket i mine øjne ikke er korrekt (Baseret på at jeg synes alle hunde er perfekte familie hunde, de skal bare ind i den familie der passer til dem)

Link til indlæg
Del på andre sites

nej jeg forstår heller ikke hvorfor folk synes de er ens :vedikke: udover farverne så varierer de da enormt i bygning og størrelse. Der er enormt mange labber jeg ikke kunne drømme om at eje fordi deres udseende ikke tiltaler mig, men omvendt så ved jeg jo godt at ejerne af de hunde tænker det samme om min :blink:

 

Men okay jeg kan ikke se de store forskelle på fx border collier eller schæfere så måske er det bare fordi det er en race jeg interesserer mig for at jeg ser forskellene :hmm:

 

EDIT: hov altså indenfor de racer, jeg kan godt skelne en bc'er fra en schæfer ;)

 

Tror det er fordi at det er din race :-D

 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan du vil kunne finde skipper til fx et kuldtræf :genert:

 

Synes virkelig de ligner hinanden meget! :engel:

 

Synes også schæfere ligner hinanden meget, samme med samojeder, og flere andre racer :genert:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så bliv ved din broholmer. De er så langsomme i deres reaktion at man har oceaner af tid til at forstærke på det rigtige tidspunkt (derfor lettere at undgå førerfejl), de har intet jagtinstinkt man skal konkurrere med i forb. med indkald, deres sexdrive er så lavt at de fleste parringer bliver nødt til at foregå via insiminering,.... osv.

 

Ja undskyld, men jeg kunne sgu ikke lade være. "Let" og "nemt" er bare så relativt. :blink:

 

 

Nu gav jeg dig bare mit bud på hvorfor at mange mennesker kunne kste deres kærlighed på een gruppe hunde, hvad det lige vedkommer hvilken hund jeg skal holde mig til og om hvor vidt den kan parre eller ej...... kan jeg ikke helt følge dig i :vedikke: måske jeg bare ikke er særlig skarp :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også schæfere ligner hinanden meget, samme med samojeder, og flere andre racer :genert:

 

Helt enig :-D Der er jo mange andre racer der også ligner hinanden, det er jo princippet med race hunde... Altså at du skal i princippet kunne "klone" den samme perfekte standard til dine hunde... Så at sige at de ikke ligner hinanden er jo som sådan fint nok.. Så er det bare ikke gode race hunde antager jeg :vedikke: (Og nej det er ikke et angreb, jeg forsøger bare at forstå at hvis labradors ikke dømmes efter en standard der er ens for alle hvad de så dømmes på)..

 

F.eks. har husky jo også en standard og de skal også allesammen ligne hinanden, men det der skiller dem fra f.eks. en labrador (eller en rottweiler hvilke jeg også synes ligner hinanden) er at huskyerne har "fri aftegn og farve" det betyder at selvom de har samme "kropsform" som alle andre huskys, så ligner de slet ikke hinanden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvor du får fra at jeg mener de ikke er let dresserbare?

Det får jeg det da heller ikke til. Det jeg er uenig med dig i er, at det er beskrivende for retrievere. Lærenem er jo knyttet til det at være samarbejdende, men hvorfor er det kun lige denne gruppe der har fået mærkatet?.

 

Oprindeligt skrevet af Ascha viewpost.gif

Hmm nej, det synes jeg faktisk ikke. De fleste jagthunde skal jo være dresserbare og samarbejdsvillige, ellers dur de ikke som jagthunde. Og der er da mange andre racer der er fuldstændig ligeså dresserbare og samarbejdsvillige der bare ikke har fået et stempel som "nem". Det forstår jeg ikke hvordan hænger sammen.

 

jeg siger jo netop at de ting som er race beskrivende er at de lytter og lære let, at de er super fokuseret på deres ejer, at de elsker alt og alle, fordi de bare har et temperament som er "glad", det er bare en glad race...

Det er muligt at det burde være beskrivende, men det oplever jeg bare rigtig mange gange at det ikke er. Og kan se at jeg ikke er den eneste med den opfattelse. Retrievere burde også være rigtig gode til at anvende og læse hundesprog, og alligevel kan du jo høre at folk mener at de tumler ind i andre (det er da ikke at være sprogkyndig).

 

Og ja det har til dels at gøre med den "ensfarvethed", jeg har selv opdrættet marsvin hvor jeg opdrættede ensfarvet buff(ca. samme farve som en gul lab faktisk) og jeg synes da også de alle sammen var forskellige, og det er da garanteret sådan en lab ejer tænker, men for en som ikke er inde i det så ligner de bare alle hinanden.. Og det kan jeg sagtens forstå.. For "det gør de jo"(Den samme farve og samme racestandard)...

Nu har jeg jo ikke labrador, så jeg burde heller ikke kunne se forskel... :vedikke:

 

Jeg tror desværre at labben og golden er så meget oppe, fordi den har fået mærkatet "perfekt familie hund" hvilket i mine øjne ikke er korrekt (Baseret på at jeg synes alle hunde er perfekte familie hunde, de skal bare ind i den familie der passer til dem)

 

Okay, så lad os tage en fordom du ikke kan forstå,... Hvorfor tror du at den bliver siddende, når man gang på gang ser familier opgive deres retrievere (langt størstedelen af "brugte hunde" er jo retrieverblandinger), hvis det er sådan en fantastisk familiehund. Det er et spørgsmål,.... ikke noget jeg mener eller ikke mener, at du mener. :blink: Har du et bud, for så kunne det være at jeg kunne forstå alle de fordomme som jeg ikke forstår bliver hængende, selvom tingene ændrer sig (ja, det er imo).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu gav jeg dig bare mit bud på hvorfor at mange mennesker kunne kste deres kærlighed på een gruppe hunde, hvad det lige vedkommer hvilken hund jeg skal holde mig til og om hvor vidt den kan parre eller ej...... kan jeg ikke helt følge dig i :vedikke: måske jeg bare ikke er særlig skarp :confused:

 

Ellers har tandfeen lige snuppet din humor i nat. :blink:

 

Jeg svarede bare den sidste linie du skrev.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så lad os tage en fordom du ikke kan forstå,... Hvorfor tror du at den bliver siddende, når man gang på gang ser familier opgive deres retrievere (langt størstedelen af "brugte hunde" er jo retrieverblandinger), hvis det er sådan en fantastisk familiehund. Det er et spørgsmål,.... ikke noget jeg mener eller ikke mener, at du mener. :blink: Har du et bud, for så kunne det være at jeg kunne forstå alle de fordomme som jeg ikke forstår bliver hængende, selvom tingene ændrer sig (ja, det er imo).

 

Jamen det er jo netop fordi vel fungerende retrivere ER fantastiske hunde, de ER glade hunde og derfor er de fantastiske til børn f.eks. Problemet er bare at f.eks. en labrador er jo en jagthund, og den har brug for motion, og nok mere end hvad de fleste familier er villige til at give den, netop fordi de anskaffer sig den uden at sætte sig ind i hvad det egentlig ER for en race...

 

Men at labradoren er en familie hund og egner sig godt til folk med børn er bare blevet en generel "mærkat" der er blevet stoppet på dem.. Og som skrevet det ER de også; Hvis man har det der skal til for at have en labrador, det er ikke hvem som helst der kan have en :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lærenem er jo knyttet til det at være samarbejdende,

.........

 

Det er muligt at det burde være beskrivende, men det oplever jeg bare rigtig mange gange at det ikke er.

 

 

Lærenem (let dresserbar) og samarbejdende er to meget forskellige ting.

 

 

 

Og ja... Let dresserbare, samarbejdende, eager to please, enormt tilpasningsdygtige, blide og bløde af sind, blød mund og meget meget mere burde være beskrivende.

Og ér det såmænd også, hvis man sætter sig lidt ind i tingene, og derved køber en ordentlig lab.

 

AT de "Elsker alt og alle" har jeg dog svært ved at nikke 100% genkendende til. Det skal de ikke kunne, det kan de sikkert ikke, og det gør iøvrigt ikke noget at de ikke kan lide alle mennesker og alle hunde... De skal bare være blide nok, bløde nok, og selvsikre nok til at bøje af eller ignorere.

 

 

 

SÅ jeg er grundlæggende enig i at man ser temmelig mange "retrievere" der ikke helt opfylder de her ting.... Årsagen er egentlig ret simpel. Der avles riddi' mange "retrievere" uden begreb overhovedet om hvad sådan en fætter egentlig skal indeholde alene i kraft af dens formål. Sagt rent ud: Der avles ufatteligt meget lort, og endnu mere lort der skal ligne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo netop fordi vel fungerende retrivere ER fantastiske hunde, de ER glade hunde og derfor er de fantastiske til børn f.eks. Problemet er bare at f.eks. en labrador er jo en jagthund, og den har brug for motion, og nok mere end hvad de fleste familier er villige til at give den, netop fordi de anskaffer sig den uden at sætte sig ind i hvad det egentlig ER for en race...

 

Men at labradoren er en familie hund og egner sig godt til folk med børn er bare blevet en generel "mærkat" der er blevet stoppet på dem.. Og som skrevet det ER de også; Hvis man har det der skal til for at have en labrador, det er ikke hvem som helst der kan have en :)

Ja, jeg tror du har ret. Måske ændres deres ry om 10- 20 år. Ellers kan man jo håbe på at jagtfolket kommer til at enes med udstillingsfolket så de kan komme til at samarbejde. Tror også lidt at det er der den går galt. Ser man på retrieverne, så er det ihvertfald tydeligt at de største forandringer er sket med de racer hvor der er en meget skarp opdeling mellem jagt og udstillingshunde.

 

Lærenem (let dresserbar) og samarbejdende er to meget forskellige ting.

 

Jeg skriver heller ikke at det er det samme.

 

Og ja... Let dresserbare, samarbejdende, eager to please, enormt tilpasningsdygtige, blide og bløde af sind, blød mund og meget meget mere burde være beskrivende.

Og ér det såmænd også, hvis man sætter sig lidt ind i tingene, og derved køber en ordentlig lab.

Nu drejer tråden sig jo om retrievere og ikke kun om labben. Desuden får man ikke pr. automatik en god hvalp fordi man har gjort sit fordarbejde. Heldigvis lader naturen sig ikke styre fuldkommen, så den kommentar synes jeg er lidt modig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skriver heller ikke at det er det samme.

 

Jeg mener nu at kunne læse at det sådan set er dét der bliver skrevet. AT det er fordi de er samarbejdende at de er let dresserbare.

 

Og sådan hænger det bare ikke sammen. Der er masser af retrievere "derude" der er enormt samarbejdende.... Der er bare temmelig mange af dem der er alt andet end let dresserbare. De er ganske enkelt for træge i hovedet.

 

 

Nu drejer tråden sig jo om retrievere og ikke kun om labben. Desuden får man ikke pr. automatik en god hvalp fordi man har gjort sit fordarbejde. Heldigvis lader naturen sig ikke styre fuldkommen, så den kommentar synes jeg er lidt modig.

Det er muligt jeg er kommet til at skrive lab istedet for retriever i indlægget. Meningen i det skrevne er dog den samme uanset.

 

Nej. Man får ikke pr. automatik en god hvalp, på trods af fodarbejdet. Men keg kan garantere at man med temmelig stor sikkerhed kan styre uden om træge, ligeglade, hårde, uvillige retrievere, med tendens til aggressiv adfærd, hvis man gør bare et minimum af en indsats for det.

 

 

Ellers kan man jo håbe på at jagtfolket kommer til at enes med udstillingsfolket så de kan komme til at samarbejde. Tror også lidt at det er der den går galt. Ser man på retrieverne, så er det ihvertfald tydeligt at de største forandringer er sket med de racer hvor der er en meget skarp opdeling mellem jagt og udstillingshunde.

Det ville sådan set være meget nemt.. på papiret.....

 

Det eneste dét ville kræve var at udstillerne rent faktisk begyndte at stille deres hunde på prøverne, og begyndte at få bare en smule begreb om hvad det egentlig ér deres hunde burde kunne, og at man samtidig fik puttet reelle prøvekrav på brugsklassen til udstillingerne, så man faktisk fik brugshundene i den klasse der ifølge navnet burde være til netop dém.

 

Men dét kommer næppe nogensinde til at ske. Jagtfolket vil ikke give køb på retrievernes egenskaber, for det ville betyde en ringere apportør, og udstillerne interesserer sig i reglen slet ikke for at tage gummirøjsere på og traske rundt i markerne.

Dertil kommer at det er udstillingsverdenen der er den dominerende, og dén der ret ofte prioriteres, både indenfor DKK, men så sandelig også når man kigger bl.a. hér i forum.... så giver det lidt sig selv.

 

Jagtfolket er udmærket tilfredse med tingene som det ér. De har de hunde de har brug for, og får lov til at bibeholde egenskaberne på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener nu at kunne læse at det sådan set er dét der bliver skrevet. AT det er fordi de er samarbejdende at de er let dresserbare.

Knyttet til, som at jeg ikke oplever ikke-samarbejdejdende racer være meget dresserbare (måske er det lettere at forstå meningen af det modsatte).

 

Og sådan hænger det bare ikke sammen. Der er masser af retrievere "derude" der er enormt samarbejdende.... Der er bare temmelig mange af dem der er alt andet end let dresserbare. De er ganske enkelt for træge i hovedet.

Tjah, ellers har deres ejere bare problemer med at gøre sig forståelige.

 

 

Det er muligt jeg er kommet til at skrive lab istedet for retriever i indlægget. Meningen i det skrevne er dog den samme uanset.

 

Nej. Man får ikke pr. automatik en god hvalp, på trods af fodarbejdet. Men keg kan garantere at man med temmelig stor sikkerhed kan styre uden om træge, ligeglade, hårde, uvillige retrievere, med tendens til aggressiv adfærd, hvis man gør bare et minimum af en indsats for det.

Okay, synes så at der er en smule forskel på racerne, men det er vi så ikke enige om.

 

Det eneste dét ville kræve var at udstillerne rent faktisk begyndte at stille deres hunde på prøverne, og begyndte at få bare en smule begreb om hvad det egentlig ér deres hunde burde kunne, og at man samtidig fik puttet reelle prøvekrav på brugsklassen til udstillingerne, så man faktisk fik brugshundene i den klasse der ifølge navnet burde være til netop dém.

Helt enig. Samt at jagtfolket begyndte at se lidt på standarten for udseendet, når de skal vælge avlshunde.

 

Men dét kommer næppe nogensinde til at ske. Jagtfolket vil ikke give køb på retrievernes egenskaber, for det ville betyde en ringere apportør, og udstillerne interesserer sig i reglen slet ikke for at tage gummirøjsere på og traske rundt i markerne.

.... Ligesom jagtfolket ikke gider at udstille.

 

Dertil kommer at det er udstillingsverdenen der er den dominerende, og dén der ret ofte prioriteres, både indenfor DKK, men så sandelig også når man kigger bl.a. hér i forum.... så giver det lidt sig selv.

Det synes jeg nu ikke. De fleste er da enige om at det indeni er det vigtigste.

 

Jagtfolket er udmærket tilfredse med tingene som det ér. De har de hunde de har brug for, og får lov til at bibeholde egenskaberne på dem.

Ja, lige indtil den dag hvor hundene allesammen ligner hinanden, eller hvor bygningsfejl begynder at skade sundheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...