Hop til indhold

Boldmotivation


vinhou
 Share

Recommended Posts

Kort og godt - hvordan introducerer man bedst konceptet 'boldmotivation' til sin hund? Jeg tænker at jeg vil prøve det med Nellien og jeg har anskaffet mig sådan en bold-med-snor-tingest jeg har set forskellige træningsfolk benytte, men jeg vil selvfølgelig gerne introducere den for hende på den bedst mulige måde.

 

Og det er godtnok svært at finde nogle guidelines/artikler på nettet. Ideelt ville jeg lære det på en træningsplads, men da jeg er gravid i 7. måned og ikke er specielt mobil pt. er det vist ikke lige så ideelt alligevel. :genert:

 

Hints, bud, links, andet? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke huske hvordan det begyndte....Men som det er nu, der tager jeg altid den nye hvalp eller hund med ud sammen med en af mine andre som eelsker bolden....Dvs. jeg bruger så bolden som belønning ved at kaste den når hvalp eller hund har lavet en øvelse....Så bruger jeg også bolden for at sikre mig, at mine hunde synes jeg er den bedste at være sammen med...Dvs. de kan gå løse forbi en anden hund uden at vise denne interesse fordi jeg jo har bolden...

Meeen, der er faktisk hunde siger nogle, jeg har så aldrig selv oplevet dette, som over hovedet ikke gider det med en bold.

Min nye hvalp på 11 uger er fuldstændig vild med bold...Hun har så også gået fra første dag som 8 uger gl. sammen med en af mine andre hunde, og når jeg smider bolden nu, så løber hvalpen alt hvad den kan for også at få fat...Der er snor i bolden, og hvalpen lader sig gerne trække afsted i lang tid inden den slipper.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis bolden skal bruges til træning så skal du lege med hunden, den skal ikke bare tonse afsted efter en bold:engel:

Dvs du skal lære hunden at det sjoveste i verden er at lege med bold med dig.

Har man ikke en boldglad hund så er min erfaring at man let kan lære de fleste hunde at leg med boldt.

Jeg bruger bolden til trækkeleg, jeg starter med hunden hos mig, trækker bolden i snoren nede ved jorden i små ryk væk fra hunden og lader den fange den, det skal være lidt svært for hunden at få fat i bolden, når hunden har bolden holder jeg lidt igen og lader hunden trække, jeg trækker ikke holder bare igen og lader lige som snoren glide ud af mine hænder så hunden "vinder" den, jeg har hunden i line så den ikke løber væk, jeg løber nogle meter sammen med hunden hvor hunden bærer bolden så griber jeg snoren igen og "kæmper" lidt igen, slutter med at lirke bolden fra hunden bruger aldrig slip, eller andre kommandoer, bolden er leg ikke kommando.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ens hund ikke umiddelbart tænder på bolden kan man tit få lidt gang i legen ved at introducere bolden, når hunden i forvejen er oppe at køre. Fx når man kommer hjem fra arbejde eller når hunden har været i bad opfører sig fjollet.

 

Smilla kan ikke lidt for hårde bolde. Der er vist ofte forskel på, hvad hunden foretrækker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. :-D

 

Nellie er i forvejen vild med de fleste bolde (og elsker både at lege trækkeleg samt hente/bringe), og måden kleo beskriver boldleg er i forvejen den måde jeg leger med Nellie - så det går vel egentlig bare ud på, at jeg skal lære hende at denne nye bold nu er hendes bedste ven, udover mig selvfølgelig. :blink:

 

Og så er det vel ikke en bold hun bare kan få lov at finde selv, altså det skal altid være mig der giver hende den (?) - godt det samme, hendes ultra-yndlingsbolde bliver altid gravet ned i haven så Sascha ikke tager dem fra hende, og så kan hun ikke finde dem igen. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. :-D

 

Nellie er i forvejen vild med de fleste bolde (og elsker både at lege trækkeleg samt hente/bringe), og måden kleo beskriver boldleg er i forvejen den måde jeg leger med Nellie - så det går vel egentlig bare ud på, at jeg skal lære hende at denne nye bold nu er hendes bedste ven, udover mig selvfølgelig. :blink:

 

Og så er det vel ikke en bold hun bare kan få lov at finde selv, altså det skal altid være mig der giver hende den (?) - godt det samme, hendes ultra-yndlingsbolde bliver altid gravet ned i haven så Sascha ikke tager dem fra hende, og så kan hun ikke finde dem igen. :stupid:

Bolden skal bruges til belønning, derfor er det rigtig vigtigt at det er en leg DU og HUNDEN har, dvs hunden skal IKKE slev løbe med bolden og den skal slet ikke have den ;-), brug den når du træner og pak den væk sammen med det øvrige træningsudstyr, for mig er bolde en særlig belønning og ikke til almindelige ting, særlig godt udførte øvelser eller nyindlæring der kommer bolden ikke ellers;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...