Hop til indhold

Bider ved irettesættelse!


Manse
 Share

Recommended Posts

Jeg synes jo ikk jeg gør noget anderledes, han er bare blevet mere opmærksom på hundene. Og efter han blev bidt af en der ikk gad at hilse på Manse, synes jeg bare ikk ha skal have lov til at hilse på alle hunde.

Tror ikk Manse kan forstå alle signaler de andre hunde giver?

Der er menlig også en anden hund der altid knurre når den ser Manse, men det er han ligeglad med og vil stadig hilse og lege med den..

 

Men det er nok rigtig nok, mine forventninger er for høje til ham, har også fået at vide til træning at jeg nok ikk kan forvente det samme af ham som nogen af de andre hunde, da de er "arbejdshunde" og Manse er en selskabshund.

Og har været total frusteret over at Manse er den eneste til træning som ikk kan som de andre... Men har fået at vide at jeg skal huske opå at han er en klappe-kage-hund.

Men må nok også indrømme at jeg ikk som sådan går til træning for at han lærer alt muligt, det er selvfølgelig en bonus at han gør, men det er mere for at lære at mennesker ikk er farlige at vi er der.

 

Han er ikk særlig go til at koncenterer sig i længere tid, så det kan være jeg skal skære lidt ned på det, og lade være med at tænke på alt det alle andre kan som han ikk kan.

 

Jeg vil gå stille og rolig igang med at lære ham håndtarget her i weekenden, men nu bruger vi ikk klikker, men skal vel bare sige dygtig til ham når han så gøre det, ikk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo ikk jeg gør noget anderledes, han er bare blevet mere opmærksom på hundene. Og efter han blev bidt af en der ikk gad at hilse på Manse, synes jeg bare ikk ha skal have lov til at hilse på alle hunde.

Tror ikk Manse kan forstå alle signaler de andre hunde giver?

Der er menlig også en anden hund der altid knurre når den ser Manse, men det er han ligeglad med og vil stadig hilse og lege med den..

 

Men det er nok rigtig nok, mine forventninger er for høje til ham, har også fået at vide til træning at jeg nok ikk kan forvente det samme af ham som nogen af de andre hunde, da de er "arbejdshunde" og Manse er en selskabshund.

Og har været total frusteret over at Manse er den eneste til træning som ikk kan som de andre... Men har fået at vide at jeg skal huske opå at han er en klappe-kage-hund.

Men må nok også indrømme at jeg ikk som sådan går til træning for at han lærer alt muligt, det er selvfølgelig en bonus at han gør, men det er mere for at lære at mennesker ikk er farlige at vi er der.

 

Han er ikk særlig go til at koncenterer sig i længere tid, så det kan være jeg skal skære lidt ned på det, og lade være med at tænke på alt det alle andre kan som han ikk kan.

 

Jeg vil gå stille og rolig igang med at lære ham håndtarget her i weekenden, men nu bruger vi ikk klikker, men skal vel bare sige dygtig til ham når han så gøre det, ikk?

 

Til det markerede: det er da noget underligt noget at sige til en kursist??!! Godt nok er der forskel på racerne, men alligevel... Nu kender jeg ikke Manses baggrund, men fortolker bare frit ud fra denne tråd. Hvis han ikke har det godt med andre mennesker/hunde, så er det vel snarere her grunden skal findes, hvis han halter lidt bagud? Umiddelbart, igen ud fra dene tråd, så virker det ikke som om du har fundet det mest heldige sted at træne? :vedikke:

 

Mht. håndtarget - ja da, du siger bare dygtig i stedet for at klikke, og gi'r godbid bagefter. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gentager lige før jeres situation udvikler sig - jeg synes du skal få en ud og udrede situationen. Det kan man ikke gøre ordentlig fra afstand - uanset ens viden. Man skal se hund og ejer sammen.

 

Jeg gentager det, fordi jeg synes det er en ret alvorlig situation du sidder i med din hund.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo ikk jeg gør noget anderledes, han er bare blevet mere opmærksom på hundene. Og efter han blev bidt af en der ikk gad at hilse på Manse, synes jeg bare ikk ha skal have lov til at hilse på alle hunde.

Tror ikk Manse kan forstå alle signaler de andre hunde giver?

Der er menlig også en anden hund der altid knurre når den ser Manse, men det er han ligeglad med og vil stadig hilse og lege med den..

 

Men det er nok rigtig nok, mine forventninger er for høje til ham, har også fået at vide til træning at jeg nok ikk kan forvente det samme af ham som nogen af de andre hunde, da de er "arbejdshunde" og Manse er en selskabshund.

Og har været total frusteret over at Manse er den eneste til træning som ikk kan som de andre... Men har fået at vide at jeg skal huske opå at han er en klappe-kage-hund.

Men må nok også indrømme at jeg ikk som sådan går til træning for at han lærer alt muligt, det er selvfølgelig en bonus at han gør, men det er mere for at lære at mennesker ikk er farlige at vi er der.

 

Han er ikk særlig go til at koncenterer sig i længere tid, så det kan være jeg skal skære lidt ned på det, og lade være med at tænke på alt det alle andre kan som han ikk kan.

 

Jeg vil gå stille og rolig igang med at lære ham håndtarget her i weekenden, men nu bruger vi ikk klikker, men skal vel bare sige dygtig til ham når han så gøre det, ikk?

 

Det markerede synes jeg er enormt provokerende og nedladende sagt af en træner. Jeg er faktisk ret chokeret over, hvor næsvis - og uvidende - vedkommende lyder.

 

Jeg har selv en lille selskabshund, som jeg træner og konkurrerer meget med, og han er altid nået mindst lige så langt - og ofte længere - end de hunde, vi har trænet sammen med.

 

Er det en brugshundeklub, du træner i? For så er det da muligt, at nogle ting vil tage din hund lidt længere at lære end brugshundene med mere "naturlige" anlæg for arbejdet. Men det betyder ikke, at din hund ikke kan lære det. Men jeg er enig med Korvis i, at hvis han er utryg, usikker eller stresser, så er det grunden til, at det tager længere tid for ham at lære. Det er faktisk et rigtigt dårligt grundlag for indlæring, og så er det dét, der først skal arbejdes med.

 

Ud fra dine beskrivelser giver jeg ærligt talt ikke meget for din træner. Vedkommende lyder til at give dårlige råd (i hvert fald i forhold til håndteringen af din hund) - og ovenstående ukonstruktive kommentarer kan du jo ikke bruge til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Hvis vi nu så bort fra din usikkerhed og træners og behandlers gode argumenter som du synes er ret overbevisende i selve situationen - virker de metoder de så anbefaler for dig? Føles det rigtigt?. Trives du og din hund med det?.

 

Jeg synes det lyder som om du er ved at opgive og trækker lidt i land ift. at skifte metode og giver dig selv skylden.....Og det synes jeg ikke er ret konstruktivt.

 

Det er ret vigtigt, at du mærker efter - og først når du er sikker på hvad du synes mærkes/føles godt- kan du give denne sikkerhed videre til dit arbejde med hunden.

 

Ellers vil han fortsætte med at gøre dig opmærksom på, at der er noget helt galt....ved at være frustreret (som jo i virkeligheden er et godt billede af hvordan du sikkert har det indeni? - hundene er ofte rigtig gode spejle ;-)) og ved at have en uhensigtsmæssig adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83

Hej Manse

 

Jeg synes godt nok også du skal skifte træner og adfærdsbehandler.

Det er en meget gammeldags måde at tænke på du beskriver her.

Jeg ville også lede efter en træner eller nok mere en adfærdsbehandler som bruger positive træningsmetoder som kan give din hund noget mere selvtillid! Lige nu gør du bare hundens angst værre.

 

Vi har en hund der e rmeget stærk psykisk og har sin helt egen vilje:-)Han kan ikke tåle at blive opdraget på den gammeldags måde(vi bruger dog kun positive træningsmetoder, men hvis han bjæffer for meget kan min kæreste godt være hård ved ham(han slår ham ikke men tager fat i skindet og råber STILLE - fordi han bliver så frusteret). Nej han svarer nemlig bare igen ved at knurre eller bide. DET er vi så holdt op med og vil nu prøve en anden metode, for vi vil helst ikke have en hund der bliver agressiv. Så det er altså en advarsel ti ldig hvis du bliver ved med at lytte til de trænere du har nu.

 

Jeg fandt denne hjemmeside, en adfærdsbehandler i Kolding som bruger positiv træning. Hundetrning og lydighedstrning hos Doxx Hundecenter - sdan trner vi

 

Kunne være det var værd at kigge på...

 

Krammer herfra!:ae:

 

Ps. ved hvordan det er at få forskellige slags råd. Vi har både af Charlies opdrætter og andre Corgi-folk fået at vide at Corgier skal have en hård hånd fordi de er så egenrådige...Mens vi har haft en hundetræner der havde et lidt andet syn på det..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Manse´s bidden er næsten stoppet, ved ikk om han har været igennem en fase eller noget, nu kan han nøjes med at skælde lidt ud på dem vi møder hvis jeg ikk når at fange hans opmærksomhed inden han ser folk.. Han er også blevet lidt bedre til at søge kontakt ved mig når vi går tur :-D

 

De sidste to uger har han kun bidt, når vi har mødes med en veninde som har fået sig en lille sød Mops :lun:

Hun kan bare ikk lade Manse være, prøver at bide ham i ørene, går mellem hans ben, gør alt hvad han gør og sådan noget, men Manse er slet ikk interesseret i hende. Er det fordi hun er hvalp?

Når vi så har været sammen med dem i ca 10 minutter, og Manse har fået nok, begynder han at gnide hans krop op af mine ben, som er et sikkert tegn på at lige om lidt bidder han... de fleste af gangene har det været nok bare at sige et bestemt nej, men er også blevet snappet ud efter et par gange...

 

Er det dumt at vi mødes med dem, eller skal han bare have lidt tid til at vænne sig til sådan en lille irreterende størrelse?? Eller hvad gør jeg?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en ældre hund ikke finder sig i den yngre hunds adfærd, plejer den at sætte den yngre på plads. Hvordan er din hund generelt med andre?

 

Problemet - som jeg ser det - er at hunden afreagerer på dig, dens flok! Og jeg tror at du skal lytte lidt til alle de råd du har fået tidligere i denne tråd. Du kan ikke blive ved med at behandle symptomerne, men er nødt til at rette opmærksomheden på det virkelige problem.

 

Jeg er selv af den overbevisning, at det er hundeførerens opgave at lede sin hund - men ikke på den gammeldags måde. Det jeg mener er, at du skal vise din hund hvad der er rigtigt og forkert og hunden skal have tillid til at du vil hjælpe den ud af situationer hvor den ikke ved hvordan den skal reagere.

 

Du har tidligere skrevet at du træner meget lydighed - 40-50 minutter to gange om dagen. Måske er det simpelthen for meget? Min schæfer ville ihvertfald kede sig halvt ihjel hvis hun skulle gå så meget lydighed! Har du overvejet at træne de basale ting blot et par minutter om dagen, og så lade hunden nyde gåturen som et frikvarter hvor den få lov at snuse og hygge? Og måske finde en anden slags træning som din hund virkelig nyder - AG, dans, rally eller lignende?

 

Jeg vil give de fleste tidligere ret - jeg tror din hund er frustreret og forvirret, og jeg tror at der hele tiden vil dukke flere og flere problemer op, med mindre du får taget hånd om det der giver din hund alle de frustrationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...