Hop til indhold

Hvad gør I når en løs hund kommer løbende...


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Nu er det jo for det første ikke alle der har hyrdehunde og heller ikke alle der er interesseret i at skabe en verden hvor alt er forbudt, med mindre det er tilladt.

 

Jeg lærer min hund hvordan han skal håndtere at møde andre hunde, og hvordan han undgår konflikter, så egentlig kunne jeg jo bare ønske mig at I gjorde det samme. Det gør jeg så ikke, for I må da selv bestemme hvordan det bedst fungerer for jer i hverdagen,.... det er nok bare lettere at ændre på ens egen måde at tænke på end ½ million andres.

 

Nu har jeg også andre hunde end hyrdehunde! Jeg har lært mine hunde at undgå konflikter - det er de fremragende til!Men det er på ingen måde ensbetydende med, at jeg vil sætte dem i situationer, hvor de skal undgå konflikter - hvis jeg kan blive fri!

 

Det er fint, at du mener, at vi er få der har en hel anderledes tankegang end ½ million andre hundeejere, men et eller andet sted er der noget helt galt med hundeejeres relationer og respekt. Vi har aldrig haft så mange stramninger, påbud og forbud og det er i flere kommuner på grænsen til kriminalisering af hundeejere. Sådan som jeg ser det, er der en grund til, at der er behov for så radikale forbud og påbud. Jeg mener helt klart, at vi alle skal være med til at sende et signal til hundeejere såvel som ikke hundeejere og holdet vores hunde under kontrol - altid!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er det jo for det første ikke alle der har hyrdehunde og heller ikke alle der er interesseret i at skabe en verden hvor alt er forbudt, med mindre det er tilladt.

 

Jeg lærer min hund hvordan han skal håndtere at møde andre hunde, og hvordan han undgår konflikter, så egentlig kunne jeg jo bare ønske mig at I gjorde det samme. Det gør jeg så ikke, for I må da selv bestemme hvordan det bedst fungerer for jer i hverdagen,.... det er nok bare lettere at ændre på ens egen måde at tænke på end ½ million andres.

 

ja men kan du ikke se at det du gør nu er jo at fratage mange muligheden for at være i en hundeskov? alle de personer som IKKE ønsker at deres hunde skal "overfaldes" af alle mulige og umulige fremmede hunde, de kan ikke opholde sig i en hundeskov fordi personer med ideer som dine vil være der:)

Det er ikke svært at lære en hund at man kun hilser når man får kov, ikke sværere en at lære den at komme når man kalder, det skulle alle kunne lære deres hund ellers kan de jo heller ikke komme i hundeskoven for der skal de da som det mindste komme ved indkald:))

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever hundeskovene her i mit område (Aalborg) som et tilløbsstykke for folk, der ikke kan styre deres hund og derved ikke kan slippe dem uden for en indhegning. Hundene er derved ikke under kontrol og hører ikke hjemme i hundeskoven, hvis du spørger mig (og de regler, der er vedsat for færden i hundeskove).

Eftersom der er mange brugere af hundeskovene, så er det nødvendigt at udvise almindeligt hensyn til andre brugere, for at alle skal få glæde af hundeskovene. Det synes jeg bare ikke er tilfældet!

At der så generelt mangler respekt for andre folk og hunde i samfundet - det er en hel anden diskussion. Og det retfærdiggør i min optik ikke, at folk ikke har respekt for hinanden i en hundeskov.

Det lyder da virkelig irriterende. Sådan er det slet ikke i "min" hundeskov. Du har naturligvis ret i, at hunde uden kontrol ikke hører hjemme i en hundeskov. Hos os er hundene i kontrol på den måde, at ejeren kan kalde dem til sig og de løber rimelig tæt på ejeren, men ikke i kontrol på den måde, at de ikke må hilse på andre hunde og løbe rundt og snuse og lege eller hvad de ellers synes om. Det er mange af de samme folk, som kommer på de samme tidspunkter på dagen, så mange af hundene har jo mødt hinanden før. Vi har ikke haft ubehagelig oplevelser og vores hunde har heller ikke givet andre anledning til ubehag (det tætteste vi har været var en hund som blev ved at "jumpe" Goofy, som sagde verbalt fra flere gange, men til sidst var nødsaget til at tage fysisk fat i "bejleren", som dog ikke led anden overlast end forskrækkelsen - den markering kunne måske været undgået, hvis ejeren havde taget hunden væk, men så er det altså heller ikke værre)

 

Igen har vi tilsyneladende nogle meget forskellige hundeskove og mennesker og vovser, som benytter disse. Jeg synes der er fin respekt her. Hvis folk har en lidt for legesyg unghund med, som irriterer de ældre, så går folk gerne den anden vej og afleder legedyret lidt.

 

Igen giver jeg dig ret. Jeg er selv irriteret over den generelle manglende respekt for andre mennesker og dyr. Mange lever i en egoverden. Og min holdning er naturligvis, at man skal have omtankte og respekt for andre alle steder - også i en hundeskov!

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg også andre hunde end hyrdehunde! Jeg har lært mine hunde at undgå konflikter - det er de fremragende til!Men det er på ingen måde ensbetydende med, at jeg vil sætte dem i situationer, hvor de skal undgå konflikter - hvis jeg kan blive fri!

 

Det er fint, at du mener, at vi er få der har en hel anderledes tankegang end ½ million andre hundeejere, men et eller andet sted er der noget helt galt med hundeejeres relationer og respekt. Vi har aldrig haft så mange stramninger, påbud og forbud og det er i flere kommuner på grænsen til kriminalisering af hundeejere. Sådan som jeg ser det, er der en grund til, at der er behov for så radikale forbud og påbud. Jeg mener helt klart, at vi alle skal være med til at sende et signal til hundeejere såvel som ikke hundeejere og holdet vores hunde under kontrol - altid!

 

Jeg synes du blander forskellige ting sammen og går ud fra at folk der ikke tænker som dig, pr. automatik ikke har hunden under kontrol.

 

Ja, der sker stramninger rundt omkring, men se lige på hvad der sker i resten af samfundet. Det er en kedelig udvikling at folk skider på alt, så der skal laves regler og love for at folk kan fungere sammen,... men det er ikke noget specielt for hundeejernes vedkommende. Danskerne bliver mindre og mindre tollerante og kræver mere og mere kontrol over andre der ikke opfører sig som dem selv. Det afspejler sig selvfølgelig også blandt folk der har hunde, men jeg synes det du opfordrer til, svarer til at vi skulle lave en kampagne for at køre 5% under den tilladte fartgrænse, for at forhindre politikkerne i at sætte fartgrænserne yderligere ned. Det er da muligt at det ville virke, men man kan ikke ændre folk på den måde og så kan man ligeså godt bruge krudtet på noget der KAN lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men kan du ikke se at det du gør nu er jo at fratage mange muligheden for at være i en hundeskov? alle de personer som IKKE ønsker at deres hunde skal "overfaldes" af alle mulige og umulige fremmede hunde, de kan ikke opholde sig i en hundeskov fordi personer med ideer som dine vil være der:)

Det kan jeg ved gud ikke se, nej. Og hvis nu du havde læst hvad jeg har skrevet, så kan min hund netop ikke tåle det der afskrækker folk i denne tråd (nemlig at blive opsøgt at lalleglade vilde hunde).

 

At folk ikke mener at en hundeskov er præcis som de ønsker at den skal være, har ikke noget med mig at gøre. Jeg forsøger bare tilpasse mig og min hund til vores omgivelser. Tror man bliver nødt til at acceptere at hundeskove er et tilbud som ikke alle kan benytte. Det ville f.eks. være dumt at slæbe en aggressiv hund med ind (men selvfølgelig ikke ulovligt) og ligeledes kan hundeejere der er bange for andre hunde, eller hundeejere der ikke vil have at andre hunde kommer i nærheden af deres, få det svært sådan et sted. Men så er det jo heldigvis frivilligt om man vil gå derind eller ej.

 

Det er ikke svært at lære en hund at man kun hilser når man får kov, ikke sværere en at lære den at komme når man kalder, det skulle alle kunne lære deres hund ellers kan de jo heller ikke komme i hundeskoven for der skal de da som det mindste komme ved indkald:))

 

Men er vi ikke derude hvor du forventer at folk skal stille deres hundesyn på hovedet for at tækkes dine ønsker?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundeskovene her i området er ren kaos! Jeg har i de fire år, jeg har haft hvalpehold, haft 4 alvorlige bidskader på hunde på mine hold - alle i hundeskove. En hvalp mistede et øje, en anden blev aldrig mentalt stabil igen. Jeg synes faktisk (igen - sådan helt subjektivt) at det ofte er noget andet at mødes på stranden. Her går folk som regel, hvor de i hundeskov har tendens til at stå meget.

Ejj, man bliver helt dårlig af at høre sådan noget. Føj for psatan. Arme hunde.

 

Men jeg tror, at du har ramt noget helt vitalt (har understreget det), der gør, at du ikke kan lide hundeskove, hvorimod jeg har et temmelig afslappet syn på dem. Men jeg kunne til gengæld ALDRIG I LIVET drømme om at stå stille ved mødet med fremmede hunde. Hvis fremmede ejere og hunde mødes til en gang "leg", så er det i mine øjne begyndelsen til en potentielt farlig cocktail. Jeg ville helt bestemt undgå sådanne stunder.

 

Det kan også være, at det er forskelligt, hvad vi opfatter som ubehageligt. Men jeg bryder mig virkelig ikke om, at gå ind igennem lågen til hundeskoven, når der står 5 store hunde lige på den anden side af hegnet og venter. Ingen ejere så meget som tænker på lige at kalde deres hunde til sig, så det rent faktisk er muligt at komme ind af lågen.

Jamen, sådanne hundeskove kender jeg slet ikke?! Jeg ville aldrig gå derind, hvis scenariet var, som du der beskriver det. Det er at bede om ballade, for hvad hvis de 5 hunde mente, at min hund så fræk nok ud til en gang høvl? Han er ikke meget frygtsom af sig, så det ville ende med, at alle 6 hunde måtte ende dagen til sammensyning hos nærmeste dyrlæge.

 

Ikke om jeg ville byde min hund det!

 

Men Siri - sådan er det slet, slet ikke herovre ved mig, men det behøver jeg nok ikke at beskrive igen. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

kunne man forestille sig at vi alle lærte vore hunde at man ikke hilste uden at få lov? mine hunde løber ikke hen til fremmede uden at få lov:) det vil sige jeg har faktisk ikke brug for at tage snor af og på:) jeg skal så men bare sige værsgo hvis hunden må hilse og gå videre hvis ikke den skal:) det er ret let at lære en hund, det ville betyde at alle kunne komme i hundeskoven også os som ikke bryder os om at få alle mulige hunde lige op i fjæset:))

Jow, det ville da løse problemet, især for de hundeejere, der ikke kan lide at møde løse, fremmede hunde....eftersom de så ikke længere kom uinviteret på besøg. ;-)

 

Men det er nok ren utopi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejj, man bliver helt dårlig af at høre sådan noget. Føj for psatan. Arme hunde.

 

Men jeg tror, at du har ramt noget helt vitalt (har understreget det), der gør, at du ikke kan lide hundeskove, hvorimod jeg har et temmelig afslappet syn på dem. Men jeg kunne til gengæld ALDRIG I LIVET drømme om at stå stille ved mødet med fremmede hunde. Hvis fremmede ejere og hunde mødes til en gang "leg", så er det i mine øjne begyndelsen til en potentielt farlig cocktail. Jeg ville helt bestemt undgå sådanne stunder.

 

 

Jamen, sådanne hundeskove kender jeg slet ikke?! Jeg ville aldrig gå derind, hvis scenariet var, som du der beskriver det. Det er at bede om ballade, for hvad hvis de 5 hunde mente, at min hund så fræk nok ud til en gang høvl? Han er ikke meget frygtsom af sig, så det ville ende med, at alle 6 hunde måtte ende dagen til sammensyning hos nærmeste dyrlæge.

 

Ikke om jeg ville byde min hund det!

 

Men Siri - sådan er det slet, slet ikke herovre ved mig, men det behøver jeg nok ikke at beskrive igen. :slem:

 

Nå, jamen så kan jeg vist kun konstatere, at jeg er dybt misundelig! ;-) Jeg ville hellere end gerne have fritløbsområder, men på de præmisser der er her i kommunen pt., så vil jeg ikke benytte dem - desværre!

Nogle gange går jeg forbi en af hundeskovene i weekenden og der er fast træf derinde. Der står 20-25 personer i midten af hundeskoven og glor. Så fiser hundene rundt om fødderne på den og det er ganske sikkert og vist - der er altid problemer! Hunde der ryger i flæset af hinanden, hunde der bliver tromlet. Det er virkelig trist at se på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturstyrelsen har udgivet en pjece om færdsel i naturen (herunder hundeskove) med hund. Der står bla. under 'dit ansvar som hundeejer' at: 'Hundeskovene skal være til glæde for alle – også for dem uden hund. Hvis du selv dyrker motionsløb ved du måske, hvor ubehageligt det kan være at blive løbet op af en løs hund, der evt. bare vil lege. Har du også tænkt på, at en anden hundeejer med sin hund i snor kan være bange for, at hans hund vil gøre din fortræd?'

Jeg kalder altid Sofus til mig ved synet af en kondiløber. Det har desuden den herlige bivirkning, at jeg stort set altid får et smil og undertiden, såfremt vedkommende har vejr til det, endda et forpustet "tak". Det er nu lidt hyggeligt og man føler sig som et artigt og omsorgsfuldt menneske. :cool:

 

Også ved synet af hundeejere med hunde i snor kalder jeg Sofus til mig. Men som sagt - jeg undrer mig såre over, hvorfor vedkommende har så inderlig en lyst til at være besværlig og ikke bare stille og roligt vandrer i almindelige skove. Jeg forstår det simpelthen ikke, men har aldrig stoppet sådan en ejer for at spørge om årsagen til snoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men kan du ikke se at det du gør nu er jo at fratage mange muligheden for at være i en hundeskov? alle de personer som IKKE ønsker at deres hunde skal "overfaldes" af alle mulige og umulige fremmede hunde, de kan ikke opholde sig i en hundeskov fordi personer med ideer som dine vil være der:)

Det er ikke svært at lære en hund at man kun hilser når man får kov, ikke sværere en at lære den at komme når man kalder, det skulle alle kunne lære deres hund ellers kan de jo heller ikke komme i hundeskoven for der skal de da som det mindste komme ved indkald:))

Nu er jeg jo så med på det hold, som du synes fratager mange andre muligheden for at være i en hundeskov, men jeg føler det altså slet ikke på den måde. Hverken jeg eller mine hunde har faktisk nogensinde "overfaldet" nogen. Kommer der en fremmed hund imod os, vil min hund helt naturligt bevæget sig hen til den. Meget sjældent falder de ikke i hinandens smag, men idet jeg og den anden ejer jo ikke stopper op, men roligt går videre, så ender et sådant møde på samme måde: de to hunde finder en tot græs eller en busk (aldrig den samme!), som trænger til at blive vandet - og efter udført dåd er de allerede på vej i hver sin retning.

 

Det kan godt være, at det er piece of cake at lære alle hunde, at der skal siges værs'go', før de må hilse, men så skulle alle ejere jo hele tiden kalde hunden hjem (den er gerne luntet lidt frem for at sniffe til ting & sager på stien), for bagefter at sige værs'go'. Det lyder altså ikke som en afslappet vandretur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo så med på det hold, som du synes fratager mange andre muligheden for at være i en hundeskov, men jeg føler det altså slet ikke på den måde. Hverken jeg eller mine hunde har faktisk nogensinde "overfaldet" nogen. Kommer der en fremmed hund imod os, vil min hund helt naturligt bevæget sig hen til den. Meget sjældent falder de ikke i hinandens smag, men idet jeg og den anden ejer jo ikke stopper op, men roligt går videre, så ender et sådant møde på samme måde: de to hunde finder en tot græs eller en busk (aldrig den samme!), som trænger til at blive vandet - og efter udført dåd er de allerede på vej i hver sin retning.

 

Det kan godt være, at det er piece of cake at lære alle hunde, at der skal siges værs'go', før de må hilse, men så skulle alle ejere jo hele tiden kalde hunden hjem (den er gerne luntet lidt frem for at sniffe til ting & sager på stien), for bagefter at sige værs'go'. Det lyder altså ikke som en afslappet vandretur.

 

næ de skal ikke kaldes hjem:) når mine hunde spotter en anden hund så vender de blikket mod mig, får de et værsko så går de frem til den anden hund får de ikke forsætter de bare det de har gang i:))

Link til indlæg
Del på andre sites

næ de skal ikke kaldes hjem:) når mine hunde spotter en anden hund så vender de blikket mod mig, får de et værsko så går de frem til den anden hund får de ikke forsætter de bare det de har gang i:))

Det gør Sofus ved synet af heste i skoven. Jeg giver ham nu aldrig et muntert værs'go. Lidt hyler er man vel altid. :-D

 

Det var lidt småsvært at lære hans forgænger, så i stedet lærte jeg ham at bakke nogle skridt og derefter dreje rundt om sig selv. Det tog lidt det værste og så kunne han lade dem passere uden særlig stor interesse. Det tog ikke lang tid, før han helt automatisk gjorde af sig selv, hvilket medførte mange grin fra de ryttere, som vi mødte jævnligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var lidt småsvært at lære hans forgænger, så i stedet lærte jeg ham at bakke nogle skridt og derefter dreje rundt om sig selv. Det tog lidt det værste og så kunne han lade dem passere uden særlig stor interesse. Det tog ikke lang tid, før han helt automatisk gjorde af sig selv, hvilket medførte mange grin fra de ryttere, som vi mødte jævnligt.

 

Ha ha verdensklasse! Cirkushund! Hvad er kommandoen? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha verdensklasse! Cirkushund! Hvad er kommandoen? :-D

En airedale har megen humor, så fjogede ting læres meget hurtigt. Desværre også unoder, som blot skal prøves en enkelt gang, så sidder de fint fast resten af livet.

 

Kommandoen var: "Hest". (lidt uopfindsomt, men så kunne jeg selv huske det). Under indlæringen brugte jeg det sædvanlige "bak-bak" efterfulgt af "twist", som han allerede kunne, og det blev så gradvist afløst af "Hest". For en sikkerheds skyld belønnede jeg altid, også da han automatisk gjorde det af sig selv ved synet af hver hest.

 

Joooo, han kunne skam godt lide heste! Møf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...