Hop til indhold

Vild leg...

Gæst Charlie's Mor
 Share

Recommended Posts

Gæst Charlie's Mor

Min mand, er helt vild med, at lege vildt med Charlie... :mrgreen: De tumler lidt i sofaen, Charlie bider og snapper min mand i hånden, selvfølgelig kun som leg, og mand skubber og tager blidt fat i Charlie (som hans måde, at nappe tilbage)

Jeg leger aldrig vildt med Charlie, med mindre, der er et stykke legetøj imellem os... (Trække-leg)

Men når Charlie er oppe at køre, vil han meget gerne nappe og bide mig i hænderne... :hmm:(Igen som leg selvfølgelig) Jeg siger roligt og bestemt nej, men, så bliver han på en måde fornærmet og bider ud i luften imod mig, så man kan høre tænderne klappe sammen... :confused::confused::confused:

Han knurrer lidt utilfreds og forsætter med at nappe i min hånd...

Jeg sammenligner det lidt som en barn, der ikke vil høre efter...

Nogle gange tager jeg min albue og skubber ham væk, siger et meget bestemt nej og ignorer ham derefter...

(Jeg vil ikke lege vildt med ham, da jeg er en kylling og synes det gør ondt:oops:)

Hvordan får jeg ham til at respektere mit nej?

Kan Charlie skelne mellem, at lege vildt med min mand og ikke mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Charlie er en hvalp eller unghund, der ikke helt 100 % har lært NEJ kommando- kan du ikke bruge dette.

For I , altså din mand, har jo lært ham at lege voldsomt og at I er forskellige, fatter en lille hund da ikke. Når hvalp og unghunde er for ophidsede, så siver intet ind.

Ikke alle hunde har godt af trække og kaste lege, de kan ikke stoppe, da de hurtigt bliver stressede. Og ved stress er indlæring ikke til stede eller helt minimalt.

Bed din mand om at stoppe dette , ihverfald indendørs, så I ikke selv giver Charlie dårlige vaner. Han er jo uforskyldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde kan sagtens kende forskel på at lege med far og lege med mig - hvis mand og hund har det sjovt sammen, ville jeg ikke forbyde deres leg!

Hvis du ikke vil lege vildt, så STOP, straks Charlie bliver vild, rejs dig og gå væk, han opdager lynhurtigt, at det sjove stopper, når han bliver for voldsom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  Charlie skrev:
Min mand' date=' er helt vild med, at lege vildt med Charlie... :mrgreen: De tumler lidt i sofaen, Charlie bider og snapper min mand i hånden, [u']selvfølgelig kun som leg[/u], og mand skubber og tager blidt fat i Charlie (som hans måde, at nappe tilbage)

Jeg leger aldrig vildt med Charlie, med mindre, der er et stykke legetøj imellem os... (Trække-leg)

Men når Charlie er oppe at køre, vil han meget gerne nappe og bide mig i hænderne... :hmm:(Igen som leg selvfølgelig) Jeg siger roligt og bestemt nej, men, så bliver han på en måde fornærmet og bider ud i luften imod mig, så man kan høre tænderne klappe sammen... :confused::confused::confused:

Nogle gange tager jeg min albue og skubber ham væk, siger et meget bestemt nej og ignorer ham derefter...

(Jeg vil ikke lege vildt med ham, da jeg er en kylling og synes det gør ondt:oops:)

Hvordan får jeg ham til at respektere mit nej?

Kan Charlie skelne mellem, at lege vildt med min mand og ikke mig?

Nu ved jeg ikke hvor gammel Charlie er, men min hvalp Morgan er 12 uger, han er igang med at prøve grænser af, han gør også det med at nappe efter mig hvor man kan hører tænderne også begynder han at gø.

jeg vil ikke finde mig i den adfærd, så jeg går. Jeg går væk fra ham og vender ryggen. Så han ved jeg ikke gider lege med ham når han opfører sig sådan.

Ang. det med at lege sådan har jeg oplevet MANGE hunde som med alderen lærer hvem den kan lege "slås" leg med og hvem der ikke vil ;)

Sådan som din mand leger med Charlie, synes jeg personligt ikke om, for at være sikker på han en dag ikke "lege" napper efter et barn eller andre. Fortæller folk de skal bruge et legetøj når de leger med ham for hans egen skyld og deres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie skrev:

Men når Charlie er oppe at køre' date=' vil han meget gerne nappe og bide mig i hænderne... :hmm:(Igen som leg selvfølgelig) Jeg siger roligt og bestemt [b']nej[/b], men, så bliver han på en måde fornærmet og bider ud i luften imod mig, så man kan høre tænderne klappe sammen... :confused::confused::confused:

Det er ikke nogen god sammenligning! Små hvalpe "vælger" ikke at være ulydige. Hvis de ikke gør som man siger, er det fordi de ikke forstår det.

Faktisk adlyder han dig, så vidt jeg kan forstå, ved at give sig til at luftsnappe i stedet for. Det gør han fordi han endnu ikke kan styre sin trang til at bide. Det er ikke ondt ment! Et par sekunder efter har han så glemt det (helt normalt for hans alder), og begynder at bide igen.

Der er to ting, du kan gøre: Lær ham hvad nej betyder - den viden er han jo ikke født med. Kender du ja/nej-øvelsen?

Den anden ting er at når han begynder at bide, stikker du stille og roligt et stykke legetøj i munden på ham, og fjerner dine hænder. Lad være med at skælde ud, det får ham bare til at køre endnu mere op, og du vil jo gerne have at han bliver roligere. Så skal du selv være rolig, ellers virker det ikke.

Citat

Kan Charlie skelne mellem, at lege vildt med min mand og ikke mig

Ja, sagtens. Det lærer han hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  Umulia skrev:

Der er to ting, du kan gøre: Lær ham hvad nej betyder - den viden er han jo ikke født med. Kender du ja/nej-øvelsen?

Den anden ting er at når han begynder at bide, stikker du stille og roligt et stykke legetøj i munden på ham, og fjerner dine hænder. Lad være med at skælde ud, det får ham bare til at køre endnu mere op, og du vil jo gerne have at han bliver roligere. Så skal du selv være rolig, ellers virker det ikke.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide ja/nej øvelsen? jeg troed faktisk det kom med tiden når man sagde nej og gik over og tog noget legetøj for at aflede ham fra det han gjorder? :S og på den måde lærer nej? :oops:

Når Morgan gør det, så går jeg væk og giver ham et legetøj når han stopper med at gå efter mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie skrev:
Jeg siger roligt og bestemt nej' date=' men, så bliver han på en måde fornærmet og bider ud i luften imod mig, så man kan høre tænderne klappe sammen... :confused::confused::confused:

[/quote']

jeg kan med næsten 100% sikkerhed sige at det IKKE har noget som helst med fornærmet eller ikke at ville høre efter at gøre.

Imo er det stadig bare leg, og intet andet.

at skubbe ham væk, er for hvalpen egentlig bare en fortsættelse af legen.

nej skal indlæres, ganske som alle andre kommandoer. Det samme med "slut med leg".

Du kunne eventuelt bare rejse dig og gå igang med ét eller andet der ikke involverer håndtering eller "diskussion" med hvalpen om hvorvidt legen er slut eller ej. En lille luftetur så den kan få tisset af efter leg kunne jo være en mulighed.

Og ja. en hund kan sagtens skelne... efterånden som den lærer jeres forskelligheder at kende, det sker ikke på én nat.

Link til indlæg
Del på andre sites

SandraO skrev:
min hvalp Morgan er 12 uger, han er igang med at prøve grænser af, han gør også det med at nappe efter mig hvor man kan hører tænderne også begynder han at gø. .

en hvalp på 12 uger prøver ikke grænser af.

Citat

Sådan som din mand leger med Charlie, synes jeg personligt ikke om, for at være sikker på han en dag ikke "lege" napper efter et barn eller andre. Fortæller folk de skal bruge et legetøj når de leger med ham for hans egen skyld og deres

Hunde kan sagtens skelne, og imo er det absolut de færreste hunde der leger dé her slåsse-lege med folk og særligt børn de ikke kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  DKWiechert skrev:
en hvalp på 12 uger prøver ikke grænser af.

Hunde kan sagtens skelne, og imo er det absolut de færreste hunde der leger dé her slåsse-lege med folk og særligt børn de ikke kender.

Hvad kalder du det så? :oops: Jeg kan godt se man godt kan sige det fordi de ikke har lært komandoerne helt endnu?

Er det bedre at skrive det?:oops:`

Jeg synes stadig man skal lege med legetøj, jeg synes det er det bedste for hunden og for at sikre folk ikke ved et uheld skulle nappes lidt hårdt.

Jeg ved godt ældre hunde kan styrer det, men nu er Morgan min helt egen første hund så jeg er ny i alt det her opdragelse, så jeg vil gerne gører tingene så simpelt som muligt for min skyld og for Morgans.

Link til indlæg
Del på andre sites

SandraO skrev:
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide ja/nej øvelsen? jeg troed faktisk det kom med tiden når man sagde nej og gik over og tog noget legetøj for at aflede ham fra det han gjorder? :S og på den måde lærer nej? :oops:

Her kommer opskriften :lol:

Der er flere variationer, men det er den, der har virket for mig.

Hold en lækker godbid for næsen af din hvalp. Når du har hans opmærksomhed, siger du du roligt, men bestemt "Nej" , og lægger godbidden på gulvet mellem jer, men skærmer den med hånden så han ikke kan tage den. I starten kan du godt gentage kommandoen nogle gange, men målet er at du kun skal sige en kommando én gang.

På et tidspunkt opdager hvalpen at det ikke nytter noget at prøve at stjæle godbidden. Så siger du "ja" med glad og lys stemme, medens du samler godbidden op og giver ham den.

Gør det f.eks. 3 gange i træk 2 gange om dagen, så er det lært på en uge :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

SandraO skrev:
Hvad kalder du det så? :oops: Jeg kan godt se man godt kan sige det fordi de ikke har lært komandoerne helt endnu?

Er det bedre at skrive det?:oops:`

Hunden leger, og den har bare ikke lært at lege på en, for dig, acceptabel måde endnu.

Det er hverken at prøve grænser af, noget der sker i trods, eller at den er fornærmet eller andet. Den ved bare ikke hvad du forventer af den, kommando eller ej.

Citat
Jeg synes stadig man skal lege med legetøj, jeg synes det er det bedste for hunden og for at sikre folk ikke ved et uheld skulle nappes lidt hårdt.

Jeg ved godt ældre hunde kan styrer det, men nu er Morgan min helt egen første hund så jeg er ny i alt det her opdragelse, så jeg vil gerne gører tingene så simpelt som muligt for min skyld og for Morgans.

Simpelt er godt. Det er nemt, og man slipper for at spekulere for meget over tingene, hvilket igen gør at man kan handle direkte og til tiden.

Og legetøj er super til hvalpe... De der små sylespidse tænder får man hurtigt nok af.

Men at hunden render og bider i andre folk, fordi manden i huset har en brydeleg med hunden i ny og næ holder imo ganske enkelt ikke. For om man vil det eller ej, så er der som regel en ganske tydelig optakt.. en tradition, en rutine både mand og hund gennemfører, inden de ligger på gulvet og bryder og slåsser og larmer og regerer.

En optakt til leg, som fremmede ikke hverken kender eller kan præstere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  Umulia skrev:
Her kommer opskriften :lol:

Der er flere variationer, men det er den, der har virket for mig.

Hold en lækker godbid for næsen af din hvalp. Når du har hans opmærksomhed, siger du du roligt, men bestemt "Nej" , og lægger godbidden på gulvet mellem jer, men skærmer den med hånden så han ikke kan tage den. I starten kan du godt gentage kommandoen nogle gange, men målet er at du kun skal sige en kommando én gang.

På et tidspunkt opdager hvalpen at det ikke nytter noget at prøve at stjæle godbidden. Så siger du "ja" med glad og lys stemme, medens du samler godbidden op og giver ham den.

Gør det f.eks. 3 gange i træk 2 gange om dagen, så er det lært på en uge :5up:

Hehe fedt ! :banan:

Mange tak ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  DKWiechert skrev:
Hunden leger, og den har bare ikke lært at lege på en, for dig, acceptabel måde endnu.

Det er hverken at prøve grænser af, noget der sker i trods, eller at den er fornærmet eller andet. Den ved bare ikke hvad du forventer af den, kommando eller ej.

Simpelt er godt. Det er nemt, og man slipper for at spekulere for meget over tingene, hvilket igen gør at man kan handle direkte og til tiden.

Og legetøj er super til hvalpe... De der små sylespidse tænder får man hurtigt nok af.

Men at hunden render og bider i andre folk, fordi manden i huset har en brydeleg med hunden i ny og næ holder imo ganske enkelt ikke. For om man vil det eller ej, så er der som regel en ganske tydelig optakt.. en tradition, en rutine både mand og hund gennemfører, inden de ligger på gulvet og bryder og slåsser og larmer og regerer.

En optakt til leg, som fremmede ikke hverken kender eller kan præstere.

jeg kan endelig godt følge dig nu når du siger det :D

Fedt nok så er jeg blevet det klogerer i dag :D :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

SandraO skrev:

Hvis hunden kun får lov at lege med legetøj, tror den det er ok bare at nappe til i leg, ved at lege med 'bid i menneske' lærer den at beherske sit bid og være blid.

Jeg er modsat dig stor tilhænger af vild leg og har aldrig oplevet uopfordret nap i fremmede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Petrine

Det med uopfordret leg med fremmede har jeg så oplevet.

Da jeg fik min ene græker på 5 mdr hjem, tog det en del tid af afvænne ham med at tage fat i alle gæsters tøj og holde fast. Han hyrder jo også.

Men ingen kunne komme ind i haven uden han tog fat, og det er jo frygtelig irriterende for folk.Han hæng også i mit tøj, når vi skulle ud at gå, når jeg tilberedne hundemad osv, altså når han blev hektisk glad.Og med ham er det leg og ikke at han vil gøre nogen noget, han er alt for blid til at bare kunne forsvare sig selv.

Tror bare nogle hunde ikke kan styre sig, fordi de har svært ved at falde ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  Petrine skrev:
Hvis hunden kun får lov at lege med legetøj, tror den det er ok bare at nappe til i leg, ved at lege med 'bid i menneske' lærer den at beherske sit bid og være blid.

Jeg er modsat dig stor tilhænger af vild leg og har aldrig oplevet uopfordret nap i fremmede.

Jamen hvordan finder den ud af når den bider for hårdt :S ? Siger du av og leger videre eller går du ? også finder den selv ud af hvornår den bider for hårdt?

Jeg synes sådan noget er svært med hvalpe fordi de hurtigt bliver ivrige også synes jeg bare jeg ikke styrer legen mere :( ?

Jeg synes os det er ubehageligt når f.eks. min far han har leget slås leg så får han ofte revet sig og med morgan og hans hvalpe tænder så får morgan jo os fat nogle gange. Og at se Morgan "lave skade" på et menneske hvor det stadig er okay, synes jeg er lidt mærkeligt, selvom jeg ved det er leg :S ?

Link til indlæg
Del på andre sites

SandraO skrev:
Jamen hvordan finder den ud af når den bider for hårdt :S ? Siger du av og leger videre eller går du ? også finder den selv ud af hvornår den bider for hårdt?

Har du læst artiklen her på H-F om hvalpebideri - eller nogle af de andre tråde om emnet, der også indeholder gode links?

Fidusen er, at når hvalpen bider for hårdt, så stopper legen. Ellers lærer den det jo aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  Ulla H skrev:
Hej Petrine

Det med uopfordret leg med fremmede har jeg så oplevet.

Da jeg fik min ene græker på 5 mdr hjem, tog det en del tid af afvænne ham med at tage fat i alle gæsters tøj og holde fast. Han hyrder jo også.

Men ingen kunne komme ind i haven uden han tog fat, og det er jo frygtelig irriterende for folk.Han hæng også i mit tøj, når vi skulle ud at gå, når jeg tilberedne hundemad osv, altså når han blev hektisk glad.Og med ham er det leg og ikke at han vil gøre nogen noget, han er alt for blid til at bare kunne forsvare sig selv.

Tror bare nogle hunde ikke kan styre sig, fordi de har svært ved at falde ned.

Jeg har selv oplevet mine forældre fik en Bosten Terrier, Baloo. Min bror og mig var 9 og 10 år. vi legede med Baloo i haven og min bror legede slås leg med ham.

Inden for 2 måneder havde vi ødelagt Baloo, ingen kunne gå i haven uden han angreb os, han hoppede op efter armene og bed, han var jo lille og hurtigt så man blev ret bange over han løb i ring om en.

Vi fik afvide af en hundetræner vi skulle tage en avis og når han angreb så skulle vi give et lille dask til Baloo, jeg blev overrasket i starten men følte det bare som en udfordring senere og synes det var sjovt ?

Baloo blev aflivet som 1 årig af andre årsager.

Så jeg oplevede ikke hvad man skulle stille op med sådan et problem? :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
  Umulia skrev:
Har du læst artiklen her på H-F om hvalpebideri - eller nogle af de andre tråde om emnet, der også indeholder gode links?

Fidusen er, at når hvalpen bider for hårdt, så stopper legen. Ellers lærer den det jo aldrig.

nej desværre ikke endnu, har ikke givet mig tid til at udforske siden så meget endnu :oops:

Okay, troed faktisk ikke de ville forstå det som om fordi de bider for hårdt? troed de "bare" ville opfatte det som legen var slut ? :damn:

Men lærer jo altid noget hehe :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

SandraO skrev:
Jeg har selv oplevet mine forældre fik en Bosten Terrier, Baloo. Min bror og mig var 9 og 10 år. vi legede med Baloo i haven og min bror legede slås leg med ham.

Inden for 2 måneder havde vi ødelagt Baloo, ingen kunne gå i haven uden han angreb os, han hoppede op efter armene og bed, han var jo lille og hurtigt så man blev ret bange over han løb i ring om en.

Vi fik afvide af en hundetræner vi skulle tage en avis og når han angreb så skulle vi give et lille dask til Baloo, jeg blev overrasket i starten men følte det bare som en udfordring senere og synes det var sjovt ?

Baloo blev aflivet som 1 årig af andre årsager.

Så jeg oplevede ikke hvad man skulle stille op med sådan et problem? :S

Prøv lige at adskil tingene... Hunden var ikke engang 1 år... En hvalp. Det er rimelig normal adfærd for en hvalp at løbe ringe om én og snappe i ærmerne osv.

At jeres hvalp blev "ødelagt" af det hænger ikke sammen. Fejl i opdragelsen og træningen, bestemt. Men ikke ødelagt.

Det kunne den så måske være blevet af avisen.

lidt som med Ullas historie.... dér skal man jo nok lige holde dét i baghovedet at der er tale om en græsk gadehund.. hvor meget leg og læring har sådan en haft med mennesker, før den kom hertil? ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

TIL DKW

Du har ret, han har fra 1 mdr´s alderen stået i småbure med andre hvalpe uden mulighed for at se eller lærer verden at kende, og sikkert med kun meget lidt personkontakt. Og sikkerk kun meget få løbeture i det fri.

Så mht til personkontakt og almindelig omgang med mennesker, kunne han slet ikke styre sig, bare et barns lidt hurtige bevægelser eller lidt høje stemme kunne gearer ham op.

Men danskfødte hunde kan også agerer uønsket, og jeg tror tit at folk selv ophidser disse hvalpe til for voldsom leg.

Min erfaring er da, at mine græske plejehvalpe aldrig i vild leg har angrebet min voksne avlshanhund, og troet at de kunne bruge ham som legetøj, det fattede de da straks. Han udstrålede jo, at han forventede respekt.

Uden af være aggresiv.

Jeg synes bare det er ærgerligt, når hvalpe giver disse problemer for ejerne.

Men når man som jeg har flere hunde ses dette for voldsomme bideri mod mennesker jo faktisk ikke. Kan ikke huske en eneste hjemmefødt hvalp med dette og hellerikke nogle af græske, anden lige den omtalte Snoopy.Der ikke bider, men fastholder.

Derfor tror jeg at bidehæmning læres i opvæksten af ældre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites