Hop til indhold

Hypotetisk spørgsmål...


Tine1
 Share

Recommended Posts

Ikke fordi jeg går og drømmer om hund nummer 2 eller noget:genert::rolleyes:

 

Hvis man nu satte en han og tæve sammen - som begge af flere årsager ikke måtte bruges til avl, hvad skulle man så gøre for at undgå hvalpe?

 

1 - dum ide - drop det...?

 

2 - Kasterer hannen..?

 

3 - Steriliser tæven..?

 

4 - Giv tæven p-piller..?

 

5 - Få en af dem passet i forbindelse med løbetid..?

 

(Ok indrømmer... kom til at kigge på Barbie...:lun:... Og Crazy...:lun::lun:... For slet ikke at tale om BJ:lun::lun::lun::stupid:)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville vælge at sterilisere tæven. mener nok, at en del kastrerede hanner reagerer på løbske tæver, og så kan der vist også være helbredsmæssige fordele ved at sterilisere. men alle de nævnte alternativer er jo mulige, det er bare et spørgsmål om at vælge.

 

men jeg ville nok bare vælge to hanner. og særligt med en race som löwchen ville jeg slet ikke være bekymret for deres indbyrdes relation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LauraS

Hvis du steriliserer tæven undgår du helt at skulle tænke på ups-kuld, løbetid osv.

 

Tror ikke pasning er holdbart i længden, det vil jo være noget tid hvor hun skal væk fra flokken.

P-piller er bare ekstra hormoner (og hvis du ved at hun ikke skal have kuld, så ville jeg vælge en varig løsning).

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville vælge at sterilisere tæven. mener nok, at en del kastrerede hanner reagerer på løbske tæver, og så kan der vist også være helbredsmæssige fordele ved at sterilisere. men alle de nævnte alternativer er jo mulige, det er bare et spørgsmål om at vælge.

 

men jeg ville nok bare vælge to hanner. og særligt med en race som löwchen ville jeg slet ikke være bekymret for deres indbyrdes relation.

 

Jeg ender nok også med 2 hanner - det skræmmer mig nemlig heller ikke... Jeg har nok bare inderst inde et lille ønske om en tæve - aner ikke hvorfor.. Og nu hvor jeg så lille Barbie på Jannis hjemmeside, tænker jeg bare lige tanken igennem igen..

 

Der er mange ting at tage hensyn til - men det allervigtigste er jo temperment og kemi mellem den nye og Otto - så kan nuttethedsfaktor, køn og farve vel i og for sig være ligegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man nu satte en han og tæve sammen - som begge af flere årsager ikke måtte bruges til avl, hvad skulle man så gøre for at undgå hvalpe?

Der er også den mulighed - såfremt du af en eller anden grund foretrækker ikke at sterilisere tæven - at nøjes med at sterilisere hanhunden. Så er han stadig en hanhund, men uanset hvor ihærdigt han parrer hende, så kommer der ingen hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Jeg går helt klart ind for din første mulighed:

1 - dum ide - drop det...?

 

Hvis man ikke har mulighed for - eller er i stand til at holde hundene adskilt i "den farlige del" af løbetidsperioden, bør man ikke anskaffe sig hunde af begge køn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Mig bekendt findes der ikke p-piller til hunde. Men man kan give en p-sprøjte. Desværre har denne en række alvorlige bivirkninger, heriblandt øget risiko for livmoderbetændelse, livmoderkræft, brystkræft mm.

Så bestemt ikke en løsning jeg ville vælge.

 

Jeg har både han og tæve, og jeg klarer det ved at få passet den ene mens Gaia er højløbsk.

I resten af løbetiden går det fint at have dem under samme tag men dog adskilt.

 

Det har hele tiden været planen at Gaia skal steriliseres, men af forskellige årsager er det altså ikke gjort endnu. Det er dog den løsning jeg foretrækker, da det jo har flere helbredsmæssige fordele for tæven og så slipper man for bøvlet når tæven er i løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går helt klart ind for din første mulighed:

1 - dum ide - drop det...?

 

Hvis man ikke har mulighed for - eller er i stand til at holde hundene adskilt i "den farlige del" af løbetidsperioden, bør man ikke anskaffe sig hunde af begge køn.

 

hmmmm.... hvorfor???:hmm: hvis man vælger mulighed 3 - at sterilisere tæven. Spørger fordi jeg går i samme overvejelser ang. anskaffelse af hund nr. 2 :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
hmmmm.... hvorfor???:hmm: hvis man vælger mulighed 3 - at sterilisere tæven. Spørger fordi jeg går i samme overvejelser ang. anskaffelse af hund nr. 2 :genert:

 

Hvorfor ? Fordi jeg finder det forkert og uetisk at anskaffe sig en hund, velvidende at man ikke er i stand til at tage hånd om den, uden at den skal skæres i stykker.

 

Men jeg er bekendt med, at det i dagens Danmark ikke anses som forkert at skære lidt i hunde, når blot det ikke er ører eller hale vi taler om, selvom en kupering faktisk skader en hund langt mindre end en neutralisering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Pt har jeg kun hanhunde, men til juni kommer der en lille tæve. Jeg har altid haft både tæver og hanhunde og synes ikke det er noget problem. Jeg slipper dem selvfølelig aldrig af syne og beder hanhunde daffe af hvis de bliver for nærgående. Jeg glæder mig til at få en tæve igen, både fordi jeg er bedst med tæver, deres størrelse er bedre til agility og så kan mine hanhunde igen få lidt fornuft ind i hjernen. Det er et år siden jeg sidst har haft en tæve og de unge hanhunde tror at alle tæver, løbske eller ej, er de mest vidunderlige væsner, de lægger op, danser rundt og er nærgående og irreterende på alle måder. De gamle (dem der var kønsmodne for 1 år siden) snuser en gang konstatere, næææææææ ikke endnu og smutter. Jeg synes det er træls under selve løbetiden, men synes klart af fordelen opvejer ulemperne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg ville helt klart vaelge neutralisering af hannen end hunhunden, da indgrebet er mindre paa en han.

 

eller holde dem adskilt i perioden. Jeg gor det sidste da jeg har FINE hunde med fine papirer, dvs de ville goere sig godt i avlen, men muligvis ikke med hinanden, og jeg vil endnu ikke afskaffe muligheden i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordele ved at sterilisere en tæve må være, at hun ikke bliver PMS og sviner i løbetiden - og så er man 100% fri for hvalpe, selvom en fremmed hanhund skulle se sig lun på hende. Ulemperne ved det er, at hun f.eks. får dårligere pels og vist også er tilbøjelig til at blive tyk..

 

Er ikke helt stiv i det der - bare den foreståelse jeg selv har fået herinde fra.

 

 

For mit eget vedkommende ser det vist meget ud som om, at jeg ender med 2 hanner:lun::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er så fordelene ved at sterilisere tæven?:genert:

 

Du er 100% sikker på hun ikke får livmoderbetændelse, bare her på hf er der flere historier om tæver, der pludslig akut får det, hvis man steriliserer tilstrækkeligt tidligt er der desuden nedsat risiko for brystkræft. I dagligdagen slipper hunden for at være bims i låget i forbindelse med løbetiden.

 

Nogle får dårlig pels, ikke noget jeg selv har erfaringer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at det ville være rigtig godt at vælge den hund du falder helt for og som Otto kan være sammen med.. Evt når du har fundet hundEN, så tal med opdrætter om de kan få lov at mødes, og går det godt så er det vist hunden:-D

Er du ikke vild med at neutralisere nogen af dem, hvis du får en af hvert køn, så kunne det være du kunne finde noget pasningsmulighed af den ene når tæven er højløbsk:-)

 

Jeg følger spændt med i dit projekt:mrgreen:

 

Bille-hundene er også spændte på hvornår de får en til legekammerat:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at det ville være rigtig godt at vælge den hund du falder helt for og som Otto kan være sammen med.. Evt når du har fundet hundEN, så tal med opdrætter om de kan få lov at mødes, og går det godt så er det vist hunden:-D

Er du ikke vild med at neutralisere nogen af dem, hvis du får en af hvert køn, så kunne det være du kunne finde noget pasningsmulighed af den ene når tæven er højløbsk:-)

 

Jeg følger spændt med i dit projekt:mrgreen:

 

Bille-hundene er også spændte på hvornår de får en til legekammerat:slem:

 

Jeg er også ret spændt... må jeg indrømme...:mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...