Hop til indhold

Hvad gør I når en løs hund kommer løbende...


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia
Jeg gør det samme. Ang at gå imod hunden - pas på med det - jeg er angrebet to gange fordi jeg troede jeg kunne "skræmme" en hund væk. I stedet for at gå efter Hugo/Ace gik hunden efter mig... Den ene gang måtte en bilist køre ind i hunden for at afværge angrebet - så det er ikke min anbefaling:stupid: Belært af bitter erfaring;-)

 

Hugo blev faktisk sparket i ansigtet forleden ved Virksund, hvor han løb mod vindretningen, så han hørte mig ikke kalde. Så løb han hen til en mand, der gik med en hund i snor - og han sparkede min søde hund lige ind i ansigtet - i panik for hans egen hund var enorm usikker og angreb ud i snoren.

 

Det var så min skyld jo, at det skete.... Jeg fik desværre ikke umulighed for at fortælle ham, at jeg gerne ville undskylde - ikke skælde ud. Selvom min første lyst var at råbe op, så må jeg jo erkende, at det var mig der begik en fejl - ikke ham med sin i snor.

 

Men det var skisme synd for Hugo, der blev helt forvirret og skyndte sig hjem til mig.....

 

Nååå lille Hugo... Er han ok?

 

Og ja, man forstår godt at manden træder til når han kommer med sin hund i snor..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil sige, det kommer helt an på hvad det er for en hund som kommer rendende løs, hvis det er en lille/mellem hund, så fik jeg Canto til at sætte sig ved siden af mig og så robte jeg den løse hund an, de fleste hunde stoppede så og løb væk igen, hvis det der i mod var en stor hund, så slap jeg Canto, så han også var løs, har så aldrig oplevet nogle balade med det.

De gange det gik galt, var når Canto havde snor på og den anden hund kom pludselig så jeg ikke nåed at reagere før den anden hund var helt oppe i hoved på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør det samme. Ang at gå imod hunden - pas på med det - jeg er angrebet to gange fordi jeg troede jeg kunne "skræmme" en hund væk. I stedet for at gå efter Hugo/Ace gik hunden efter mig... Den ene gang måtte en bilist køre ind i hunden for at afværge angrebet - så det er ikke min anbefaling:stupid: Belært af bitter erfaring;-)

Ja jeg ved det er en risiko og blev sgu også noget bange da en hund ikke gav sig og rendte væk, men bare blev ved at lave udfald imod os engang, men angriber hunden mig er der større sandsynlighed for at ejeren bliver straffet end hvis den angriber min hund.

 

Hugo blev faktisk sparket i ansigtet forleden ved Virksund, hvor han løb mod vindretningen, så han hørte mig ikke kalde. Så løb han hen til en mand, der gik med en hund i snor - og han sparkede min søde hund lige ind i ansigtet - i panik for hans egen hund var enorm usikker og angreb ud i snoren.

 

Det var så min skyld jo, at det skete.... Jeg fik desværre ikke umulighed for at fortælle ham, at jeg gerne ville undskylde - ikke skælde ud. Selvom min første lyst var at råbe op, så må jeg jo erkende, at det var mig der begik en fejl - ikke ham med sin i snor.

 

Men det var skisme synd for Hugo, der blev helt forvirret og skyndte sig hjem til mig.....

Der ville jeg jo så have startet med at skræmme ham væk istedet ;-)

 

Nu er det sådan at lige Virksund der er Dumle knap så hidsig (måske fordi han kun har haft positive oplevelser med andre hunde der), så der er jeg mere tilbageholdende med at jage dem væk med det samme, men jeg syntes dælme stadig det er irriterende med løse hunde og ejere der ikke gider holde øje med dem.

 

Sidste gang gik Nova rundt med en ung terrierblanding i numsen i 3minutter inden jeg fjernede den, da jeg godt kunne se hun viste mange tegn på ikke at gide den, men ikke formåede at sige fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan undgår man at den fremmede hund med uvenlige signaler overfalder/skader ens hund, hvis man ikke går imellem?

 

Jeg har ofte overvejet hvad man skulle gøre, men jeg ved nu at min (måske paniske :genert:) reaktion er at skubbe Mio bag mine ben og give den fremmede hund kommandoen "ka' du gå hjem" med dyb stemme og pege-gestus.. At det er det mest optimale tror jeg ikke, det lærer ham jo ikke at håndtere situationerne selv, men det har indtil nu forhindret at der opstår yderligere ubehagelige situationer, som jeg ved jeg ikke kan håndtere korrekt.

 

Jeg tror ikke du kan undgå det hvis den fremmede hund virkelig er aggressiv, men det er de færreste hunde.

 

At gå imellem syntes jeg er fint, det er bare ikke altid praktisk muligt at stå mellem to hunde der måske begge to vil i nærkontakt, den ene for at aflevere hak og den anden for at forsvare sig.

 

En lille hund ville jeg tage op, enten i så god tid at den ikke forbinder det med den anden hund eller som en ren redningsaktion.

 

Mine tidligere hunde gav jeg et "bliv der" og så gik jeg selv frem mod den fremmede og bad den smutte. Det virkede hver gang, men det kræver at ens egne hunde er så lydige, at de faktisk bliver på stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja jeg ved det er en risiko og blev sgu også noget bange da en hund ikke gav sig og rendte væk, men bare blev ved at lave udfald imod os engang, men angriber hunden mig er der større sandsynlighed for at ejeren bliver straffet end hvis den angriber min hund.

 

 

Der ville jeg jo så have startet med at skræmme ham væk istedet ;-)

 

Nu er det sådan at lige Virksund der er Dumle knap så hidsig (måske fordi han kun har haft positive oplevelser med andre hunde der), så der er jeg mere tilbageholdende med at jage dem væk med det samme, men jeg syntes dælme stadig det er irriterende med løse hunde og ejere der ikke gider holde øje med dem.

 

Sidste gang gik Nova rundt med en ung terrierblanding i numsen i 3minutter inden jeg fjernede den, da jeg godt kunne se hun viste mange tegn på ikke at gide den, men ikke formåede at sige fra.

 

Det med at mange "lader" deres hunde hænge bag ens egne hunde er møg belastende...

Det oplever vi nu ret ofte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt fornemme at det ligeså meget handler om hvad vi som ejer signalere over for vores hund i sådanne situationer...

 

Jeg vil helst gerne kunne kontrolere hvem mine hunde skal hilse på...

 

Hvis man vælger at gå imellem, få hunden bag en og "skræmme" den anden hund væk hver gang sådanne situationer opstår, kommer jeg til at tænke på om man overfor hunden signalere at den skal frygte den fremmede hund? Giver det mening?! Ikke at det er sådan det hænger sammen, det er blot en tanke:genert:

 

Ens egen hund kan ikke undgå at høre at man er bøs overfor den anden hund og det er min overbevisning at det smitter.

 

Ligesom man alene ved at tale positivt når man ser en anden hund kan vende en negativ stemning hos sin hund kan man også gøre det modsatte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at mange "lader" deres hunde hænge bag ens egne hunde er møg belastende...

Det oplever vi nu ret ofte...

 

Det er det nemlig. Jeg er vist mest steder med hundene, hvor de får lov at hilse (træningspladsen, hundetræfs, hundevenner o.l.), hvor folk heldigvis er gode til at flytte dem, men den der var altså for anmasende, så den flyttede jeg til sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

I og med, at Jacki er så ekstrem usikker på andre hunde og derfor har en meget løs aftrækker :???: forsøger jeg at afdramatisere situationen mest muligt ved:

 

1) At vende rundt og gå væk fra den løse hund - hvis jeg kan nå det, og den løse hund bare er lalleglad

 

2) At give så lang line som muligt, trædde væk fra Jacki, være obs på at linen HELE tiden er slap, og afdæmet og sporatisk rooooose Jacki for at forholde sig roligt i hilse situationen - dette har virket til nu :cool:

 

3) At slippe linen, trædde væk - og bede, vel vidende at et grimt slagsmål er resultatet :megaked: :megaked:

 

De gange Jacki som hvalp og unghund er blevet overfaldet, har alle været, hvor hun var i snor - og hundene har omgåes hinanden konfliktfrit i en længere periode/mødt hinanden flere gange, hvorefter den anden hund hakker Jacki :vedikke::megaked: :megaked: Jacki har derfor ingen tillid til, at en hund med venlige/fredlige signaler forbliver fredelig - hendes erfaring tillader det ikke :megaked:

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan undgår man at den fremmede hund med uvenlige signaler overfalder/skader ens hund, hvis man ikke går imellem?

 

Jeg har ofte overvejet hvad man skulle gøre, men jeg ved nu at min (måske paniske :genert:) reaktion er at skubbe Mio bag mine ben og give den fremmede hund kommandoen "ka' du gå hjem" med dyb stemme og pege-gestus.. At det er det mest optimale tror jeg ikke, det lærer ham jo ikke at håndtere situationerne selv, men det har indtil nu forhindret at der opstår yderligere ubehagelige situationer, som jeg ved jeg ikke kan håndtere korrekt.

 

Men hvorfor skal han overhovedet håndtere situationen selv. Mine hunde skal aldrig selv tage ansvar for sådan en situation - de skal blot forholde sig roligt og afvente at jeg får klaret situationen. Det er mit ansvar at håndtere løse hunde - ikke minde hundes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle
Hvis jeg ikke kan undgå situationen og den anden hund ser anspændt/uvenlig ud slipper jeg Pelle og træder et par skridt væk, så han ikke skal blive forstyrret af mig under mødet.

 

Jeg sørger altid for at få vendt ham imod den anden hund, hvis han ikke allerede har set den.

Og så håber jeg det bedste!

 

Selvom disse situationer kan være nok så intense er det dog sjældent det går rigtig galt hvis hundene får fred til at gennemføre mødet

har også haft en usikker hund ved hundemøder, men jeg har opdaget, at det går meget, meget bedre hvis hundene er løs og selv kan styre slagets gang, som ninjamor skriver her, på den måde kan din hund heller ikke mærke din anspændthed:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg var faktisk ude for en lign. situation her den anden dag. Vi kom gående med vores 3 hunde og vores datter i klapvogn. Jeg går foran med Mickey og Diesel og Per går bagved med klapvognen og Enzo (vi har alle 3 hunde i snor). Vi skal til at passere et hus, da jeg pludselig får øje på en stor schæfer i indkørslen. Den står inde ved huset, men har tydelig set os og den sætter i løb og kommer løbende/hoppende mod os med lette rejste børster.

Vi går meget sjældent forbi det hus, og har aldrig før været ude for at den kom ud til os, den plejer faktisk at blive pænt inde på grunden og vi plejer bare at gå hurtigt forbi. Men vi er 1 gang før kommet forbi hvor den var på vej ud til os, men den stoppede i sidste øjeblik og vi gik forbi uden problemer. Men en små 100 meter bag os kommer en anden dame forbi huset med hendes hund og vi kan høre og se at de 2 hunde kommer op at sloges og damen råber. Det er dog hurtigt ovre igen og ingen af os nå derned for at hjælpe, før hun er kommet forbi.

Men lige i det vi går forbi her den anden dag, så vælger schæferen altså desværre at tonse ud lige imod os. Diesel er meget usikker omkring andre hunde, da han bøvler meget med rygsmerter og han vælger tit at lave udfald mod hunde han ikke kender. Da vi meget sjældent møder andre hunde og jeg aldrig lader ham hilse i snor, så har jeg ingen anelse om hvordan han vil reagere. Men jeg tænker strakt at chancen for at han vil lave udfald er ret stor og jeg ved at hvis det sker, så støtter brormand op omkring ham og så kan det hurtigt ende grimt, med 3 store hunde der ryger i totterne på hinanden (jeg ved at Mickey og Diesel vil gå til angreb hvis schæferen prøver på noget).

Det hele går så hurtigt, så jeg når ikke at reagere med at kunne gå i mellem og jeg kan ikke rigtig kommer væk (det er en lille bitte landevej) før den er ude ved os. Det hele er lidt anspændt og schæferen har rejste nakkebørster, mens den går lidt stiv rundt. Jeg kæmper med at komme ind i mellem, men det er ikke nemt med 3 hunde der hurtigt er viklet ind i hinanden. Jeg koncentrere mig mest om Diesel, da jeg ved Mickey er venlig over for de fleste hunde, så længe de er venlige over for ham. Diesel tager det heldigvis rigtig fint, han viser tegn på at han er venligt stillet og gerne vil hilse, men jeg ved også at han kan vende på 2 sek. hvis han føler sig det mindste usikker. Så jeg føler stadig situationen kan gå galt, da jeg ikke helt kan læse schæferen, på den ene siden hilser den pænt, men den har stadig lidt truende kropspsrog. Det lykkedes mig at kommer ind i mellem dem og jeg sparker ud efter schæferen (bare for at true, ikke for at ramme) og siger surt til den "kan du så gå hjem". Det virker og den lusker tilbage mod indkørslen, den vender dog om inden og kommer igen mod os, jeg går derfor frem igen og råber meget surt "KAN DU SÅ GÅ HJEM" det virker heldigvis og vi går videre forbi. Det hele går meget hurtigt og er ovre på 30-40 sek. og heldigvis skete der ikke noget.

 

Resten af vejen hjem er jeg egentlig rigtig led ved situationen, jeg har det skridt med at have sparket ud efter schæferen. Min datter på 2 år ser jo også det hele og jeg vil ikke have hun får opfattelsen af at det er i orden at sparke ud efter hunde, for det syntes jeg heller ikke at det er. Men på den anden side, så ved jeg at ejeren er ret ligeglad med at den render ud på vejen, har jo set det ske før og jeg har før været med til at fange den ind, da den jagtede en af vores naboers, tæve der var i løbetid. Den var stukket af hjemmefra og løb rundt på naboens ejendom (vi bor alle ude på landet).

Men på den anden side er jeg egentlig ret ligeglad, situationen kunne være endt rigtig galt, da vores holder sammen hvis de bliver angrebet. Jeg ville nødig skulle skille 3 store hunde ad, der er i nærkamp og de ville kunne have nået at lave stor skade på hinanden inden. Så jeg er bare lykkelig for at situationne endte godt og så må jeg så tænke over hvordan jeg skal tackle det næste gang. For jeg ved godt at jeg sikkert tacklede det forkert i denne situation, men har aldrig været ude for det før, så jeg handlede bare lidt i panik og jeg var vist mere oppe at køre over det end hundene var. Jeg havde i hvert fald voldsom hjertebanken et stykke tid bagefter, hvorimod hundene bare traskede videre som om intet var hændt :blink:

 

Men hvad kunne jeg evt. gøre i sådan en situation en anden gang :vedikke:Normalt når jeg selv går med dem, går jeg med alle 3 og jeg ville umuligt kunne få dem alle ind bag mig så hurtigt. Det har de ikke lært og det er så sjældent at vi møder andre hunde (har mødt andre hunde 3 gange på de 5 år vi har boet derude, altså når de bliver luftet i snor området) og jeg må være ærlig og sige at jeg ikke vil spilde det store krudt på at lære dem det når det ikke er noget vi har brug for ellers :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har samme problem med en hvid schæfer, jeg har mødt ejeren på ture, og hver gang hans hund bider en anden hund, siger han "det har den aldrig gjort før"

Jeg ved den har bidt tre hunde- den har haft fat i min- men ikke rigtig fat/kun markering.

 

Jeg har gjort det, at jeg har henvendt mig til ejeren -uden hund- og stille og roligt sagt til ham, at næste gang hans hund hopper over hegnet(det er 60 cm højt ned til en natursti) eller møder hunden løs- så indgiver jeg en politianmeldelse med underskrifter og vidner på at flere har sagt til ham at de er meget utrygge ved hunden og at de oplever han overhovedet ikke har kontrol/forstand på at holde hunden forsvarligt................ fra de hundeejere som også har haft ubehagelige episoder med hans hund uanset hvilke undskyldninger,han disker op med.

 

Jeg har ikke hørt om nogen problemer, og det er 3 måneder siden- den gør stadig,når vi går forbi og det er stadig ubehageligt- men det er jo ikke forbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst holly

Det er et problem vi nok alle kender, når man kommer med sin hund til en hundeskov, slipper man dem jo fri og de løber "ind" i skoven vil derfor gerne hilse på de hunde der nu er, men når man skal hjem tager man dem i snor inden man når hen til parkeringspladsen. Ofte reagere hunden anderledes når den er i stor, så det er nok en god ide at slippe den eller som nogen skriver at stille sig foran hunden, man må vel gå ud fra at de hunde der går løs er " venlige hunde " ellers bør de ikke gå løs, ved godt det ikke altid er tilfældet, har selv det problem at min hvalp jo naivt løber hen til alle hunde og det er ikke alle der syntes at en hvalp er sjov at lege med

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er en enkeltstående situation, så har jeg i øjeblikket en hvalp/unghund- og da vi kom ud for det,var det en amerikansk bulldog uden snor og halsbånd på en befærdet vej. Så er der kun en ting at gøre, og det er bestemt ikke at slippe hvalpen løs, men at stille sig foran hvalpen og med så meget autoritet som man kan opbærer at forsøge at få hunden til at pakke sig

Link til indlæg
Del på andre sites

Lupus kan klare sådanen situation langt bedre end mig, det er trods alt ham der er flydende i 'hundsk', ikke mig, jeg snakker primært dansk til hverdag :blink:

Han er super til at læse hunden og ved når han er mindst, så lægger han sig ned og underkaster sig. Når mødet så er overstået, anerkender langt de fleste hunde hans underdanighed og enten leger de eller går videre. Lupus er en lidt usikker hund, men han er på ingen måde bange, han spiller bare sikker.

 

Hvis der kommer en mindre hund løbende, så vil han som regl lege, men hvis han bliver for "grov", så går vi simpelthen bare fra den løse hund.

 

Jeg syntes ikke at det er helt fair at den løse hund får en dårlig oplevelse, det er trods alt dens ejers skyld. Den skulle være MEGET truende før jeg ville overveje at råbe af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et problem vi nok alle kender, når man kommer med sin hund til en hundeskov, slipper man dem jo fri og de løber "ind" i skoven vil derfor gerne hilse på de hunde der nu er, men når man skal hjem tager man dem i snor inden man når hen til parkeringspladsen. Ofte reagere hunden anderledes når den er i stor, så det er nok en god ide at slippe den eller som nogen skriver at stille sig foran hunden, man må vel gå ud fra at de hunde der går løs er " venlige hunde " ellers bør de ikke gå løs, ved godt det ikke altid er tilfældet, har selv det problem at min hvalp jo naivt løber hen til alle hunde og det er ikke alle der syntes at en hvalp er sjov at lege med

 

Det er i mine øjne dybt naivt at gå ud fra, at de hunde der går løs er venlige hunde. I forhold til mine hundes sikkerhed, så har jeg for længst lært, at det er dumt at stole på andre hundeførere og andre hunde, medmindre man kender dem.

 

Jeg var i øvrigt blevet gal over at du lader din hvalp fise hen til fremmede hunde - hvorfor i alverden holder du den ikke i snor indtil indkaldet er på plads??

Link til indlæg
Del på andre sites

Lupus kan klare sådanen situation langt bedre end mig, det er trods alt ham der er flydende i 'hundsk', ikke mig, jeg snakker primært dansk til hverdag :blink:

Han er super til at læse hunden og ved når han er mindst, så lægger han sig ned og underkaster sig. Når mødet så er overstået, anerkender langt de fleste hunde hans underdanighed og enten leger de eller går videre. Lupus er en lidt usikker hund, men han er på ingen måde bange, han spiller bare sikker.

 

Hvis der kommer en mindre hund løbende, så vil han som regl lege, men hvis han bliver for "grov", så går vi simpelthen bare fra den løse hund.

 

Jeg syntes ikke at det er helt fair at den løse hund får en dårlig oplevelse, det er trods alt dens ejers skyld. Den skulle være MEGET truende før jeg ville overveje at råbe af den.

 

Sjovt - jeg har det lige omvendt. Jeg synes ikke det er fair at mine hunde skal tage stilling til andre folks løse hunde. Og jeg synes bestemt ikke det er fair at en usikker hund skal tvinges til at underkaste sig i en situation, som ejeren i mine øjne burde tage ansvar for...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader som regel hundene selv kommunikere, jeg er ikke så bange for at Lexus kommer til skade selv hvis den løse er aggressiv, jeg har i flere debatter fået at vide at det jo ikke er min hund der kommer tilskade pga. hans race og fysiske størrelse hvis det skulle komme til fysisk kamp. Men skulle det ske vil jeg gøre ALT for at støtte min hund, om det så er at påføre den løse hund smerte eller skade er mig ligegyldigt. Er en løs fremmed hund aggressiv er mit eneste formål at få min eller en andens fredlige hund ud af en given situation hurtigst muligt med ingen eller så få skader som overhovedet muligt, koste hvad det vil

Link til indlæg
Del på andre sites

I og med, at Jacki er så ekstrem usikker på andre hunde og derfor har en meget løs aftrækker :???: forsøger jeg at afdramatisere situationen mest muligt ved:

 

1) At vende rundt og gå væk fra den løse hund - hvis jeg kan nå det, og den løse hund bare er lalleglad

 

2) At give så lang line som muligt, trædde væk fra Jacki, være obs på at linen HELE tiden er slap, og afdæmet og sporatisk rooooose Jacki for at forholde sig roligt i hilse situationen - dette har virket til nu :cool:

 

3) At slippe linen, trædde væk - og bede, vel vidende at et grimt slagsmål er resultatet :megaked: :megaked:

 

De gange Jacki som hvalp og unghund er blevet overfaldet, har alle været, hvor hun var i snor - og hundene har omgåes hinanden konfliktfrit i en længere periode/mødt hinanden flere gange, hvorefter den anden hund hakker Jacki :vedikke::megaked: :megaked: Jacki har derfor ingen tillid til, at en hund med venlige/fredlige signaler forbliver fredelig - hendes erfaring tillader det ikke :megaked:

 

Nu kan Luna heldigvis med alle, men da jeg på et tidspunkt havde en episode med Baldur hvor der kom to løse hunde imod os, der fik jeg også rådet om at jeg skulle have sluppet ham, men Baldur var dårligt socialiseret (grundet sygdom) og var meget nervøst anlagt, så jeg turde ikke slipppe ham, så hvad gør man så :vedikke:

 

Heldigvis var Baldur meget rolig over situationen og der skete ingenting, men jeg fandt aldrig svaret på hvad jeg skulle have gjort i tilfælde af at han måske havde reageret med udfald og man stod der med to løse hunde der insisterede på at skulle opsøge ham :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Lupus kan klare sådanen situation langt bedre end mig, det er trods alt ham der er flydende i 'hundsk', ikke mig, jeg snakker primært dansk til hverdag :blink:

Han er super til at læse hunden og ved når han er mindst, så lægger han sig ned og underkaster sig. Når mødet så er overstået, anerkender langt de fleste hunde hans underdanighed og enten leger de eller går videre. Lupus er en lidt usikker hund, men han er på ingen måde bange, han spiller bare sikker.

 

Hvis der kommer en mindre hund løbende, så vil han som regl lege, men hvis han bliver for "grov", så går vi simpelthen bare fra den løse hund.

 

Jeg syntes ikke at det er helt fair at den løse hund får en dårlig oplevelse, det er trods alt dens ejers skyld. Den skulle være MEGET truende før jeg ville overveje at råbe af den.

 

Nu ved jeg ikke om dette var henvendt til mig, men jeg svare lige alligevel. Nu valgte jeg at råbe af hunden, og det var sikkert ubehageligt for den. Men det havde sikkert været mere ubehageligt hvis de alle 3 var kommet op at sloges, for så var det nok gået mest ud over den, da der i så fald havde været vores 2 mod den ene. Så det var nok den det var gået mest ud over.

Hvis jeg selv stod med en hund jeg ikke vidste gjorde noget, så ville jeg tage det meget cool og stille gå i mellem. Men når man står med 2 hunde hvor den ene er usikker og kan finde på at angribe hvis han føler sig truet og en brormand der støtter op og beskytter. Ja så kan det altså ende rigtig galt og kan derfor være bedre for hunde at bliver råbt af (jeg vurderede også at schæferen ikke ville trække sig bare sådan lige, hvis det udviklede sig, den virkede ret "sikker på sig selv") Og så er det også min opgave at beskytte mine egne hunde og når det nu er mig der kommer med vores i snor og den bare kommer fisende løs, ja så tænker jeg altså på mine egne hunde først.

Desuden er jeg lidt af den holdning, at ejeren altså bare må til at få styr på den hund, det er som sagt ikke første gang den har været stukket af og har været oppe at sloges med en anden hund uden for grunden (hvem der var skyld i det ved jeg jo så ikke). Men det er ikke i orden at den løber ud på vejen og opsøger dem der går forbi, den kan jo også blive kørt ned en dag, selvom det er en meget lille landevej.

 

Nogen gange skal man også have i baghovedet at det ikke nødvendigvis er den løse hund der er potentiel farlig, men den hund i snor, der bliver opsøgt :blink: Sådan en hund har jeg, og det er jeg meget bevidst om. Jeg tager altid mine forholdsregler omkring ham og det er lige så meget for at beskytte ham. Han gør det ikke fordi han er ond, men fordi han har haft store smerter i ryggen (desværre længe uden vi vidste det) og derfor forbinder han andre hunde med smerte (når han er blevet tumlet eller løbet ind i). Så jeg forstå faktisk godt at han er som han er og jeg respektere det og søger bare for at han ikke kommer i den situation. Men nu er man jo desværre ikke herre over hvad andre gør med deres hunde og det kan aldrig blive mit ansvar, som sagt kommer mine hundes sikkerhed og trivsel i første række.

 

Folk må sku lære at få styr på sine egne hunde, det er min mening og ja der kan selvfølgelig ske uheld, men så må man også tage konsekvensen med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt - jeg har det lige omvendt. Jeg synes ikke det er fair at mine hunde skal tage stilling til andre folks løse hunde. Og jeg synes bestemt ikke det er fair at en usikker hund skal tvinges til at underkaste sig i en situation, som ejeren i mine øjne burde tage ansvar for...

 

Hvorfor ikke? Hvad er der galt i at underkaste sig? Han eeeelsker hunde og løber dem gerne i møde hvis han får lov.

 

Hvis han fik en dårlig oplevelse ud af det, så kunne jeg se det. Men hvorfor skulle jeg blamde mig i noget som han nyder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor skal han overhovedet håndtere situationen selv. Mine hunde skal aldrig selv tage ansvar for sådan en situation - de skal blot forholde sig roligt og afvente at jeg får klaret situationen. Det er mit ansvar at håndtere løse hunde - ikke minde hundes.

 

Jeg tror at en hunds selvtillid vokser ved at den f.eks. lærer at møde andre hunde uden konfrontation, så med mindre jeg ligefrem bliver usikker på hundens hensigt (eller den har så meget fart på at den kan risikere at torpedere Thailo) blander jeg mig ikke.

 

At forholde sig til fremmede er jo en del af det at være hund, ihvertfald hvor jeg bor, for her kan man kun fravælge i begrænset omfang. Begge mine hunde er da blevet bedre og bedre til at glide af på provokerende adfærd og jeg mener det har en direkte indvirkning på hundens selvtillid. Det virker oven i købet til at være selvforstærkende, da hunden får lettere ved at bremse en ung brushane, jo mere selvtillid den udstråler. Så for mig er der klart en fordel ved at man lader hunden gøre sig sine erfaringer, hvis situationen ikke er tilspidset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om dette var henvendt til mig, men jeg svare lige alligevel. Nu valgte jeg at råbe af hunden, og det var sikkert ubehageligt for den. Men det havde sikkert været mere ubehageligt hvis de alle 3 var kommet op at sloges, for så var det nok gået mest ud over den, da der i så fald havde været vores 2 mod den ene. Så det var nok den det var gået mest ud over.

Hvis jeg selv stod med en hund jeg ikke vidste gjorde noget, så ville jeg tage det meget cool og stille gå i mellem. Men når man står med 2 hunde hvor den ene er usikker og kan finde på at angribe hvis han føler sig truet og en brormand der støtter op og beskytter. Ja så kan det altså ende rigtig galt og kan derfor være bedre for hunde at bliver råbt af (jeg vurderede også at schæferen ikke ville trække sig bare sådan lige, hvis det udviklede sig, den virkede ret "sikker på sig selv") Og så er det også min opgave at beskytte mine egne hunde og når det nu er mig der kommer med vores i snor og den bare kommer fisende løs, ja så tænker jeg altså på mine egne hunde først.

Desuden er jeg lidt af den holdning, at ejeren altså bare må til at få styr på den hund, det er som sagt ikke første gang den har været stukket af og har været oppe at sloges med en anden hund uden for grunden (hvem der var skyld i det ved jeg jo så ikke). Men det er ikke i orden at den løber ud på vejen og opsøger dem der går forbi, den kan jo også blive kørt ned en dag, selvom det er en meget lille landevej.

 

Nogen gange skal man også have i baghovedet at det ikke nødvendigvis er den løse hund der er potentiel farlig, men den hund i snor, der bliver opsøgt :blink: Sådan en hund har jeg, og det er jeg meget bevidst om. Jeg tager altid mine forholdsregler omkring ham og det er lige så meget for at beskytte ham. Han gør det ikke fordi han er ond, men fordi han har haft store smerter i ryggen (desværre længe uden vi vidste det) og derfor forbinder han andre hunde med smerte (når han er blevet tumlet eller løbet ind i). Så jeg forstå faktisk godt at han er som han er og jeg respektere det og søger bare for at han ikke kommer i den situation. Men nu er man jo desværre ikke herre over hvad andre gør med deres hunde og det kan aldrig blive mit ansvar, som sagt kommer mine hundes sikkerhed og trivsel i første række.

 

Folk må sku lære at få styr på sine egne hunde, det er min mening og ja der kan selvfølgelig ske uheld, men så må man også tage konsekvensen med.

 

Den var ikke henvendt til nogle, bare min generele holdning. Men jeg kan sagtens forstå dig. Så vidt jeg husker, så skrev jeg også at hvis den virkede meget truende, så ville jeg da :-D

 

Men det er jo heldigvis dig der kender dine hundes grænser bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

For vores vedkommmende kommer det meget an på hvordan den fremmede hund der nærmer sig virker - er den glad, "hyper", sur, usikker, nysgerrig? For det meste byder jeg gladeligt velkommen til nye møder for min hund, så længe hunden der er på vej virker glad/nysgerrig.

Har selv været den "dumme" ejer fra tid til anden hvor Preben tilsyneladende har glemt alt hans indkalds-træning :oops: (1,5 år gammel, stadig meget at lære... :blink:) og tonset afsted for at hilse på de nytilkomne i hundeskoven eller andre områder skabt til løse hunde...Preben kan selv virke voldsom i hans måde at løbe hen mod fremmede hunde og jeg er derfor også altid hurtig til at nå hen til ejer, få styr på Preben, og undskylde hans frembrusende adfærd oftest ender det i at hundende hilser og leger lidt :-D

 

Hvis situationen er den anden vej rundt, og hunden der nærmer sig ikke ser aggressiv ud, vil jeg give Preben løs snor så han ikke kan mærke min mulige anspændthed/nervøsitet - så kan vapserne hilse på hinanden på hundsk uden min indblanding. :banan:

 

Ved slet ikke hvad jeg ville gøre hvis en aggressiv hund skulle nærme sig os... er ikke et sekund i tvivl om at Preben ville forsvare sig selv... men et hundeslagsmål er bestemt aldrig noget jeg har lyst til Preben skal ud i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at en hunds selvtillid vokser ved at den f.eks. lærer at møde andre hunde uden konfrontation, så med mindre jeg ligefrem bliver usikker på hundens hensigt (eller den har så meget fart på at den kan risikere at torpedere Thailo) blander jeg mig ikke.

 

At forholde sig til fremmede er jo en del af det at være hund, ihvertfald hvor jeg bor, for her kan man kun fravælge i begrænset omfang. Begge mine hunde er da blevet bedre og bedre til at glide af på provokerende adfærd og jeg mener det har en direkte indvirkning på hundens selvtillid. Det virker oven i købet til at være selvforstærkende, da hunden får lettere ved at bremse en ung brushane, jo mere selvtillid den udstråler. Så for mig er der klart en fordel ved at man lader hunden gøre sig sine erfaringer, hvis situationen ikke er tilspidset.

 

Lige præcis sådan har jeg det også.

 

Hvis jeg gang på gang blander mig og råber højt, bekræfter jeg jo bare Lupus i at det er en meget farlig situation. Og det er jo nødvendigvis ikke:vedikke:

 

Det øger jo bare hans usikker i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...