Hop til indhold

Konkurrenceforberedelser - hvordan gør i?

NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg jo nok en af de mest uorganiserede mennesker i verden og derfor har jeg ikke rigtig haft så mange gennemtænkte konkurrenceritualer.

Jeg har stillet op i agility, rally og dogdancing og jeg er som regel helt stresset op til fordi jeg ikke har fået trænet nok. Derfor plejer jeg de sidste dage at træne løs af alle de momenter vi er dårligst til og alle mine intentioner om at træne med forstyrrelser og ingen godbidder i hænderne osv. går ALDRIG i opfyldelse :stupid: :damn:

(Heldigvis kan jeg så bruge min manglende forberedelse som undskyldning for at det går dårligt, trods alt bedre en manglende evner som træner eller dumme hunde :engel::oops:)

Nu er det længe siden jeg har stillet op til noget som helst, men om en måned skal Nanna og mig til HTM konkurrence. Jeg har trænet rimelig koncentreret og forsøgt at ændre mine vaner lidt. Jeg har trænet på strøget med mennesker, jeg har trænet med afstandsbelønning (MEGET svært for Nanna og mig, er utryg uden godbidder i hænderne).

Nu sidder jeg så og laver en træningsplan over hvad jeg skal bruge de sidste uger på :shock::banan::klap:

Uden at tænke over det har jeg givet Nanna og mig fri de sidste dage op til konkurrencen, men er det mon egentlig en fordel? Hvis hun ikke har trænet i nogle dage kan hun blive noget frustreret og tilbyder alt muligt, som jeg ikke beder om. På den anden side er hun væsentlig mere motiveret og vil sikkert udføre øvelserne hurtigt og se glad ud imens :hmm:

Hvad med jer, har i nogle konkurrenceritualer? Hvordan bruger i den sidste tid op til, både de sidste dage inden i skal til konkurrence, men også på selve dagen?

Hvor lang tid bruger i på at varme hunden op inden den skal i ringen?

Træner i til noget der er sværere end konkurrencen? Med det mener jeg tilfører i sværere forstyrrelser i træningen end i tror der er på konkurrencedagen eller træner i hunden til at kunne arbejde i længere tid end i ved konkurrencen varer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malinois

Vi har gået til mange lydigheds konkurrencer i DCH.

Vi træner ALDRIG op til en konkurrence, så får hunden fri i 4 dage inden.

Den sidste trænings aften inden konkurrence bliver brugt på at gennemgå porgrammet.

For så er hunden total tændt når den igen skal arbejde.

De 4 dage bliver brugt på gå ture, en tur til standen eller skoven, hygge i haven.

Jeg står så stille angående konkurrence lige nu, da jeg har fået ny hund.

Manden er lige begyndt med sin nye hund. De fik deres 1/2 oprykning til B her d. 29 maj, så mangler han bare 1 kreds konkurrence og håbe på den næste oprykning.

Apollo skulle gerne blive B hund næste år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner konkurrencetræning i ca. 10 % af min træningstid - året rundt.

Selvom delmonter ikke er færdigttrænede, træner jeg sommetider flere på hinanden følgende grundfærdigher eller hele øvelser før jeg slutter med at belønne uden for "banen". Dette for at vænne hunden til at kunne udføre flere ting før belønning kommer.

Jeg træner også med vilde forstyrrelser - bruger gerne løbske tæver eller andet stærkt forstyrrende som kvalitetssikring af en øvelse.

Ca. 14 dage før prøven mikser jeg træningspas hvor jeg strækker belønningsfrekvensen meget med pas med høj belønningsfrekvens. De sidste dage op til træner jeg meget lette små dele med god belønnignskvalitet.

På dagen varmer jeg en del op at for tage den værste gas af - ellers er der for meget knald på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :-D

Jeg har ikke fundet den rigtige opskrift for os endnu tror jeg, for hver eneste gang jeg har stillet op til noget har vi trænet forskelligt :stupid:

Tror vi prøver denne gang at holde fri i et par dage inden konkurrencen.

Jeg mangler også at finde det rigtige niveau af opvarmning på selve dagen. Nanna går fra at være meget tændt og energisk til slukket på et øjeblik, jeg tror dog ikke opvarmningen er der der gør hende træt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mangler også en plan for, hvad jeg egentlig skal gøre i konkurrencesituationer. Vi har ikke gjort så meget i det tidligere, men som gamlehunden mistede hørelsen og jeg kastede mig over rally, er det blevet til en hel del. For nu har jeg sat mig et mål, og så er der knald på.

Men jeg er stadig ved at finde ud af, hvad der egentlig gør sig bedst. For begge hunde. Den gamle overtænder hvis godbidderne er for gode. Og hvis jeg ikke lader hende komme ud forinden, tilbyder hun for meget og finder på øvelser på egen hånd. Modsat ved jeg ikke hvor lang tid forinden hun skal ud. For hun er en gammel dame på 11, og jeg ved ikke, hvor hurtigt hun egentlig bliver træt.

Generelt forsøger jeg også at træne så mange forskellige steder som muligt, for at få mange typer forstyrrelser med indover. Med den gamle gør det jo ikke så meget, for hun hører ikke forstyrrelserne og er så god i sin kontakt at jeg aldrig har behøvet at træne fristende 8-tal.

Jeg er ikke så tjekket som Riesenfan, men benytter mig i princippet af de samme tanker. Men er ikke så koordineret omkring det. Men især det med at arbejde meget med den varierede belønning har vist sig vigtig for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt sikkert meget individuelt hvor meget og hvordan man skal varme sin hund op. Kan du ikke lave en træningsdag med nogle træningskammerater hvor I simpelthen laver konkurrencetræning? Brug det til at finde ud af hvordan du skal gøre for at få hende til fungere optimalt i ringen.

Det gør vi i vores lille træningsgruppe. Vi er publikum for hinanden, klapper og pifter etc. og laver en "ægte" situation ud af det. Man bliver også lidt nervøs for nu står alle de andre og kigger. Også godt at filme det så du kan se dig selv. Rigtig godt for at finde ud af hvor meget man skal gøre med sin hund for at få den "på".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fundet den rigtige opskrift for os endnu tror jeg, for hver eneste gang jeg har stillet op til noget har vi trænet forskelligt

Der er ikke andet for, end at du må prøve dig frem. Beslut på forhånd, om du skal lade hunden ligge stille nogle dage inden konkurrencen, samt tænk over, om hunden skal opholde sig i bilen eller være sammen med dig hele dagen.

Det er vildt forskelligt, hvad der er godt for den enkelte hund. Min første airedale skulle så absolut ligge stille nogle dage inden en mønstring, hvorimod hans efterfølger med stor fordel kunne trænes lige indtil dagen før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ca. 14 dage før prøven mikser jeg træningspas hvor jeg strækker belønningsfrekvensen meget med pas med høj belønningsfrekvens. De sidste dage op til træner jeg meget lette små dele med god belønnignskvalitet.

Sådan prøver jeg at gøre det (ikke altid det bliver sådan i praksis, men prøver)... og så med ret meget "fri" i dagene op til.

I denne sæson har jeg til HTM-konkurrencerne gjort ret meget ud af at tage god tid til at "connecte" med Tyson, inden vi skulle i ringen (altså inden opvarmningen). Sidde stille med ham og nusse/massere ham, fortælle ham at han er skøn og dejlig, at vi skal hygge os, og at jeg elsker ham, uanset hvordan det går i ringen, få helt ro på os begge to...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker det er meget individuelt fra hund til hund hvor meget og hvor lidt der skal gøres :mrgreen:

Jeg prøver mig stadig frem engang imellem for at se hvad der virker bedst for Koda, har fundet ud af at ved lige ham der virker det godt hvis han får lov at lave et par af sine yndlingsøvelser gerne dem med lidt fart i og så er belønningen max med leg med hans yndlings wubba, det giver ham blod på tanden og ved muligheden for hans bedste belønning ku være der..

1 min. inden jeg skal på banen står jeg egentlig bare og nusser med ham især i dog dancing for der ved jeg når det er min tur så kan jeg løbe ind og lige få ham gearet op igen og ved det rolige mood inden får jeg mig selv stresset lidt ned er meget nervøs :oops::engel:

Ved lydighed træner jeg lidt præcision plads og vendinger og leg med legetøj.. Gear ham lidt op da vi skal ha en god fri ved fod :engel:

Ved kaos kunne jeg forestille mig at når den dag kommer så skal han arbejde med ro og ro inden han kommer på banen han vil nok ikke kunne tåle at blive gearet op inden prøvestart men der er de så forskellige :mrgreen:

Tror ritualer er godt og giver en struktur og en indre ro...

Glæder mig til den dag hvor jeg har helt styr på ritualerne og den gode forberelse som lige præcis virker til den enekelte hund :mrgreen:

Ang. træning op til så har vi fri dagen før hygger os og laver noget andet, og så får han ingen morgenmad på prøve dagen og halvt aftensmad aftenen inden så han er sulten :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sært, det eneste tidspunkt Petrine træner uden guffer er til konkurrencer, alligevel synes jeg hun præsterer betydeligt bedre til konkurrencer end til træning.

For os er det min mentale tilstand, der er vigtigst, i vinter var vi på Fyn, det gik dårligere end elendigt, ved præcis hvorfor, i Århus til vores hidtil mest suveræne løb, havde jeg dagen før en ægte BS-oplevelse (følte mig som kampsoldat BS, efter jeg havde givet en indsprøjtning, kunne jeg gå på vandet) - Petrine afspejler 100% mit humør og min indsats :oops:

Om Petrine har haft en dræber-uge, med både normal og intensiv slalomtræning eller har ligget på sofaen gør ingen forskel til konkurrencer :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at den aller vigtigste konkurrenceforberedelse for mig ville være rent faktisk at træne op i mod konkurrencerne :stupid::mrgreen:

Jeg tror at prøver at gøre som mange åbenbart gør og lader hunden holde fri nogle dage inden.

Nanna slapper ikke af i et bur eller i bilen, hvis ikke Soko (eller jeg) er der. Tilgengæld kan hun slappe af hvis hun bare er i nærheden af mig.

Det er sjældent et problem med for meget krudt i hende, så tror hun kun skal varmes lidt op.

Link til indlæg
Del på andre sites