Lenschow Skrevet Juni 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2011 Kan man det tror I? Hvis man bliver dygtig nok til at time, planlægge og sætte sine kriterier? Jeg anvender jo negativ straf - et eksempel er, at tilbageholde godbidden/legetøjet. Den positive straf, hvor jeg påføre hunden et ubehag, undgår jeg, fordi jeg ser en masse bivirkninger ved den og ikke bryder mig om metoden som menneske. Men den negative - hvor noget hunden gerne vil have udebliver - den bruger jeg. Jeg så ham her dyretræneren Ken Ramirez. Han siger, at hvis man øver sig nok, så kan man undgå den negative straf også. Og kun træne med positiv forstærkning. Jeg har virkelig tænkt over det siden. Hvis jeg planlægger, timer korrekt og har en forstærker der er god nok i hver situation samt sætter mine kriterier helt ned og går yderst gradvis frem - så har han faktisk ret. Det lyder lidt som et nobelt mål synes jeg dog, men måske er det værd at stræbe efter? Jeg ved det ikke, men jeg vil gerne høre, hvad I andre tænker om det? Træning kun med positiv forstærkning... Kan man det? Og er brugen af negativ straf en sovepude for udvikling af en selv som en endnu bedre træner? MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Spændende tanke... Jeg anser ikke det at hunden ikke får godbidden/legetøjet for ikke at udføre en øvelse som en negativ straf. Hunden har jo ikke godbidden og derfor bliver den ikke fjernet fra hunden. Eksempler jeg anser som negativ straf: - hunden bliver ignoreret nogle sekunder for dårlig adfærd - burdøren bliver lukket i nogle sekunder fordi hunden prøver at snyde sig ud - hvis hunden elsker at være i haven og bliver taget indenfor så snart den gør i haven Jeg bruger meget negativ straf i forbindelse med kontrol omkring ud og ind af bilen. Hunden kan ikke komme ud af bilen før den ikke piver og de må heller ikke komme ud før de er rolige og ikke prøve at snyde sig ud inden de har fået lov. Her bruger jeg at lukke bildøren hvis de prøver at snyde sig ud og holde den lukket et øjeblik. Jeg har også brugt negativ straf i forbindelse med gå ture hvor Soko ind imellem kan gå helt amok på vej ned af trappen. Huns hyler, piver og skaber sig som en gal for at komme ud. Det er ikke noget hun gør altid, men en gang i mellem. Jeg tror det er når hunden der bor i stueetagen lige har været på trappen. Når hun skaber sig vender jeg bare om stille og roligt og går tilbage i lejligheden. Tager mit overtøj af, snoren af hunden og sætter mig i sofaen i et minuts tid. Så prøver jeg igen, er problemet der stadig vender jeg bare om igen. Er hun stille og rolig på vej ned af trappe kan hun komme ud at gå, ellers ikke. Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skulle træne de ovenstående eksempler uden brug af negativ straf. Hvis man ikke anser tilbagehold af belønning som negativ straf ville man godt kunne træne forskellige øvelser uden brug af negativ straf, synes det bliver sværere når man taler om dagligdags god opførsel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Kan man det tror I? Hvis man bliver dygtig nok til at time, planlægge og sætte sine kriterier? Jeg anvender jo negativ straf - et eksempel er, at tilbageholde godbidden/legetøjet. Den positive straf, hvor jeg påføre hunden et ubehag, undgår jeg, fordi jeg ser en masse bivirkninger ved den og ikke bryder mig om metoden som menneske. Men den negative - hvor noget hunden gerne vil have udebliver - den bruger jeg. Jeg så ham her dyretræneren Ken Ramirez. Han siger, at hvis man øver sig nok, så kan man undgå den negative straf også. Og kun træne med positiv forstærkning. Jeg har virkelig tænkt over det siden. Hvis jeg planlægger, timer korrekt og har en forstærker der er god nok i hver situation samt sætter mine kriterier helt ned og går yderst gradvis frem - så har han faktisk ret. Det lyder lidt som et nobelt mål synes jeg dog, men måske er det værd at stræbe efter? Jeg ved det ikke, men jeg vil gerne høre, hvad I andre tænker om det? Træning kun med positiv forstærkning... Kan man det? Og er brugen af negativ straf en sovepude for udvikling af en selv som en endnu bedre træner? MVH Mener du deciderede øvelser eller medtager du også opdragelse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 hvis man har "laboratoriehunde" som man kan hive frem og træne med, og putte tilbage i en kasse så virker det nok fint nok, men hvis man lever i den virkelige verden kan jeg simpelthen ikke se hvordan det nogensinde skal kunne lade sig gøre, især når du tidligere har fremhævet at du ikke ser forskel på træning og opdragelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Hmm... Hvis man ser det som negativ straf, at tilbageholde godbidden - nej, så vil man da aldrig kunne det..? For så ville man jo i princippet bruge negativ straf hele tiden, idet hunden sandsynligvis ikke får godbidder hele tiden... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Hm... Jeg skelner altså mellem træning og opdragelse. :hmm: Og når vi træner bliver der ikke straffet. Jeg ser træning som opgaver, som Silke og jeg skal løse sammen. Og hvis hun gør noget forkert, så er det fordi hun ikke har forstået hvad hun skal. Og så må jeg forklare tydeligere. Enten med det samme, eller også efter vi har taget en pause med lettere opgaver og/eller leg. Hun er da meget mere motiveret for at gøre sig umage, når det er et spændende projekt, vi sammen er i gang med, end når det er noget, hun skal gøre for at opnå et eller andet fra mig. Træning er en sjov beskæftigelse, vi har sammen. Den er ikke en nødvendighed. Opdragelse er en nødvendighed for at vi kan leve sammen. Opdragelse involverer al vores tid sammen. Renlighed, -hun blev rost for at tisse ude, men ikke inde da hun var hvalp:lun:... Det må så være negativ straf. Jeg har taget ting fra hende, som hun ikke måtte have. --Ja, jeg kan endda stadig finde på at skælde hende ud, hvis hun æder en rævelort eller ruller sig i den. Og jeg har ignoreret hende til bevidstløshed når hun springer op.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Nu behøver hunde jo ikke belønnes med mad:-) Der er da utallige belønninger i Hugos omgivelser, som jeg bruger dagligt. At komme ud af bilen fx. At snuse, at lette ben - ja jeg bruger det aktivt. Jeg skelner ikke mellem træning og opdragelse - men andre må jo svare ud fra, hvad de gør. Selvom man skelner, kan man bare besvare ud fra det. Om jeg skelner er min hovedpine:-) Ang "Jeg anser ikke det at hunden ikke får godbidden/legetøjet for ikke at udføre en øvelse som en negativ straf. Hunden har jo ikke godbidden og derfor bliver den ikke fjernet fra hunden." Nu klikkertræner jeg, så hunden/dyret har aldrig forstærkeren eller adgang til den før en given adfærd er vist - hunden arbejder derfor i forventning om noget rart og når det rare ikke sker, dvs jeg klikker ikke - så må hunden forsøge noget andet. Måske det var mere korrekt at skrive, at jeg arbejder med negativ straf, når jeg tilbageholder klikket/markøren. Ja jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, som Ken R. siger... han har jo en stor erfaring. Jeg synes bare tanken er ret fascinerende - og man kan da stræbe efter at blive så god:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Jeg skelner ikke mellem træning og opdragelse - men andre må jo svare ud fra, hvad de gør. Selvom man skelner, kan man bare besvare ud fra det. Om jeg skelner er min hovedpine:-) Jeg anser det for et relevant spørgsmål ift. hvad jeg skal svare på hvis jeg ikke skal skrive en masse unødigt. Læring af øvelser helt uden straf, jo det kan lade sig gøre teoretisk. Praktisk kræver det en stor akkuratesse samt viden om den hund man arbejder med. Hvis kriterierne er sat så lavt at hunden ikke kan undgå at ramme rigtigt kan man helt undgå straf. Det er jo i princippet det træning går ud på - at sætte sine kriterier så hunden oplever succes hver gang. Vanskeligheden består så i at hæve kriterierne inden hunden gror fast, men ikke mere end man er sikker på at hunden kan honorere det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Jeg anser det for et relevant spørgsmål ift. hvad jeg skal svare på hvis jeg ikke skal skrive en masse unødigt. Helt ok:-) Jeg synes bare ikke det plejer være interessant for folk at spørge om i andre tråde, hvor vi debattere træning - derfor skrev jeg det:-D Læring af øvelser helt uden straf, jo det kan lade sig gøre teoretisk. Praktisk kræver det en stor akkuratesse samt viden om den hund man arbejder med. Hvis kriterierne er sat så lavt at hunden ikke kan undgå at ramme rigtigt kan man helt undgå straf. Det er jo i princippet det træning går ud på - at sætte sine kriterier så hunden oplever succes hver gang. Enig, så man kan stræbe efter det.... Jeg er tilhænger af store mål, men mange delmål:5up: Vanskeligheden består så i at hæve kriterierne inden hunden gror fast, men ikke mere end man er sikker på at hunden kan honorere det. Den side havde jeg ikke tænkt på, men det har du ret i... Går man får forsigtigt frem, så kan dette jo ske... Ih jeg gad godt se Ken Ramirez arbejde! Der er vel ikke nogen herinde, der har set ham? Det kunne være virkelig spæmndende at få dem på banen... Jeg tænker selv meget over dette - jeg ønsker en høj forstærkningfrekvens, men balancen - den er svær. For meget = så står hunden stille, for lidt = så står hunden stille - eller går:-) Så det er simpelthen svært - plus at ikke to hunde er ens.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts