Gæst Bakker Skrevet Juni 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2011 Min hund har nu blødt siden d. 26. april. Jeg syntes efterhånden at det var meget lang tid, og gik derfor til dyrlægen med hende i onsdags. Hun blev følt på og derefter scannet, og det viste sig at hun har en cyste i livmoderen som dyrlægen straks sagde var kræft. Hun anbefalede at jeg bestilte en tid til en fjernelse af livmoder og æggestókke, omkring tre uger efter at min hund holdt op med at bløde. Jeg blev selvfølgelig meget ked af det og bange, men må indrømme at jeg også undrede mig noget over en så hurtig diagnose. Når jeg ser på artikler på Nettet, så skal der sendes en prøve ind, før den diagnose kan stilles. Så jeg ringede til en anden dyrlæge, som jeg kender og stoler på, men som desværre bor lidt langt væk. Han sagde, at det er meget usandsynligt at det er kræft, men at jeg skal have hende opereret og have fjernet livmoder og æggestokke. Jeg skal ikke gå og vente på, at hun holder op med at bløde, for så koksede som hendes hormoner åbenbart er, kan jeg komme til at vente i halve og hele år på det, så det er bare at få hende opereret hurtigst muligt. Jeg har en tid til på fredag, men er stadig bange for kræftdiagnosen. Er der nogen andre der kender noget til en sådan diagnose, hvordan stilles den, og hvor mange hunde rammes af kræft i livmoderen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Hvor gammel er din hund? Jeg har selv haft en bernersennen, Ronja, der fik uregelmæssige blødninger da hun var 8 år. Så hun blev opereret. Der viste sig at være mange store cyster på æggestokkene. Jeg så dem selv, for jeg sad udenfor og ventede under operationen:mrgreen:. Ronja døde af helt andre årsager, da hun var 13½ år. Jeg ved ikke, om det var kræft eller ej, i hendes æggestokke. Det blev ikke undersøgt. For operationen var jo nødvendig uanset årsagen til cysterne. Men hun fik nogle rigtig gode og sunde år efter operationen. Jeg synes altså ikke, du skal vente på en laboratorieundersøgelse, eller på at hun holder op med at bløde. Kræft kan være slemt. Men nogle gange har det slet ikke spredt sig fra livmoderen og æggestokkene. Og så vil din hund blive helt rask. :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Hun er fem år, og jeg venter ikke på hverken nærmere undersøgelser eller at blødningerne stopper. Hun skal have fjernet livmoder og æggestokke på fredag. Er bare så frygtelig bange for, hvad de nu får at se når de lukker hende op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Ved du hvad, jeg har googlet rundt på Nettet, og jeg kan simpelthen ikke finde noget om kræft i livmoderen....... Har du selv set skanningen? Jeg mener, er du sikker på, at det er i livmoderen, der er en cyste? Det er mere almindeligt med cyster i æggestokkene, og det KAN være kræft, men det kan også være mere fredeligt.. Men også fredelige cyster kan med tiden udvikle sig til kræft. Så ud skal de. Hvis det er i æggestokkene problemet sidder, så er der gode chancer for at alt går godt. Operationen er ret enkel. Æggestokke-vævet er let at fjerne fra resten af bugen. Og for det meste har kræften ikke spredt sig, fordi æggestokkene sidder sådan og "svæver" for sig selv. Der kommer ikke så let vækst over i andre indre organer..... De er forbundet med livmoderen, men den bliver jo også fjernet. Det er meget tidligt, at en tæve får kræft allerede som 5-årig. :hmm: --Sig mig... har hun haft problemer med falsk drægtighed? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg har set scanningen og cysten sidder øverst i selve livmoderen. Hun har aldrig rigtig haft stabile løbetider, men det er første gang det har trukket så længe ud. Tidligere har der bare været meget afvekslende tid imellem dem, og hun har en enkelt gang haft to meget kort efter hinanden. Til gengæld har hun aldrig været falsk drægtig, det er udelukkende under løbetiderne at jeg har kunnet mærke noget som helst fysisk eller psykisk på hende i forhold til hormoner. Jeg kan i øvrigt heller ikke finde noget som helst om kræft i livmoderen hos hunde, så en diagnose på fem sekunder undrer mig noget. Og så er jeg jo alligevel så påvirket af at have fået den diagnose at jeg ikke rigtig kan lægge det fra mig, før jeg har fået hende opereret. Især fordi den dyrlæge der stillede diagnosen nævnte at det kunne sprede sig til blæren, og den kan hun jo ikke så godt undvære Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg har googlet på "uterus cysts" canine Altså cyster i livmoderen hos hunde.. Jeg har fundet dette: http://www.vcahospitals.com/main/pet-health-information/article/animal-health/uterine-vaginal-tumors/703 Hvis du er god til engelsk, så læs selv. Det vigtigste, der står er at: "Most swellings and tumors of the uterus are not cancerous." Altså de fleste hævelser og tumorer i livmoderen er IKKE kræft! Du kan selv prøve at google på ordene. Der er mange links. Hvis du ikke kan læse engelsk, så kikker jeg mere i morgen.. Her er linket til "uterus cysts" canine: Google Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Her er et tilfælde, der måske kan ligne jeres: Cyster i livmoderen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Vi fik også vores ene tæve opereret for vandcyster i æggestokkene. Jeg synes hun var blevet lidt sløv når vi trænende agility og ville ikke rigtig springe. Så jeg tog hende til dyrlæge og fik hende scannet. Der så dyrlægen cysterne og vi besluttede at fjerne både æggestokke og livmoderen. De beholdte hende og hun blev opereret samme dag og kom hjem samme dag. Hun nævnte at hun var sikker på det var vandcyster, men at de vist lige ville tjekke det alligevel. Men det var vandcyster... Hun var knap 3 år, da de blev fjernet... Jeg tror det nok skal gå :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Bakker, er der en eller anden grund til, at I venter helt til fredag med operationen? Jeg tænker på, at enten skal hun så være indlagt week-enden over, eller osse har I svært ved at få fat i dyrlægen hvis I har bekymringer efter hun er kommet hjem? Har I snakket om hvornår hun kommer hjem efter operationen? Tantemaier, vandcyster i æggestokke og i livmoder er ikke så sjældne....... Det er bare sært, at dyrlægen straks maler fanden på væggen og kalder det kræft, på forhånd.. Men måske er det for at ejerne skal forstå, at der ER ikke noget valg. Hunden SKAL opereres... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Ja, det har du nok ret i. Men man kan jo også se at det generer hunden, så de fleste vil, forhåbentlig, vælge at få hunden opereret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Bakker, er der en eller anden grund til, at I venter helt til fredag med operationen? Jeg tænker på, at enten skal hun så være indlagt week-enden over, eller osse har I svært ved at få fat i dyrlægen hvis I har bekymringer efter hun er kommet hjem? Har I snakket om hvornår hun kommer hjem efter operationen? Tantemaier, vandcyster i æggestokke og i livmoder er ikke så sjældne....... Det er bare sært, at dyrlægen straks maler fanden på væggen og kalder det kræft, på forhånd.. Men måske er det for at ejerne skal forstå, at der ER ikke noget valg. Hunden SKAL opereres... Jeg venter fordi det er der jeg kan få tid hos en dyrlæge jeg kender og stoler på. Og det er i øvrigt min svoger, så jeg kan ringe til ham hele weekenden, hvis der skulle komme komplikationer. Jeg satser på at få hende hjem samme aften, men kan vente til sent på aftenen, fordi jeg ikke behøver rette mig efter normale åbne/lukke tider. Jeg forstår heller ikke den hurtige kræftdiagnose, især fordi den dyrlæge der stillede den, anbefalede at jeg ventede med en operation til hun var holdt op med at bløde i ca. tre uger, og det kan have MEGET lange udsigter, sådan som hendes hormoner kører nu. Så det kan jo ikke være for at sikre, at jeg får hende opereret i en fart :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg venter fordi det er der jeg kan få tid hos en dyrlæge jeg kender og stoler på. Og det er i øvrigt min svoger, så jeg kan ringe til ham hele weekenden, hvis der skulle komme komplikationer. Jeg satser på at få hende hjem samme aften, men kan vente til sent på aftenen, fordi jeg ikke behøver rette mig efter normale åbne/lukke tider. Jeg forstår heller ikke den hurtige kræftdiagnose, især fordi den dyrlæge der stillede den, anbefalede at jeg ventede med en operation til hun var holdt op med at bløde i ca. tre uger, og det kan have MEGET lange udsigter, sådan som hendes hormoner kører nu. Så det kan jo ikke være for at sikre, at jeg får hende opereret i en fart :hmm: Ej, hvor er du heldig at du har en dyrlæge i familien.. Det kunne vi allesammen godt ønske os..:klap: Hvis det er helt ukompliceret, så kan hun være frisk nok få timer efter operationen. Hvad tid skal hun opereres? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Ej, hvor er du heldig at du har en dyrlæge i familien.. Det kunne vi allesammen godt ønske os..:klap: Hvis det er helt ukompliceret, så kan hun være frisk nok få timer efter operationen. Hvad tid skal hun opereres? Jeg er også superglad for det - især fordi jeg har været ret uheldig i mine valg af andre dyrlæger. Dejligt altid at have ham til at give en anden indfaldsvinkel, når jeg ikke lige er tilfreds med min daglige dyrlæge. Som fx nu, hvor jeg er ret usikker på både diagnose og forslaget om at vente med en operation. Han er superdygtig, og har tidligere stillet den rigtige diagnose, da jeg ikke forstod at min daværende dyrlæge blev ved at afvise mine bekymringer over tilbagevendende halthed som ligegyldig :damn: Det viste sig så at være OC - og hun kunne måske have været helbredt, hvis jeg havde fået den rette diagnose i tide Jeg skal være der klokken 9.00, så jeg regner med, at hun når at blive frisk nok - jeg håber jo stadig på, at det "bare" er en cyste. Men må indrømme, at nerverne er ved at være lidt slidte - glæder mig til at få det overstået, og få vished om, hvad det er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 :ae:...Det er snart fredag... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 :ae:...Det er snart fredag... Ja heldigvis - men øv hvor er jeg bange Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Ja heldigvis - men øv hvor er jeg bange Kan jeg godt forstå- for alt er OK. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 24, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2011 ...Så venter vi bare....... Hvordan er det gået? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 24, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2011 Så er vi hjemme igen. Operationen gik fint, og det var IKKE kræft :banan: Det store spørgsmål da hun blev lukket op var faktisk, hvad i alverden det havde været der kom frem på scanningen, for der var ikke nogen cyster der var så store at de var til at se uden at disekere livmoder og æggestokke. Og da vi kom op for at hente hende, havde en lidt for flittig sygeplejerske smidt den ud - så det får vi så ikke at vide. Men jeg er faktisk også ligeglad. Min hund har ikke kræft, og nu hvor livmoder og æggestokke er væk bliver der ikke mere hormonbøvl. Lige nu tøfler hun rundt inde i stuen med sin foderbold, og får en smule mad, mens jeg lige får opdateret herinde. Resten af aftenen står på afslapning og nus mellem smågroggy lille vovse og superlettet ejer, der nu pludselig kan mærke hvor meget energi der er gået på bekymringer siden sidste onsdag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 24, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2011 Tak for positiv opdatering :banan: Hvor må du være lettet! :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2011 :banan::klap::banan::klap::banan::klap::banan: Yeah!! Hvor er det bare godt!! Måske skal du finde en ny dyrlæge? Hvis altså ikke du kan trække på svogeren hver gang.. Hils den søde pige og ønsk hende tillykke med et nyt liv! -Hvad hedder hun egentlig:vedikke:? Hvis du skal have hjælp til at finde en ny dyrlæge, så skal du også fortælle hvor i landet, I bor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 :banan::klap::banan::klap::banan::klap::banan: Yeah!! Hvor er det bare godt!! Måske skal du finde en ny dyrlæge? Hvis altså ikke du kan trække på svogeren hver gang.. Hils den søde pige og ønsk hende tillykke med et nyt liv! -Hvad hedder hun egentlig:vedikke:? Hvis du skal have hjælp til at finde en ny dyrlæge, så skal du også fortælle hvor i landet, I bor. Jeg er også bare så glad og lettet :banan: Min lille skat, som i øvrigt hedder Beyla, er nu selv begyndt at tro på at hun overlever operationen - i går var hun godt nok ikke meget værd, men i dag går det lidt bedre. Og jo, jeg skal have ny dyrlæge! Selv om jeg for det meste kun har brug for dyrlæge til at give ormekur så vi kan komme til Sverige, har jeg bare ingen fidus til hende der stillede den diagnose, og har ikke lyst til at støtte klinikken ved at komme der - hvordan ville I andre have det med det? Desværre bor min svoger 70 km væk, så han kan ikke være min daglige dyrlæge. Jeg bor i Køge. Har vendt mulighederne med min svoger, og tror det bliver Herfølge Dyreklinik, med mindre nogen herinde har hørt dårlige erfaringer derfra? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Måske skal du oprette en tråd specielt om dyrlæger i Køge og omegn? Det kan da være, at nogen kender Herfølge Dyreklinik.. At Beyla havde det slemt efter operationen, det betyder ingenting. Det ville hun også have efter en helt almindelig rutine-sterilisation.. Mange hunde har lidt problemer med at komme ud af narkosen (og mors pyller gør det sikker ikke bedre:mrgreen:) Og så pludselig er de helt friske igen! Er DET ikke bare utroligt? Skal I til din svoger og have pillet tråde ud? Eller finder du ud af noget med Herfølge-klinikken? SELVFØLGELIG skal I ikke blive hos en dyrlæge eller en klinik, som I er utrygge ved!!! Det er jo DIG, der betaler. Og det er DIN hund, så du kan skifte nårsomhelst og til hvemsomhelst! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Måske skal du oprette en tråd specielt om dyrlæger i Køge og omegn? Det kan da være, at nogen kender Herfølge Dyreklinik.. At Beyla havde det slemt efter operationen, det betyder ingenting. Det ville hun også have efter en helt almindelig rutine-sterilisation.. Mange hunde har lidt problemer med at komme ud af narkosen (og mors pyller gør det sikker ikke bedre:mrgreen:) Og så pludselig er de helt friske igen! Er DET ikke bare utroligt? Skal I til din svoger og have pillet tråde ud? Eller finder du ud af noget med Herfølge-klinikken? SELVFØLGELIG skal I ikke blive hos en dyrlæge eller en klinik, som I er utrygge ved!!! Det er jo DIG, der betaler. Og det er DIN hund, så du kan skifte nårsomhelst og til hvemsomhelst! Jeg prøver ikke at pylre, men hun kan jo nok godt mærke at jeg har været bange fx har standhaftigheden med at smide hende ned fra sengen ikke været helt som den plejer... og gæt lige hvem der udnytter det fuldt ud Beyla er i øvrigt syet indvendigt, og skal derfor ikke have taget sting, så det næste jeg skal bruge dyrlæge til er forhåbentlig endnu en ormekur så vi kan nå at få lidt ud af ferien - nu er jeg så småt begyndt at tro på, at det snart bliver nødvendigt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 27, 2011 Jeg håber og tror på at I får en rigtig dejlig ferie! Hvornår skal I af sted? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Juni 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 27, 2011 Dejligt at høre at det gik godt :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts