Gæst Casper Skrevet Juni 29, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2011 Hej Alle. Min kæreste og jeg har for en måned siden fået en lille Cavalier King Charles Spaniel - han er nu 12 uger gammel, og en utrolig glad hvalp. Indenfor den seneste uge, er han dog begyndt at knurre når vi tager ham op fra sin kurv, hans tilholdested på gulvet eller hvor han nu opholder sig. Da vi er bekendt med at dette er hans måde, at vise at han gerne vil bestemme. Vi har muligvis været for flinke og rare, og ubevidst lade ham dominere os en smule. Vi har fået at vide, at for at han skulle holde op med dette, så skal vi lægge ham ned på siden og holde ham fast, indtil han forholder sig roligt. Dette har vi nu nu benyttet os af i den seneste uge/- 10 dage, uden den store effekt. De fleste gange ligger han bare stille på gulvet, og nogle få gange har han "spjættet" lidt. Her får vi brug fra jeres hjælp...... Er det den korrekte måde, som vi griber det an på? Hvis ikke, har I så nogle gode forslag? Det skal siges at vi gør rigtig meget ved træning, såsom renlighed, sidde og lægge ned, give pote mm. Alt dette går upåklageligt. På forhånd tak for jeres hjælp. Med venlig hilsen Casper Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 En hvalp på 12 uger dominerer ikke mere end en baby på 12 måneder, så kast den teori i skraldespanden. Han knurrer fordi han ikke bryder sig om at i tager ham op. Han har sikkert forsøgt at fortælle jer det på nogle andre måder, men dem har i sandsynligvis overset. Måske han er overrasket, måske det gør ondt, Måske en pige hos opdrætteren havde for vane at gøre det, og hun gjordet det så det gjorde ondt. Mit bedste bud på en løsning: Lad være med at tage ham op? Hvis i virkelig har brug for at tage ham op, så skal i sikre jer at det ikke gør ondt på ham. Træn derefter med godbidder - så vil han forbinde "at blive taget op = godbid". Og nåe ja: Fortsæt bare med at være flinke og rare, de fleste hunde kan godt lide det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej Alle.Vi har fået at vide, at for at han skulle holde op med dette, så skal vi lægge ham ned på siden og holde ham fast, indtil han forholder sig roligt. Dette har vi nu nu benyttet os af i den seneste uge/- 10 dage, uden den store effekt. De fleste gange ligger han bare stille på gulvet, og nogle få gange har han "spjættet" lidt. Og før nogen andre falder over den: Jeres hvalp har brug for tillid til jer før den holder med at knurre. At i holder ham fast er så absolut ikke en måde han får tillid til jer på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Velkommen til Hvem har fortalt jer, at I skal lægge ham om på siden og holde ham fast? Bare rolig, der er abslout intet dominerende over jeres hvalp! Det er helt normal adfærd, det er den eneste måde han kan sige fra på... Det er ikke rart for en hvalp/hund bare sådan at blive løftet uden varsel og hvalpen skal have lov til et sted, hvor den kan være i fred og hvalpen skal have lov til at sove, når den sover -de har jo brug for det de små Jeg vil foreslå at I glemmer alt om at tænke i dominans osv, for det har absolut intet på sig.. I stedet kan det være en idé at indlære et signal for, når han skal løftes, så han er forberedt på situationen og ved hvad der skal ske, I kan feks sige "kom op" eller hvad I lige synes... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 I har fåe et rigtigt møgdårligt råd, som er i gang med at ødelægge jeres forhold til jeres hund. Men det er heldigvis ikke for sent! Der er rigtigt meget at tage fat på i dit indlæg. For det første skal du glemme alle tanker om at din hvalp forsøger t "dominere" - små hvalpe har slet ikke de tendenser, de vil kun have tryghed. Og lige nu giver du hvalpen en følelse f at der ikke er trygt hos dig. I stedet for at skrive videre med mit ødelagte tastatur vil jeg smide nogle links - håber du gider læse Generelt om opdragelse - Hunde artikler Sådan får du succes med din første hund! - Hunde artikler Hundens sprog - Hunde artikler Aggression - Hunde artikler Hvad er positiv træning (de 4 kvadranter) - Hunde artikler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Casper Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej Begge. Mange tak for jeres svar. Vi er blevet gjort bekendt med denne fremgangsmåde, fra kennelen som vi har købt hunden fra, og som har stor erfaring med denne race (Cavalier King Charles). Vi tager ham ALDRIG op når han sover, men venter derimod til han er vågen. Opdrætteren vi har købt ham af, siger at dette er et tydeligt tegn på dominans, og at denne adfærd (knurren) skal "fremprovokeres", for at det kan udryddes. Denne race bør slet ikke knurre. Vi gør meget ud at gøre ham opmærksom på at han nu skal løftes op, såsom "kom her, Elmer" osv osv. opdrætteren er af den mening, at hunden ikke skal være "konge" noget sted i huset- selvfølgelig skal hunden også have mulighed for at være i fred, hvilket han får i sin kurv. Vi har få gange oplevet, at han også vil forsøge at parre sig med vores arm. Endnu et tegn på forsøg af dominans, eller hvad siger i? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej Begge. Mange tak for jeres svar. Vi er blevet gjort bekendt med denne fremgangsmåde, fra kennelen som vi har købt hunden fra, og som har stor erfaring med denne race (Cavalier King Charles). Vi tager ham ALDRIG op når han sover, men venter derimod til han er vågen. Opdrætteren vi har købt ham af, siger at dette er et tydeligt tegn på dominans, og at denne adfærd (knurren) skal "fremprovokeres", for at det kan udryddes. Denne race bør slet ikke knurre. Vi gør meget ud at gøre ham opmærksom på at han nu skal løftes op, såsom "kom her, Elmer" osv osv. opdrætteren er af den mening, at hunden ikke skal være "konge" noget sted i huset- selvfølgelig skal hunden også have mulighed for at være i fred, hvilket han får i sin kurv. Vi har få gange oplevet, at han også vil forsøge at parre sig med vores arm. Endnu et tegn på forsøg af dominans, eller hvad siger i? Den opdrætter er da vist af den "gamle skole" og ikke fulgt med tiden. En hvalp i den alder viser ikke dominans - på nogen måde overhovedet. Det med at fremprovokere en "forkert" opførsel for at irettesætte den er (i mine øjne) meget forkert. I stedet skal man rose rigtig opførsel og ignorere forkert adfærd - hvis den altså opstår af sig selv. Det med at parre arm er heller ikke dominans, men stress fra hvalpens side. Det kunne tyde på, at han trænger til at sove - at det hele er blevet lidt for meget for ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej Begge. Mange tak for jeres svar. Vi er blevet gjort bekendt med denne fremgangsmåde, fra kennelen som vi har købt hunden fra, og som har stor erfaring med denne race (Cavalier King Charles). Vi tager ham ALDRIG op når han sover, men venter derimod til han er vågen. Opdrætteren vi har købt ham af, siger at dette er et tydeligt tegn på dominans, og at denne adfærd (knurren) skal "fremprovokeres", for at det kan udryddes. Denne race bør slet ikke knurre. Vi gør meget ud at gøre ham opmærksom på at han nu skal løftes op, såsom "kom her, Elmer" osv osv. opdrætteren er af den mening, at hunden ikke skal være "konge" noget sted i huset- selvfølgelig skal hunden også have mulighed for at være i fred, hvilket han får i sin kurv. Vi har få gange oplevet, at han også vil forsøge at parre sig med vores arm. Endnu et tegn på forsøg af dominans, eller hvad siger i? Nøj, jeg er chokeret over, at opdrættere bruger den fremgangsmåde og kan give sådanne råd Hvor er det godt, du har fundet herind :5up: Det med at han forsøger at parre jeres arm ell lign. er tegn på at han er lidt overgearet og har lidt svært ved at stresse ned igen... Heller intet dominant/seksuelt i dette overhovedet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Din opdrætter tager fejl. Mere er der ikke at sige om det. Og parringsbevægelser på arm eller ben er en fase alle hvalpe skl igennem. Det er noget helt ubevist, og har intet med dominans at gøre. Men hvis det ikke tackles rigtigt, kan de sætte sig til en dårlig vane, som hunden forfalder til når den er stresset. Hvis I bliver ved med at følge oprætterens råd, vil I få en meget stresset hund. Når han gør det, så gå væk fra ham, eller løft ham væk fra jer, stlle og roligt uden skæld-ud. Så skal det nok stoppe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej Begge. Mange tak for jeres svar. Vi er blevet gjort bekendt med denne fremgangsmåde, fra kennelen som vi har købt hunden fra, og som har stor erfaring med denne race (Cavalier King Charles). Vi tager ham ALDRIG op når han sover, men venter derimod til han er vågen. Opdrætteren vi har købt ham af, siger at dette er et tydeligt tegn på dominans, og at denne adfærd (knurren) skal "fremprovokeres", for at det kan udryddes. Denne race bør slet ikke knurre. Vi gør meget ud at gøre ham opmærksom på at han nu skal løftes op, såsom "kom her, Elmer" osv osv. opdrætteren er af den mening, at hunden ikke skal være "konge" noget sted i huset- selvfølgelig skal hunden også have mulighed for at være i fred, hvilket han får i sin kurv. Vi har få gange oplevet, at han også vil forsøge at parre sig med vores arm. Endnu et tegn på forsøg af dominans, eller hvad siger i? Nej, nej og atter nej!!! Der eksisterer ikke dominans hos så små hvalpe!!! Glem alt om det! Det kan være at jeres opdrætter har stor erfaring med racen, og har været længe i "branchen" - men dér hænger vedkommende fast i et meget, meget forældet syn på hunde! Tænk 12-måneders baby, som Raenil skriver. De prøver en hel masse af, rent instinktivt, men der er ingen tanke bag endnu. Selvfølgelig skal I også så småt begynde at sætte grænser for hvalpen, men ikke ved at lægge den ned og holde den fast. Det er old-nordiske metoder, der gør mere skade end gavn. I princippet truer I faktisk jeres hvalp med at slå den ihjel... Sådan gjorde man før i tiden, men i dag ved man heldigvis bedre. Hvis den humper jeres arme, så undgå situationerne som det første. Eller skub den blidt ned, og sig evt. "nej". Afled med et stykke legetøj eller et tyggeben. Giv den en kommando den kender, og "glid over" i noget træning, og beløn den for at den gør noget rigtigt i stedet for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Casper Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej Alle 1000 tak for alle jeres svar - Vi er rigtig glade for at høre jeres synspunkter, på vores indtil nu benyttede metoder. Vi vil helt sikkert gøre brug af jeres råd. Det lød også som en hård løsning for os, at skulle lægge ham ned når han knurrede, men tænkte samtidig at hvis det var vejen frem, så måtte vi gøre det..... Puuuh det gjorde os helt dårlige, når I fortæller at det kan bryde tilliden fra Elmer til os, så vi vil straks gå igang-...... Endnu engang tak fra Elmer og os:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Det lød også som en hård løsning for os, at skulle lægge ham ned når han knurrede, men tænkte samtidig at hvis det var vejen frem, så måtte vi gøre det..... Det er netop fordelen ved de her nymodens opdragelsesprincipper, man slipper både for at tryne hunden og for at gøre noget man egentlig ikke har lyst til. Jeg er glad for at jeg havnede i den rigtige stak med bøger, da jeg selv fik hund for første gang foret års tid siden. Og jeg tror stadig ikke at Bella forsøger at dominere mig når hun sover i dørtrinet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Det er netop fordelen ved de her nymodens opdragelsesprincipper, man slipper både for at tryne hunden og for at gøre noget man egentlig ikke har lyst til. Jeg er glad for at jeg havnede i den rigtige stak med bøger, da jeg selv fik hund for første gang foret års tid siden. Og jeg tror stadig ikke at Bella forsøger at dominere mig når hun sover i dørtrinet. Næh - det er bare hyggeligt at ligge lige dér Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maka Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Vores hvalp der nu er 14 uger har haft lidt samme tendens, når hun havde sovet og skulle ud af tisse ville hun ikke altid gå med og når jeg så løftede hende for at sætte hende ud kurrede hun. Jeg valgte at bare give hende et par minuter når hun var vågnet hvor jeg bare nussede hende og så kunne jeg få lov at løfte hende uden hun kurrede. Men hvis jeg skal sammenligne med mig selv er jeg også småsur lige når jeg vågner, og kurre nok også lidt hvis nogen forventer noget af mig fra det sekund jeg står op:-D Så i vores tilfælde havde hun bare brug for et øjeblik til at vågne så var der ikke noget problem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 30, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2011 Uha da- jeg blev helt forskrækket over , hvor har I dog har dette dominans fra. Jeres Babyhvalp knurrer , fordi den vil fortælle at den er lidt utryg ved, at I måske bøjer jer over den, og vil løfte den og siger bare- jeg ønsker jer på lidt afstand. Kald den istedet op efter søvn med en godbid hen til jer, så I mødes i glæde. Tro mig og alle de andre, den aner intet om dominans eller magtsyge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Juni 30, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2011 :shock: Vi har selv fået en cavalier, sidste år... Jeg ville kalde ham hen til jer, når jeg ville tage ham op, istedet for at tage ham op fra hans frirum Tilde humpede også arm i en periode, da hun var en smule understimuleret pga. en forstuvet pote Men ligesom alle andre hunde, så siger cavaliere altså også fra jeg vil selv kalde en cavalier, en nem race, altså ved mindre man prøver at få dem fralært at sove i sengen/sofaen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 30, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2011 Hej Jesper Jeg har førhen haft 2 cavalier og har fra racen kom til DK kendt rigtig mange. Ogkender stadig rigtig mange, da jeg møder dem med mine hunde hver. Jeg har endnu aldrig mødt en der havde dominante træk, men selvfølgelig kan de findes. Jeg fatter ikke din opdrætter, som du mener har stor kendsbab til racen.Hvis det er en stor kennel ala hvalpefabrik, så drop alle råd fra den opdrætter. Det råd er overgreb overfor hvalpen, som gør den nervøs overfor jer. Den fatter ikke hvad den har gjort forkert og bliver bare ulykkelig og måske føler sig ensom. Tryghed og positiv kontakt, de er jo som regel meget bløde hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juni 30, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2011 Har stadig ikke forstået hvorfor det er nødvendigt at løfte på hvalpen? Som andre siger, er det noget rigtigt møg I har fået anbefalet. Men det positive er, at der sagtens kan rettes op på det. Og intet er ødelagt for evigt. En så ung hvalp tilgiver hurtigt. Man må selvfølgelig godt sætter grænser for sin hvalp. Men det skal gøres på den rigtige måde. Og med respekt. Nu ved jeg ikke hvad I har gjort for at læse lidt op på det at have hund og have hvalp. Men jeg vil slå et kæmpe stort slag for, at I køber bogen "Hvalpen" af Lone Greva og beholder den i hjemmet som jeres nye hundebibel. Den er let at gå til og hun forklarer alle principperne på bedste vis. Den kan også lånes på biblioteket, hvis man ikke vil ud og købe med det samme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Casper Besvaret Juni 30, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2011 Hej Alle Tak for de mange besvarelser. Vi har læst meget information om hundeopdragelse. Elmer er en meget dygtig hund, han har lært en masse på kort tid. Men så opstod dette førnævnte problem, hvor han knurrer og derfor har vi så søgt råd og vejledning ved opdrætteren, som blandt andet fortalte, at denne adfærd var dominans. Det er meget ligesom Maka forklare om sin hund. Men vi er lykkeligt gået bort fra at ligge han på siden, og lokker ham op af kurven med en guffer i stedet. Vi havde det også svært med det, vi synes at det var en grov metode. Af samme årsag har vi søgt hjæp og vejledning herinde og det er vi meget glade for vi gjorde. Elmer er en meget glad, dejlig, dygtig og livlig hund ;=) Men vi vil bestemt skaffe den anbefalede bog " Hvalpen", tak for det ;=) Mvh Elmers familie ;=) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts