Gæst gittesylvest Skrevet Juni 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2011 Hej med jer. :hmm: Er der nogen som evt. kunne hjælpe mig med et svar på om min dejlige labrador han hvalp på 6 mdr. er for overvægtig. Han vejer ca 25 kg er kraftigt bygget og virker ikke som om han er tung i rumpen. han får barf og min forhandler siger at han ikke kan blive for tyk når han bliver råfodret. Han får ca. 500 gr 2 gange dagligt. Min træner synes han var en smule for tyk og vi skar lidt ned på hans ration af mad i 2 uger men han begyndte at tigge helt vildt hvilket han ikke havde gjort tidligere, så nu giver vi ham igen 500gr 2 gange dagligt. da det er første gang jeg har en hund er jeg lidt i tvivl, derfor spørger jeg her på hundeforum! KH Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Det er der ingen der kan svare på, uden at have haft hænderne på dn hund. At en hund ikke kan blive overvægtig af barf finder jeg ganske ulogisk. Uanset, så er det ikke en god idé at lade en labradorhvalp have for meget huld på kroppen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gittesylvest Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Hvad mener du med for meget huld!! KH Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Hvad mener du med for meget huld!!KH Gitte Han mener, at være for tyk eller "buttet".. Og jo en hund kan sagtens blive tyk på råt.. Min lab vejer 27 kg og hun er 8 år gammel. Jeg synes 25 kg lyder som meget.. Men hvad siger din dyrlæge til hans vægt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Det kan være svært at finde den rette balance mellem aktivitetsniveau og fodermængde (tror ikke det er lettere på barf?! :hmm:) da det kan være forskelligt fra hund til hund.. Vores ene dyrlæge synes Mio er til den "runde" side mens den anden synes han er til den "slanke" side, så vi holder os der i midten og kigger samtidig på hans "humør" og bevægelighed. :5up: Fra netdoktor: "Overvægt kan også afsløres ved at føle ned langs hundens ribben. Hvis man næsten ikke kan føle ribbenene, er hunden overvægtig." Da Mio var hvalp fik jeg altid at vide på gåture at han så meget tynd ud, om jeg huskede at give ham noget at spise Han så da også lidt skravlet ud, men han er en lille hund og lå derfor vægtmæssigt lidt under normalen for sin race. En normal der ofte ligger lavere end folk tror Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Vækstkurver... Hvis du ved, hvor meget din hvalp vejede da du fik ham hjem (8 uger?) så kan du på en vækstkurve se, hvad han ca. skal veje i dag. http://www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Hvalppass.pdf kik på side 10-11. Når han vejer 25 kg i dag, så skulle han meget gerne have vejet 7-8 kilo da han var 8 uger. Hans vækstkurve ligger så mellem den mørkeblå og den olivengrønne. Og så ender han med at veje 35-40 kilo. Min egen golden vejer 30 kilo. Hun er en lille pige. Så det lyder ikke totalt vildt med en kraftig hanhund på 35-40 kilo. Med hensyn til BARF, så betyder det vel noget, hvad kødet består af? Der må være forskellige mængder fedtindhold, og forskellige mængder af mindre optagelige proteiner, som sener og brusk. ---Men jeg tror ikke på BARF-princippet, så jeg er ikke den rette til at råde dig i den del. --Det er nu engang sådan, at der er to måder man kan tabe sig: Man kan indtage færre kalorier, eller man kan forbruge flere kalorier. Svømning er rigtig godt for store tunge unge hunde, der måske ikke har alt for godt af at løbe lange ture. Find et sted, hvor han kan svømme rigtig tit, og væn ham til at svømmetræne, --ikke bare pjaske rundt i leg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Jeg synes så tilgengæld ikke at 25kg lyder som for meget - slet ikke når det er en hanhund. Ninja vejede også omkring 23-25kg da hun var 6mdr, og hun er slankere bygget end de fleste labradors fordi hun også har hønsehund og kleiner munsterlænder i sig. Han han talje når I kigger på ham ovenfra ? Kan I mærke, men ikke se, hans ribben når I kører hænderne over siderne på ham ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Jeg tror min labradorhvalp vejede ca det samme i den alder :hmm:men som de andre er inde på er det svært at sige om det er for meget for din hvalp uden at have set den i virkeligheden. Min hvalp fulgte det vægtskema birgitta linker til næsten slavisk og han vejer i dag 38 kg hvilket er lige hvad han skal veje ifølge dyrlægen Men han er også en kraftig type... Hvis i kan mærke ribbene og han har en tydelig talje så er det nok ikke helt galt... Og ellers så vil jeg sige hellere en smule for tynd end en smule for tyk :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Tjekkede lige.. Luna vejede 20.5 kg da hun var 6 mdr gammel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 Hvis jeg har forstået den graf Birgitta har linket til rigtigt, så skal en lab ligge mellem 19 og 25 kg i 6-mdr.s alderen.. det stemmer meget godt med Skipper og Lunas vægt (i hver sin ende).. Det anhænger jo så bare af den enkelte hund hvilken ende der er den "rigtige" :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2011 vægten har jeg aldrig brugt, se på hunden, ser den tyk ud? den skal have talje og man skal kunne mærke ribbenene, samtidig skal den føles fast ikke blød og lasket, husk at i den alder er bare ganske få kilo for meget rigtig dumt, det kan øge risikoen for slid skader senere, så hellere for tynd end for tyk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gittesylvest Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Tusind tak for dit svar.Ja han vejede 7.5 kg da han var 8 uger. Så han er og bliver en stor han labrador. KH Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Hvis jeg har forstået den graf Birgitta har linket til rigtigt, så skal en lab ligge mellem 19 og 25 kg i 6-mdr.s alderen.. det stemmer meget godt med Skipper og Lunas vægt (i hver sin ende).. Det anhænger jo så bare af den enkelte hund hvilken ende der er den "rigtige" :5up: Vægten i 6-mdrs-alderen skal følge den kurve, der starter det rigtige sted da hvalpen var 8 uger. Altså, hvis 8-ugers hvalpen vejer 6 kilo, så skal den følge den lyseblå kurve. Og så skulle den gerne ende på 25 kilo. Hvis 8-ugers vægten er 7 kilo, så vil slutvægten ligge omkring 35 kilo, -den mørkeblå kurve. Hvis du er så heldig at få en 8-ugers hvalp på 10 kilo:mrgreen:, så må du forvente, at den ender med at veje 65 kilo:shock:... Men den vil så være lidt længere tid om at nå fuldvoksen-vægten. Det har ikke noget at gøre med racen, men kun med hvalpens vægt i 8-ugers alderen;-). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst labberdrengene Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Jeg siger som alle de andre, føl på din hund. Labradore har tendens til HD og AD, derfor er det en god ide at holde dem slanke, så føl på din hund, du skal kunne mærke ribbenene, og den skal have talje:vinken: Lad den svømme en del, det gir muskler, det klær en labrador:lun: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Hellere for tynd end for tyk i den alder.. Nok er små tykke labbe-hvalpe dejlige at se på, men på længere sigt vil I takke jer selv for en tynd hvalp, der ikke overbelaster sine knogler og led Suppler maden med gulerødder. Det gjorde jeg, da min skulle tabe 3 kg Han vænnede sig hurtigt til at der ikke var så meget tørfoder og jeg kunne igen ta gulerødderne fra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gittesylvest Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 tusind tak for dit svar, det gjorde mig rigtig glad. Santo min dejlige hvalp vejede 7.5 kg da vi fik han hjem som 8 uger. Han havde/har mega store poter og er kraftig bygget. Jeg ved godt at man skal passe på en labrador med vægten, og han får stort set aldrig andet end det foder han skal have, netop fordi jeg er opmærksom på at han ikke skal blive for tyk. Men han er en kraftigt bygget hund, iøvrigt vildt dejlig med det mest pragtfulde temperement og altid en god hund som lader os gøre alt på ham, lige fra at tage kødben fra ham og berøre ham overalt. Altid glad og meget lærenem og ikke mindst blevet den allerbedste ven for mine to børnebørn på henholdsvis 23 mdr og 5 år. det eneste som han ikke er helt så god til endnu er at han hopper op af de mennesker som vi møder på vores vej som gerne selv vil hilse på ham, men selvfølgelig ikke synes det er så rart når han hopper op. det er det som vi træner meget på for tiden, ellers går han pænt i snor, men vil gerne trække når vi møder andre med hunde. Så jeg har bare verdens mest vidunderlige 6 mdr hvalp som giver os så meget glæde i vores liv. KH Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts