Gæst Buddha Skrevet Juli 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2011 Der må være MANGE flere end dem jeg kender, og jeg gad rigtig godt kende dem! Kender til: - godbid i hånd, får godbid når hund giver øjenkontakt - nej øvelsen med godbidder - vente på værsgod ved f.eks. mad - drille med legetøj og hund må lege med ved værsgod - vente mens der bliver forberedt klistermad på træ, aktivitetsspil etc - evt. vente på at gå ud af døren hvis det foregår med 200km/t - vente og bliv øvelser - strække tiden man kan være i sit/dæk/etc - øjenkontakt eller ro før fri - øjenkontakt før fri til snus Hvad kan der mere være? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Uden at vide meget om det, så træner vi nogle gange "sidde og kigge på folk og børn der går tæt forbi uden at hoppe op og slå knuder på sig selv mens man gø'r som et fråde-monster" - er det ikke en form for selvkontrol? :hmm: Ellers tror jeg du har fat i det meste selv Det handler nok bare om at hunden skal kunne styre sit temperament/sine lyster i situationer hvor det er svært for den.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Uden at vide meget om det, så træner vi nogle gange "sidde og kigge på folk og børn der går tæt forbi uden at hoppe op og slå knuder på sig selv mens man gø'r som et fråde-monster" - er det ikke en form for selvkontrol? :hmm: Jo klart, i hvert fald hvis hunden helst vil slå knuder Ellers tror jeg du har fat i det meste selv Det handler nok bare om at hunden skal kunne styre sit temperament/sine lyster i situationer hvor det er svært for den.. Jooh - men, er der ikke flere sådan lidt sjove øvelser? Synes f.eks. at vente på værsgod er lidt kedelig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Jo klart, i hvert fald hvis hunden helst vil slå knuder Jooh - men, er der ikke flere sådan lidt sjove øvelser? Synes f.eks. at vente på værsgod er lidt kedelig Altså vi trænede på et tidspunkt lidt "styr dine bagben og fokusér på det du laver"-selvkontrol på sådan en sanse-bane hvor hunden skal gå på alle mulige forskellige underlag - træstænger, gummi-måtter, plastik, tæppe, osv. Ved ikke om det kan bruges i dit tilfælde, men jeg synes i hvert fald det er lidt sjovere end nej-øvelser.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Uha jeg har lidt her :klap: (Hov, så lige at nogle er de samme) - Hunden må først løbe afsted når den har holdt x sekunders øjenkontakt og fået et "fri", selvom snoren er klikket af. - Hunden skal sidde pænt inden der bliver sagt værsgo ved madskålen. - Hunden skal vente på at alt foderet er spredt ud i græsset inden den må begynde fodersøg. - Hunden skal blive liggende/siddende selvom der bliver kastet godbidder tæt på den. Den må først tage dem på et "Værsgo". - Den overivrige hund må først rende hen og hilse på gæsten når den sidder pænt, tilbyder øjenkontakt og venter på et "værsgo" (Det kniber lidt herhjemme når det er min far der kommer på besøg ). - Hunden (i snor) må først komme hen og hilse på den anden hund når den ikke trækker! (Hvilket resulterer i at Ninja mest af alt minder om en dressurhest - lidt hoppende og dansende, men med slap line :5up:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Altså vi trænede på et tidspunkt lidt "styr dine bagben og fokusér på det du laver"-selvkontrol på sådan en sanse-bane hvor hunden skal gå på alle mulige forskellige underlag - træstænger, gummi-måtter, plastik, tæppe, osv. Ved ikke om det kan bruges i dit tilfælde, men jeg synes i hvert fald det er lidt sjovere end nej-øvelser.. Det er kropskontrol, ikke selvkontrol. :blink: Buddha, hvad med omvendt lokning, hvor du prøver at lokke hunden ud af f.eks. sit med en godbid (i starten skal det selvfølgelig gøres let for hunden), og hunden får kun godbidden, hvis den bliver siddende i positionen. Den øvelse kan også gøres sværere ved at skifte til lækrere og lækrere guffer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Jooh - men, er der ikke flere sådan lidt sjove øvelser? Synes f.eks. at vente på værsgod er lidt kedelig Afstandsbelønning syntes Luna er rigtig sjovt, det vil sige at hun kan se belønningen, men hun må først løbe hen til den når hun har udført øvelsen. Når jeg belønner på den måde, så syntes Luna at selv kedelige godbidder er gode 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Blive i position (sit, dæk, stå) selvom der bliver kastet legetøj, dummies rundt, og "drillet" med det, indtil der bliver givet en release kommando (jeg bruger go/go go). Og det er fuldstændig underordnet om hunden giver øjenkontakt, den skal bare blive i sin position. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Når man har to hunde: At vente pænt, mens den anden bliver trænet med/aktiveret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Jeg bruger aldrig nej i disse øvelser (heller ikke her :slem:). Loke lærer bare at der er en vej til at opnå belønningen - udføre adfærden. Jeg har for eksempel en hvor jeg lokker med godbid højt oppe i luften og eneste vej er at lægge sig (jeg repeterer dæk et par gange først). Alt hvad der er lydighed i C-arbejdet i IPO er rene doggie-zen-øvelser så dem er der mange af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 rene doggie-zen-øvelser Hvorfor kalder man det zen? Petrine øver 'ikke bjæffe, mens mor holder pind, hun gerne vil afbarke' - vi er begge alt andet end zen og kan max træne i 2 minutter uden at miste hørelsen (er startet med guffer, fra kedelige til lækre, næste trin, pind, er bare max udfordring) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Hvorfor kalder man det zen? Det kommer fra den tidligste "klikkerbølge" i USA i 90èrne der tog den fra zen-buddihsmen - indebærer at opgive noget midlertidigt for at få noget større senere (i himlen- det gælder dog i lidt kortere perspektiv for hunde :slem:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Hvis man bruger "nej" i den slags øvelser, er det jo ikke selvkontrol fra hundens side mere. Så er det bare almindelig hundførerkontrol over hund. og så er hele pointen gået tabt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2011 Jeg lavede tidligere på året en lille video til mine unghunde, for at vise dem hvad jeg mente med at man kunne bruge spandeøvelsen til at indlære plads med... I slutningen af videoen er lidt impulskontroltræning "bliv på tæppet" ... Jeg klikker for at hun kommer af tæppet på værsgo... Fordi jeg bruger den til at træne intensitet i hjemkaldet... Lidt upædagogisk når jeg tænker tilbage, burde have klikket for at være på tæppet, hvis jeg skulle hav vist den korrekte øvelse, som vi øvede på holdet.. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=rEjj23OQUtw Bestem med det samme hvad du kræver af tæppeøvelsen. Sm man kan se af videoen, så har jeg tilladt, at man blot skal have måaen på, så er det godt nok.... Hvis man skulle være sådan helt "korrekt" burde man nok have krævet, at hun altid var helt inde på det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Juli 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 Gå pænt i snor selv om man gerne vil hen til noget. Trækker man får man det ikke, går man pænt får man det. Desværre er øvelsen på ingen måde genereliseret hos mine dyr :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts