Hop til indhold

Mentalbeskrivelse - er det noget du gør brug af


a9
 Share

Recommended Posts

Ved en HD-test kan man måle med stor nøjagtighed, om hofterne sidder, som de skal. Man vil nok aldrig kunne udelukke "hunde med alt for skrøbeligt sind" på samme præcise måde.

 

Tænk bare på, hvor forskelligt vi hundeejere ser på såkaldt almindelig hundeopførsel. :cool:

 

Enig men for eksempel har man i Sverige for min races vedkommende nogle krav til bestemte punkter i beskrivelsen for at hunden kan avlsgodkendes. Den må f.eks. ikke score 1 i punktet om tilgængelighed (håndtering af fremmed person) - det er i den grad i orden uanset hvad årsagen til hundens reaktion i prøvesituationen er.

Men nej det er slet ikke så sort/hvidt som med HD el.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sandt - men en ridgeback, der går i panik og spurter afsted, uden at se sig tilbage, som må indfanges brutalt pga et enkelt skud....den synes jeg er så tydelig. En papillon ville være noget andet, men en jagtrace :hmm:

Efter min ganske og aldeles ufaglige mening så burde enhver hund uanset race ikke få lov til at indgå i avlen, hvis den var skudræd.

 

Jeg har arbejdet dagen lang ved en computer i mere end 25 år og har som så mange andre kolleger reddet mig tinnitus. Jeg har nu langt sværere ved at udholde pludselige, skarpe lyde, som næsten gør lidt ondt i ørerne. Det får mig til at tro, at hvis en hund er skudræd, så sidder det ikke i sindet, men i ørerne. Måske en dum konstruktion af det indre øre?

Link til indlæg
Del på andre sites

For airedales er det ikke DKK som sådan, der stiller sig hindrende i vejen for udarbejdelse af ønskeprofilen. Det er efter sigende opdrætterne. Der er stillet forslag om det flere gange, men idéen er blevet nedstemt.

 

Tankevækkende.

 

Er det opdrætterne eller generalforsamlingen i specialklubben der nedstemmer :genert:

 

Der er IMO en forskel, en generalforsamling kan nemlig veto'e opdrætterne, det gælder så "bare" om at få de "rigtige" med stemmeret til at møde op på en generalforsamling - og sørge for at forslaget bliver stillet som en vedtægtsændring :slem:

 

Men det kræver et STORT lobby- og græsrodsarbejde, og at nogle er villige til at være primus motor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den opdrætter, jeg oprindeligt skulle have haft hvalp fra, havde et krav i sin kontrakt om at man stillede hunden til mentalbeskrivelse - ligesom med HD og AD-fotografering.

 

Hun er vist meget aktiv indenfor mentalbeskrivelserne for goldens.

 

Jeg regner stærkt med, at Maggie skal mentalbeskrives, når den tid kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det opdrætterne eller generalforsamlingen i specialklubben der nedstemmer :genert:

Øøøøh, det ved jeg faktisk ikke. Jeg hørte blot fra en opdrætter, at det var sket på "et møde". Tror egentlig, at det VAR en generalforsamling? Og der var ikke nok af "de rigtige" åbenbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Men samojedeklubben arrangerer det jo ikke, så skal jeg bare hoppe på f.eks. islandsk fårehund (der står alle racer er velkomne, men islandske har førsteret).

 

Der er heller ikke en dansk ønskeprofil, men der er jo en svensk (sorry, jeg har ikke helt fattet hele konceptet endnu).

 

A9 kom mig i forekøbet med, hvor du kan tilmelde dig. Men man kan ikke få sin hund mentalbeskrivet, hvis der ikke ligger en ønskeprofil

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Golden retrieverne er meget aktive mentalbeskrivere, og min golden er mentalbeskrevet, alle mine spaniels er også mentalbeskrevet, dog i DcH og ikke DKK.

 

Jeg bruger den til at se hvor hurtigt de afreagere på. Jeg vil gerne hvis mine hunde skal indgå i avl (jagthunde) ikke se nogen aggresiv adfærd på dagen (spøgelserne) og en hurtig afreagering på tingene, om de passer på ønskeprofilen eller ej er mig ligegyldigt. F.eks blev min golden Kanvas mentalbeskrevet da han var 12 mdr. Vi træner og træner og træner at han ikke skal bevæge sig efter noget der bevæger sig. På kaninbanen skal en golden udvise stor jagtpassion, det gør de jagttrænet ikke, de sætter sig ned, for det er de trænet til.

 

På mine jagthunde vil jeg gerne opleve, ingen reaktion på skud, svag reaktion på kæden der skramle, at de selv tager kontakt og de umiddelbart derefter er afreageret. På kedeldragten må de gerne reagere voldsomt (Men ikke på lyde) men de skal afreagere hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tidligere fået mentalbeskrevet schæferhunde i DKK´s regi. Jeg syntes det er så spændende at deltage i mentalbeskrivelser med hunde.

Efter flere års kamp er det lykkedes at få en ønskeprofil hos Grand-danois og der har været afholdt mentalbeskrivelse sidste år.

Jeg deltog selvfølgelig med Athena, til trods for hun var 5 år på det tidspunkt, men dejligt det nu kan lade sig gøre for "min race" og det er absolut ikke den eneste Grand-danois jeg vil få mentalbeskrevet. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid ment, og mener fortsat, at mentaltesten i sin helhed, er helt og aldeles værdiløs og uanvendelig. Og særligt hvis man begynder at bruge det, eller delmomenter af det som værende et avlskrav.

 

Årsagen har jeg skrevet flere andre steder, men spilop skriver det såmænd også så fint:

Står man med en trænet hund på dagen, så reagerer den som den er trænet til, ikke som beskrivelserne vil have den til.

 

Og hér tænker jeg i dén grad på jagthunderacerne, hvoraf flere har en indgroet naturlig respekt for vildt i flugten, som ganske vist skal trænes frem, men den lurer altså lige under overfladen. Hvorfor er det man vil have sådan en hund til at jagte noget? Den må i sit liv ALDRIG jagte på eget initiativ.

 

Ganske som en trænet jagthund, og skud. Den SKAL sku reagere på det. Hvis ikke den løfter hovedet, og for nogle racers vedkommende endda slår røven i sædet, og kigger febrilsk omkring, så ser en sådan hund ikke hvor fuglen lander.

Og en hund skelner skutte mellem skræmmepistol eller geværbrag.

 

Meningsløst, værdiløst, og uanvendeligt ifm avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

 

Ganske som en trænet jagthund, og skud. Den SKAL sku reagere på det. Hvis ikke den løfter hovedet, og for nogle racers vedkommende endda slår røven i sædet, og kigger febrilsk omkring, så ser en sådan hund ikke hvor fuglen lander.

Og en hund skelner skutte mellem skræmmepistol eller geværbrag.

 

Meningsløst, værdiløst, og uanvendeligt ifm avl.

 

De 2 test jeg har været på har begge mine hunde reageret på skud ved at kigge rundt(ikke under leg) mens vi var passive, men der er kryds ved "Viser sig ikke berørt, hurtig kontrol, siden uberørt", så det har været ok at at udvise nysgerrighed/bevægelse ved de 2 prøver jeg har været på.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Jeg er ny opdrætter indenfor collie og jeg har fået min første hvalp af eget opdræt mentalbeskrevet her i foråret, hun var den eneste hvalp i kuldet.

Jeg synes det var meget spændende at se, hvordan det foregik, det var collieklubben der havde arrangeret det, så det var 10 collier der blev testet. Jeg synes det er en god måde at teste hundene på, men jeg kan også godt se mange ting der kunne være bedre.

 

Ex indenfor min race, så er der ikek rigtig noget jagtinstinkt - så alle ti collier stod bare og gloede på den dovne klud de kørte igennem bøjerne med - der var EN der løb lidt efter kluden, men den stoppede ret hurtigt op, for det var jo bare en klud. Af en eller anden grund ønsker man at collierne skal sætte igang og gerne gå op og ihvertilfælde gribe om kluden, men det gør de bare ikke, hvorfor så skrive det i ønskeprofilen?

 

Man ønsker også at hundene i starten gerne vil lege med testeren og lege trækkeleg. det er heller ikek noget der ligger til racen, mange vil slet ikek tage fat om fremmed legetøj, og trækkeleg gider de som regel heller ikke. Min Alba vilel så gerne trække og ruske, men kun med mig. Men hvorfor ønsker man at en race skal kunne det, når det ikek rigtig ligger naturligt for den, det har jeg ikek forstået.

 

Min race må ikek være sky og bange, men det er ikke en race der knytter sig til alle og enhver, den knytter sig stærkt til ejeren/hyrden - og kan godt vær elidt ligeglad med andre. Så min Alba gik ikek med testeren i starten, hun blev bare hos mig - ikek fordi hun var bange eller utryg, men fordi sådan er hun bare, en hyrde bliver ved sin flok - så hun scorede 1 i håndtering, og profilen vil såvidt jeg husker gerne have et 3 tal - det er jo træls, for hunden er jo faktisk nem håndterbar.

 

Jeg kunne godt tænke mig, at testen var lidt forskellig fra race til race - f.eks er der intet jagtinstinkt i min race (jo hvis de slap en kat løs, men en død klud som de kan se er en klud, den gider de ikke jage, det er de for intelligente til ha ha). Hvorfor kunne os med hyrdehunde f.eks ikke få lov til at teste, om de har hyrdeinstinkt i stedet for at teste om de har et jagtinstinkt?

 

Mit andet kuld fik jeg i efter året, der var 5 hvalpe. Dem fik jeg hvalpementaltestet, da de var 7 uger. Det var en meget spændende oplevelse også - og heldigvis var de allesammen rolige og arbejdsvillige med godt temperement, det er ikek sidste gang jeg har fået lavet sådan en test ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig, at testen var lidt forskellig fra race til race - f.eks er der intet jagtinstinkt i min race (jo hvis de slap en kat løs, men en død klud som de kan se er en klud, den gider de ikke jage, det er de for intelligente til ha ha). Hvorfor kunne os med hyrdehunde f.eks ikke få lov til at teste, om de har hyrdeinstinkt i stedet for at teste om de har et jagtinstinkt?

 

Jeg har været til instinkttest (hyrde får) med min ene samojede, nu ved jeg ikke hvor du bor, hende vi var ved er her på Sjælland - Anne Egede hed damen. Hende var vi vist ved 3 gange, og så har jeg været ved en anden også, arrangeret af samojedehundeklubben.

 

Det var ret sjovt at se. Man får dog ikke papir osv på det - vil så sige, efterfølgende har jeg fortrudt en lillebitte smule, for nu kan min hund ikke se et får uden at skrige sin begejstring ud :lol: Og så er han ikke lydighedstrænet nok, det var i hvert fald umuligt at få ham til at sitte eller dække inde i pitten.

 

 

_MG_7122.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været til instinkttest (hyrde får) med min ene samojede, nu ved jeg ikke hvor du bor, hende vi var ved er her på Sjælland - Anne Egede hed damen. Hende var vi vist ved 3 gange, og så har jeg været ved en anden også, arrangeret af samojedehundeklubben.

 

Det var ret sjovt at se. Man får dog ikke papir osv på det - vil så sige, efterfølgende har jeg fortrudt en lillebitte smule, for nu kan min hund ikke se et får uden at skrige sin begejstring ud :lol: Og så er han ikke lydighedstrænet nok, det var i hvert fald umuligt at få ham til at sitte eller dække inde i pitten.

 

 

[ATTACH=CONFIG]91653[/ATTACH]

 

Jamen helt klart man kan hyrdeinstinktteste din hund ved forskellige arrangementer, det vil jeg også have gjort, det kunen være interessant. Men det jeg sådan synes er lidt tåbeligt ved unghundementaltesten er, at racer der er vidt forskellige skal testes på det samme - eks jagtinstinktet. Jeg er bedøvende ligeglad med, at min hund ikke gad løbe efter den klud, men hvorfor ikke bruge tiden på at teste hende på en diciplin hun helst burde besidde i stedet for at teste hende på noget hun ikke behøver kunne?

 

Jeg er godt klar over, at UHM laves for at teste hundens reaktioner i forskellige situationer og måske i endnu højere grad at teste dens afreaktioner, det var ogs åmeget spændende, men nogle disipliner var altså bare lidt ligegyldige for min race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg har altid ment, og mener fortsat, at mentaltesten i sin helhed, er helt og aldeles værdiløs og uanvendelig. Og særligt hvis man begynder at bruge det, eller delmomenter af det som værende et avlskrav.

 

Årsagen har jeg skrevet flere andre steder, men spilop skriver det såmænd også så fint:

Står man med en trænet hund på dagen, så reagerer den som den er trænet til, ikke som beskrivelserne vil have den til.

 

Og hér tænker jeg i dén grad på jagthunderacerne, hvoraf flere har en indgroet naturlig respekt for vildt i flugten, som ganske vist skal trænes frem, men den lurer altså lige under overfladen. Hvorfor er det man vil have sådan en hund til at jagte noget? Den må i sit liv ALDRIG jagte på eget initiativ.

 

Ganske som en trænet jagthund, og skud. Den SKAL sku reagere på det. Hvis ikke den løfter hovedet, og for nogle racers vedkommende endda slår røven i sædet, og kigger febrilsk omkring, så ser en sådan hund ikke hvor fuglen lander.

Og en hund skelner skutte mellem skræmmepistol eller geværbrag.

 

Meningsløst, værdiløst, og uanvendeligt ifm avl.

 

 

 

Helt og aldeles enig !!

 

Og dem der bruger det som argument til at således skulle "dokumentere" at hundehvalpene ved salg , således er mentalt velfungerende, mener jeg er noget der nærmer sig plattenslageri, og kun fyldstof på "CV´et" :hmm:

 

Om end, så forstår jeg at der er visse Racer, der sikkert er gavnlige at lave mental-test på , men det er bestemt ikke de "normalt rolige" jeg ville benytte de test på :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt og aldeles enig !!

 

Og dem der bruger det som argument til at således skulle "dokumentere" at hundehvalpene ved salg , således er mentalt velfungerende, mener jeg er noget der nærmer sig plattenslageri, og kun fyldstof på "CV´et" :hmm:

 

Om end, så forstår jeg at der er visse Racer, der sikkert er gavnlige at lave mental-test på , men det er bestemt ikke de "normalt rolige" jeg ville benytte de test på :lun:

 

Der er jo forskel på mentaltest og hvalpetest.

 

Mentaltesten er skam også aldeles brugbar på 'normalt rolige' racer - særligt mhp. om hundene er nervøse og generelt lever op til den mentalitet man forventer af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen helt klart man kan hyrdeinstinktteste din hund ved forskellige arrangementer, det vil jeg også have gjort, det kunen være interessant. Men det jeg sådan synes er lidt tåbeligt ved unghundementaltesten er, at racer der er vidt forskellige skal testes på det samme - eks jagtinstinktet. Jeg er bedøvende ligeglad med, at min hund ikke gad løbe efter den klud, men hvorfor ikke bruge tiden på at teste hende på en diciplin hun helst burde besidde i stedet for at teste hende på noget hun ikke behøver kunne?

 

Jeg er godt klar over, at UHM laves for at teste hundens reaktioner i forskellige situationer og måske i endnu højere grad at teste dens afreaktioner, det var ogs åmeget spændende, men nogle disipliner var altså bare lidt ligegyldige for min race.

 

Men man tester vel om de har eller ikke har en grad af jagtinstinkt - ikke alle racer skal løbe efter kluden. Om din race så burde indeholde jagt eller ej, ved jeg ikke noget om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor er det en rigtig god idé at lave en test, som er race-designet.

 

Det er de jo, ift. ønskeprofilen. Hver race har en særlig ønskeprofil, fordi alle racer ikke forventes at skulle reagere ens på det de udsættes for. Det er da rimelig racedesignet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er de jo, ift. ønskeprofilen. Hver race har en særlig ønskeprofil, fordi alle racer ikke forventes at skulle reagere ens på det de udsættes for. Det er da rimelig racedesignet?

Nej. Hver race har ikke udarbejdet en særlig ønskeprofil. Det er ønsketænkning.

 

Se indlæg #16 i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Hver race har ikke udarbejdet en særlig ønskeprofil. Det er ønsketænkning.

 

Se indlæg #16 i denne tråd.

 

Åh, sorry - jeg er stadig i Sverige oppe i hovedet, hvor man gør den slags. I mine øjne burde de danske raceklubber da bare følge efter i en helvedes hast. Jeg forstår ikke at man vil afskrive sig sådan et redskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt og aldeles enig !!

 

Og dem der bruger det som argument til at således skulle "dokumentere" at hundehvalpene ved salg , således er mentalt velfungerende, mener jeg er noget der nærmer sig plattenslageri, og kun fyldstof på "CV´et" :hmm:

 

Om end, så forstår jeg at der er visse Racer, der sikkert er gavnlige at lave mental-test på , men det er bestemt ikke de "normalt rolige" jeg ville benytte de test på :lun:

 

A-team at påstå det er plattenslageri at få sine hunde objektivt vurderet mentalt, det var dog en uhyrlig udtalelse. Jeg får mine hunde objektivt vurdret mentalt, eksteriørmæssigt og sundhedsmæssigt - alle tre ting er meget vigtige, og ja undskyld mig, det er ikke fordi jeg vil slå plat på noget, snarere tvært imod så synes jeg det er den eneste seriøse måde at opdrætte på.

 

At du hverken mentaltester eller får dine hunde bedømt eksteriørmæssigt er jo dit valg, men seriøst er det ikke, undskyld mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...